Forumindex ELBIL
för elbilsägare och blivande sådana...
 
 Vanliga frågorVanliga frågor   SökSök   MedlemslistaMedlemslista   AnvändargrupperAnvändargrupper   Bli medlemBli medlem 
 ProfilProfil   Logga in för att läsa dina meddelandenLogga in för att läsa dina meddelanden   Logga inLogga in 


Usel bensinförbrukning på korta sträckor på vintern?
Gå till sida 1, 2  Nästa
 
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Mitsubishi
Föregående ämne :: Nästa ämne  
Författare Meddelande
Suntripp
Nyfiken


Registreringsdatum: 27 februari 2015
Inlägg: 6

InläggPostat: 2015-02-28 08:58:37    Rubrik: Usel bensinförbrukning på korta sträckor på vintern? Svara med citat

Nu har jag läst spaltkilometer om PHEV och det är en sak som förbryllar/stör mig.

Om jag har förstått det rätt så är bensinförbrukningen på långa resor rätt så alldaglig (typ 0,6-1 l/mil beroende på körsätt). Men detta är ganska väntat och stör mig inte. Men tydligen ska bensinförbrukningen vara urusel på riktigt korta resor när temperaturen understiger ca 5 plusgrader (då bensinmotorn går igång för att värma kupén, även om man bara ska åka 1 km och bilen ändå inte hinner bli varm)?

Konkret exempel: jag ska lämna barnen på dagis en morgon mitt i vintern. Det är -5 grader ute. Ingen förvärmning. 1 km enkel resa. Motorn kommer såvitt jag förstår både i normal som i ECO-läget som standard att gå igång och vara igång hela resan och förbruka ca 1 l/mil bensin i onödan?

Alltså:
1. Kan således någon bekräfta om jag har förstått saken rätt?
2. Och stämmer det att enda sättet att tvinga motorn att inte starta (om man inte vill/kan förvärma bilen 20 min genom appen) är att ställa ned värmen till 15 grader och stänga av ACn?
3. Och räcker det inte att ställa ned värmen till 15 grader när man startar bilen, eller måste man göra detta redan tex kvällen innan när man stänger av bilen (vilket man förstås kommer att glömma)?
4. Och stämmer det dessutom att om man förvärmer bilen genom en 10A-sladd så kommer en del av batteriet att förbrukas, och att det krävs en 16A-sladd för att förvärma utan att batterikraft används under förvärmningen?

Tack på förhand //Claes
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
sege
intresserad


Registreringsdatum: 15 februari 2015
Inlägg: 27

InläggPostat: 2015-02-28 12:23:39    Rubrik: Svara med citat

Det stämmer att motorn gärna går igång för att stödvärma men det är inte heller jättesvårt att undvika.

Förvärm helt enkelt, på 10A knaprar drar det typ 1kW från batteriet vilket på en halvtimmes värmning blir 5% av kapaciteten. Ingen katastrof tycker jag.

15 min räcker runt nollan med temp 20 grader och snöflingan borta. Mer än så orkar inte jag fippla.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
AS1
Elbilsguru


Registreringsdatum: 25 juli 2011
Inlägg: 1484
Ort: Örebro

InläggPostat: 2015-02-28 14:59:48    Rubrik: Svara med citat

Jag är också jättenyfiken på PHEV.
Tar bilen Ström från batteriet eller tar den strömmen i första hand från batteriet?
Förvärmningen med app i telefonen: då bilen inte utnyttjar mobilnätet hur kommunicerar man med bilen? Bluetooth 5m, eller kan det gå med Wifi och range extendrar ut till logen 90m bort.
Hur långt går att åka på landsvägar utan att motor startar?, jag är villig att späka mig och har 3,8mil till jobbet.
Jag antar att bilen vill ha minst 200-250w/km, hur mycket av bilens 12kWh kan man utnyttja?
Min generella regel brukar vara hälften av kWh ger antal mil, ex 12kWh=6mil, 85kWh=42,5mil och i Teslas fall stämmer det väldigt exakt.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Henke2
Elbilsguru


Registreringsdatum: 21 oktober 2013
Inlägg: 3152
Ort: Ljungby

InläggPostat: 2015-02-28 18:15:54    Rubrik: Svara med citat

Det är en enorm nackdel med alla PHEV(plug-in hybrid electric vehicle) Att om man tangerar dess räckvidd eller går utanför dess comfort zone så är det ohemula mängder bensin som går åt per mil.

Säg att jag kör på el 4mil och bensinaren får veva igång sista milen... gå på choke 1mil till ingen nytta... ouch

Jag hade gärna sett att det dök upp fler PHEV med prestanda som dagens elbilar fast med en motor som tar över efter det.

i3 REX är ju i princip redan där, men det är en småbil som inte kan mäta sig med en större bil tyvärr.
_________________
http://10300rpm.blogspot.se/
TESLA Model ≡
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
AS1
Elbilsguru


Registreringsdatum: 25 juli 2011
Inlägg: 1484
Ort: Örebro

InläggPostat: 2015-02-28 19:32:58    Rubrik: Svara med citat

Ja i3 går ju riktigt snålt när motorn knattrar igång Laughing , en liten bil med storbilens förbrukning.
Nu vill jag vara riktigt OT med en fråga: kan man ansluta 3x185w LED extraljus på en PHEV om bilen har haft 3x100w halogen, eller brinner något i bilen upp?
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
sege
intresserad


Registreringsdatum: 15 februari 2015
Inlägg: 27

InläggPostat: 2015-03-01 07:12:09    Rubrik: Svara med citat

Jag har bara haft min två veckor men klarar 4 mil i STHLM runt nollan. När elen är slut rullar jag på 0,7-0,8 om man håller sig runt hastigheten på skyltarna.

Detta är med 21 grader i kupén och så.

Lite för man tänka, se till att motorn inte går igång på motorvägspåfart iskall och dylikt men det är ingen magi.

Igår åkte jag 2x1,5 mil till badhus, förvärmd båda gångerna och till ÅVC 2x1 mil och ingen av sträckorna tog någon bensin. Man ska dock se till att man har körvanor som passar tror jag. Kör man 10 mil till jobbet är snåldiesel bättre.

Jag är hittills nöjd.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
sege
intresserad


Registreringsdatum: 15 februari 2015
Inlägg: 27

InläggPostat: 2015-03-01 07:14:56    Rubrik: Svara med citat

Koppling tfn till bilen är wi-fi, det suger. Jag har köpt SMS Remote och lagt en Anroid Young 2 i bilen så nu kan jag SMS-värma.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
AS1
Elbilsguru


Registreringsdatum: 25 juli 2011
Inlägg: 1484
Ort: Örebro

InläggPostat: 2015-03-01 08:47:06    Rubrik: Svara med citat

sege skrev:
Koppling tfn till bilen är wi-fi, det suger. Jag har köpt SMS Remote och lagt en Anroid Young 2 i bilen så nu kan jag SMS-värma.


Vad är det och var köper jag det, Hur kopplar jag in det, vad kostar det?
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
sege
intresserad


Registreringsdatum: 15 februari 2015
Inlägg: 27

InläggPostat: 2015-03-01 20:49:14    Rubrik: Svara med citat

Det är tyvärr lite av en sunkläsning men det fungerar!

Kostar 250 för appen sen behöver man en Android-tfn i bilen jämt. Läs på http://www.autoapps.no.

Kolla Google-forumet han länkar till också, värt en kvart för att få en uppfattning.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
AS1
Elbilsguru


Registreringsdatum: 25 juli 2011
Inlägg: 1484
Ort: Örebro

InläggPostat: 2015-03-01 23:54:34    Rubrik: Svara med citat

Tavi för info.
Nu till on topic, jag undrar om någon har monterat motor och kupevärmare i sin PHEV perfekt vid kalla vinterdagar att köra Första sträckan på en varm bensinmotor.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
pefo01
Nyfiken


Registreringsdatum: 02 mars 2015
Inlägg: 6

InläggPostat: 2015-03-02 09:10:22    Rubrik: Svara med citat

Hej.
I den svenska versionen så ingår det alltid en el-värmare (på 4 Kwh). Nyckeln till låg (ingen) bensinförbrukning är att alltid förvärma med den inbyggda värmaren. Problemet är att du måste antingen kommaihåg att ställa in förvärmning med telefonen när du lämnar bilen. Eller gå til bilen 5 min innan du ska iväg och förvärma då.

Jag har haft bilen i 2 mån nu. Om jag förvärmer och åker max 40 km så drar den ingen (ingen!)bensin.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Skutte
Nyfiken


Registreringsdatum: 05 september 2014
Inlägg: 11
Ort: Helsingborg

InläggPostat: 2015-03-02 10:17:18    Rubrik: Svara med citat

Jag kan bekräfta att med förvärmd bil ca 20 min så kör jag hittills som bäst 34km varav 24km motorväg.
Har bara stolvärme på då bilen håller värmen bra.
Total körsträcka är 58km med ett snitt sista milen hem på ca 0,21 vilket känns okej då det fortfarande är runt 2-4°C

Jag ligger verkligen på gräns till lönsamt att köra hybrid mot en snål diesel.
Dock väger skattereglerna tyngre så min kalkyl går ihop väldigt bra men kan inte rekommendera den här bilen eller någon annan bensin hybrid om man kör längre än 60km pendling och ska köpa bilen privat.

Sen resten av bilens tekniska lösningar kan ju diskuteras, har sagt det innan och kan säga det igen.
Nån har varit jäkligt bakfull/hög när det stoppa in teknik i bilen, glömde nog bort att den skall användas med typ.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
AS1
Elbilsguru


Registreringsdatum: 25 juli 2011
Inlägg: 1484
Ort: Örebro

InläggPostat: 2015-03-02 13:03:14    Rubrik: Svara med citat

Motor värmare som värmer motorn för att ge låg förbrukning borde givetvis kunna användas med en kupevärmare samtidigt.
Jag har hört att PHEV tar strömmen till förvärmningen från batteriet och inte nätet, därför borde motor och kupevärmare ge bättre EV räckvidd.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
pefo01
Nyfiken


Registreringsdatum: 02 mars 2015
Inlägg: 6

InläggPostat: 2015-03-03 11:57:13    Rubrik: Svara med citat

Hej.
PHEV tar strömmen till förvärmningen från batteriet (ungefär 4 kWh). Men, om man samtidigt har ladd-kabeln inkopplad så laddar den batteriet (ungefär 2 kWh). Så om man värmer+laddar i 10 minuter så "tappar" man 0.33 kWh (dvs. ungefär 2 km körsträcka)
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
AS1
Elbilsguru


Registreringsdatum: 25 juli 2011
Inlägg: 1484
Ort: Örebro

InläggPostat: 2015-03-03 13:12:10    Rubrik: Svara med citat

Tack för bra svar.
Min fundering var närmast att om det är kallt på vintern och du vet att du skall åka 4,5mil, då måste det väl vara bäst att starta färden med en motor som är uppvärmd med el från nätet. Jag vill ha motorvärmare till bilen med kontakten i laddluckan eller kofångaren höger bak.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
pefo01
Nyfiken


Registreringsdatum: 02 mars 2015
Inlägg: 6

InläggPostat: 2015-03-06 15:13:16    Rubrik: Svara med citat

Hej.

Enklast är nog att lägga "krutet" på att dra fram 16A (1-fas) till det uttag där du tänker ladda samt att köpa en 16A sladd (kanske den ställbara 6/10/16).

Den inbyggda laddaren kan då ladda på max vad den kan (3,3 kwh). Samtidigt så drar den interna värmaren 4 kWh. Då går du "back" 0,7 kWh.

Så om man värmer+laddar i 10 minuter så "tappar" man 0.12 kWh (dvs. ungefär 0,6 km körsträcka).
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
AS1
Elbilsguru


Registreringsdatum: 25 juli 2011
Inlägg: 1484
Ort: Örebro

InläggPostat: 2015-04-12 07:49:50    Rubrik: Svara med citat

Äntligen så händer det! Idag kunde jag flytta bilen utan att motorn startade, det är första gången sedan bilen köptes.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
guaruska
Gäst





InläggPostat: 2015-04-12 14:48:23    Rubrik: Svara med citat

Om du bara har en km till dagis: varför i hela världen promenerar du inte?
Till överst på sidan
AS1
Elbilsguru


Registreringsdatum: 25 juli 2011
Inlägg: 1484
Ort: Örebro

InläggPostat: 2015-04-13 04:12:15    Rubrik: Svara med citat

Dagis på en söndag? Jag skulle bara åka 20m fram och sedan tillbaka.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Nordman
intresserad


Registreringsdatum: 08 augusti 2014
Inlägg: 16
Ort: Stockholm

InläggPostat: 2015-04-13 09:36:35    Rubrik: Svara med citat

För att förhindra att motorn startar när det är kallt ute så är det bara att trycka av klimatanläggningen.
Mr. Green
_________________
Mvh Jörgen
PHEV -14
Reserverat en Tesla model 3
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
Visa inlägg nyare än:   
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Mitsubishi Alla tider är GMT + 1 timme (svensk normaltid)
Gå till sida 1, 2  Nästa
Sida 1 av 2

 
Hoppa till:  
Du kan inte skapa nya inlägg i det här forumet
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
Du kan inte ändra dina inlägg i det här forumet
Du kan inte ta bort dina inlägg i det här forumet
Du kan inte rösta i det här forumet


Skapa forum | Supportforum | Användarvillkor | Integritetspolicy | Cookiehantering | Kontakta oss |




SwiftBlue Theme created by BitByBit
Powered by phpBB © 2001, 2002 phpBB Group
Swedish translation by phpBB Sweden and Virtuality © 2003-2005
Sidan tog 0.71 sekunder att ladda.