Forumindex ELBIL
för elbilsägare och blivande sådana...
 
 Vanliga frågorVanliga frågor   SökSök   MedlemslistaMedlemslista   AnvändargrupperAnvändargrupper   Bli medlemBli medlem 
 ProfilProfil   Logga in för att läsa dina meddelandenLogga in för att läsa dina meddelanden   Logga inLogga in 


Besiktning av bromsar bak

 
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> mekaniska problem
Föregående ämne :: Nästa ämne  
Författare Meddelande
Akeshog
Elektrisk


Registreringsdatum: 23 juni 2006
Inlägg: 228
Ort: Vellinge (Malmö)

InläggPostat: 2008-03-05 12:13:39    Rubrik: Besiktning av bromsar bak Svara med citat

Hej,

Förra veckan fallerade besiktningen av Clion pga att staget till reducer-ventilen till bakbromsarna saknades. (Ventilen gör att med större last, t.ex. flera passagerare, ökas bromsverkan på bakhjulen).

Jag kunde inte se att där suttit något stag, och besiktningsmannen kunde inte heller visa var det skulle sitta. Jag tyckte det var konstigt att inget spår fanns efter staget och att bilprovningen inte påpekat detta vid tidigare besiktningar. Ventilen hade inte heller rostat fast, det höll besiktningsmannen med om.

Vid bromsprovet kom 'dödsstöten' - det var nästan samma bromsverkan på bakhjulen som på framhjulen. Jag hävdade att det kan bero på de extra 300 kg som ligger på el-Clions bakaxel. Besiktningsmannen framhärdade att förhållandet fram/bak skall normalt vara 90/10 % och att allt annat är ett bromsfel som beror på det saknade staget. Det blev alltså ombesiktning.

Väl hos Bilia (Malmö) får jag beskedet att det inte är något fel på bilen, och att på el-Clion skall förhållandet vara 60/40, och bromstryck och allt är som det skall vara. Det skall inte finnas något stag till reducer-ventilen.

Efter några samtal till Bilprovningen insåg de sitt misstag och lovade att skicka hem ett nytt protokoll. Ingen ombesiktning krävs.

Skriver detta ifall någon annan råkar ut för samma problem. Det kan alltså löna sig att stå på sig direkt på plats om bilprovningen skulle vilja underkänna bilen pga saknat stag eller för jämn bromsverkan. Står man på sig så kan de troligen kolla upp saken direkt istället för att underkänna bilen. Det är ju dessutom lättare att stå på sig när man vet att man har rätt. Det vet jag nu och ni med.

/-\nders
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida MSN Messenger
AleX
Elbilsguru


Registreringsdatum: 13 september 2006
Inlägg: 2207
Ort: Roslöv / Lund / Skåne

InläggPostat: 2008-03-06 12:50:09    Rubrik: Svara med citat

Kan vara bra att känna till:-)
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Tomten
Elektrisk


Registreringsdatum: 02 juli 2007
Inlägg: 258
Ort: Spånga

InläggPostat: 2008-03-06 16:00:34    Rubrik: Svara med citat

Ursäkta att jag kapar din tråd Akeshog Wink

Jag också berätta en mindre kul sak som hände mig idag på ombeskningen hos bilprovningen.

Första besikningen gällde att H bakbroms tog 0.8 och V tog 1.6, inte bra så idag var det ombesiktning.

Gamla bromsvärden:
2.0 2.0
1.6 0.8

Bromsvärden på efterkontroll:
1.7 1.7
1.8 1.4

Nu till det sorliga...
När vi körde i "bromsmaskinen??" för test av bromsar så låste sig V bakhjul flera gånger och killen sa "ojoj, inte bra det här" och mummlade att bromsen ligger emot...

Kort och gott jag fick OK på besiktningen och körde hem med V bakbroms anliggande...När jag hade 3km hem så dök mina 9Ah ner till -- och VARNING ENERGI LÅG dök upp i displayen och bilen gick max 3 pinnar. Som tur var kom jag hem...
(Bilen bokstavligen åt mina Ah...)


Nu till ENERGI problemet...

Bilen är ganska "ny". Den har 2000/2001 batterier (50/50). Den har stått stilla i fyra år i ett garage då jag köpte den.
(Första körningen 2008-02-10)

Absolut första laddningen kom den upp i 52Ah. (UCL visade 82Ah när den var laddad men dök ner till 0Ah när jag hade 30Ah kvar)

Efter att ha kört ner bilen till 0Ah så kommer den upp i 65Ah (08-02-29).

Idag när jag laddade fullt efter att knappt kommit hem laddar bilen endast upp till 57Ah?

Hemliga displayen visar 130V när bilen står stilla.
Samt nu när bromsen ligger på så drar bilen 15,8Ah/10km...

Behöver jag vara orolig att något batteri gått sönder?
Hur kommer det sig att den har gått från 52Ah till 65Ah och nu tillbaka till 57Ah? (Man kan tycka att ju mer batterierna kommer igång att värdet ska gå uppåt, inte neråt??)

Har bytt vattenpåfyllningssystem och batteierna mäter 6.89V (sist när jag mätte främre packet 08-02-27).
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Akeshog
Elektrisk


Registreringsdatum: 23 juni 2006
Inlägg: 228
Ort: Vellinge (Malmö)

InläggPostat: 2008-03-07 09:01:32    Rubrik: Svara med citat

Jag tror att jag kan förklara varför din Ah-mätare 'hoppar'. Jag har sett precis samma sak.
Förklaringen är troligen de 15-20 Ah som ligger 'i botten'. När du kör ner bilen så att den 'nollar' Ah-mätaren har du (i alla fall jag) 15-20 Ah kvar (jämfört med om du kör ner batterispänningen till nära 0V, då i princip hälften av cellerna har polvänt).

När du sedan laddar bilen så ser du hur många Ah som gått i batterierna. Då finns alltså ytterligare 15-20 Ah kvar ('i botten') som du inte har någon nytta av - och heller inte ser.

Om du vid 'nollningen' skulle fortsätta köra tills bilen står helt still (dvs du har inte de sista 15-20 Ah kvar i batteriet) och sedan laddar upp så kommer Ah-mätaren att inkludera de 15-20 Ah som ligger 'i botten'.

Jag ställde en fråga på forumet för ett tag sedan av just detta skäl. Beroende på hur långt man kör efter nollningen så kommer man att få olika inladdad kapacitet i batteriet. Kör jag ner tills bilen står helt still så får jag i en bit över 100 Ah, men om jag kör tills bilen inte kommer upp i mer än 40 km/h så får jag i 80-82 Ah. Senast nollade jag vid 50 km/h och då laddar bilen c:a 75 Ah.

EDIT
Att spänningen dippar när 15-20 Ah återstår kan bero på att samtliga celler börjar dippa eller att några block/celler som är sämre och polvänder tidigt. Utifrån STM-databladen (http://www.saftbatteries.com/130-Catalogue/PDF/data_stm_en.pdf) ser det inte orimligt ut att batteriet dippar vid 85 Ah. (Vid konstant hastighet gäller gula kurvan - 1C - och vid acc. gäller troligen en kurva till vänster om den gröna - 2C. Men det finns nog många synpunkter på detta resonemang.)
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida MSN Messenger
Tomten
Elektrisk


Registreringsdatum: 02 juli 2007
Inlägg: 258
Ort: Spånga

InläggPostat: 2008-03-07 15:23:21    Rubrik: Svara med citat

Tack då förstår jag varför den ligger lite lägre än förut. UCL nollade redan vid 3 pinnar kvar och då stannade jag ganska omgående. Om jag istället hade kört ner bilen till 1 pinne, 85V? så hade den med säkerhet kommit upp ännu mer.

Nu är förresten den anliggande bromsen åtgärdad.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Lator
Elbilsguru


Registreringsdatum: 07 april 2007
Inlägg: 1232
Ort: Frösön

InläggPostat: 2008-03-07 18:36:34    Rubrik: Svara med citat

Jag tror att du har missuppfattat vad "pinnarna" indikerar. De har inget med spänningen att göra utan indikerar strömuttaget. Ca 45 A per "pinne". När spänningen minskar så reglerar UCL max strömuttag till 3 "pinnar" vilket motsvarar ca 135A för att batterierna inte ska skadas. Du kommer inte att få någon ytterligare begränsning från UCL men du kan uppleva att du inte kommer upp i 3 "Pinnar" vid slutet av batteritömmning. När du skriver att "UCL nollade" menar du kanske att färddatorn inte längre ger dig ett siffervärde på Ah. För att få UCL att ge ett rättvisande värde på Ah så kan du antingen köra bilen (försiktigt) tills den inte längre orkar gå framåt och sen ladda den efter att ha väntat en halv timme eller så, det är inte lämpligt att sätta på laddningen direkt efter körning speciellt om du har kört hårt eller tömt batterierna. Bättre är att "låna" en XR 25:a och därigenom nolla UCL.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Visa inlägg nyare än:   
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> mekaniska problem Alla tider är GMT + 1 timme (svensk normaltid)
Sida 1 av 1

 
Hoppa till:  
Du kan inte skapa nya inlägg i det här forumet
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
Du kan inte ändra dina inlägg i det här forumet
Du kan inte ta bort dina inlägg i det här forumet
Du kan inte rösta i det här forumet


Skapa forum | Supportforum | Användarvillkor | Integritetspolicy | Cookiehantering | Kontakta oss |




SwiftBlue Theme created by BitByBit
Powered by phpBB © 2001, 2002 phpBB Group
Swedish translation by phpBB Sweden and Virtuality © 2003-2005
Sidan tog 0.07 sekunder att ladda.