Forumindex ELBIL
för elbilsägare och blivande sådana...
 
 Vanliga frågorVanliga frågor   SökSök   MedlemslistaMedlemslista   AnvändargrupperAnvändargrupper   Bli medlemBli medlem 
 ProfilProfil   Logga in för att läsa dina meddelandenLogga in för att läsa dina meddelanden   Logga inLogga in 


Hinner model 3 ut i tid?
Gå till sida Föregående  1, 2, 3, ... 14, 15, 16  Nästa
 
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Tesla
Föregående ämne :: Nästa ämne  
Författare Meddelande
eUP
Elbilsguru


Registreringsdatum: 15 juni 2014
Inlägg: 1437
Ort: Linköping

InläggPostat: 2014-10-30 02:11:55    Rubrik: Svara med citat

Vore roligt om Ford levererade, antingen något med riktigt bra räckvidd eller något som ger 10+ mil i verkligheten och är billigt att köpa. Eller mittemellan som en eGolf tex. , den elbilen Ford har nu är ju ingen höjdare + för dyr.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
elfi
Elbilsguru


Registreringsdatum: 09 oktober 2008
Inlägg: 2625
Ort: Örebro

InläggPostat: 2014-10-30 06:20:32    Rubrik: Svara med citat

eUP skrev:
Vore roligt om Ford levererade, antingen något med riktigt bra räckvidd eller något som ger 10+ mil i verkligheten och är billigt att köpa. Eller mittemellan som en eGolf tex. , den elbilen Ford har nu är ju ingen höjdare + för dyr.


Ford har störst utbud av laddhybrider, riktigt vassa bilar som är mest sålda i sin klass i USA... problemet är EU VAT som gör bilarna så dyra att det är mycket begränsad publik som är villig att betala så mycket... men dem kommer nu att lansera C-MAX Energi och Mondeo Hybrid... fast det är gammal nyhet och Ford kanske uppskjuter EU försäljning start igen...
_________________
ZOE & TwinEngine
It’s just me myself and I
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
Björn F
Forumstammis


Registreringsdatum: 22 januari 2013
Inlägg: 542
Ort: Luleå

InläggPostat: 2014-11-01 09:40:41    Rubrik: Svara med citat

eUP skrev:
Sen hur mycket i viktprocent av ett batteri på 250 kilo som består av lithium det vet jag inte.


Några få %. Jag har sett 3% nämnas. Det här sa Elon Musk (Teslas Q1: http://www.techinsider.net/tesla-complete-conference-call-transcript-q1-2014/114393.html) angående Lithium i Teslas batterier:

Citat:
It’s like using maybe a couple percent of the cell mass, but the biggest cost constituent is nickel and we are in conversations with some of th the nick…nickel mine, in Canada in particularly. And we’ve been really I would say positively surprised, by the potential for cost reduction on the producing the pre-customer trails. And it’s kind of funny it’s like the – in talking to like the mining companies is like…like nobody ever calls them. We call them up and like hey we never get calls from companies like Tesla. It’s in other words like telling to them on the metal exchange or you know, some big stainless steel companies, because nickel is a common alloy and constituent of steel and like cutlery for example, using involves quite a bit of nickel so your knife and fork is usually electroplated nickel silver. It’s usually what they do.

Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Björn F
Forumstammis


Registreringsdatum: 22 januari 2013
Inlägg: 542
Ort: Luleå

InläggPostat: 2014-11-02 11:29:18    Rubrik: Svara med citat

Henke2 skrev:
http://www.automotorsport.se/artiklar/nyheter/20141028/fordchefen-vi-skulle-kunna-bygga-en-tesladodare


Det verkar rätt rimligt att anta att alla de stora biltillverkarna skulle kunna bygga en bil i Tesla klass. Men i dagsläget räcker det inte bara med det, de måste även bygga en snabbladdningsinfrastruktur + en batterifabrik i klass med Teslas. Detta görs inte över en dag och ännu har ingen annan tillverkare gett indikationer på att man är intresserade av att göra detta.

Och det är väl här problemet för de stora dyker upp, den dag VW, Toyota, GM, Ford osv går in med den satsning Tesla gör/har gjort på den fronten så dödförklarar man bilar med förbränningsmotor. De har enorma investeringar i den teknologin, detta vill man inte kasta bort över en dag.

Jag tror alltså att Model 3 kommer vara hyfsat ensam på toppen när/om den släpps om 3 år. Samtidigt som jag hoppas att jag har fel Smile
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
elfi
Elbilsguru


Registreringsdatum: 09 oktober 2008
Inlägg: 2625
Ort: Örebro

InläggPostat: 2014-11-02 21:43:34    Rubrik: Svara med citat

Björn F skrev:

Och det är väl här problemet för de stora dyker upp, den dag VW, Toyota, GM, Ford osv går in med den satsning Tesla gör/har gjort på den fronten så dödförklarar man bilar med förbränningsmotor. De har enorma investeringar i den teknologin, detta vill man inte kasta bort över en dag.

Jag tror alltså att Model 3 kommer vara hyfsat ensam på toppen när/om den släpps om 3 år. Samtidigt som jag hoppas att jag har fel Smile


Det som syns inte finns inte… ingen annan biltillverkare som känner sig hotad av framtids elbil från Tesla… alla tänker bara konkurrera till Model S nuförtiden, som Porsche:

http://cleantechnica.com/2014/10/29/electric-porsche-pajun-tesla-model-s-rival/

eller GM Team Tesla jobbar att ge riktlinjer till GM 200-miles elbil team:

http://ecomento.com/2013/10/09/gm-assembles-team-tesla-investigate-electric-startup/

När Model 3 kommer om den kommer så ska vi se typ e-Golf 66kWh GTE, Nissan Leaf Nismo 60kWh, Kia Soul EV-GT-60kWh… ni fattar principen… Mr. Green
_________________
ZOE & TwinEngine
It’s just me myself and I
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
Björn F
Forumstammis


Registreringsdatum: 22 januari 2013
Inlägg: 542
Ort: Luleå

InläggPostat: 2014-11-03 06:55:12    Rubrik: Svara med citat

Jag hoppas att du har rätt. Men, även om så blir fallet, var ska dessa laddas ? Vem ska bygga batterierna ? Teslas GigaFactory ska bygga lika mycket batterier som byggs idag globalt sett.

Tesla kommer att ha ett väl utbyggt snabbladdningsnät då Model 3 släpps. enligt senaste översikten upp till Luleå till 2016 om jag ska se till mitt eget behov. Det krävs alltså rätt mycket från de andra tillverkarna om jag ska välja deras långfärds-elbilar framför Tesla.

Sen kanske man ska tänka på att Tesla initialt knappast kommer att kunna tillverka volymer som skrämmer de stora tillverkarna. Även om det blir en succe så går man inte från att tillverka 35 000 bilar/år till 10 miljoner som Toyota gör över en dag. Tror Tesla har nämnt 100 000/år som riktlinje. Så de anser nog helt enkelt att de ännu kan vänta och se hur det utvecklas.

Det som kan ändra på detta är väl om någon gör gemensam sak med Tesla när det gäller batterier, snabbladdare. Något som inte är helt otänkbart, det går ex rykten om ett samarbete med BMW och då inte nödvändigtvis att de köper drivenhetsteknologi från Tesla likt Mercedes, Toyota.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Henke2
Elbilsguru


Registreringsdatum: 21 oktober 2013
Inlägg: 3148
Ort: Ljungby

InläggPostat: 2014-11-03 11:26:55    Rubrik: Svara med citat

Björn F skrev:
Jag hoppas att du har rätt. Men, även om så blir fallet, var ska dessa laddas ?


Som det ser ut idag poppar en snabbladdare upp lite här och var 50kW samt relativt många laddstolpar på 22kW. Om två till tre år så borde?! det finnas fler än det gör idag iaf.

En bil som går 15mil eller 150mil laddar ju med samma hastighet i km/h oavsett batteristorlek. Det är ju bara när du måste ladda fullt som det tar längre tid att tanka.

Så jag tror absolut en bil med 30 riktiga mil och kanske 50kWh har in plats och kan fungera utmärkt på laddstolparna som byggs OM man nu väljer en större intern 3fasladdare. Då kan man åka till affären och medan man shoppar ladda in 22kW. Leif hade på samma tid fått i sig 3kW, så även om laddstolparna inte är några Superchargers så är de 8ggr snabbare på rätt bil än vad de är mot dagens elbilar. Det är ju bara idag med fjuttbatterierna som man prompt måste ladda fullt för att komma någonstans, med större batteri handlar det ju inte om att tanka fullt utan att tanka i så många kilometer man behöver.

Men som sagt det bygger ju på att dem stödjer den typen av laddning.
_________________
http://10300rpm.blogspot.se/
TESLA Model ≡
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Björn F
Forumstammis


Registreringsdatum: 22 januari 2013
Inlägg: 542
Ort: Luleå

InläggPostat: 2014-11-03 12:47:41    Rubrik: Svara med citat

Citat:
Så jag tror absolut en bil med 30 riktiga mil och kanske 50kWh har in plats och kan fungera utmärkt på laddstolparna som byggs OM man nu väljer en större intern 3fasladdare. Då kan man åka till affären och medan man shoppar ladda in 22kW. Leif hade på samma tid fått i sig 3kW, så även om laddstolparna inte är några Superchargers så är de 8ggr snabbare på rätt bil än vad de är mot dagens elbilar. Det är ju bara idag med fjuttbatterierna som man prompt måste ladda fullt för att komma någonstans, med större batteri handlar det ju inte om att tanka fullt utan att tanka i så många kilometer man behöver.


Fast med 30 mils räckvidd så är det väl inte så sannolikt att man behöver ladda på affären. Hur många kör de sträckorna regelbundet för att handla ?

Och för längre färder så har jag svårt att se att någon kommer att nöja sig med 50 kW laddning. Jag repeterar att jag ser Teslas 120+ kW som ett minimum. Ett val mellan Model 3 samt 135 kW laddning jämfört med Nissan Leaf 2, 50 kW laddning skulle bli mycket enkelt för min del. Och med stor sannolikhet kommer man heller inte att kunna matcha Teslas priser på batterier av den storleken, om man nu inte gör som Tesla och storsatsar på egna batterifabriker.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
L. Mäkinen
Elbilsguru


Registreringsdatum: 17 februari 2014
Inlägg: 1315
Ort: Hjälsta

InläggPostat: 2014-11-03 13:32:22    Rubrik: Svara med citat

Björn F skrev:
Fast med 30 mils räckvidd så är det väl inte så sannolikt att man behöver ladda på affären.
Och för längre färder så har jag svårt att se att någon kommer att nöja sig med 50 kW laddning.
Har man 30 mils räckvidd så behöver man antagligen en bensträckare nånstans och då är 50kW helt OK. En kopp kaffe och en bulle så är bilen full igen.
Som elbilsförare tar man det lugnt, något jag även märker på de i min omgivning som kör gasbilar.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Henke2
Elbilsguru


Registreringsdatum: 21 oktober 2013
Inlägg: 3148
Ort: Ljungby

InläggPostat: 2014-11-03 13:45:04    Rubrik: Svara med citat

Björn F skrev:

Fast med 30 mils räckvidd så är det väl inte så sannolikt att man behöver ladda på affären. Hur många kör de sträckorna regelbundet för att handla ?


Varför inte?

Det är ju okristligt dyrt att säkra upp hemma om ens görbart, bättre bo kvar på 16A och fylla på bilen på laddstolparna. Köra två dagar - tanka 22kW på en timme - köra två dagar etc... ligga och lira mellan 20-60%batteri hela tiden vilket borde göra även de livslängdsnervösa nöjda Smile
_________________
http://10300rpm.blogspot.se/
TESLA Model ≡
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Björn F
Forumstammis


Registreringsdatum: 22 januari 2013
Inlägg: 542
Ort: Luleå

InläggPostat: 2014-11-03 14:49:27    Rubrik: Svara med citat

Varför skulle du behöva mer än 16A hemma ?

Med trefas så kommer man väl upp i 11 kW med 16A säkring, det är alltså inte några som helst problem att ladda även Model S 85 kWh batteripack över natten.

Att köpa el via laddstolpar lär (så länge vi inte pratar om Tesla) aldrig bli lika billigt som att ladda hemma så jag betvivlar att det är något som den stora massan kommer att göra för den dagliga konsumtionen.

Nu lär väl kanske inte 3-fas bli så vanligt på parkeringsplatser och dylikt, men ett helt vanligt 230V/16A uttag ger ca 37 kWh på 10h. Det bör täcka de flestas dagliga behov utan problem.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Henke2
Elbilsguru


Registreringsdatum: 21 oktober 2013
Inlägg: 3148
Ort: Ljungby

InläggPostat: 2014-11-03 14:54:07    Rubrik: Svara med citat

Björn F skrev:
Varför skulle du behöva mer än 16A hemma ?


Jag har ett liv utöver elbilen. Exempelvis värme på i huset och nån liten lampa tänd i fönstret Smile
_________________
http://10300rpm.blogspot.se/
TESLA Model ≡
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
AS1
Elbilsguru


Registreringsdatum: 25 juli 2011
Inlägg: 1483
Ort: Örebro

InläggPostat: 2014-11-03 22:58:17    Rubrik: Svara med citat

@Henke2 om du laddar trefas 5A så bör strömmen räcka till även med 16A
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Henke2
Elbilsguru


Registreringsdatum: 21 oktober 2013
Inlägg: 3148
Ort: Ljungby

InläggPostat: 2014-11-04 07:57:33    Rubrik: Svara med citat

AS1 skrev:
@Henke2 om du laddar trefas 5A så bör strömmen räcka till även med 16A


Ja det gör den ju. Eller om man inte laddar alls hemma utan i gratisstolpen på stan. Smile

Kan du i din bil välja laddström steglöst?
_________________
http://10300rpm.blogspot.se/
TESLA Model ≡
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
taz79
Elbilsguru


Registreringsdatum: 24 augusti 2010
Inlägg: 1854
Ort: Kungsbacka

InläggPostat: 2014-11-04 08:37:33    Rubrik: Svara med citat

Henke2 skrev:
AS1 skrev:
@Henke2 om du laddar trefas 5A så bör strömmen räcka till även med 16A


Ja det gör den ju. Eller om man inte laddar alls hemma utan i gratisstolpen på stan. Smile

Kan du i din bil välja laddström steglöst?


Hehe.. gratis är gott Smile
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
pm_dawn
Elbilsguru


Registreringsdatum: 17 mars 2008
Inlägg: 1738
Ort: Östersund

InläggPostat: 2014-11-04 09:37:30    Rubrik: Svara med citat

L. Mäkinen skrev:
Björn F skrev:
Fast med 30 mils räckvidd så är det väl inte så sannolikt att man behöver ladda på affären.
Och för längre färder så har jag svårt att se att någon kommer att nöja sig med 50 kW laddning.
Har man 30 mils räckvidd så behöver man antagligen en bensträckare nånstans och då är 50kW helt OK. En kopp kaffe och en bulle så är bilen full igen.
Som elbilsförare tar man det lugnt, något jag även märker på de i min omgivning som kör gasbilar.


En kopp kaffe och en bulle som tar en timme då ?
För att köra 30 mil måste du ha minst 50kwh batteri.
Det kommer att ta över en timme att ladda 80-90% av det med en ChaDeMo på 50kw. Jag tror att man skulle kunna köra lite mer ström över kontakten i ChaDeMo om man håller koll på temperatur och spänningsfall.

/Per


Senast ändrad av pm_dawn den 2014-11-04 10:51:50, ändrad totalt 1 gång
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
AS1
Elbilsguru


Registreringsdatum: 25 juli 2011
Inlägg: 1483
Ort: Örebro

InläggPostat: 2014-11-04 10:09:13    Rubrik: Svara med citat

@ Henke2: med 3fas växelström kan jag välja från 5A till 26A (efter service 32A) enfas är 5A till 13A (vet efter service om det är möjligt med 16A det har något med bränder i vägguttag i amerikanska garage att göra tror jag). Bilen har dubbelladdare annars så skulle 16A vara max.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
L. Mäkinen
Elbilsguru


Registreringsdatum: 17 februari 2014
Inlägg: 1315
Ort: Hjälsta

InläggPostat: 2014-11-04 11:06:58    Rubrik: Svara med citat

pm_dawn skrev:
L. Mäkinen skrev:
Har man 30 mils räckvidd så behöver man antagligen en bensträckare nånstans och då är 50kW helt OK. En kopp kaffe och en bulle så är bilen full igen.


En kopp kaffe och en bulle som tar en timme då ?
För att köra 30 mil måste du ha minst 50kwh batteri.

/Per
Nä, 30 mil är enligt NEDC och med samma mätmetod kommer man 16 mil med min bil med 18,7kWh batteri. 18,7x2 blir inte 50.
Dessutom ska man ha en herrans tur om det passar med en laddare precis när man har tömt batteriet helt.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
pm_dawn
Elbilsguru


Registreringsdatum: 17 mars 2008
Inlägg: 1738
Ort: Östersund

InläggPostat: 2014-11-04 12:49:54    Rubrik: Svara med citat

Tänker du dig att batteriet inte väger mer än det du har idag eller skall bilen samtidigt ha blivit så mycket effektivare att vikten av batteriet in spelar någon roll ?

om vi räknar på dina siffror då.
18,7 x2 = 37,4 kwh

efter ca 30mil bör man då ha ca 5kwh kvar.
om man mot förmodan skulle få ut maxeffekt ur laddaren dvs 50kw
så skulle laddtiden till fullt bli 38 min.
till 80% skulle det bli ca 30min om laddaren skulle hålla 50kw hela tiden.

Nu är det ju tyvärr så att tex Chademo inte kan leverera 50kw hela tiden.
Så länge batterispänningen är under 400v så kommer ju effekten ligga under 50kw.

Med CCS så är ju läget ett annat. den borde ju kunna leverera åtminstone 50kw hela laddtiden. där är ju maxströmmen 200A.


Så visst det skall väl kunna gå på under en timme, men inga 15-20 min, för korv och kaffe.

Mvh
/Per


Senast ändrad av pm_dawn den 2014-11-04 21:16:39, ändrad totalt 1 gång
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
L. Mäkinen
Elbilsguru


Registreringsdatum: 17 februari 2014
Inlägg: 1315
Ort: Hjälsta

InläggPostat: 2014-11-04 13:17:27    Rubrik: Svara med citat

pm_dawn skrev:
Tänker du dig att batteriet inte väger mer än det du har idag eller skall bilen samtidigt ha blivit så mycket effektivare att vikten av batteriet in spelar någon roll ?

om vi räknar på dina siffror då.
18,7 x2 = 37,4 kwh

efter ca 30mil bör man då ha ca 5kwh kvar.
om man mot förmodan skulle få ut maxeffekt ur laddaren dvs 50kw
så skulle laddtiden till fullt bli 38 min.
till 80% skulle det bli ca 30min om laddaren skulle hålla 50kw hela tiden.

Nu är det ju tyvärr så att tex Chademo inte kan leverera 50kw hela tiden.
Så länge batterispänningen är under 400v så kommer ju effekten ligga under 50kw.
Mvh
/Per
Jag hoppas ju på ett stopp för chademo nu när det finns en standard satt.
Jag tror inte att batterivikten spelar så stor roll vid långkörning. En någorlunda strömlinjeformad bil borde kunna vara något mer effektiv.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Visa inlägg nyare än:   
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Tesla Alla tider är GMT + 1 timme (svensk normaltid)
Gå till sida Föregående  1, 2, 3, ... 14, 15, 16  Nästa
Sida 2 av 16

 
Hoppa till:  
Du kan inte skapa nya inlägg i det här forumet
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
Du kan inte ändra dina inlägg i det här forumet
Du kan inte ta bort dina inlägg i det här forumet
Du kan inte rösta i det här forumet


Skapa forum | Supportforum | Användarvillkor | Integritetspolicy | Cookiehantering | Kontakta oss |




SwiftBlue Theme created by BitByBit
Powered by phpBB © 2001, 2002 phpBB Group
Swedish translation by phpBB Sweden and Virtuality © 2003-2005
Sidan tog 0.85 sekunder att ladda.