Forumindex ELBIL
för elbilsägare och blivande sådana...
 
 Vanliga frågorVanliga frågor   SökSök   MedlemslistaMedlemslista   AnvändargrupperAnvändargrupper   Bli medlemBli medlem 
 ProfilProfil   Logga in för att läsa dina meddelandenLogga in för att läsa dina meddelanden   Logga inLogga in 


Ytterligare en!

 
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> CIty-el och Mini-el
Föregående ämne :: Nästa ämne  
Författare Meddelande
aixam
Elektrisk


Registreringsdatum: 23 januari 2008
Inlägg: 257
Ort: Billdal

InläggPostat: 2014-08-12 22:21:45    Rubrik: Ytterligare en! Svara med citat

Då var man ägare till en open fun från 98 också! Kunde inte låta bli till det priset trots kassa batterier från 2009!
Tanken var att frun skulle ha den, hon vet inte om den än. Bör nog ha den rullande innan den avslöjas.

Frågan är om det går att få liv i batterierna som stått oladdade ett tag, eller om man bara skall satsa på Lifepo4 direkt.

Upplever dock att den känns klenare i plasten än min 92a, speciellt bottens insida.






Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
eUP
Elbilsguru


Registreringsdatum: 15 juni 2014
Inlägg: 1437
Ort: Linköping

InläggPostat: 2014-08-12 22:29:34    Rubrik: Svara med citat

Grymt. Om du uppgraderar till lifepo4 berätta gärna vad det kostade och om man behöver byta mycket mer än bara batterierna. Borde gå att få rätt bra räckvidd med nya batterier i den där ? tänker mig att de nya har mycket mer kapacitet om man lägger i ungefär lika mycket batterier i antal kilon.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
aixam
Elektrisk


Registreringsdatum: 23 januari 2008
Inlägg: 257
Ort: Billdal

InläggPostat: 2014-08-12 22:50:39    Rubrik: Svara med citat

Har bytt på min 92a

12x CALB 100Ah
Mini BMS
Ombyggnad av orginal laddaren.
Hållare till cellerna 3 st i orginal batteri ram.
Värme element 9x 15w med 3x termostater och separat transformator.
Kapacitets mätare (littar dock inte helt på denna men ger viss indikation)

Detta gjordes förra våren/sommaren/hösten i samband med renovering.
Tror jag hamnade någonstans mellan 20-25000 i batteribytet. Men då var det lite fel i byggnationen med omkonstruktion. Cellerna var 1500 euro med frakt och byglar.
Räckvidden ökades från min fars blykörning 37 km till med säkerhet 70 km, har som mest kommit 82 km.

Tänkte ev göra på samma sätt på den "nya" men utan värme på cellerna då den förmodligen inte kommer användas då det är kalt. Borde klara detta på lite mindre än 20000 hoppas jag.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
eUP
Elbilsguru


Registreringsdatum: 15 juni 2014
Inlägg: 1437
Ort: Linköping

InläggPostat: 2014-08-12 23:36:08    Rubrik: Svara med citat

Helt klart en spännande farkost som väcker habegär !
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
aixam
Elektrisk


Registreringsdatum: 23 januari 2008
Inlägg: 257
Ort: Billdal

InläggPostat: 2014-08-30 16:04:57    Rubrik: Svara med citat

Det blev Lifepo4! 3x 12V 90ah Winston från ett avstannat elbåtsprodjekt med 3st 12v BMSer. Det är 4 st 3.2V celler i var slutet packet.
Styrkort och ombyggnad av laddaren beställt.

Då planen är att den skall användas av frun under den varma delen av året så har jag inte planerat någon värmning av cellerna vid laddning. Skall försöka hålla kostnaderna nere, vill helst kunna få tillbaka satsade pengar om det inte skulle falla i god jord hos frun som ännu inte vet något.

Blybatterierna var nästan helt torra, fick på 2,5 l destillerat vatten. Men de verkar bortom all räddning.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
aixam
Elektrisk


Registreringsdatum: 23 januari 2008
Inlägg: 257
Ort: Billdal

InläggPostat: 2014-09-18 19:36:47    Rubrik: Svara med citat

Idag fick jag monterat in de "nya" Wilson 12V cellerna, ombyggd laddare, BMS. Blev klart förutom strapsing av kablarna ( glömde stripsen hemma) och låsning av cellerna ( funkade inte som planerat).

Provkörning dock utförd, fungerade bra tills prov av singnalhorn! Då sa det POFF någonstans. Ljuset slocknade, liksom kapacitetsmätaren. Provade sätta på radion igen ( fungerade vid första provet) blinkade till och sedan ytterligare ett POFF. Sedan var alt tyst. En stark lukt spred sig i bilen av elbrand. Vid visuell inspektion kunde inget noteras och ingen avvikande värme. Tycker dock att lukten är starkast vid DC/DC omvandlaren. Verkar som all 12V är utslagen ( provade dock inte allt) men jag glömde kolla 36V om den gick. Tiden rann iväg så jag lossade batterikabeln och får felsöka en annan dag. Skall ta med labbaggregatet och kolla 12 V funktionen separat.
Det troligaste är väll DC/DC omvandlarn tyvärr med tanke på lukten. Men att kapacitetsmätaren slocknade och att det inte gick att köra förbryllar mig lite, men felet i DC/DC kan ju ha blåst huvudsäkringen? Motalas dock lite av radions blinkade efter att det andra slocknat.

Det blir ingen visning och tur för frun i helgen som var planerat. Tur att hon inte vet om den än.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
DIRAVI
intresserad


Registreringsdatum: 26 september 2014
Inlägg: 12

InläggPostat: 2014-10-14 20:28:24    Rubrik: Svara med citat

Hur har det gått?
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
aixam
Elektrisk


Registreringsdatum: 23 januari 2008
Inlägg: 257
Ort: Billdal

InläggPostat: 2014-10-14 21:51:31    Rubrik: Svara med citat

Har skaffat delar men inte bhaft möjlighet att göra någon större felsökning.
Säkra fel:
1. 36-12V omvandlarn död, ger inspänning på utgången.
2. BMS styrkortet sönderbränt.
3. Instrumentpanelen har en misstänkt sönderbränning med lukt sökning.
4. Radion död.
5. Kortslutning på säkring 5 på kretskortet under instrumentbrädan.

Så lång kom jag innan mätkablen till instrumentet började strula för att till slut helt tappa kontakten vid instrumentet. Då gick luften ur mig.
Kar kör begangnade 36-12V omformare , instrumentpanel och reläkort (det under instrumentbrädan). Den sista kom nu i veckan.
Sedan har jag inte haft möjlighet eller lust att fortsätta.Den mentala spärren och vädret har gjort att jag inte gjort mer.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
aixam
Elektrisk


Registreringsdatum: 23 januari 2008
Inlägg: 257
Ort: Billdal

InläggPostat: 2014-10-17 19:45:39    Rubrik: Svara med citat

Har råkat ut för en haverad 36-12V omformare som gav 40V i 12V systemet.
Detta skedde vid försra provkörningen efter byte till Lifepo4, de gamla blybatterierna var helt slut. Efter lite körning (ca 5-10 min) provade jag alla funktioner och när jag hade 2 kvar och provade signalhornet sa det poff och en frän bränd doft spred sig i kupén.

Nu är den ej längre körbar och följande defekter har konstaterats ut av det som fungerade tidigare, har ersat omformare med ett labbaggregat.
1. Säkring 5 och 7 på styrkortet brunna. (Ersatta)
2. Värme 1 & 2 fungerar ej, ingen spånnig fram
3. Belysning sönderbrända (ersatta), ingen spänning fram.
4. Torkarn fungerar ej.
5. Radion och BMS styrkort sönder ( urkopplade )
6. Instrument brädan bitvis ur funktion. Endast fläkt indikatorn fungerar som den skall. Instrumentbelysningen fungerar i bland. Misstänkt bränd lukt i närheten. En begagnadersättare finns för montage ( dock ej utfört än)
7. Kortslutning på säkring 5 (försvann efter byte till begagnat styr/säkrings/reläkort orsak ej funnet på kortet och inga andra funktioner har påverkats av detta byte.

Styrningen av punktera 2 & 3 är 12V om jag fattat schemat rätt? Det är väll bara brytarna och styrkortet som styr dessa funktioner? ( har faktiskt inte kollat brytarna men de borde väll klara 40V?) 12 och 40V finns på ingångarna på styrkortet men ej på förbrukarna. Osäker vilka anslutningar som är vilka och förstår inte schemat helt. Men huvudrelät drar när nyckeln vrids om. Värme 2 relät klickar när gasen trycksner även då värmen inte är påslagen.

Laddningen fungerar som den skall (BMS helt bortkopplat ) kan det vara så att kapacitetsmätaren (den är väll bara 36V?) tagit skada av brand i instrumentet? Instrumentet visar väll bara singnalerna från kapacitetsmätaren?

Har motor styrningen någon 12V matning?

Någon som råkat utför något liknande?
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
OlaE
Elektrisk


Registreringsdatum: 19 juli 2008
Inlägg: 241
Ort: Kalmar

InläggPostat: 2014-10-18 08:24:53    Rubrik: Svara med citat

Åh nej vilket jobbigt fel!
En DC/DC får inte gå sönder så, det kan blir hur kostsamt som helst.
Kan kanske vara läge att byta min mot något stabilare (med mindre läckström också) eller ett överspänningsskydd innan min också pajar.
Jag ska ta en titt i elschemat och se om jag kan hjälpa dig något.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
aixam
Elektrisk


Registreringsdatum: 23 januari 2008
Inlägg: 257
Ort: Billdal

InläggPostat: 2014-12-30 17:43:53    Rubrik: Svara med citat

Den nya omvandlarn från ebay var kass den också? Gjorde det jag borde gjort från början, skickade båda till Alan! Förhoppningsvis kan han rädda minst 1 av dem.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
aixam
Elektrisk


Registreringsdatum: 23 januari 2008
Inlägg: 257
Ort: Billdal

InläggPostat: 2015-04-06 14:33:04    Rubrik: Svara med citat

Nu rullar den igen!
Utbytta delar.
1. BMS styrkort.
2. Instrument panel.
3. Styrkort under instrument brädan.
4. Samtlig lampor som var på bak/broms, pos, fram och nummerplåt.
5. Signalhornet, orsaken till haverit då det var kortslutning i den.
6. Radion.

Kvar att byta:
1. Bromsljuskontakten
2. Pulsgivaren för hastighet/distans


Sitter inte gasdämparna åt fel håll?





Var tvungen att ta hem den innan den var färdig pga att jobbet skulle flytta.
Frun var inte överlycklig och tycker att den skall säljas. Vi får se vart det slutar med, om man lyckas övertyga henne att hon behöver en själv?

Påskens arbete började med arbete på dem röda 92an, det började knaka om höger bakaxels lagen på vägen till jobbet. De 50 km körning, eller om det skett tidigare, gav ett slitage på axeln20.00mm till 18.76mm. Ett av lagren hade total demolerats och delar av lagerbanan lösa bitar. Och en olycka kommer sällan ensam. Vid demontering av vänster så lyckades jag spräcka skölden.

Som tur är så har jag samlat på mig lite reservdelar bl.a.ett helt drivpakdtet och batteri ram. Tänkte flytta över detta komplett men byta lagren först.


Skall bara köpa lite lager först.
Därför kondenserad jag mig på den grå och gjorde den körbar först så jag kan ta mig till jobbet.




Får ta tag i detta nästa helg om frun och vädret tillåter.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Visa inlägg nyare än:   
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> CIty-el och Mini-el Alla tider är GMT + 1 timme (svensk normaltid)
Sida 1 av 1

 
Hoppa till:  
Du kan inte skapa nya inlägg i det här forumet
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
Du kan inte ändra dina inlägg i det här forumet
Du kan inte ta bort dina inlägg i det här forumet
Du kan inte rösta i det här forumet


Skapa forum | Supportforum | Användarvillkor | Integritetspolicy | Cookiehantering | Kontakta oss |




SwiftBlue Theme created by BitByBit
Powered by phpBB © 2001, 2002 phpBB Group
Swedish translation by phpBB Sweden and Virtuality © 2003-2005
Sidan tog 0.55 sekunder att ladda.