Forumindex ELBIL
för elbilsägare och blivande sådana...
 
 Vanliga frågorVanliga frågor   SökSök   MedlemslistaMedlemslista   AnvändargrupperAnvändargrupper   Bli medlemBli medlem 
 ProfilProfil   Logga in för att läsa dina meddelandenLogga in för att läsa dina meddelanden   Logga inLogga in 


Charging Nissan Leaf at 12kW

 
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Nissan
Föregående ämne :: Nästa ämne  
Författare Meddelande
taz79
Elbilsguru


Registreringsdatum: 24 augusti 2010
Inlägg: 1854
Ort: Kungsbacka

InläggPostat: 2014-08-07 22:16:09    Rubrik: Charging Nissan Leaf at 12kW Svara med citat

Hittade detta på YouTube: Charging Nissan Leaf at 12kW

Nån har tillverkat en laddare för Chademo porten.. Verkar som han skall starta ett kickstarter projekt för laddaren senare.

Beskrivningen för klippet:
Citat:
Using 3D-printed plug, Arduino Due-based CAN controller, and stock EMotorWerks SmartCharge-12000 12kW Open Source PFC Charger. Now ramped to 12kW - the rated power of this unit. Next test is going to be with our new 20kW versions


Länk:
https://www.youtube.com/watch?v=2xdSBkSUeDI
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Edis
Elbilsguru


Registreringsdatum: 29 april 2013
Inlägg: 1206

InläggPostat: 2014-08-07 22:43:16    Rubrik: Svara med citat

Helt klart intressant! Spännande! Very Happy
_________________
Snabbladdad.se #WaitOrDrive
Kör Leaf 40kWh, har tidigare haft Leaf -14 och BMW i3 REX -16
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
Hobbyschwede
Forumstammis


Registreringsdatum: 04 september 2011
Inlägg: 431
Ort: Önneröd (Tjörn)

InläggPostat: 2014-08-07 22:55:36    Rubrik: Svara med citat

Hej.

I en äldre inlägg har jag redan nämnd denna open source laddare...
http://elbil.forum24.se/viewtopic.php?p=35915#35915 och här
http://elbil.forum24.se/viewtopic.php?p=35800#35800

Men i ett tysk forum kunde jag läsa att de håller inte leveranslöfte...
http://www.goingelectric.de/forum/ladeequipment/mobiler-chademo-css-schnelllader-t2714-120.html#p109426

Mvh
Daniel
_________________
--- Renault El-Clio ´97 ---
--- Renault El-Clio ´97 (Projekt) ---
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
eUP
Elbilsguru


Registreringsdatum: 15 juni 2014
Inlägg: 1437
Ort: Linköping

InläggPostat: 2014-08-08 01:20:05    Rubrik: Svara med citat

Hobbyschwede skrev:
Hej.

I en äldre inlägg har jag redan nämnd denna open source laddare...
http://elbil.forum24.se/viewtopic.php?p=35915#35915 och här
http://elbil.forum24.se/viewtopic.php?p=35800#35800

Men i ett tysk forum kunde jag läsa att de håller inte leveranslöfte...
http://www.goingelectric.de/forum/ladeequipment/mobiler-chademo-css-schnelllader-t2714-120.html#p109426

Mvh
Daniel


Skulle den där laddaren kunna användas fär CSS till oss med tyska bilar eller är det enbart chademo som gäller ?
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Henke2
Elbilsguru


Registreringsdatum: 21 oktober 2013
Inlägg: 3130
Ort: Ljungby

InläggPostat: 2014-08-08 06:30:02    Rubrik: Svara med citat

eUP skrev:
Hobbyschwede skrev:
Hej.

I en äldre inlägg har jag redan nämnd denna open source laddare...
http://elbil.forum24.se/viewtopic.php?p=35915#35915 och här
http://elbil.forum24.se/viewtopic.php?p=35800#35800

Men i ett tysk forum kunde jag läsa att de håller inte leveranslöfte...
http://www.goingelectric.de/forum/ladeequipment/mobiler-chademo-css-schnelllader-t2714-120.html#p109426

Mvh
Daniel


Skulle den där laddaren kunna användas fär CSS till oss med tyska bilar eller är det enbart chademo som gäller ?


Det är i princip en tranformator som ger spänningen och arduino som ger tummen upp till bilen via CAN-bus. Skillnaden är i princip bara kontakten så CSS eller CHAdeMO handlar bara om några rader kod i programmet *typ*
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
taz79
Elbilsguru


Registreringsdatum: 24 augusti 2010
Inlägg: 1854
Ort: Kungsbacka

InläggPostat: 2014-08-08 08:38:03    Rubrik: Svara med citat

Så i framtiden är det inte omöjligt att man kan få en 3fas 400V 16A laddare hemme till Leaf:en via Chademo porten. Hade vart coolt Smile
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Henke2
Elbilsguru


Registreringsdatum: 21 oktober 2013
Inlägg: 3130
Ort: Ljungby

InläggPostat: 2014-08-08 08:52:29    Rubrik: Svara med citat

taz79 skrev:
Så i framtiden är det inte omöjligt att man kan få en 3fas 400V 16A laddare hemme till Leaf:en via Chademo porten. Hade vart coolt Smile


Det är ju typ enda alternativet, dvs att bygga egen laddare. Intern eller extern. Lite av problemet för er som leasar bilar utan ambition att köpa loss den är ju att milkostnaden blir rysligt hög.

Laddkabel för 5500kr blir ju över 3,50kr per mil och då har det bara en laddsladd som borde varit med bilen från början.

http://www.mynissanleaf.com/viewtopic.php?f=37&t=12323


Senast ändrad av Henke2 den 2014-08-08 08:55:38, ändrad totalt 3 gånger
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Hobbyschwede
Forumstammis


Registreringsdatum: 04 september 2011
Inlägg: 431
Ort: Önneröd (Tjörn)

InläggPostat: 2014-08-08 08:53:28    Rubrik: Svara med citat

eUP skrev:


Skulle den där laddaren kunna användas fär CSS till oss med tyska bilar eller är det enbart chademo som gäller ?


Det är som Henke säger... Men enligt tyska inlägget ligger fokus på chademo. CSS finns bara ganska få av denna i staterna. Därför prioteras detta låg.
_________________
--- Renault El-Clio ´97 ---
--- Renault El-Clio ´97 (Projekt) ---
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Hobbyschwede
Forumstammis


Registreringsdatum: 04 september 2011
Inlägg: 431
Ort: Önneröd (Tjörn)

InläggPostat: 2014-08-08 08:59:22    Rubrik: Svara med citat

Henke2 skrev:


Det är ju typ enda alternativet, dvs att bygga egen laddare. Intern eller extern. Lite av problemet för er som leasar bilar utan ambition att köpa loss den är ju att milkostnaden blir rysligt hög.

Laddkabel för 5500kr blir ju över 3,50kr per mil och då har det bara en laddsladd som borde varit med bilen från början.

http://www.mynissanleaf.com/viewtopic.php?f=37&t=12323


Då kommer vi tillbaka till en fråga som jag ställde i ett annat inlägg...

Ska vi inte bygga nånting ihop? Finns en elektriker här i forumet?
_________________
--- Renault El-Clio ´97 ---
--- Renault El-Clio ´97 (Projekt) ---
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Henke2
Elbilsguru


Registreringsdatum: 21 oktober 2013
Inlägg: 3130
Ort: Ljungby

InläggPostat: 2014-08-08 09:04:33    Rubrik: Svara med citat

Hobbyschwede skrev:
Ska vi inte bygga nånting ihop? Finns en elektriker här i forumet?


Absolut. Det finns ju open source projekt att låna idéer från. Jag har 3D printer hemma och andra kan programmera. Men frågan är om det är värt tiden det kommer ta.

Jag köper gärna byggsats och printar egen kontakt den dagen jag behöver egen CHAdeMO, bygga från grunden kommer ta tid Razz
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
taz79
Elbilsguru


Registreringsdatum: 24 augusti 2010
Inlägg: 1854
Ort: Kungsbacka

InläggPostat: 2014-08-08 09:54:32    Rubrik: Svara med citat

Jag tror att jag inte kommer behöva 400V 16A laddning till Leafen utan jag har tänkt att klara mig med 230V 10A laddning hemmifrån Smile

Jag har redan köpt en laddsladd för 16A för ca 6000:-. Men jag ser det som en investering för framtiden, den kommer ju inte enbart användas för 1500mil utan jag kommer förhoppningsvis behålla Leaf:en längre än så Smile
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Henke2
Elbilsguru


Registreringsdatum: 21 oktober 2013
Inlägg: 3130
Ort: Ljungby

InläggPostat: 2014-08-08 10:14:41    Rubrik: Svara med citat

Det är ju med lite frågan om hur det ser ut om 3år. Har snabbladdarna poppat upp? är batterierna dubbelt så stora? etc etc...

Som det ser ut idag är ju en egen chademo i bakluckan enda alternativet egentligen om man vill åka utanför stan. 3fas 16A finns ju lite överallt och ger ju okej fjång. Smile Men om 3år behöver man släpa med egen laddare då? hm...
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
taz79
Elbilsguru


Registreringsdatum: 24 augusti 2010
Inlägg: 1854
Ort: Kungsbacka

InläggPostat: 2014-08-08 14:01:15    Rubrik: Svara med citat

Bilarna kommer ju fortfarande dra lika mycket ström i framtiden så jag kan inte se att effektbehovet kommer att öka i vardagen förutom vid långkörningar om man behöver ladda fort med en snabbladdare.

Annars ger väl 230V 10A minst 1 mil/timme vid laddning? T.om 1,5?
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
AS1
Elbilsguru


Registreringsdatum: 25 juli 2011
Inlägg: 1482
Ort: Örebro

InläggPostat: 2014-08-08 21:05:07    Rubrik: Svara med citat

Trefasladdning is the shit! Tänk om ni gillar era bilar så mycket att ni vill ha en till, då måste ni klura på vilka uttag som inte ligger på samma fas.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
taz79
Elbilsguru


Registreringsdatum: 24 augusti 2010
Inlägg: 1854
Ort: Kungsbacka

InläggPostat: 2014-08-09 07:16:39    Rubrik: Svara med citat

AS1 skrev:
Trefasladdning is the shit! Tänk om ni gillar era bilar så mycket att ni vill ha en till, då måste ni klura på vilka uttag som inte ligger på samma fas.


Det behövs ingen klurning. Bara att kolla på elmätaren när man belastar ett uttag så ser man på vilken fas den drar ström Smile Den menyn är en utökad meny i elmätaren som man kommer åt om man håller inne en av de 2 knapparna ( i nån sekund) jag har på min mätare.

Jag har de flesta uttag uppmärkta med vilken fas de ligger på och har även sett till att mitt "elbilladdningsuttag" ligger på fas nr3 där varken värmepump eller spis ligger på. Dock ligger ugnen på den fasen men det har man koll på Smile
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
AS1
Elbilsguru


Registreringsdatum: 25 juli 2011
Inlägg: 1482
Ort: Örebro

InläggPostat: 2014-08-09 11:56:55    Rubrik: Svara med citat

taz79 skrev:
AS1 skrev:
Trefasladdning is the shit! Tänk om ni gillar era bilar så mycket att ni vill ha en till, då måste ni klura på vilka uttag som inte ligger på samma fas.


Det behövs ingen klurning. Bara att kolla på elmätaren när man belastar ett uttag så ser man på vilken fas den drar ström Smile Den menyn är en utökad meny i elmätaren som man kommer åt om man håller inne en av de 2 knapparna ( i nån sekund) jag har på min mätare.

Jag har de flesta uttag uppmärkta med vilken fas de ligger på och har även sett till att mitt "elbilladdningsuttag" ligger på fas nr3 där varken värmepump eller spis ligger på. Dock ligger ugnen på den fasen men det har man koll på Smile


Häftigt jag måste kolla om jag har den funktionen på min elmätare!
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
taz79
Elbilsguru


Registreringsdatum: 24 augusti 2010
Inlägg: 1854
Ort: Kungsbacka

InläggPostat: 2014-08-09 15:03:12    Rubrik: Svara med citat

Ja, jag har bott i huset i 5 år nu men upptäckte detta för ca en månad sedan när fortum var här och mixtrade med elmätaren. De hade lämnat elmätaren i den uttökade menyn för att kolla GSM mottagningen för mätaren. Förutom Ampere på alla faser så ser man även spänning på alla faser med 4 decimaler.. Tex: 227.4321. Man ser även datum och klockslag och displaytest och larm meddelanden.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Visa inlägg nyare än:   
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Nissan Alla tider är GMT + 1 timme (svensk normaltid)
Sida 1 av 1

 
Hoppa till:  
Du kan inte skapa nya inlägg i det här forumet
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
Du kan inte ändra dina inlägg i det här forumet
Du kan inte ta bort dina inlägg i det här forumet
Du kan inte rösta i det här forumet


Skapa forum | Supportforum | Användarvillkor | Integritetspolicy | Cookiehantering | Kontakta oss |




SwiftBlue Theme created by BitByBit
Powered by phpBB © 2001, 2002 phpBB Group
Swedish translation by phpBB Sweden and Virtuality © 2003-2005
Sidan tog 1.22 sekunder att ladda.