Forumindex ELBIL
för elbilsägare och blivande sådana...
 
 Vanliga frågorVanliga frågor   SökSök   MedlemslistaMedlemslista   AnvändargrupperAnvändargrupper   Bli medlemBli medlem 
 ProfilProfil   Logga in för att läsa dina meddelandenLogga in för att läsa dina meddelanden   Logga inLogga in 


Leaf vs. Model S

 
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Nissan
Föregående ämne :: Nästa ämne  
Författare Meddelande
lasse1955
Elektrisk


Registreringsdatum: 27 februari 2011
Inlägg: 198
Ort: Sala

InläggPostat: 2014-06-19 21:11:31    Rubrik: Leaf vs. Model S Svara med citat

Idag besökte jag Teslas nyöppnade butik i Stockholm. Jag hade bokat en provkörning av Model S. Jag blev väl omhändertagen av en förhållandevis kunnig ung man som förvånande nog inte alls var påstridig eller aggressivt säljinriktad. Bara trevlig.
Teslan var imponerande i det mesta. Axet var naturligtvis långt över Leaf:ens kapacitet. Detaljarbetet likaså, men ibland kan jag känna att det är liiiite överdrivet som tex. motordrivna dörrhandtag med infälld belysning.
420 hk och väghållning i Ferarri-klass är ju imponerande, men knappast egenskaper som utnyttjas till vardags av en elbilsägare, av kända skäl. Så dessa egenskaper är inget jag saknar i mitt elbilsägande. För mej duger Leaf:ens prestanda gott.
Det jag var mest nyfiken på var istället komforten. Dock blev jag inte imponerad på den punkten. Leaf:en går lika tyst enligt min bedömning. De stora 21-tumshjulen med breda 235-däck gör väl sitt för en högre ljudnivå.
Jag sitter lika bra i Leaf som i Teslan, om inte bättre. Åtminstone komfortablare. Men skulle jag ta en tvär kurva i hög fart hålls jag säkert bättre på plats i Teslans styva skålade säten. De gånger jag kör på det viset är dock väldigt väldigt få……
Dessutom var hela bilen fastare och hårdare än Leaf:en. Både i styrning, fjädring och säten. Mer sportbilsaktig. Trots mjukaste inställningen. Det kan också vara en bidragande orsak till att komforten inte imponerar på en Leaf-ägare.
Till komforten hör också att jag, som är 189 cm lång, slår huvudet i taket, trots stolen i bottenläget. Bilen hade sollucka, och där fick jag hålla huvudet (luckan stängd, haha). Det gick väl ganska bra eftersom luckan är stor, men så fort jag körde i en grop fick jag en smäll i tinningen.
Insteget är knöligare i Teslan, och bakåtsikten usel.
Tar man även hänsyn till ekonomin i sammanhanget är Leaf ett enkelt val.
Imponeringsfaktorn är naturligtvis skyhög i Teslan jämfört med Leaf, om man nu bryr sej om det.
Det jag verkligen skulle vilja ha är det enorma bagageutrymmet.
Och den stora skärmen med det fina gränssnittet.
Och räckvidden förstås.
_________________
Nissan Leaf 2012
Honda Elcross
El-Toro klippare.
Elkonverterad och reggad VW Caddy -05
Elgokart
Elkonverterad flakmoppe (såld)
Bygger på helelektrisk kompaktlastare.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Lator
Elbilsguru


Registreringsdatum: 07 april 2007
Inlägg: 1241
Ort: Frösön

InläggPostat: 2014-06-19 22:42:27    Rubrik: Svara med citat

Att jämföra päron med äpplen ger ofta en smakförbistring.

En Tesla Model S är en dyr bil i premiumsegmentet för dessa som uppskattar och är beredda på att betala för prestanda, utseende och kvalitet över det normala.

Nissan Leaf är en standardbil med en elektrisk drivlina som gör sitt jobb (upp till en ganska begränsad sträcka) utan att entusiasmera föraren.

Att försöka jämföra dessa är som att låta en Skoda Octavia duellera med en BMW 530i. Hur ska man kunna jämföra så olika produkter?

Det är alltid upp till var och en att välja hur man vill prioritera i sitt liv och vad man gör med det. Själv är jag konstigt dubbelsidig för jag åkte C30e till Täby för att provköra Model S och jag trívs med båda dessa bilar trots att de representerar totalt olika stilar. Dock så trivs jag bättre i en C30 än i en Leaf... och skulle välja E-Up om jag skulle köpa en praktisk bruksbil!
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
eUP
Elbilsguru


Registreringsdatum: 15 juni 2014
Inlägg: 1437
Ort: Linköping

InläggPostat: 2014-06-19 23:22:34    Rubrik: Svara med citat

Att teslan har låg takhöjd låter illa. Jag har bara provsuttit den och då märkte jag inget, jag är 185cm lång....

Att teslan är lite stötig ser jag som självklart då det är en sorts sportleksaksbil och inte en praktisk bruksbil. Jag skulle faktiskt inte vilja köpa en pga. att jag inte vill ha en bruksbil som drar så pass mycket ström. Som enbart leksak är tesslan lite för dyr imho.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Gordon
Forumstammis


Registreringsdatum: 21 maj 2012
Inlägg: 378
Ort: Stenungsund

InläggPostat: 2014-06-19 23:32:18    Rubrik: Svara med citat

Enligt min mening så konkurrerar inte Tesla med andra elbilar, prestandamässigt är det snarare BMW M5 eller motsvarnande Audimodell. När Tesla fått upp sina superchargers i Sverige är räckvidden definitivt inget att fundera på längre!
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post Besök användarens hemsida
lasse1955
Elektrisk


Registreringsdatum: 27 februari 2011
Inlägg: 198
Ort: Sala

InläggPostat: 2014-06-20 12:29:38    Rubrik: Svara med citat

Jag erkänner oförbehållsamt att min rubrik var felaktigt formulerad.
Den borde ha varit "Leaf vs. Model S ur mitt perspektiv"
Ja, Teslan är alldeles fantastisk i allt vad den är byggd för. Den är med all rätta höjd till skyarna, och jag instämmer villigt i hyllningssången. Men när häpnaden över prestanda och finesser lagt sej, och allt kokar ner till vardag.
Det är det perspektivet jag vill ge.

Det var även tänkt som ett stöd (tröst?) till de Leaf-ägare som eventuellt är bekymrade för att de inte har råd med en Tesla, eftersom livet då skulle bli sååå mycket lyckligare.

Elon Musk är en unik och fantastisk person som jag inte nog kan berömma. En visionär som inte satsar sina pengar i olje- eller vapen-industrin, där de förräntar sej bäst. Utan istället tar sej an ett mycket seriöst projekt att göra vår värld bättre.
Han spar ingen mörda.
Att han nu ger bort alla Teslas patent gratis visar på ett stort tänkande.
Bara detta gör att jag skulle kunna tänka mej att köpa en Model S, om jag hade råd........
Men jag lever i en verklighet. Som ständigt gör sej påmind.
Där får Model S tyvärr inte plats.
Men jag är inte särskilt olycklig över det längre.

Men i drömmen, där får Model S plats.
Jag har efter provkörningen insett att det räcker för mej.
_________________
Nissan Leaf 2012
Honda Elcross
El-Toro klippare.
Elkonverterad och reggad VW Caddy -05
Elgokart
Elkonverterad flakmoppe (såld)
Bygger på helelektrisk kompaktlastare.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Leaf
Elbilsguru


Registreringsdatum: 13 januari 2012
Inlägg: 1570

InläggPostat: 2014-06-20 17:37:49    Rubrik: Svara med citat

Jag provkörde en Lexus gs450h, den var både mycket tystare och bekvämare än Leaf, fast Leaf är tyst och bekväm jämfört med svensson bilar.
Skulle Tesla ha samma komfort och driftsäkerhet som en Lexus så skulle jag leva på vatten och bröd några år Smile
Har läst om mycket strul(barnsjukdomar) som model s är drabbad av ( på forumsidor i norge och usa )
Har nu haft min leaf snart 2,5år utan ett enda fel Smile
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
eUP
Elbilsguru


Registreringsdatum: 15 juni 2014
Inlägg: 1437
Ort: Linköping

InläggPostat: 2014-06-20 19:11:03    Rubrik: Svara med citat

Jag valde eUP framför LEAF för att LEAF var lite dyrare och kändes som en lite äldre konstruktion samt att den är ganska ful.

eUP framför Tessla dels pga. priset men också den höga strömförbrukningen och att Tesslans 18650 batterier känns opålitliga jämfört med andra elbilars "kassetter" som jag tror kommer hålla bättre.

Nästa bil från Elon tror jag kommer bli riktigt bra som vardagsbil.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Hobbyschwede
Forumstammis


Registreringsdatum: 04 september 2011
Inlägg: 431
Ort: Önneröd (Tjörn)

InläggPostat: 2014-06-21 11:54:36    Rubrik: Svara med citat

Hej.

Tror inte att Lasse jämföra päron med äpple.

Såg igår dokumentären "Revenge of electric cars" av 2011 (på Netflix). Tillverkare jämföra sig själv med varandra. Skillnaden är bara målgrupper! Also varför får inte Lasse göra det?

Nissan kände sig som första i målet och marknadsförade därför Leafen så massiv! Men folk som vill åka lång är inte deras målgrupp enligt VD.

GM kände sig utmanat av Tesla för att de bevisade att elbilen är möjligt och GM vill inte hamnar allt efter denna Teknologi... Därför "uppfan" de Volt. Målgruppen här; folk som pendla korta sträckor på el men köra rund över landet med samma bil... bara med bränsle respektive Range extender.

Tesla är visionär! Och deras målgrupp med! Men med tredje generationen ska det vara betalningsbart för alla, enligt Elon Musk.

Lasses utgångsfråga kunde vara tex: Hur mycket "bruksbil" är Tesla, Leaf och co, beroende av din behov och råd?

Och svaret är helt olika, eller? Very Happy

Mvh
Daniel
_________________
--- Renault El-Clio ´97 ---
--- Renault El-Clio ´97 (Projekt) ---
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
lasse1955
Elektrisk


Registreringsdatum: 27 februari 2011
Inlägg: 198
Ort: Sala

InläggPostat: 2014-07-06 21:23:32    Rubrik: Svara med citat

eUP skrev:
samt att den är ganska ful.


Det tyckte jag också förut.
Men jag har börjat se på Leafen med andra ögon sedan jag hade en gymnasieklass hemma på studiebesök (jag har många alternativenergi-prylar som deras lärare ville att de skulle se).
När vi kom till Leafen berättade jag om hur bra den fungerade, och beklagade lite urskuldande att den var så ful.
"VA! Nej! Den är ju jättesnygg!" kom det spontant och unisont från både killar och tjejer. Dom är i åldern 18-19 år.
Jag jobbar själv med ungdomar så jag vet när det är ärligt eller "Not".

Jag har visat bilder på Model S för ungdomarna, men den tycker de är för gammaldags och "gubbig"......

Jag ser på Leafen med andra ögon efter det......

Det är i och för sej klart att om man ska producera en bil som kostar uppåt miljonen (Teslan) så måste designen tilltala målgruppen som kan slanta upp dom pengarna. Eller få ett så stort lån.
Och då är det är knappast tonåringarna man tänker på....
Mycket riktigt stämmer det att riktigt gamla människor också tilltalas av Model S....
http://www.teslamotors.com/sv_SE/blog/octogenarian-couple-shows-age-no-barrier-model-s

Nu tycker jag att det är modigt av Nissan att satsa på en så futuristisk design som Leaf, men jag är tillräckligt gammal för att tycka att Model S är snyggare....
_________________
Nissan Leaf 2012
Honda Elcross
El-Toro klippare.
Elkonverterad och reggad VW Caddy -05
Elgokart
Elkonverterad flakmoppe (såld)
Bygger på helelektrisk kompaktlastare.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
eUP
Elbilsguru


Registreringsdatum: 15 juni 2014
Inlägg: 1437
Ort: Linköping

InläggPostat: 2014-07-06 23:23:46    Rubrik: Svara med citat

Intressant. kanske ändras smaken med åldern ?
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
taz79
Elbilsguru


Registreringsdatum: 24 augusti 2010
Inlägg: 1854
Ort: Kungsbacka

InläggPostat: 2014-07-07 08:09:48    Rubrik: Svara med citat

Jag tycker att alla bilar som tillverkas ser lite tråkiga ut. Alla skall se likadana ut och när väl någon bil sticker ut tycker alla att den är så himla ful. Varför skall alla bilar se likadana ut? Varför tycker folk att en bil som ser annorlunda ut är ful? Jag tycker varken Nissan Leaf eller BMW i3 är fula. Hellre en bil som ser annorlunda ut än en bil som ser ut som en skokartong som de flesta bilar gör tyvärr. Men det är ju tydligen det som vi tråkiga svenskar vill ha. Svarta, Vita och Röda bilar dessutom...
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
L. Mäkinen
Elbilsguru


Registreringsdatum: 17 februari 2014
Inlägg: 1311
Ort: Hjälsta

InläggPostat: 2014-07-07 09:44:15    Rubrik: Svara med citat

Vad som är fult varierar förstås mellan de olika betraktarna, men att bilar tenderar att påminna om varandra beror ju till stor del på att de ska fylla samma behov.
Varför Nissan valt att ge bakluckan på Leaf ett utseende som om den monterats "ut-och-in" vet jag inte. Det borde skapas ett hål i luften bakom bilen vilket kostar energi i onödan.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Visa inlägg nyare än:   
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Nissan Alla tider är GMT + 1 timme (svensk normaltid)
Sida 1 av 1

 
Hoppa till:  
Du kan inte skapa nya inlägg i det här forumet
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
Du kan inte ändra dina inlägg i det här forumet
Du kan inte ta bort dina inlägg i det här forumet
Du kan inte rösta i det här forumet


Skapa forum | Supportforum | Användarvillkor | Integritetspolicy | Cookiehantering | Kontakta oss |




SwiftBlue Theme created by BitByBit
Powered by phpBB © 2001, 2002 phpBB Group
Swedish translation by phpBB Sweden and Virtuality © 2003-2005
Sidan tog 0.36 sekunder att ladda.