Forumindex ELBIL
för elbilsägare och blivande sådana...
 
 Vanliga frågorVanliga frågor   SökSök   MedlemslistaMedlemslista   AnvändargrupperAnvändargrupper   Bli medlemBli medlem 
 ProfilProfil   Logga in för att läsa dina meddelandenLogga in för att läsa dina meddelanden   Logga inLogga in 


km/kWh

 
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Ekonomi, körsträcka
Föregående ämne :: Nästa ämne  
Författare Meddelande
Poppe
Elbilsguru


Registreringsdatum: 25 juni 2006
Inlägg: 1592
Ort: Göteborg / Billdal

InläggPostat: 2006-09-22 09:16:17    Rubrik: km/kWh Svara med citat

Då jag är hemma och förkyld och därmed undersysselsatt fick jag för mig att göra ett excelark över inmatad effekt/körd sträcka.
Jag har inte våldsamt mycket data, men ca 15 tankningar finns det data om.
Genomsnittlig körsträcka per kWh = 4,53 km.
Har ingen direkt uppfattning om detta är bra eller dåligt, men jag klagar inte då det innebär en driftkostnad på ca 2 kr/mil. Svårslaget med fossilbränsle!

Det intressantaste med diagrammet jag fick ut (som jag gärna skulle vilja publicera här men inte vet hur) var dock att de fyra gånger jag fått ut flest km/kWh var när jag hade varit tvungen att avbryta laddningen och inte laddat fullt. Samtliga dessa fyra (av 15) laddningar ligger på över 5 km/kWh. Dvs ca 10% längre körsträcka.
Samtliga avbrutna laddningar har varit i överladdningsfasen.

Om man läser i utbildningsmaterialet till E & C så står där : "Om laddningsaggregatet kopplas bort under laddning, flyttas den icke överladdade kapaciteten till nästa överladdning och förlänger denna lika mycket ."
Detta kan jag se i diagramet då den "bästa" körsträckan (5,49 km/kWh) med avbryten laddning efterföljs av den sämsta med ynka 3,48 km/kWh.
Detta måste väl samtidigt innebära att mycket av överladdningen är eldning för kråkorna ? Dvs det är inte mycket energi man kan tillgodogöra sig av detta.

Är det nån som kan förklara detta fenomen ?
Är kanske laddaren felprogrammerad ?
Skall man regelmässigt avbryta laddningen för att öka körsträckan eller mår batterierna väldigt dåligt av detta ?

På samma sida i utbildningsmaterialet hittade jag dessutom denna intresanta upplysning: "Räkningen av överladdade Ah är ett mått på vattennivån i batteriet och bestämmer tiden för nästa påfyllning." Jag trodde jag läst någonstans att det enbart var körsträckan som bestämde när det var dags att fylla på men så är det tydligen inte! Betyder detta att man kan förlänga tiden till nästa påfyllning genom att vara proaktiv med vattenflaskan ? Hur länge kan man i så fall få vänta tills lampan lyser ?
_________________
Chevrolet Volt -12
Husqvarna Cornette -59
Th!nk City -99
Chevrolet Corvair Convertible -64
Chevrolet Rampside Pick Up -61

Growing old is mandatory, growing up is optional.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
jens
Forum Administratör


Registreringsdatum: 23 juni 2006
Inlägg: 781
Ort: Alingsås

InläggPostat: 2006-09-23 20:39:39    Rubrik: Svara med citat

Så vitt jag förstår så bör man behålla överladdningen , i alla fall de flesta laddningarna, för att batteriernas livslängd inte ska förkortas (och om dom gör det så blir det dyrt!)

Jag har funderat i liknande banor - fast kanske inte att avbryta överladdningen varje gång , men ibland, om man har bråttom och inte hinner ladda färdigt.

Så jag undrar: Om jag avbryter laddningen i början på fas2, kommer den maximala körsträckan efter den laddningen att vara lika stor? Det vore tråkigt att ha slut på ström när man har en halvmil kvar hem Confused Min energimätare är ju kass, så jag använder trippmätaren för att avgöra hur långt jag har kvar.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
Poppe
Elbilsguru


Registreringsdatum: 25 juni 2006
Inlägg: 1592
Ort: Göteborg / Billdal

InläggPostat: 2006-10-11 19:05:05    Rubrik: Svara med citat

Det är säkert så att man bör behålla överladdningen, det är sannolikt ingen tillfällighet att den finns.

Avbruten överladdning blir det ju lite då och då pga att man inte alltid kan förutspå framtiden.

Du har inte kopplat in någon voltmätare till batterierna? Med lite övning borde man kunna förutsäga ganska bra när energin börjar tryta.
Jag hade en inkopplad ett tag och kunde köra från ca 120V vid proppfull (haha) ner till ca 80 V då energin börjar ta slut. Fortfarande runt 85 V levererar batterierna maximal ström, dvs 260A, och jag kunde köra mer än 5 km från 85V och neråt.
_________________
Chevrolet Volt -12
Husqvarna Cornette -59
Th!nk City -99
Chevrolet Corvair Convertible -64
Chevrolet Rampside Pick Up -61

Growing old is mandatory, growing up is optional.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
jens
Forum Administratör


Registreringsdatum: 23 juni 2006
Inlägg: 781
Ort: Alingsås

InläggPostat: 2006-10-15 21:15:30    Rubrik: Svara med citat

jag har installerat en voltmeter, men den är analog vilket gör att jag inte kan läsa av den exakt. Jag trodde att jag skulle lära mig att uppskatta ... men det är väldigt svårt. Spänningen varierar väldigt när jag kör och jag har ännu inte lärt mig vad den ligger på vid "nollbelastning" efter en viss sträcka...

men ... jo.. när det är drygt en mil kvar är min nere vid 86 volt vid maxgas. och 86V är när den reglerar strömmen, så under det går den aldrig. Så vi kanske har olika UCL eftersom din kan gå ner till 80 V? (jag har UCL-Cool

vet inte om jag minns värdena rätt nu... men jag hade kört 63 km i går vilket var absolut max vid det tillfället (har kommit upp i 73 km som mest) och efter det låg spänningen på 101 volt utan belastning. Vid samma tur efter 53 km körning tror jag det låg på ca 104 volt om jag inte minns fel - då är det alltså en mil kvar. Men det är förrädiskt... batterierna uppför sig lite olika beroende på hur man nyligen belastat dem. Så om jag kör 53 km och sen låter bilen stå några timmar kan det väl vara 108 volt när jag startar igen... så jag litar inte på spänningen.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
Poppe
Elbilsguru


Registreringsdatum: 25 juni 2006
Inlägg: 1592
Ort: Göteborg / Billdal

InläggPostat: 2006-10-16 18:44:10    Rubrik: Svara med citat

Alla mina mätningar har varit vid eller precis efter belastning =vanlig körning. Har aldrig mätt efter "vila".
Dock är våra siffror inte jämförbara då jag har en Express och därmed "bara" 18 batterier och lite lägre spänning.

Föreslår att du investerar i en digitalmätare från Biltema, dom har mätare för under hundralappen som är helt OK.
_________________
Chevrolet Volt -12
Husqvarna Cornette -59
Th!nk City -99
Chevrolet Corvair Convertible -64
Chevrolet Rampside Pick Up -61

Growing old is mandatory, growing up is optional.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
Visa inlägg nyare än:   
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Ekonomi, körsträcka Alla tider är GMT + 1 timme (svensk normaltid)
Sida 1 av 1

 
Hoppa till:  
Du kan inte skapa nya inlägg i det här forumet
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
Du kan inte ändra dina inlägg i det här forumet
Du kan inte ta bort dina inlägg i det här forumet
Du kan inte rösta i det här forumet


Skapa forum | Supportforum | Användarvillkor | Integritetspolicy | Cookiehantering | Kontakta oss |




SwiftBlue Theme created by BitByBit
Powered by phpBB © 2001, 2002 phpBB Group
Swedish translation by phpBB Sweden and Virtuality © 2003-2005
Sidan tog 0.06 sekunder att ladda.