Forumindex ELBIL
för elbilsägare och blivande sådana...
 
 Vanliga frågorVanliga frågor   SökSök   MedlemslistaMedlemslista   AnvändargrupperAnvändargrupper   Bli medlemBli medlem 
 ProfilProfil   Logga in för att läsa dina meddelandenLogga in för att läsa dina meddelanden   Logga inLogga in 


Konverterade Priusar
Gå till sida Föregående  1, 2
 
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Toyota
Föregående ämne :: Nästa ämne  
Författare Meddelande
astrand
Elektrisk


Registreringsdatum: 28 oktober 2012
Inlägg: 134
Ort: Linköping

InläggPostat: 2014-01-07 23:09:32    Rubrik: Re: prius phev Svara med citat

elfi skrev:
Niklas är super seriös och min bra bekant... Grejor i kitet är beprövade under sista 2-3 år och systemet består utav hybrid interface(BMS2) och batteri pack + laddare som omvandlar Prius gen2 till supersnål bil dem första 2-3mil... Alla komponenter tillverkas i Örebro! Systemet har otroligt driftsäkerhet och är robust som f... Wink


BMSplus/BMS2 är bra, men inte perfekta. Principen är att den försöker approximera en State of Charge utifrån spänning. Detta fungerar bara bra ifall packen har väldigt låg inre resistans och en i övrigt stabil spänningskurva. Så är fallet med t.ex. 3 st paralellkopplade Prius-batterier, vilket var det system som BMSplus ursprungligen skapades för. I andra lägen, t.ex. med andra batterityper, eller ifall man kör med BMSplus/BMS2 inkopplad i ORIG-läge (och eventuella extrabatterier bortkopplade) så blir State of Charge lätt lite "instabil". Min erfarenhet är också att det då sliter onormalt mkt på orginalbatteriet. I praktiken kör man oftast runt med en mkt lägre spänning än man borde.

Med reservation för att det skett förbättringar i väldigt sena versioner av programvaran. Observera dock att BMSplus/BMS2 inte längre utvecklas eller tillverkas av upphovsmannen. Jag har dock några på lager. Har även schema och källkod så att jag kan nytillverka BMSplus.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
elfi
Elbilsguru


Registreringsdatum: 09 oktober 2008
Inlägg: 2583
Ort: Örebro

InläggPostat: 2014-01-08 06:55:00    Rubrik: Re: prius phev Svara med citat

astrand skrev:


Med reservation för att det skett förbättringar i väldigt sena versioner av programvaran. Observera dock att BMSplus/BMS2 inte längre utvecklas eller tillverkas av upphovsmannen. Jag har dock några på lager. Har även schema och källkod så att jag kan nytillverka BMSplus.


Hur mycket vill du ha för BMS2?
Jag har varit inblandad i sista 3 finjusteringar utav BMS2 som vi pratar om under tiden Norm hade tillverkat enheterna... Om man är ute efter halvering utav bränsle förbrukning vintertid och mycket låg förbrukning sommartid då är BMS2 super alternativ särskild om man dimensionerar extra batteri efter eget behöv... Om man inte är redo att betala 1700USD för sofistikerad PHEV interface..
_________________
ZOE & Niro
It’s just me myself and I
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
Elon Jr.
Elektrisk


Registreringsdatum: 03 februari 2012
Inlägg: 116

InläggPostat: 2014-01-08 09:42:26    Rubrik: Svara med citat

Jag tycker 42000 kr för installerad konvertering känns riktigt prisvärt. För 60-70 000 kr får man en riktigt fin Prius att utgå från, så en färdig laddhybrid behöver inte kosta otroligt mycket.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
OlaE
Elektrisk


Registreringsdatum: 19 juli 2008
Inlägg: 238
Ort: Kalmar

InläggPostat: 2014-01-08 14:02:34    Rubrik: Re: prius phev Svara med citat

elfi skrev:
OlaE skrev:

Ok men vad är det för celler han använder?

/Ola


Bästa rekommendation: RING och fråga!!! galen


GBS celler är det.

/Ola
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
elfi
Elbilsguru


Registreringsdatum: 09 oktober 2008
Inlägg: 2583
Ort: Örebro

InläggPostat: 2014-01-08 14:54:14    Rubrik: Svara med citat

Vill man köra sin Prius 04-09 100% elektrisk med minimal investering så gör man följande:

Läs hela artikel och fixa brytaren till bränsle pump:
http://techno-fandom.org/~hobbit/cars/nosquirt/

Köp OBD2 felkodsläsare som är kompatibel att rensa felkoder...

Om man stänger bränslepump då har man hel elektrisk Prius med felkod... Om man stopar bil och rensar felkoderna och slår på bränsle pump då är bilen "normal" igen... galen

Man kan kalla ingrep som fattigmans elbil\laddhybrid...

Om man kompletterar med extra batteri pack som är 200-240V då kan man köra ljudlöst några mil...
_________________
ZOE & Niro
It’s just me myself and I
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
astrand
Elektrisk


Registreringsdatum: 28 oktober 2012
Inlägg: 134
Ort: Linköping

InläggPostat: 2014-01-10 10:43:36    Rubrik: Svara med citat

elfi skrev:
Vill man köra sin Prius 04-09 100% elektrisk med minimal investering så gör man följande:

Läs hela artikel och fixa brytaren till bränsle pump:
http://techno-fandom.org/~hobbit/cars/nosquirt/

Köp OBD2 felkodsläsare som är kompatibel att rensa felkoder...

Om man stänger bränslepump då har man hel elektrisk Prius med felkod... Om man stopar bil och rensar felkoderna och slår på bränsle pump då är bilen "normal" igen... galen

Man kan kalla ingrep som fattigmans elbil\laddhybrid...

Om man kompletterar med extra batteri pack som är 200-240V då kan man köra ljudlöst några mil...


Ett alternativ till rensa koder manuellt är att använda en CanView med min utökade mjukvara, som automatiskt rensar dessa felkoder.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
astrand
Elektrisk


Registreringsdatum: 28 oktober 2012
Inlägg: 134
Ort: Linköping

InläggPostat: 2014-01-10 11:24:57    Rubrik: Re: prius phev Svara med citat

elfi skrev:
astrand skrev:


Med reservation för att det skett förbättringar i väldigt sena versioner av programvaran. Observera dock att BMSplus/BMS2 inte längre utvecklas eller tillverkas av upphovsmannen. Jag har dock några på lager. Har även schema och källkod så att jag kan nytillverka BMSplus.


Hur mycket vill du ha för BMS2?
Jag har varit inblandad i sista 3 finjusteringar utav BMS2 som vi pratar om under tiden Norm hade tillverkat enheterna... Om man är ute efter halvering utav bränsle förbrukning vintertid och mycket låg förbrukning sommartid då är BMS2 super alternativ särskild om man dimensionerar extra batteri efter eget behöv... Om man inte är redo att betala 1700USD för sofistikerad PHEV interface..


Vem är det som tar 1700USD för en sofistikerad lösning?

Jag kan sälja:

1 x MonitorPlus (http://hybridinterfaces.ca/InstallMonitor.html), för att mäta temp samt strömmar i 1-3 PHEV-packar. Presenterar resultatet på CAN-bussen, kan visas av CanView. Orginalpris: ca 3500 kr, säljes för 2500 kr.

5 x BMS2 (http://hybridinterfaces.ca/BMSnew.html). Orginalpris: ca 3600 kr, säljes för 2600 kr/styck.

Först till kvarn... Alla priser ink moms. De BMS2 som inte säljs här kommer jag lägga ut på ebay eller Priuschat.com.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
elfi
Elbilsguru


Registreringsdatum: 09 oktober 2008
Inlägg: 2583
Ort: Örebro

InläggPostat: 2014-01-10 18:57:43    Rubrik: Re: prius phev Svara med citat

astrand skrev:

Vem är det som tar 1700USD för en sofistikerad lösning?



jo då, sist jag pratade med PLUGINSUPPLY dem ville ha 1700USD för "sofistikerad" Prius interface... 8

Dina priser på interface är OK... Wink

För er som söker billigt KIT att börja lek med sin Prius ni kan titta följande också: https://www.plughybrid.de/ Det finns massa för och mot argument om just detta sats fast man måste börja nånstans...
_________________
ZOE & Niro
It’s just me myself and I
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
Gäst






InläggPostat: 2014-01-10 22:36:36    Rubrik: Re: prius phev Svara med citat

elfi skrev:
astrand skrev:

Vem är det som tar 1700USD för en sofistikerad lösning?



jo då, sist jag pratade med PLUGINSUPPLY dem ville ha 1700USD för "sofistikerad" Prius interface... 8


Aha. Plugin Supply är lite ... speciella. Jag har träffat ägaren Robb Protheroe. Han verkar tyvärr bli osams med alla mest hela tiden.

elfi skrev:

För er som söker billigt KIT att börja lek med sin Prius ni kan titta följande också: https://www.plughybrid.de/ Det finns massa för och mot argument om just detta sats fast man måste börja nånstans...


Japp, har väl övertagit kittet från http://www.enginer.us/ om jag förstått saken rätt.
Till överst på sidan
elfi
Elbilsguru


Registreringsdatum: 09 oktober 2008
Inlägg: 2583
Ort: Örebro

InläggPostat: 2014-01-11 09:54:14    Rubrik: Svara med citat

Jag har inte träfat Robb fast har diskuterat med honom ganska länge en gång i tiden… Pluginsupply är mest känd att kunna leverera Prius KIT, som sagt priserna börjar 700USD för bara CanBus interface till 1700USD för komplett KIT CanBus+kontaktorer+display… sen finns det ännu dyrare och mer sofistikerad:

http://www.ewertenergy.com/products.php

PluginHybrid.de är samma folk som hade ägt Enginer en gång i tiden, komponenter tillverkas i samma fabrik i Kina och har samma egenskaper…
_________________
ZOE & Niro
It’s just me myself and I
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
Elon Jr.
Elektrisk


Registreringsdatum: 03 februari 2012
Inlägg: 116

InläggPostat: 2014-04-20 20:00:00    Rubrik: Svara med citat

Hur är det med plugin-konvertering av GS450h? Det börjar finnas sådana till ganska rimliga pengar begagnade nu. Enligt nån artikel i Teknikens Värld så är elmotorn på hela 200 hk, men det kanske man ska ta med en nypa salt.

Tyvärr tycks batteriet vara monterat bakom baksätet som därmed inte går att fälla, och jag har inte hittat mer än frågor som denna när jag googlat, men tänkte att det ändå kan finnas nån här som vet något.

RX-hybriderna vet jag går att konvertera men den känns inte aktuell för mig, då kör jag hellre Prius Smile
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
astrand
Elektrisk


Registreringsdatum: 28 oktober 2012
Inlägg: 134
Ort: Linköping

InläggPostat: 2014-04-20 21:33:10    Rubrik: Svara med citat

Elon Jr. skrev:
Hur är det med plugin-konvertering av GS450h? Det börjar finnas sådana till ganska rimliga pengar begagnade nu. Enligt nån artikel i Teknikens Värld så är elmotorn på hela 200 hk, men det kanske man ska ta med en nypa salt.


Jag tror knappast att det är omöjligt, även om det finns en del praktiska utmaningar. GS450h har ett NiMH-batteri på 288 V, jämfört med Priusens 201 V. Det innebär att man blir tvungen att (givet en viss typ av batterier) ha råd med / få plats med 50% mer batterier. Alternativet är att hitta batterier med lägre kapacitet, men det är inte helt lätt. Det finns mer att välja på när man kommer upp över typ 60 Ah. För en Prius-/Lexus-konverteringen behöver man snarare max 40 Ah eller så. Förutom att hitta batterier med lagom kapacitet så måste de dessutom klara ett tillräckligt högt ström-uttag. I en Lexus lär detta vara att ännu större problem än i Prius, eftersom den precis som du säger har en kraftigare motor. Det verkar stämma att elmotorn är på 200 hp (147 kW). Dock så är det eventuellt precis som i Prius att hela elmotorns effekt bara kan utnyttjas ifall bensinmotorn också går. I Prius så är elmotorn på 50 kW, men det går bara att utnyttja 25 kW batterieffekt pga av begränsad effekt i DC-DC-boostern. Men en GS450h lär hursomhelst bli betydligt kvickare som elbil än en Prius.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
elfi
Elbilsguru


Registreringsdatum: 09 oktober 2008
Inlägg: 2583
Ort: Örebro

InläggPostat: 2014-04-21 06:13:11    Rubrik: Svara med citat

Elon Jr. skrev:
Hur är det med plugin-konvertering av GS450h?


Folk som köper Lexus är inte ute efter såna uppgraderingar… men man kan bygga om bilen med samma princip som ENGINER KIT för Priusen: extra batteri + DC-DC + laddare=4500W extra elektricitet… man kan inte köra så mycket rent elektrisk… fast det inte är vitsen i alla fall, men man kan sänka förbrukningen drastisk…
Jag har provkört ombyggda RX350h... trevligt bil att köra...
_________________
ZOE & Niro
It’s just me myself and I
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
chiffis
Nyfiken


Registreringsdatum: 03 januari 2014
Inlägg: 7

InläggPostat: 2014-06-12 12:20:21    Rubrik: Re: prius phev Svara med citat

astrand skrev:
elfi skrev:
Niklas är super seriös och min bra bekant... Grejor i kitet är beprövade under sista 2-3 år och systemet består utav hybrid interface(BMS2) och batteri pack + laddare som omvandlar Prius gen2 till supersnål bil dem första 2-3mil... Alla komponenter tillverkas i Örebro! Systemet har otroligt driftsäkerhet och är robust som f... Wink


BMSplus/BMS2 är bra, men inte perfekta. Principen är att den försöker approximera en State of Charge utifrån spänning. Detta fungerar bara bra ifall packen har väldigt låg inre resistans och en i övrigt stabil spänningskurva. Så är fallet med t.ex. 3 st paralellkopplade Prius-batterier, vilket var det system som BMSplus ursprungligen skapades för. I andra lägen, t.ex. med andra batterityper, eller ifall man kör med BMSplus/BMS2 inkopplad i ORIG-läge (och eventuella extrabatterier bortkopplade) så blir State of Charge lätt lite "instabil". Min erfarenhet är också att det då sliter onormalt mkt på orginalbatteriet. I praktiken kör man oftast runt med en mkt lägre spänning än man borde.

Med reservation för att det skett förbättringar i väldigt sena versioner av programvaran. Observera dock att BMSplus/BMS2 inte längre utvecklas eller tillverkas av upphovsmannen. Jag har dock några på lager. Har även schema och källkod så att jag kan nytillverka BMSplus.


Hej Astrand, på vilket sätt sliter man på originalbatteriet, BMS2 kopplas ju ifrån vid ca 200V ( kan ställas manuellt upp till 210 vad jag förstår). 200V kan väl inte anses som för låg spänning på orginalbatteriet eller ?
MVH Kristoffer
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
astrand
Elektrisk


Registreringsdatum: 28 oktober 2012
Inlägg: 134
Ort: Linköping

InläggPostat: 2014-06-21 22:28:58    Rubrik: Re: prius phev Svara med citat

chiffis skrev:
Hej Astrand, på vilket sätt sliter man på originalbatteriet, BMS2 kopplas ju ifrån vid ca 200V ( kan ställas manuellt upp till 210 vad jag förstår). 200V kan väl inte anses som för låg spänning på orginalbatteriet eller ?
MVH Kristoffer


Jo, faktiskt. Jämviktsläget för en Prius är ca 230 V. Ibland mer och det är då packen balanseras.

Sen är allt detta lite förenklat. Det går inte bara att titta på spänningen för att räkna ut state of charge. Priusen är bättre och räknar ström in/ut. Det gör inte BMSplus/BMS2.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
eUP
Elbilsguru


Registreringsdatum: 15 juni 2014
Inlägg: 1437
Ort: Linköping

InläggPostat: 2014-06-22 01:25:35    Rubrik: Svara med citat

Vad händer med elmotorn i en prius om man börjar använda den permanent som framdrivningsmotor ?

Jag tänker mig att elmotorn i prius inte är dimensionerad för permanentdrift samt att den har lite klent med effekt och därför får arbeta väldigt hårt om inte fossilmotorn kan gå in och hjälpa till vid kraftigt gaspådrag osv.

Har motorn i prius kol eller är den helt underhållsfri ?
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
astrand
Elektrisk


Registreringsdatum: 28 oktober 2012
Inlägg: 134
Ort: Linköping

InläggPostat: 2014-06-22 10:45:05    Rubrik: Svara med citat

eUP skrev:
Vad händer med elmotorn i en prius om man börjar använda den permanent som framdrivningsmotor ?

Jag tänker mig att elmotorn i prius inte är dimensionerad för permanentdrift samt att den har lite klent med effekt och därför får arbeta väldigt hårt om inte fossilmotorn kan gå in och hjälpa till vid kraftigt gaspådrag osv.

Har motorn i prius kol eller är den helt underhållsfri ?


Det verkar inte vara något problem. Jag och en kollega kör nästan alltid enbart på el och har gjort så i ett par år nu. Den stora elmotorn är på drygt 50 kW, men problemet är att DC-DC-convertern från batteriets 200 V nominellt till ca 500 VDC är begränsad till ca 120 A. Det innebär att när man kör helt på el så får max ca 25 kW effekt. Så elmotorn går inte särskilt hårt. Den är underhållsfri.

Däremot så har det rapporterats att DC-DC och DC-AC kan bli varma vid hård körning och att effekten då går ner. Jag själv har aldrig sett detta. Det krävs antagligen varmt väder och hård körning osv för att det ska hända.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
Visa inlägg nyare än:   
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Toyota Alla tider är GMT + 1 timme (svensk normaltid)
Gå till sida Föregående  1, 2
Sida 2 av 2

 
Hoppa till:  
Du kan inte skapa nya inlägg i det här forumet
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
Du kan inte ändra dina inlägg i det här forumet
Du kan inte ta bort dina inlägg i det här forumet
Du kan inte rösta i det här forumet


Skapa forum | Supportforum | Användarvillkor | Integritetspolicy | Cookiehantering | Kontakta oss |




SwiftBlue Theme created by BitByBit
Powered by phpBB © 2001, 2002 phpBB Group
Swedish translation by phpBB Sweden and Virtuality © 2003-2005
Sidan tog 0.11 sekunder att ladda.