Forumindex ELBIL
för elbilsägare och blivande sådana...
 
 Vanliga frågorVanliga frågor   SökSök   MedlemslistaMedlemslista   AnvändargrupperAnvändargrupper   Bli medlemBli medlem 
 ProfilProfil   Logga in för att läsa dina meddelandenLogga in för att läsa dina meddelanden   Logga inLogga in 


beg batteri leaf?

 
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Nissan
Föregående ämne :: Nästa ämne  
Författare Meddelande
gnidde
Forumstammis


Registreringsdatum: 22 april 2014
Inlägg: 528
Ort: Borlänge

InläggPostat: 2014-06-15 06:54:37    Rubrik: beg batteri leaf? Svara med citat

Jag är ny inom detta men väldigt intresserad av elbilar. Har nyss köpt en ytterst bränslesnål skoda citigo greentech samt äger en nyss krockad felicia. Då den går till skrot funderar jag på en leaf. Rätta mig gärna ang mina förväntningar på en leaf. Härinne har jag sett någon sätta dragkrok på den för att dra en normal släpvagn=toppen. Ekonomiskt räknar jag med att nästa år kunna köpa en leaf -12/13 med max 5000 mil på mätaren för 150.000 jag kör 2500 mil per år och räknar med en livslängd på batteriet på minst 15.000 mil max 20.000mil ,är det rimligt? Då bilen är 8 år och gått 15-18000 mil räknar jag med batteribyte. Då behövs inget nytt batteri men vad kostar ett bättre beg batteripack i tex usa (finns väl inga i Sverige ännu)från en krockad bil? Och hur mkt arbete är det att byta batteripack i leafen? Jag är tacksam för alla svar då leafen både storleksmässigt och räckviddsmässigt skulle fungera bra för mig.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
gnidde
Forumstammis


Registreringsdatum: 22 april 2014
Inlägg: 528
Ort: Borlänge

InläggPostat: 2014-06-15 06:56:08    Rubrik: Svara med citat

Jag är privatperson och köper bilen privat vill jag säga.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
Lator
Elbilsguru


Registreringsdatum: 07 april 2007
Inlägg: 1246
Ort: Frösön

InläggPostat: 2014-06-15 14:23:23    Rubrik: Svara med citat

Din plan kan nog gå i lås men du får nog inget exemplar i toppskick för 150000 kr. Sen är jag lite tveksam till att köpa ett beg batteri när du har förbrukat ditt (om det nu tar slut) efter kanske 20000 mil. Det pågår en intensiv utveckling av batterier och runt år 2020 borde den ha kommit så långt att både priserna och kapaciteten torde motivera köp av ett nytt bateripack. Det ska bli riktigt kul att få se utvecklingen framöver...
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
guaruska
Gäst





InläggPostat: 2014-06-15 15:48:15    Rubrik: Svara med citat

Senaste beg Leafen som såldes gick för ca 185 000 på KVD. Tillverkad 1212 och togs i bruk i maj 2013, så det är inte alls omöjligt att hitta en för 150 000 nästa år då antagligen fler begagnade kommer ut till försäljning.
Till överst på sidan
gnidde
Forumstammis


Registreringsdatum: 22 april 2014
Inlägg: 528
Ort: Borlänge

InläggPostat: 2014-06-15 20:43:14    Rubrik: Svara med citat

Guaruska det är precis så jag tänker. Gällande pris på beg batteripack så undrar jag om någon vet vad de ligger på för prisnivå i detta nu. Visst är det så att utvecklingen går framåt med allt vad det innebär men det VET vi ju inget om idag. Det jag undrar är om ni tror min kalkyl håller ang batteri och pris på byte. Varför jag undrar över beg batteri är att om orginalet håller 15-20.000 mil så duger ett beg som håller 10-15.000 mil då bilen med orginalbatteri plus ett beg utbytesbatteri kommer att ha rullat typ 25-35.000 mil och det räcker för mig. Hur länge de faktiskt håller vet vi först om några år.....kanske bilen ut kanske inte....
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
Tomas2
Elektrisk


Registreringsdatum: 21 december 2012
Inlägg: 143

InläggPostat: 2014-06-17 18:35:09    Rubrik: Svara med citat

gnidde skrev:
...så undrar jag om någon vet vad de ligger på för prisnivå i detta nu.


Idag går det inte att köpa ett Leaf batteri någonstans, och därmed finns heller inget pris. Alla Leaf batterier täcks än så länge av garantin.

I USA ropar Leaf ägare på ett pris för nytt batteri, men får inget svar. Däremot har Nissan "erbjudit" att man kan få hyra ett batteri om man behöver ett nytt. Många tycker dock att detta hyreserbjudande har för dåliga villkor för att vara intressant. Ett fult trick att tvinga över sina kunder till ett livslångt slavkontrakt. Nissan håller dock fast vid att inte sälja nya batterier. Förhoppningsvis ändrar man sig i framtiden.

Huruvida man någonsin kommer kunna köpa ett nytt batteri är oklart.

Batteriet degraderas gradvis. Fortare i början för att sedan plana ut. Hur länge batteriet är tjänligt i just din bil är en stor gråzon, och beror väldigt mycket på vad just du har för behov. Om du behöver mycket, säg 80% av ditt batteri kan du behöva byta i framtiden. Men om 50% kapacitet duger för just dig så kan du troligtvis köra mycket, mycket länge på samma batteri.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
elfi
Elbilsguru


Registreringsdatum: 09 oktober 2008
Inlägg: 2669
Ort: Örebro

InläggPostat: 2014-06-18 06:04:56    Rubrik: Svara med citat

Rätt intressant sett att resonera, samt ett nytt fenomen… man har överkommit räckviddsångest och hoppar direkt till ”batteriångest”… ccc Mr. Green

Låter som att man köper en Skoda-Citygo green-nånting och funderar hur mycket kostar motor byte i fall att kamrem går av eller nåt annat tokigt sker?! Batterierna kan uppgraderas/servas med nya celler i fall att nån cell börjar tappa kapacitet… eller man kan räkna att man ska ständigt tömma batteri med 80% och då är livslängd minst 3000 cykel/10år, eller 3000*100km=300000km, eller nåt sånt skräck scenario… efter såna 3000 cykel har batteri 70% av deklarerad styrkan och behöver inte skrotas, man kan köra vidare utan problem tills degradering är så omfatande att kapacitet inte finns längre, då snackar man 5000 cykel med 80% urladdning och elbil som är skrotningsobjekt… 8
_________________
ZOE & TwinEngine
It’s just me myself and I
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
lasse1955
Elektrisk


Registreringsdatum: 27 februari 2011
Inlägg: 200
Ort: Sala

InläggPostat: 2014-06-18 07:01:01    Rubrik: Svara med citat

Eller så köper man lösa celler och byter batteriet bit för bit....... http://www.ebay.com/itm/Prismatic-PHEV-EV-HV-Battery-LiMn2O4-LiFePO4-20-30-60-AH-A123-7-6V-NEW/251546846640?_trksid=p2047675.c100011.m1850&_trkparms=aid%3D222007%26algo%3DSIC.MBE%26ao%3D1%26asc%3D22696%26meid%3D7699119532136515169%26pid%3D100011%26prg%3D9176%26rk%3D1%26rkt%3D10%26sd%3D261335659757
_________________
Nissan Leaf 2012
Honda Elcross
El-Toro klippare.
Elkonverterad och reggad VW Caddy -05
Elgokart
Elkonverterad flakmoppe (såld)
Bygger på helelektrisk kompaktlastare.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
gnidde
Forumstammis


Registreringsdatum: 22 april 2014
Inlägg: 528
Ort: Borlänge

InläggPostat: 2014-06-18 09:31:01    Rubrik: Svara med citat

Jag har varken räckviddsångest eller batteriångest. Men jag har frågor och funderingar. Ang kamrem så har elfi rätt tyvärr skillnaden är att kamremmen bör hålla om man byter den enl intervall men kan gå av. Batteriet VET vi att det förbrukas förr eller senare. Vad jag söker är kunskap för att bättre kunna kalkylera mitt bilägande. Tackar ödmjukt för alla svar och hoppas på flera.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
lasse1955
Elektrisk


Registreringsdatum: 27 februari 2011
Inlägg: 200
Ort: Sala

InläggPostat: 2014-06-19 22:12:38    Rubrik: Svara med citat

Här hittar du en omfattande undersökning och estimering av livslängden på batteriet utifrån verkliga tester och professionella gissningar. Nu ligger den estimerade livslängden på 10.6 år i vårt klimat, med 70% återstående kapacitet. Undersökningen revideras eftersom. Tidigare var den estimerade livslängden 16.7 år i vårt klimat. Kan säkert komma att justeras upp eller ner med kommande erfarenheter och data. Men 10.7 år är bästa gissningen just nu.

http://www.electricvehiclewiki.com/?title=Battery_Capacity_Loss

Då har du en siffra till din kalkyl.

Att byta batteriet är förhållandevis lite jobb (jag har sett verkstadsinstruktionerna).
Men du måste veta EXAKT vad du gör. 400V likspänning är inte att leka med.
_________________
Nissan Leaf 2012
Honda Elcross
El-Toro klippare.
Elkonverterad och reggad VW Caddy -05
Elgokart
Elkonverterad flakmoppe (såld)
Bygger på helelektrisk kompaktlastare.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Tomas2
Elektrisk


Registreringsdatum: 21 december 2012
Inlägg: 143

InläggPostat: 2014-06-28 18:17:35    Rubrik: Svara med citat

Nu kommer glädjande nyheter från USA. Fram tills nu har Nissan hållit fast vid att "tvinga" Leaf ägare i behov av nytt batteri att hyra ett. En policy som fått högljudd kritik. Nu har man äntligen tagit sitt förnuft till fånga och skrotat den idén.

Nu skall det vara möjligt, åtminståne i USA, att köpa ett nytt batteri. Man planerar även att införa en avbetalningsplan för de som önskar det istället för att köpa. Då skulle man betala en summa varje månad och efter några år äger man batteriet.

http://www.mynissanleaf.com/viewtopic.php?f=4&t=17168
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Visa inlägg nyare än:   
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Nissan Alla tider är GMT + 1 timme (svensk normaltid)
Sida 1 av 1

 
Hoppa till:  
Du kan inte skapa nya inlägg i det här forumet
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
Du kan inte ändra dina inlägg i det här forumet
Du kan inte ta bort dina inlägg i det här forumet
Du kan inte rösta i det här forumet


Skapa forum | Supportforum | Användarvillkor | Integritetspolicy | Cookiehantering | Kontakta oss |




SwiftBlue Theme created by BitByBit
Powered by phpBB © 2001, 2002 phpBB Group
Swedish translation by phpBB Sweden and Virtuality © 2003-2005
Sidan tog 0.08 sekunder att ladda.