Forumindex ELBIL
för elbilsägare och blivande sådana...
 
 Vanliga frågorVanliga frågor   SökSök   MedlemslistaMedlemslista   AnvändargrupperAnvändargrupper   Bli medlemBli medlem 
 ProfilProfil   Logga in för att läsa dina meddelandenLogga in för att läsa dina meddelanden   Logga inLogga in 


Fråga angående värde på tre år gammal bil
Gå till sida Föregående  1, 2
 
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Nissan
Föregående ämne :: Nästa ämne  
Författare Meddelande
guaruska
Gäst





InläggPostat: 2014-05-06 22:51:46    Rubrik: Svara med citat

Nu när jag fått batterikapacitetsångest så undrar jag vem skulle vara intresserad av en bil med en garanterad räckvidd på ca 11 mil sommartid och 7 mil vintertid, som bara täcker i 2 år till (om vi räknar på ca 80%)? För 170k? Eller ens för 130k? Elbilsfantasterna här är inte representativa för den svenska befolkningen. Jag spenderar också mycket pengar på mitt fritidsintresse, men för att förflytta mig vill jag göra det så problemfritt som möjligt. Känns sådär att jag bara är garanterad 80% av "räckvidden" om 5 år, och detta förutsatt att jag följt manualen som helst inte vill att jag laddar 100% utan helst bara 80%. Så om fem år får jag bara köra 80% av 80%...9 mil på sommaren och 5,5 mil på vintern. För detta kan jag lika gärna köra Melex.
Tänk att man skulle köpa en bil där du om två år bara är garanterad att kunna fylla tanken till 64%, och som bara kan ta dig 9 mil på sommaren. Av ett företag som fortfarande inte säger hur mycket det kommer att kosta att byta tanken.
Nån som vill köpa en beg Leaf?
Till överst på sidan
guaruska
Gäst





InläggPostat: 2014-05-06 23:09:19    Rubrik: Svara med citat

Vill bara klargöra att jag inte menar något negativt mot elbilsfantasterna här på forumet. Jag önskar att jag hade den kunskapen om elbilar, då kanske min batterikapacitetsångest varit mer dämpad Embarassed
Till överst på sidan
Lator
Elbilsguru


Registreringsdatum: 07 april 2007
Inlägg: 1246
Ort: Frösön

InläggPostat: 2014-05-06 23:15:54    Rubrik: Svara med citat

Doktorn rekommenderar: Tio mil per dag med frekventa passeringar av sk. "mackar" samtidigt som du mumlar ett mantra. Bensin kostar 15 kr, ta det gånger x liter x sträckan jag kört x många ggr...
Upprepa behandlingen dagligen under en månad. Om inte behandlingen har gjort verkan, uppsök www.teslamotors.com och beställ deras största behandling.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
elfi
Elbilsguru


Registreringsdatum: 09 oktober 2008
Inlägg: 2613
Ort: Örebro

InläggPostat: 2014-05-07 06:05:39    Rubrik: Svara med citat

guaruska skrev:
Vill bara klargöra att jag inte menar något negativt mot elbilsfantasterna här på forumet. Jag önskar att jag hade den kunskapen om elbilar, då kanske min batterikapacitetsångest varit mer dämpad Embarassed



Nej, det faktisk låter som att du inte har kunskap… följ rekommendation från Lator… batteri ska fungera ganska bra det är garanterad, bästa exempel är filmer om folk som har redan kört 10.000mil – 15.000mil med sina elbilar… ångest hanterar man bäst om man exponerar sig mot det som bekymrar mest, så tveka inte och starta omedelbart din terapi… Mr. Green
_________________
ZOE & TwinEngine
It’s just me myself and I
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
lem
Elbilsguru


Registreringsdatum: 15 januari 2007
Inlägg: 1818
Ort: Täby

InläggPostat: 2014-05-07 08:25:42    Rubrik: Svara med citat

Ångestvarning:
Jag fyllde tanken i mercan igår. 74 liter, över TUSEN kronor! Ångestdämpande whisky borde satts in vid passage av 500 kr! Tog på svetsglasögon när jag passerat 800 för att ej se siffrorna!

Jag har kört >12 kmil elbil under 7 år och aldrig fått batteritorsk (men åtskilliga bärgningar pga haverier elektronik/el). Jag är BETYDLIGT mer rädd för punktering än batterislut. Och ångest för att tanka efter att kört ~gratis i 7 år!

Lars between elbil
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
AleX
Elbilsguru


Registreringsdatum: 13 september 2006
Inlägg: 2217
Ort: Roslöv / Lund / Skåne

InläggPostat: 2014-05-07 08:33:49    Rubrik: Svara med citat

Elbil kostar en gång
Bensinbil kostar för evigt( både miljö och pengar)

Tänk dessutom så här... om din elbil skullle totalhaverera i det ögonblick som du skulle tankat lika mycket som elbilen kostat i inköp..

Då hade jag inte ens övervägt en fossilbil, mycket bättre att sponsra eltillverkning i sverige än tvivelaktiga typer på andra sidan jorden som uppenbarligen har för mycket pengar i fickan
_________________
Nissan Leaf
Renault Express
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
lem
Elbilsguru


Registreringsdatum: 15 januari 2007
Inlägg: 1818
Ort: Täby

InläggPostat: 2014-05-07 08:56:42    Rubrik: Svara med citat

AleX skrev:
Elbil kostar en gång
Bensinbil kostar för evigt( både miljö och pengar)--


FEL!
Renault ZOE kostar 8 kr/mil till bilen skrotas eller solen slutar lysa (det som kommer först`)!
/L
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
guaruska
Gäst





InläggPostat: 2014-05-07 16:06:53    Rubrik: Svara med citat

Renault?! Ok för att steget till elbilar är ett stort, men steget till Renault, oavsett drivmedel, är betydligt större galen
Till överst på sidan
AndersForsberg
Elektrisk


Registreringsdatum: 05 december 2011
Inlägg: 231
Ort: Malmö

InläggPostat: 2014-05-07 16:14:59    Rubrik: Svara med citat

Beklagar att jag inte riktigt följt upp min tråd så mycket som jag kanske borde.
Fullt upp på sistone - som ni säkert vet så säljer vi/jag även fossilbilar och då främst Nissan Qashqai som precis lanserats i generation två.

Nåväl, tråden har väl tagit alla möjliga vändningar och det kommer att bli ett rörigt inlägg om jag väljer att citera alla!
Nöjer mig med att tacka så mycket för all input - positiv som negativ.
Jag tror väl själv att det finns ett relativt högt värde efter tre år och rimliga mil.

Jag tror (faktiskt?) att det finns en stor målgrupp som inte hänger här, men som mycket väl kan tänka sig (kanske t.o.m. är intresserade av) att köra elbil.
Detta har vi sett i de fall då Leaf hamnat med i olika "förmånsbils-avtal". Folk - "vanliga Svenssons" - har varit uppriktigt intresserade av bilen och givetvis också imponerade efter provkörning.
Tyvärr har uppläggen på avtalen (i alldeles för stor utsträckning) ekonomiskt gynnat dem som valde fossilbilen.

Dessa personer tror jag mycket väl kan vara intresserade av att köpa en elbil privat. Ett fåtal mil, kvarvarande batterigaranti och ett runt 150-170tkr tror jag själv kan vara attraktivt.

Time will tell och allt det där...
_________________
Kund- och Webbansvarig, Mobility Motors Sweden AB
Agnesfridsvägen 190, Malmö | 040-671 52 26 | anders.forsberg@mbil.se
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post Besök användarens hemsida
Twosome
intresserad


Registreringsdatum: 04 februari 2014
Inlägg: 32

InläggPostat: 2014-05-29 14:19:33    Rubrik: Svara med citat

Roligt var det att läsa denna tråd i alla fall... Very Happy

Det är tydligt att olika värderingar leder till vitt skilda åsikter här, och det är kul.

Det mest givande att läsa är guaruskas olika infall och känslor runt omkring köpet av en lätt begagnad Leaf. Jag tror att antingen kommer guaruska om ett år att vara mycket lungnare och gilla Leafen, eller så är den såld pga att behovet av långa körsträckor är för stort...


Själv kör jag längre (enkel resa) än Leafens räckvidd (jag räknar 10-13 mil) en handfull gånger per år och detta får lösas med tåg/hyrbil/snabbladdning på vägen. Det spelar mig inte så stor roll, då trivseln i en tyst bra bil övriga 360 dagar om året är värt lite problem de återstående fem dagarna! Kan man klara sig med en elbil och vänjer sig vid denna, så känns en bullrig och bräsledyr fossilbil inte så attraktiv längre...


Sen till qer kan jag inflika att behovet av reparationer av ac, bromsar, hjullager osv, som även kan behövas på en elbil, beror mycket mer på initial byggkvalitet och löpande underhåll (och hur bilens körs) än något annat. Jag har själv kört Prius (jag vet att vissa här hatar denna modell...) i två omgångar, dels en fabriksny för snart tio år sedan som jag körde tre år och 10.000 mil, och dels en köpt tre år gammal för några år sedan och sen körd 4.000 mil under ett par år, ingen av dessa båda bilar behövde någonsin mer än - bensin/däck/service för att rulla....

Efter vad jag kunnat ta till mig via olika ställen på internätet (t.ex. US sidor) så verkar Leaf rent generellt hålla mycket hög kvalitet, så det känns tryggt. Det finns många runt jorden som kört riktigt långt med Leafar och batterierna verkar fungera över förväntan. Sen är det klart att några bilar har krånglat, så är det alltid - finns inte och har aldrig funnits en bilmodell som haft noll krånglande exemplar under de första åren.


Till elfi som på två dagar går från ett inlägg kring att 199.000 kr vore kanske rätt pris för en Leaf (1-2 år gammal) - till att skriva att en 3 år gammal Leaf, fullt servad och inte mer än 3.000 mil på mätaren - kanske vore värd 85.000 - 100.000 tkr i eget tycke, så måste jag säga att jag inte riktigt förstår vad som hänt under dessa två dagar...

Själv tror jag att det kommer att kosta 150.000 - 160.000 kr för en bra skött 3 år gammal Leaf (om ett år när de blir 3 år gamla här i Sverige) och det tycker jag är väldigt mycket bil för pengarna för den som inte måste köra långa sträckor ofta. (Jag hoppas att KennyRogers snart hittar en bil billig nog att köpa, känner lite frustation (många inlägg skrivna om "längtan" till Leaf) å hans vägnar, att inte få köra Leaf.)
_________________
_______________________________________

Leaf 2013 - Smile
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
guaruska
Gäst





InläggPostat: 2014-05-29 16:32:12    Rubrik: Svara med citat

Mitt problem var inte räckviddsångest, som du tog upp - det har jag inte. Problemet jag beskrev var batterikapacitetsångest - dvs att batteriet blir sämre med tiden När försvinner det första strecket? (ganska betydelsefullt i min åsikt).
Familjebilen är en Zafira gas - vi är 6 pers, så räckvidd har jag.
Till överst på sidan
elfi
Elbilsguru


Registreringsdatum: 09 oktober 2008
Inlägg: 2613
Ort: Örebro

InläggPostat: 2014-05-30 10:10:49    Rubrik: Svara med citat

Twosome skrev:

Till elfi som på två dagar går från ett inlägg kring att 199.000 kr vore kanske rätt pris för en Leaf (1-2 år gammal) - till att skriva att en 3 år gammal Leaf, fullt servad och inte mer än 3.000 mil på mätaren - kanske vore värd 85.000 - 100.000 tkr i eget tycke, så måste jag säga att jag inte riktigt förstår vad som hänt under dessa två dagar...


Hej Twosome,
Min första spekulation kring 199.000kr handlade om rent personligt uppskattad förslag vad vanligt BLOCKET köpare skulle betala för en beskriven bil… nån dag senare skriver jag vad jag skulle betala för en likadan 85-100… och idag efter nån vecka jag ändrar mig eftersom det finns redan LEAF som beskrivet på blocket för 199tkr och ingen nappar… 159tkr skulle vara rätt pris för en sån enligt mig, dock jag själv skulle betala max 100… kanske galen
_________________
ZOE & TwinEngine
It’s just me myself and I
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
Visa inlägg nyare än:   
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Nissan Alla tider är GMT + 1 timme (svensk normaltid)
Gå till sida Föregående  1, 2
Sida 2 av 2

 
Hoppa till:  
Du kan inte skapa nya inlägg i det här forumet
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
Du kan inte ändra dina inlägg i det här forumet
Du kan inte ta bort dina inlägg i det här forumet
Du kan inte rösta i det här forumet


Skapa forum | Supportforum | Användarvillkor | Integritetspolicy | Cookiehantering | Kontakta oss |




SwiftBlue Theme created by BitByBit
Powered by phpBB © 2001, 2002 phpBB Group
Swedish translation by phpBB Sweden and Virtuality © 2003-2005
Sidan tog 0.08 sekunder att ladda.