Forumindex ELBIL
för elbilsägare och blivande sådana...
 
 Vanliga frågorVanliga frågor   SökSök   MedlemslistaMedlemslista   AnvändargrupperAnvändargrupper   Bli medlemBli medlem 
 ProfilProfil   Logga in för att läsa dina meddelandenLogga in för att läsa dina meddelanden   Logga inLogga in 


Första långkörningen ska bli till helgen, tips mottages!
Gå till sida Föregående  1, 2, 3
 
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Nissan
Föregående ämne :: Nästa ämne  
Författare Meddelande
guaruska
Gäst





InläggPostat: 2014-05-11 19:25:15    Rubrik: Svara med citat

Synd att mediakonsollen inte läser dvd-filmer. Har testat iom min resa från Vetlanda o hem med 4 barn. Testade visserligen inte andra format, men utgår från att det inte funkar som säkerhet: kan nog lätt bli att föraren sneglar till på filmen.
Till överst på sidan
lasse1955
Elektrisk


Registreringsdatum: 27 februari 2011
Inlägg: 198
Ort: Sala

InläggPostat: 2014-05-13 19:47:23    Rubrik: Svara med citat

Hur gick det att köra sträckan Västerås-Stockholm? Hade du något "batteristreck" kvar när du kom fram? Hur fort körde du på motorvägen?
_________________
Nissan Leaf 2012
Honda Elcross
El-Toro klippare.
Elkonverterad och reggad VW Caddy -05
Elgokart
Elkonverterad flakmoppe (såld)
Bygger på helelektrisk kompaktlastare.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
byrikaberta
Forumstammis


Registreringsdatum: 22 maj 2013
Inlägg: 433
Ort: Mora

InläggPostat: 2014-05-13 22:44:14    Rubrik: Svara med citat

lasse1955 skrev:
Hur gick det att köra sträckan Västerås-Stockholm? Hade du något "batteristreck" kvar när du kom fram? Hur fort körde du på motorvägen?

Västerås-Sthlm var faktiskt inga problem. Nu skulle jag förvisso till Kista så man får väl lägga till en mil om man ska in i stan.

Vill minnas att jag precis fått första batterivarningen när jag kom fram och hade ca 25 km kvar på gissometern.

Sträckan Västerås-Ludvika på hemvägen var dock onödigt spännande. Laddaren i Ludvika menade att jag hade 1% kvar i batteriet när jag kopplade in den. På nervägen var det dock goda marginaler, det var antagligen högre vikt och motlut som gjorde skillnaden.

På det hela en trevlig resa även om ett ben på hemvägen var lite för spännande. Jag hade naturligtvis kunnat köra lugnare och haft mer marginal, jag missbedömde merförbrukningen på hemvägen.

Hade ställt in mig på att åka snålskjuts bakom långtradare hela vägen men bara för att man för en gångs skull ville ha dessa i trafiken så lyste de med sin frånvaro. Antagligen beror det på att man håller ungefär samma tempo som dem, man varken kommer ikapp dem eller får någon som kommer ikapp en.

Edit: Ska kolla snitthastigheter på Carwings när jag får tid, borde gå att se där va?
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
lasse1955
Elektrisk


Registreringsdatum: 27 februari 2011
Inlägg: 198
Ort: Sala

InläggPostat: 2014-05-14 19:33:08    Rubrik: Svara med citat

Tack för rapporten.
Jag tycker det är värdefullt att få en indikation på hur det står till med räckvidden mellan snabbladdarna, i periferin av hemtrakterna.

Hastigheten tänkte jag bara helt subjektivt bedömt, var marchfarten ungefär låg på motorvägen (du behöver inte kolla carwings). Men du skriver ju att du håller långtradarfart, och dom brukar ju ligga på 85-90 km/h.
_________________
Nissan Leaf 2012
Honda Elcross
El-Toro klippare.
Elkonverterad och reggad VW Caddy -05
Elgokart
Elkonverterad flakmoppe (såld)
Bygger på helelektrisk kompaktlastare.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
byrikaberta
Forumstammis


Registreringsdatum: 22 maj 2013
Inlägg: 433
Ort: Mora

InläggPostat: 2014-05-16 07:18:36    Rubrik: Svara med citat

lasse1955 skrev:
Tack för rapporten.
Jag tycker det är värdefullt att få en indikation på hur det står till med räckvidden mellan snabbladdarna, i periferin av hemtrakterna.

Hastigheten tänkte jag bara helt subjektivt bedömt, var marchfarten ungefär låg på motorvägen (du behöver inte kolla carwings). Men du skriver ju att du håller långtradarfart, och dom brukar ju ligga på 85-90 km/h.


Jag försökte ligga runt 85-90 men det är svårt. Känns som att åka epatraktor eller nåt när det går så långsamt på motorvägen.

Tror det viktigaste är att hålla koll på powermätaren, jag försökte hålla mig under 2-3 prickar. I nedförsbackarna kan det ju gå ganska fort med två prickar!

Sträckan sthlm-Västerås där det är ganska platt låg jag nog snarare på 100 än 90.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
Lator
Elbilsguru


Registreringsdatum: 07 april 2007
Inlägg: 1238
Ort: Frösön

InläggPostat: 2014-05-16 08:08:06    Rubrik: Svara med citat

Om jag förstår det rätt så använde du dig inte av farthållaren. Är det fler än jag som tycker att den slösar med energi och borde ha en utökad funktion där man kan begränsa effektuttaget?
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
AleX
Elbilsguru


Registreringsdatum: 13 september 2006
Inlägg: 2212
Ort: Roslöv / Lund / Skåne

InläggPostat: 2014-05-16 13:44:21    Rubrik: Svara med citat

Lator skrev:
Om jag förstår det rätt så använde du dig inte av farthållaren. Är det fler än jag som tycker att den slösar med energi och borde ha en utökad funktion där man kan begränsa effektuttaget?


lite märkligt kan jag tycka är att den "bromsar" när man vill sänka hastigheten.
Men undrar om det är skillnad på D och Eco läget..
_________________
Nissan Leaf
Renault Express
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
lasse1955
Elektrisk


Registreringsdatum: 27 februari 2011
Inlägg: 198
Ort: Sala

InläggPostat: 2014-05-20 21:00:57    Rubrik: Svara med citat

Lator skrev:
Om jag förstår det rätt så använde du dig inte av farthållaren. Är det fler än jag som tycker att den slösar med energi och borde ha en utökad funktion där man kan begränsa effektuttaget?


Jag håller helt med dej. "Farthållaren" skulle hellre begränsa effektuttaget, då skulle den säkert förlänga räckvidden. Men Svensson skulle kanske sakna sin farthållare, medan vi nördar skulle bli glada.
Jag använder nästan alltid Limit-funktionen när jag kör (jag kör mest långkörningar). Den är visserligen långt från en effektbegränsare, men då kan jag släppa av i uppförsbackarna, samtidigt som jag håller hastigheten i övrigt. I branta nedförsbackar får jag dock öka "limiten" för att låta bilen rulla fritt. Jag tror mer på att utnyttja rörelseenergin än att regenerera (då slipper man verkningsgradsförluster transmission-generator-kontroller-batteri, sedan batteri-kontroller-motor-transmission när man ska utnyttja den regenererande energin).
_________________
Nissan Leaf 2012
Honda Elcross
El-Toro klippare.
Elkonverterad och reggad VW Caddy -05
Elgokart
Elkonverterad flakmoppe (såld)
Bygger på helelektrisk kompaktlastare.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Gordon
Forumstammis


Registreringsdatum: 21 maj 2012
Inlägg: 378
Ort: Stenungsund

InläggPostat: 2014-05-21 00:51:17    Rubrik: Svara med citat

Håller med om att farthållaren är en relik från fossiltiden.

Körde 16 mil/dag i vintras = eco-läge, 120km/h speed limmit, 18gr kupévärme och raggsockor.
Medelhastighet på ca 88km/h och 12-15% SoC efter 8 mil.

Turligt nog installerades en snabbladdare (Överby) bara 3 km från jobbet två veckor innan min första arbetsdag där. Började varje morgon med att snabbladda 15 min (frukost i bilen). Blev en total restid på 65-70 minuter inkl laddning.
Bättre det än att stanna på jobbet 13 timmar(angiven laddtid på 3kW). Har tillgång till 10A Schuko på arbetet.

Intressant att ligga på så hög nyttjandegrad - varje morgon när jag åkte till jobbet visade instrumentet att det återstod 40min laddtid till 100% SoC.

Förespråkar fö frirull framför regen - är väl bättre att använda rörelsenergi till just rörelse?
Blir en del förluster att omvandla rörelseenergi -> elektrisk energi -> kemisk energi, för att några sekunder senare omvandla tillbaka...

Jobbar en hel del med joysticken och läger i neutral i nedförsbackar samt vid välplanerad hastighetsminskning vid avfart från motorväg.

Någon som har uppfattning om detta är till nytta?
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post Besök användarens hemsida
AleX
Elbilsguru


Registreringsdatum: 13 september 2006
Inlägg: 2212
Ort: Roslöv / Lund / Skåne

InläggPostat: 2014-05-21 07:30:33    Rubrik: Svara med citat

Gordon skrev:
Håller med om att farthållaren är en relik från fossiltiden.....

Någon som har uppfattning om detta är till nytta?


Jag tycker den är för seg att ändra till neutral för att den ska vara "användbar"
Men rent energimässigt så skulle det vara bättre som du själv sa.

Föresten var inte dina batterier lite varmare av att konstant användas?
_________________
Nissan Leaf
Renault Express
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Gordon
Forumstammis


Registreringsdatum: 21 maj 2012
Inlägg: 378
Ort: Stenungsund

InläggPostat: 2014-05-21 08:47:45    Rubrik: Svara med citat

Batteritempen indikerade oftast 4 pinnar vid start på morgonen efter att ha laddat konstant på 10A hela natten(100% SoC men 40min återstående laddtid)

Vid framkomst till snabbladdaren (7,4 mil och 50 min senare) har tempen hoppat upp en pinne. Ingen tempökning efter snabbladdning (ca 9kWh/15min).

Därefter normalladdning på 220V/10A på jobbet - troligen fick batteriet vila ca 2 timmar där. Tempen visar på 4 pinnar vid hemfärd.

Väl hemma igen efter 7,7 mil och 50min visar batteritempen 5 pinnar.
Pluggar in EVSE:n på 10A och laddningen får tugga konstant i 12 timmar till jag avbryter(100% SoC men 40min kvar) och åter sätter mig i bilen för färd mot snabbladdaren i Överby. Under nattens laddning har tempen sjunkit till 4 pinnar.

Detta funkar säkert bra i västsvenskt vinterklimat (2 - 6 gr C och regn), frågan är hur det blir i juni.
Leafen kommer förbruka mindre energi så jag behöver troligen inte snabbladda vid 20gr C.

Blir dock en klurig ekvation om jag vill ställa in max 80% SoC för att spara på batteriet?
Vad är skonsammast - undvika snabbladdning eller inte toppladda? 8
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post Besök användarens hemsida
byrikaberta
Forumstammis


Registreringsdatum: 22 maj 2013
Inlägg: 433
Ort: Mora

InläggPostat: 2014-05-22 14:53:47    Rubrik: Svara med citat

Lator skrev:
Om jag förstår det rätt så använde du dig inte av farthållaren. Är det fler än jag som tycker att den slösar med energi och borde ha en utökad funktion där man kan begränsa effektuttaget?


Nej, använder i princip aldrig den. Håller helt med övriga om att det borde vara en effektbegränsare istället där man kan välja max antal pluppar som bilen får dra bara.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
L. Mäkinen
Elbilsguru


Registreringsdatum: 17 februari 2014
Inlägg: 1311
Ort: Hjälsta

InläggPostat: 2014-05-23 06:42:46    Rubrik: Svara med citat

Finns det olika effektlägen att välja på i Nissan?
På min E-up märker man klar skillnad på hur bilen beter sig med farthållaren när man väljer de olika effektlägena. Den tillåter större variationer i hastighet med ECO-läget än i Normal förutom att den "gasar" mindre.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
AleX
Elbilsguru


Registreringsdatum: 13 september 2006
Inlägg: 2212
Ort: Roslöv / Lund / Skåne

InläggPostat: 2014-05-23 08:53:18    Rubrik: Svara med citat

L. Mäkinen skrev:
Finns det olika effektlägen att välja på i Nissan?
På min E-up märker man klar skillnad på hur bilen beter sig med farthållaren när man väljer de olika effektlägena. Den tillåter större variationer i hastighet med ECO-läget än i Normal förutom att den "gasar" mindre.


Jag provade förra dagen och kan inte säga att jag märkt någon skillnad direkt
_________________
Nissan Leaf
Renault Express
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Visa inlägg nyare än:   
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Nissan Alla tider är GMT + 1 timme (svensk normaltid)
Gå till sida Föregående  1, 2, 3
Sida 3 av 3

 
Hoppa till:  
Du kan inte skapa nya inlägg i det här forumet
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
Du kan inte ändra dina inlägg i det här forumet
Du kan inte ta bort dina inlägg i det här forumet
Du kan inte rösta i det här forumet


Skapa forum | Supportforum | Användarvillkor | Integritetspolicy | Cookiehantering | Kontakta oss |




SwiftBlue Theme created by BitByBit
Powered by phpBB © 2001, 2002 phpBB Group
Swedish translation by phpBB Sweden and Virtuality © 2003-2005
Sidan tog 0.07 sekunder att ladda.