Forumindex ELBIL
för elbilsägare och blivande sådana...
 
 Vanliga frågorVanliga frågor   SökSök   MedlemslistaMedlemslista   AnvändargrupperAnvändargrupper   Bli medlemBli medlem 
 ProfilProfil   Logga in för att läsa dina meddelandenLogga in för att läsa dina meddelanden   Logga inLogga in 


byta till NiMH eller Litiumbatterier?
Gå till sida 1, 2, 3, 4, 5  Nästa
 
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Att bygga om sin Clio / Express
Föregående ämne :: Nästa ämne  
Författare Meddelande
jens
Forum Administratör


Registreringsdatum: 23 juni 2006
Inlägg: 781
Ort: Alingsås

InläggPostat: 2006-06-28 15:27:30    Rubrik: byta till NiMH eller Litiumbatterier? Svara med citat

Fick följande fråga och tänkte att det kunde bli en intressant diskussion:
Citat:
Fråga om batterier: kan man använda nickel/metallhydrid eller lithium batterier och funkar laddningen då - helst utan för stor ombyggnad ?


mitt svar:

Oj, jag kan inget om NiMH batterier och ännu mindre om Litium - men laddningskurvan ser annorlunda ut tror jag, så det blir väl att köpa en ny laddare kanske. Har ni hittat billiga batterier?

Länk till ett 6 år gammalt PDF-dokument om olika typer av batterier till elbilar - för och nackdelar mm.... ca 700 kb här

där står bl.a. om NiMH att de är dyrare än t.ex. NiCd men det kan ha ändrats nu. De har lägre vikt per kwh. jfr med NiCd. Laddning av NiMH batterier kräver större övervakning, dels p.g.a att de utvecklar värme under laddningen (till skillnad mot NiCd) och får sämre effektivitet vid höga temperaturer.

Litium: Har ännu lägre vikt (ca 100 Wh/kg). Laddningen skiljet sig väsentligt från NiCd - Litium kräver en konstant laddspänning och ska inte överladdas. Energiverkningsgraden ligger över 90%. Priset? Finns det på marknaden alls undrar jag? (Företag som utvecklar / tillverkar respektive typ av batterier finns nämnda i PDF-filen)
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
jens
Forum Administratör


Registreringsdatum: 23 juni 2006
Inlägg: 781
Ort: Alingsås

InläggPostat: 2006-06-28 15:47:28    Rubrik: Svara med citat

Hittade förresten en diskussion på flashback om nya batterityper med många intressanta länkar (bl.a. om LiS - Litium - Svavel)

här

Annars är väl (bortsett från den ekonomiska frågan) batteriets vikt per kwh en av de saker man vill minska. Här kommer en tabell på olika typer av batterier och deras teoretiska vikt per kwh:



Här har jag markerat med grönt de batterityper som teoretiskt kan ha en låg vikt per kwh. Blybatterier (PbA) ligger i särklass sämst - det enda batteriet som är sämre än NiCd. I praktiken ligger NaS bra till (Natrium - svavel) Med dessa i en Clio skulle batterierna väga ca 62 kg istället för 289 ! Eller varför inte 124 kg och 140 km körsträcka?


Senast ändrad av jens den 2006-07-03 01:02:11, ändrad totalt 3 gånger
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
mrMagoo
Elbilsguru


Registreringsdatum: 25 juni 2006
Inlägg: 1242
Ort: Falköping

InläggPostat: 2006-06-28 22:40:26    Rubrik: Svara med citat

Ojojoj va info.

jag kikar väl LITE i den där pdf´en var min tanke......
Och nu sitter jag här 2 och en halv timmar senare, ögonen går i kors och drömmarna inatt kommer nog handla om batterier
Mycket bra info för övrigt.
_________________
Elbilsägare gör det med spänning.
Åker Ionic men Sysslar med elfordon av alla slag
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Gäst






InläggPostat: 2006-08-07 07:51:50    Rubrik: Li-Ion batterier Svara med citat

Tack för info, jag letar efter dessa batterier själv, och tror att största chansen att finna dessa nya batterier är i Norge, der de har nybilsproduktion, och importerar allt de kan hitta av begagnade och nya elbilar. (Även från Sverige)

Hittade en sida där de marknadsförde Li-Ion batterier för elbilar, men sidan sa inget om NÄR de är till salu för elbilsägarna.
Norstart.no har bra info, men sidan blir ständig hackad, och jag misstänker elbilsmotståndare som försöker förstöra elbilsintresset.

Låt oss söka vidare, jag är ny på detta forum, och tänker köpa elbil. Men jag vill helst vänta tills Li-Ion batterierna går att köpa. Ni pratar om Clio, är det en förhållandevis ny bil? Har ni några uppgifter om inköpskostnad, driftskostnad mm? Jag bor i Skåne.

Ha en bra dag alla elbilsentusiaster!
Very Happy
Till överst på sidan
mrMagoo
Elbilsguru


Registreringsdatum: 25 juni 2006
Inlägg: 1242
Ort: Falköping

InläggPostat: 2006-08-07 08:54:05    Rubrik: Svara med citat

Li-Ion batterier finns på tex. http://www.thunder-sky.com/en/battery.htm

Undrar hur det går med Seppos Li-Ion clio ?? http://www.tempweb.se/Seppo/index.htm
_________________
Elbilsägare gör det med spänning.
Åker Ionic men Sysslar med elfordon av alla slag
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
mrMagoo
Elbilsguru


Registreringsdatum: 25 juni 2006
Inlägg: 1242
Ort: Falköping

InläggPostat: 2006-08-28 23:15:19    Rubrik: Man får väl hoppas att teori och praktik stämmer Svara med citat

http://www.europositron.com/sv/background.html

förbrännings motorns DÖD
man kan ju alltid hoppas..... MEN mirakel batterier har man hört talas om förut.
_________________
Elbilsägare gör det med spänning.
Åker Ionic men Sysslar med elfordon av alla slag
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Pertti
Elbilsguru


Registreringsdatum: 16 augusti 2006
Inlägg: 1033
Ort: Skövde/Vristulven

InläggPostat: 2006-09-09 00:35:02    Rubrik: Svara med citat

Eh..
En varning är på sin plats. Trodde att finnen lagt ned sin sida, men den är väl lönsam än idag. Europositron har nämnts förut, och många önskar väl att Herr Partanen en vacker dag presenterar åtminstonne en prototyp. Men ICKE! Han lär dock ha ett svårbegripligt patent. För övrigt rekommenderar jag en mycket rogivande bok (minns inte namnet) av Arto Paasilinna som handlar om en fantastiskt lik uppfinning av ett lika fantastiskt batteri som revolutionerar världen och gör Finland ännu rikare.
_________________
Don't be fueled!

Moderator
3st Renault Clio Electrique -97
Volvo V 70
Volvo T24 (traktor)
Honda VF1000F
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Poppe
Elbilsguru


Registreringsdatum: 25 juni 2006
Inlägg: 1593
Ort: Göteborg / Billdal

InläggPostat: 2006-09-09 09:29:13    Rubrik: Svara med citat

Boken heter "Adam och Eva"

Kan rekommenderas
_________________
Chevrolet Volt -12
Husqvarna Cornette -59
Th!nk City -99
Chevrolet Corvair Convertible -64
Chevrolet Rampside Pick Up -61

Growing old is mandatory, growing up is optional.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
mrMagoo
Elbilsguru


Registreringsdatum: 25 juni 2006
Inlägg: 1242
Ort: Falköping

InläggPostat: 2006-09-11 22:46:04    Rubrik: Svara med citat

Jaha
Det var väl synd.... men det verkade lite för bra för att vara sant
_________________
Elbilsägare gör det med spänning.
Åker Ionic men Sysslar med elfordon av alla slag
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Gäst






InläggPostat: 2006-09-21 13:54:13    Rubrik: LiPo Svara med citat

Som information kan jag tala om att LiPo (Lithium Polymer) batterier blir allt vanligare inom bla R/C-flyg, framförallt därför att de har betydligt bättre vikt/effekt förhållande än de mer traditionella NiMh accarna som i sin tur är håller mer effekt än vad NiCd och blyaccar gör. En LiPo cell är på ca 3.6 volt jämfört med en NiMh cell som bara håller 1.2 volt, annars är de ungefär lika tunga sett till mAh men vikten blir ungefär en tredjedel eller lite mer.

Dock kräver LiPo en helt annan laddteknik, som faktiskt är enklare än för NiCd/NiMh som bäst laddas med peakladdning. Laddar man LiPo på samma sätt så går de utan undantag sönder.

En LiPo acc laddas upp på ca 1-2 timmar, men pressar man dem hårt, vilket oftast är fallet i modellflygsammanhand så håller de förhållandevis kort tid, ca 100-200 cykler. De är också gnaska dyra men eftersom det inte går åt tillnärmelsevis så mycket effekt för att driva även en förhållnandevis stor en R/C-modell som en el-bil så blir givetvis kostnaderna helt annorlunda. Vikt är dessutom enormt mycket viktigare i flygsammanhang än när det gäller bilar.


Länk till en R/C-modell med LiPo accar: http://web.telia.com/~u15807747/
Till överst på sidan
mrMagoo
Elbilsguru


Registreringsdatum: 25 juni 2006
Inlägg: 1242
Ort: Falköping

InläggPostat: 2006-09-21 22:32:03    Rubrik: Svara med citat

Jo LiPoly brinner som tomtebloss felbehandlade.
En bekant (RC fanatiker) körde igång laddning av ett relativt stort LiPoly med fel program aktiverat i laddaren... OJ va det brann.
_________________
Elbilsägare gör det med spänning.
Åker Ionic men Sysslar med elfordon av alla slag
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
mrMagoo
Elbilsguru


Registreringsdatum: 25 juni 2006
Inlägg: 1242
Ort: Falköping

InläggPostat: 2007-11-28 22:18:09    Rubrik: Svara med citat

Fick ett mail för några dar sedan......



Dear customers,



TS-LCP series: 30% increase in price and 6-8 week general ordering leadtime

Due to recent dramatic cost increase in some of the major raw materials in TS-LCP series, there is a 30% increase in list price. Also, a much longer ordering leadtime of 6-8 weeks due to the tight supply situation.

Change is in effective immediately.

http://www.everspring.net/txt/product-battery-pricing.htm




TS-LFP series: NO change in price and general ordering leadtime 2-4 weeks. ( 40Ah and 60Ah model's ordering leadtime is 4-6 weeks)

TS-LFP series is not impacted. We recommend our customer to use TS-LFP series over TS-LCP series for pricing and robustness.

http://www.everspring.net/txt/product-battery-pricing.htm



Best Regards,
Keith Lau
Everspring Global Ltd.
www.everspring.net
_________________
Elbilsägare gör det med spänning.
Åker Ionic men Sysslar med elfordon av alla slag
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Andypandy
Passiv


Registreringsdatum: 02 januari 2008
Inlägg: 1
Ort: Göteborg/Stenungsund

InläggPostat: 2008-01-02 12:24:50    Rubrik: Svara med citat

Pertti skrev:
Eh..
En varning är på sin plats. Trodde att finnen lagt ned sin sida, men den är väl lönsam än idag. Europositron har nämnts förut, och många önskar väl att Herr Partanen en vacker dag presenterar åtminstonne en prototyp. Men ICKE! Han lär dock ha ett svårbegripligt patent. För övrigt rekommenderar jag en mycket rogivande bok (minns inte namnet) av Arto Paasilinna som handlar om en fantastiskt lik uppfinning av ett lika fantastiskt batteri som revolutionerar världen och gör Finland ännu rikare.

Man kan säga att nu tog det slut..

http://www.vasabladet.fi/wirestory.aspx?storyID=7148
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Seppo
Nyfiken


Registreringsdatum: 14 januari 2008
Inlägg: 6
Ort: Vanda, Finland

InläggPostat: 2008-01-18 18:46:32    Rubrik: Renault Clio Electrique Lithium Svara med citat

mrMagoo skrev:
Li-Ion batterier finns på tex. http://www.thunder-sky.com/en/battery.htm

Undrar hur det går med Seppos Li-Ion clio ?? http://www.tempweb.se/Seppo/index.htm



- Jo, tack för frågandet. Nu går det faktiskt!


Så, hej alla!

Det finns ett nytt forum här, ser jag... Ser snyggt ut... Jag känner igen några namn från det gamla forumet...

Ja, projektet tog sin tid, men nu rullar bilen. Jag har kört den för två veckor nu i vardagstarfik i arbetspendlandet. 76 km tur och retur. Hittills har jag klockat ungefär tusen kilometer.

Jag vill tacka alla ni som då stödde mig med information och delar. Jag kommer att ladda bilder och lite mera information inom kort.

Seppo
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Julle
Forumstammis


Registreringsdatum: 26 juni 2006
Inlägg: 609
Ort: Wellington, New Zealand

InläggPostat: 2008-01-18 20:53:53    Rubrik: Svara med citat

Jag fick ett pris på Saft´s vattenkylda Ni/MH block, 12V/100Ah kostar ca 20000kr...
Kanske inte det första alternativet man tänker på, Litium kostar nog mindre men kräver iofs BMS, dessa Ni/MH är bara att ställa in i Clio´n med mycket små (utan?) justeringar på laddaren.
_________________
Elbilsägare följer inte strömmen, de leder den!
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
mrMagoo
Elbilsguru


Registreringsdatum: 25 juni 2006
Inlägg: 1242
Ort: Falköping

InläggPostat: 2008-01-18 21:19:14    Rubrik: Svara med citat

Hmmm

tvåhundratusen kronor Shocked för en uppsättning.
lite dyrt men robust teknik jämfört med lion.
_________________
Elbilsägare gör det med spänning.
Åker Ionic men Sysslar med elfordon av alla slag
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Julle
Forumstammis


Registreringsdatum: 26 juni 2006
Inlägg: 609
Ort: Wellington, New Zealand

InläggPostat: 2008-01-18 21:35:39    Rubrik: Svara med citat

Till projektet som jag håller på med behöver jag 24st 12Volt block...
Dessa blir lite för dyra för mig, och att använda 48st!! Ni/Cd-block är inte heller aktuellt då de blir för tunga.
Det blir helt enkelt små blybatterier men de byts ut mot något annat lämpligt Ni/MH, Ni/Zn, Litium, Zebra när det finns att köpa för vettiga pengar.
_________________
Elbilsägare följer inte strömmen, de leder den!
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
giuseppe916
Forumstammis


Registreringsdatum: 08 juli 2007
Inlägg: 350
Ort: Shanghai

InläggPostat: 2008-02-04 22:21:51    Rubrik: 1996 Renault Clio Electrique Lithium Svara med citat

Intressant från finland

http://evalbum.com/1526
_________________
Pehr
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
mrMagoo
Elbilsguru


Registreringsdatum: 25 juni 2006
Inlägg: 1242
Ort: Falköping

InläggPostat: 2008-02-05 17:59:46    Rubrik: Svara med citat

Jaså Den har hittat tillbaka till Finland.
Den har tidigare nämnts här på forumet

En av våra medlemmar har bilder på denna i ett tidigt skede av batteribytet.
http://www.tempweb.se/Seppo/index.htm
_________________
Elbilsägare gör det med spänning.
Åker Ionic men Sysslar med elfordon av alla slag
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Seppo
Nyfiken


Registreringsdatum: 14 januari 2008
Inlägg: 6
Ort: Vanda, Finland

InläggPostat: 2008-03-03 18:58:38    Rubrik: Svara med citat

Jo, den har varit hela tiden i Finland. Jag anslutade mig i detta forumet när jag började med bilen för några år sedan. Jag fick härifrån bra information och material, tack för alla som kontribuerade då. Konversionen har tagit sin tid men nu rullar bilen. Nu är sidorna http://www.tempweb.se/Seppo/index.htm uppdaterade med nya bilder och förklaringar.

Seppo
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Visa inlägg nyare än:   
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Att bygga om sin Clio / Express Alla tider är GMT + 1 timme (svensk normaltid)
Gå till sida 1, 2, 3, 4, 5  Nästa
Sida 1 av 5

 
Hoppa till:  
Du kan inte skapa nya inlägg i det här forumet
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
Du kan inte ändra dina inlägg i det här forumet
Du kan inte ta bort dina inlägg i det här forumet
Du kan inte rösta i det här forumet


Skapa forum | Supportforum | Användarvillkor | Integritetspolicy | Cookiehantering | Kontakta oss |




SwiftBlue Theme created by BitByBit
Powered by phpBB © 2001, 2002 phpBB Group
Swedish translation by phpBB Sweden and Virtuality © 2003-2005
Sidan tog 0.11 sekunder att ladda.