Forumindex ELBIL
för elbilsägare och blivande sådana...
 
 Vanliga frågorVanliga frågor   SökSök   MedlemslistaMedlemslista   AnvändargrupperAnvändargrupper   Bli medlemBli medlem 
 ProfilProfil   Logga in för att läsa dina meddelandenLogga in för att läsa dina meddelanden   Logga inLogga in 


Räckviddometern

 
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Nissan
Föregående ämne :: Nästa ämne  
Författare Meddelande
guaruska
Gäst





InläggPostat: 2014-04-29 15:00:04    Rubrik: Räckviddometern Svara med citat

Som nybliven elbilsägare har jag mängder med frågor, men vi tar en i taget Smile

Hur är det med räckviddometern på vår kära Leaf? Är den lite bi-polär?
I morse, på väg hem från jobbet, utan att ha laddat på jobbet, drog den 8 km på de sista faktiska 21,5 km. Har 43,6 km en väg.
Nu på eftermiddagen körde jag 9,5 km till affären. Började med 155 km räckvidd och kom fram med 159 km. Väl hemma igen, samma sträcka, hade jag 139 km kvar.
Ska man ta räckviddometern med en nypa salt? Det blir ju svårt att lita på den om man ska köra en sträcka som ligger närmare gränsen.
Hur upplever ni andra räckviddometern?
Till överst på sidan
p8
Forumstammis


Registreringsdatum: 16 april 2008
Inlägg: 507
Ort: Malmö

InläggPostat: 2014-04-29 15:04:31    Rubrik: Re: Räckviddometern Svara med citat

Prova denna appen om du har android enhet:
https://play.google.com/store/apps/details?id=com.nikpix.LeafRangeCalc
_________________
hitta laddningsplats på www.uppladdning.nu
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
guaruska
Gäst





InläggPostat: 2014-04-29 15:05:40    Rubrik: Svara med citat

Taxå mycket, men ingen smartphone.
Till överst på sidan
Lator
Elbilsguru


Registreringsdatum: 07 april 2007
Inlägg: 1246
Ort: Frösön

InläggPostat: 2014-04-29 16:36:06    Rubrik: Svara med citat

Angiven räckvidd påverkas direkt av hur mycket förbrukning du har momentant. I exemplet till affären räcker det om det är lite mer utför till affären så kan du få exakt dessa värden. Totalen blir ju 16 km (mot det verkliga avståndet 19 km) om man räknar snittet av ToR. Att det felar 3 km där kan bero på att du har kört lite snålare än du gjorde förra svängen.
Generellt så är alltid "en nypa salt" ett bra mått. Min erfarenhet av Leaf är att den alltid visar mer än man klarar mot slutet av kapaciteten. Har man 20 km kvar så kommer man i verkligheten kanske 12-15 km. Jag har också testat att köra tomt. Det var inte så bra för efter att sköldpaddan uppenbarade sig så kom jag bara 3 km! Sen var den död... Bogserkroken var då redan monterad. Wink

Min erfarenhet säger mig att man lär sig sin bil efter ett tag och sen kan man mer eller mindre bortse från räckviddsmätare.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
AleX
Elbilsguru


Registreringsdatum: 13 september 2006
Inlägg: 2222
Ort: Roslöv / Lund / Skåne

InläggPostat: 2014-04-29 18:45:32    Rubrik: Svara med citat

Räckvidden räknas om varje 30sekund och då är min erfarenhet att den kollar hur du kört de senaste 30sekundern och baserar räckviddstalet på den körningen..
Med andra ord kör du på plan mark och samma hastighet så kommer du komma så långt som den säger.
Har du däremot en stor backe i slutet på sträckan så får du själv se till att du har några extra kilometrar på räckvidden
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Tomas2
Elektrisk


Registreringsdatum: 21 december 2012
Inlägg: 143

InläggPostat: 2014-04-29 19:06:02    Rubrik: Svara med citat

På engelska kallas den "guessometer". Jag tycker det är ett bra namn, eftersom det är precis vad den gör. Den gissar.

Min uppfattning är att guessometern är riktig och pålitlig. MEN, man måste förstå hur den fungerar och det tar ett tag att lära sig tolka den intuitivt. Den försöker ju förutspå hur långt du kommer på resterande kapacitet under förutsättning att du fortsätter med samma förbrukning du nyligen haft. Eftersom förbrukningen varierar så mycket beroende på framför allt hastighet och lutning, så kan resultatet bli till synes opålitligt speciellt vid höga laddnivåer.

Om du t.ex. startar med mycket laddning och kör runt i godan ro på långsamma småvägar med mycket nerför, och sedan kör upp på motorvägen med en lång uppförsbacke så kommer det upplevas som om räckvidden bara rasar när du kommer upp på motorvägen. Du kan "tappa" flera mils räckvidd på några minuter, trots att du bara kört några kilometer. Men guessometern trodde att du skulle fortsätta med din låga småvägs-förbrukning hela batteriet. Den visste inte att du drastiskt skulle öka din förbrukning när du kom upp på motorvägen.

Som Lator säger, man lär sig bilen efter ett tag. Jag använder i huvudsak de 12 batteri-strecken (SOC) för att bedöma återstående räckvidd.

Att ta guessometern med "en nypa salt" låter som en bra idé. Åtminståne i början tills man lärt sig hur den fungerar.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
guaruska
Gäst





InläggPostat: 2014-04-29 19:15:23    Rubrik: Svara med citat

Tack för svaren. Jag är lite klokare på "gissometern" nu men jag glömde nämna:
av dessa 9 km till affären är 7 km samma sträckning som de sista 7 km i exemplet med att bilen drog 8 km på de sista 21,5 från jobbet. På dessa 21,5 km har jag två rejäla uppförsbackar innan de sista 7 km som är samma sträckning.
Så att den drog 20 km från affären hem har ingen relation till något eftersom den på samma sträcka under morgonen bara drog kanske 3-4 km.

Nåja. Vi får se till helgen då jag tänkt köra från hemmet i Skölvene, Herrljunga kommun, till Naglarp i Vetlanda. Med 4 barn o bagage i bilen Smile. Det borde gå bättre än de 22 timmarna det tog från Landskrona o hem.

Angående momentankraften. Har upptäckt att den drar mindre i D på 80-vägar än på Eco. Även på öppna 70-vägar. Men på kurviga asfalterade skogsvägar blir den snålare på Eco.
Har någon annan liknande uppfattning?
Till överst på sidan
AleX
Elbilsguru


Registreringsdatum: 13 september 2006
Inlägg: 2222
Ort: Roslöv / Lund / Skåne

InläggPostat: 2014-04-29 21:20:38    Rubrik: Svara med citat

de var inte så enkelt att du hade värmen igång eller liknande på väg till och från affären?
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Lator
Elbilsguru


Registreringsdatum: 07 april 2007
Inlägg: 1246
Ort: Frösön

InläggPostat: 2014-04-29 23:59:39    Rubrik: Svara med citat

Det där med eco-läge är jag tveksam till. Vad jag förstår så handlar det bara om en påtvingad snålkörning med sämre komfort. "Gas"pedalen blir trögare och man måste trycka den längre ner för att få samma effekt. Det enda som påverkar körsträckan är ju att den drar ner värmeeffekten vid eco-läge. Det vore mycket enklare och bättre om jag själv kunde ställa in max-effekt på värmen.

Samma sak har jag även tänkt på vad gäller farthållaren. Varför har man inte en effekthållare som man kan kombinera med den vanliga farthållaren. Ställ in max effekt steglöst och låt hastigheten gå ner när det går tyngre om du inte har bråttom. Detta sparar en hel massa energi.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Henke2
Elbilsguru


Registreringsdatum: 21 oktober 2013
Inlägg: 3179
Ort: Ljungby

InläggPostat: 2014-04-30 08:40:35    Rubrik: Re: Räckviddometern Svara med citat

guaruska skrev:
Det blir ju svårt att lita på den om man ska köra en sträcka som ligger närmare gränsen.


Så kommer det ju alltid vara så länge bilen inte har koll på allt. Vädret är ju en stor faktor, kör man som Ingrid på motorvägen i 80km/h för att nå sina 20mil eller vad den nu går och du har motvind på 5m/s så motsvarar det ju en hastighet på 100km/h. Bilen tror du kör i 80km/h fast luftmotståndet säger 100km/h. Bilen har ingen möjlighet att veta, om den inte snackar direkt med google Smile
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
guaruska
Gäst





InläggPostat: 2014-04-30 09:06:51    Rubrik: Svara med citat

Nej Alex, ingen värmare i bilen. Så mycket har jag klurat ut och läst mig till själv Smile. Däremot gör inte radion någon skillnad, inte ens på hög volym. Jag undrar om GPSen gör skillnad? Batteridrivna gpser drar ju rätt mycket så rimligtvis borde den göra skillnad i bilen också, men stänger man av den får man ju ingen statistik att jämföra med...
Gissometern ökar ju också för varje gång man kör snålare än sitt genomsnitt. Alltså: om jag körde i 0,1 kWh/ km igår på väg hem från jobbet så kommer gissometern visa längre räckvidd nästa gång jag sätter mig i bilen. Och tvärtom.
Är gissometern kopplad till bilens resemätare eller till gpsen?
Till överst på sidan
taz79
Elbilsguru


Registreringsdatum: 24 augusti 2010
Inlägg: 1854
Ort: Kungsbacka

InläggPostat: 2014-04-30 13:39:01    Rubrik: Svara med citat

Ja, GOM mätaren visar beräkningen efter din körhistorik så när du sätter dig i bilen dagen efter så får du siffror från gårdagen som någon nämnde innan.

När det gäller strömförbrukning för Radio och GPS osv så är den försvinnande liten jämfört med förbrukningen i framdrivning och värme t.ex

Exempel (uppskattning från min sida):

GPS: 2-12w
Radio: 20w
Värme: 1000w genomsnitt?
Framdrivning: 10000w
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Visa inlägg nyare än:   
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Nissan Alla tider är GMT + 1 timme (svensk normaltid)
Sida 1 av 1

 
Hoppa till:  
Du kan inte skapa nya inlägg i det här forumet
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
Du kan inte ändra dina inlägg i det här forumet
Du kan inte ta bort dina inlägg i det här forumet
Du kan inte rösta i det här forumet


Skapa forum | Supportforum | Användarvillkor | Integritetspolicy | Cookiehantering | Kontakta oss |




SwiftBlue Theme created by BitByBit
Powered by phpBB © 2001, 2002 phpBB Group
Swedish translation by phpBB Sweden and Virtuality © 2003-2005
Sidan tog 0.06 sekunder att ladda.