Forumindex ELBIL
för elbilsägare och blivande sådana...
 
 Vanliga frågorVanliga frågor   SökSök   MedlemslistaMedlemslista   AnvändargrupperAnvändargrupper   Bli medlemBli medlem 
 ProfilProfil   Logga in för att läsa dina meddelandenLogga in för att läsa dina meddelanden   Logga inLogga in 


Eldriven backupvärmare

 
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> kupévärmaren!
Föregående ämne :: Nästa ämne  
Författare Meddelande
dataMM
Elektrisk


Registreringsdatum: 13 december 2010
Inlägg: 179

InläggPostat: 2012-12-04 16:41:55    Rubrik: Eldriven backupvärmare Svara med citat

Nu är det såhär att jag är ganska frusen av mig, och vill gärna ha varmt i bilen direkt egentligen.

Jag tänkte mig följande setup:

Kupevärmare 900 W kopplat till en växelriktare typ: http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bil-tillbehor/Bil-el/12-Volt/Vaxelriktare-31615/

Frågan är nu... om jag kopplar detta så, kommer DC/DCn att klara av att mata på ström från NiCD till 12v batteriet om jag kör en uteffekt på 900W?

Tanken är att denna lösning skall användas vid mycket korta resor samt tills värmaren blivit tillräckligt varm (10 minuter max).

Dessutom skulle det vara skönt att slippa dra 2 sladdar till sin laddstople, jag förmodar att med en sådan koppling så kommer laddaren i bilen att ladda 12 som sedan driver elvärmaren.

Vad tror ni om iden? Doable?
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
dataMM
Elektrisk


Registreringsdatum: 13 december 2010
Inlägg: 179

InläggPostat: 2012-12-04 16:51:14    Rubrik: Svara med citat

Liten visualisering på vad jag tänker mig:

Vid körning:

http://i61.photobucket.com/albums/h74/DataM/Vidkoumlrning.jpg

När bilen är inkopplad:

http://i61.photobucket.com/albums/h74/DataM/Vidladdning.jpg
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Mygg@n
intresserad


Registreringsdatum: 09 juni 2012
Inlägg: 28
Ort: Rättvik

InläggPostat: 2012-12-04 23:14:36    Rubrik: Svara med citat

Du kommer bränna dc/dc gissar jag, 900W med omvandlare gör att den drar ca 1050W från 12 volten vilket gör att du behöver 80 ampere om jag tänker rätt.
_________________
Renault El Clio -97
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
dataMM
Elektrisk


Registreringsdatum: 13 december 2010
Inlägg: 179

InläggPostat: 2012-12-05 00:37:26    Rubrik: Svara med citat

Mygg@n skrev:
Du kommer bränna dc/dc gissar jag, 900W med omvandlare gör att den drar ca 1050W från 12 volten vilket gör att du behöver 80 ampere om jag tänker rätt.


Helt rätt. Kollade upp verkstadshandboken och dc/dc klarar av 55A, således kommer jag helt enkelt skaffa en elektrisk värmare som kan ställas in mellan 550W och 1200W. När jag kör kommer jag ha den i 550W läge och få värme tills bränslevärmaren hunnit värma upp glykolen i bilen.

http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bil-tillbehor/Vinterbil/Kupevarmare/Kupevarmare-40413/

Följande kupevärmare ska användas med en växelriktare på 600W.

Tror du dc/dc klarar det? Smile
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Drivmedel
Elektrisk


Registreringsdatum: 09 juli 2008
Inlägg: 207
Ort: Södra Sandby

InläggPostat: 2012-12-05 08:39:11    Rubrik: Svara med citat

I min första elbils konvertering W Polon använde jag en hårtork fast monterade som defroster. Brukar använda dessa även då jag vill urladda hela batteripackar.

Är några år sedan jag köpte sist men kolla på resehårtork de brukar gå att sälla om till 110V och så skall de inte ha kalluftsläge de brukar funka på likspänning också men det står inte i data bladen.

kolla på denna http://www.jula.se/reseharfon-1200-w-805037
Kostar 79:- 1200W, kör du den på 230V läget ger den ca. 300W vid 110V

Måste ha separat säkring och brytare som klarar bryta strömmen vid rådande likspänning. Försöker man stänga av med interna på/av knappen är det risk för att ljusbågen inte släcks då det inte finns några nollgenomgångar.
Nackdelar den har kanske lite hög ljudnivå.

Din lösning är kanske inte så kostnads och energi effektiv som denna.

Lars N
_________________
Minst 550.000 km med elbil.
Nu BMW i3 2018 BEV 8kWp solceller
6kWp solfångare vacumrör
Förr
VW Polo 82 egenkonv.
Reliant FOX
W City Strom
Renault Clio x2
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
FreThor
Forumstammis


Registreringsdatum: 12 mars 2010
Inlägg: 399
Ort: Karlskoga

InläggPostat: 2012-12-05 13:58:49    Rubrik: Svara med citat

Jag kom att tänka på att min VW Lupo 3L har en elektrisk värmare som kompletterar dieselmotorns spillvärme. Motorn är väl för effektiv för att ge tillräckligt med spillvärme för att hålla kupén varm så det finns en elvärmare också som slår till när man vrider på värmen för fullt. Funkar alldeles utmärkt och ger varm och skön luft!
En sån kanske skulle gå att köpa loss från en skrotad 3L och montera i elbilar?
Nr 36 i bilden nedan


_________________
_____________________________________________________________
Peugeot 106 Electric, på G.
Och en Amica elkonverterad mopedbil, också på G.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
hawk
Elbilsguru


Registreringsdatum: 17 oktober 2007
Inlägg: 2017
Ort: Täby

InläggPostat: 2012-12-11 00:31:56    Rubrik: Svara med citat

Köpte den resefön som Lars rekomenderade.
Det blåser hett som bara den på 110v-läget
spelar ingen roll hur man ansluter + eller -.
Men bara i läge II ! läge I ger ingen värme.
Har inte kollat 230v läget.
Undrar om man vågar dra in ett 230V uttag i
kupen från driftsbatteriet. Helst bör man koppla
det före kontaktorerna så det går att värma även
om de inte är dragna, men då kan inte UCL hålla
koll på förbrukningen tyvärr. Det är nog mindre bra
om man kör fläkten och kontaktorerna bryter med
påföljande ljusbåge.
hmmm 8
_________________
ElClio -97 -- V70 Bifuel -- E-type -- Elscooter
Det finns 11 sorters människor. De som förstår binära tal, de som inte gör det
och resten som skiter i det.

Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Drivmedel
Elektrisk


Registreringsdatum: 09 juli 2008
Inlägg: 207
Ort: Södra Sandby

InläggPostat: 2012-12-11 06:59:32    Rubrik: Svara med citat

I halveffektläge har ha den troligtvis en diod i serie som gör att den ger halv effekt, halvvågslikriktning! Detta resulterar i att ingen effekt vid fel poläritet och full effekt vid rättpoläritet.
Huvudkontaktorerna i bilen är byggda för att bryta likström och försedda med magnetisk ljusbågsblåsning, de får totalt sett 2X2 brytställen då allt ligger i serie med ett totalt brytavstånd på kanske 15-20mm.
_________________
Minst 550.000 km med elbil.
Nu BMW i3 2018 BEV 8kWp solceller
6kWp solfångare vacumrör
Förr
VW Polo 82 egenkonv.
Reliant FOX
W City Strom
Renault Clio x2


Senast ändrad av Drivmedel den 2012-12-12 07:51:59, ändrad totalt 2 gånger
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
hawk
Elbilsguru


Registreringsdatum: 17 oktober 2007
Inlägg: 2017
Ort: Täby

InläggPostat: 2012-12-11 10:27:06    Rubrik: Svara med citat

Förvisso är dom gjorda för att bryta likström
men slipper för det mesta göra det med högre
strömmar i alla fall. UCL ser väl till att det mesta
av belastningen stängs av innan den släpper kontakten.
Alla ljusbågar sliter väl på kontaktorytan även om de är korta.
_________________
ElClio -97 -- V70 Bifuel -- E-type -- Elscooter
Det finns 11 sorters människor. De som förstår binära tal, de som inte gör det
och resten som skiter i det.

Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Hobbyschwede
Forumstammis


Registreringsdatum: 04 september 2011
Inlägg: 434
Ort: Önneröd (Tjörn)

InläggPostat: 2014-01-15 23:06:03    Rubrik: Svara med citat

Hej.

Som förväntad är klappen i kupèvärmare tillbaka i clion. Nu funderar jag lite kring eluppvärmning.

Hårfön jobbar redan men är ganska högljudet.

Vad tycker ni om denna alternativen?

Kat's 13200 2000 Watt Alumininum Circulating Tank Heater
http://www.amazon.com/Kats-13200-Alumininum-Circulating-Heater/dp/B000I8XCYA/ref=sr_1_3?ie=UTF8&qid=1389822103&sr=8-3&keywords=engine+heater+kat+tank

Eller typ av detta, ptc-heater
http://www.amazon.com/Haier-WD-3400-04-HEATER-PTC/dp/B00C7KVICA/ref=sr_1_55?ie=UTF8&qid=1389823954&sr=8-55&keywords=ptc+heater#productDetails

Mvh
Daniel
_________________
--- Renault El-Clio ´97 ---
--- Renault El-Clio ´97 (Projekt) ---
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Poppe
Elbilsguru


Registreringsdatum: 25 juni 2006
Inlägg: 1592
Ort: Göteborg / Billdal

InläggPostat: 2014-01-16 06:33:10    Rubrik: Svara med citat

PTC-värmaren; kan inte se vare sig spänning, effekt eller storlek.

Skulle i så fall hellre använda vattentankvärmaren. Den borde väl innebära minst arbete i bilen. Ersätter bensinvärmaren rakt av.

Har du försökt ta ut värmeelementet hur hårfönen och stoppa in i Clions värmare ? Då slipper du den väsniga fläkten.
_________________
Chevrolet Volt -12
Husqvarna Cornette -59
Th!nk City -99
Chevrolet Corvair Convertible -64
Chevrolet Rampside Pick Up -61

Growing old is mandatory, growing up is optional.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
Hobbyschwede
Forumstammis


Registreringsdatum: 04 september 2011
Inlägg: 434
Ort: Önneröd (Tjörn)

InläggPostat: 2014-01-16 22:55:07    Rubrik: Svara med citat

Hej.

Tack för svaret.

Nej, jag har inte försökt än att tar ut värmeelementet ur hårfönen. Änså länge vet jag inte hur mycket plats finns i varmluftkanaler i clion för att dela ut värmen i kupén.

Dessutom söker jag en passande säkring för den innan jag montera den permanent i bilen.

Om jag kom rätt ihåg har bensinvärmare kring 4k W. Dvs att jag ska ansluta två av vattentankvärmaren om jag vill har samma effekt...

Mvh
Daniel
_________________
--- Renault El-Clio ´97 ---
--- Renault El-Clio ´97 (Projekt) ---
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Poppe
Elbilsguru


Registreringsdatum: 25 juni 2006
Inlägg: 1592
Ort: Göteborg / Billdal

InläggPostat: 2014-01-17 07:17:13    Rubrik: Svara med citat

Två värmare kommer att dra ganska mycket ström. Förmodligen dubbelt så mycket som en. Very Happy
Är det verkligen värt det för att kunna få medelhavsklimat på vintern ?
Jag skulle nog nöja mig med en så att jag kan få lite värme och hålla rutorna imfria eller åtminstone koppla in dom så att jag kan välja på en eller två.
Lämpliga säkringar oavsett om dom är till hårtork eller tankvärmare hittar du på Elfa.
https://www.elfa.se/elfa3~se_sv/elfa/init.do?toc=20440&name=R%C3%B6rs%C3%A4kringar+8.5+x+31.5
_________________
Chevrolet Volt -12
Husqvarna Cornette -59
Th!nk City -99
Chevrolet Corvair Convertible -64
Chevrolet Rampside Pick Up -61

Growing old is mandatory, growing up is optional.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
Hobbyschwede
Forumstammis


Registreringsdatum: 04 september 2011
Inlägg: 434
Ort: Önneröd (Tjörn)

InläggPostat: 2014-01-18 18:55:44    Rubrik: Svara med citat

Hej.

Tack för tipset.

Medelhavsklimat behövs inte, men snabb uppvärmning. Vi använda bilen bara för kortsträckor och ibland räckte inte tiden för att värmaren blåste varmt luft innan vi parkerare bilen igen.

Att värma med den är kanske en möjlighet:
http://www.partstown.com/world_dryer/wdr213

Frågan är bara hur montera jag sån "hand dryer" utan att bilen bränner. Den har ca 2300w... Termostat + termofuse räcker väl inte, eller?

Mvh Daniel
_________________
--- Renault El-Clio ´97 ---
--- Renault El-Clio ´97 (Projekt) ---
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Poppe
Elbilsguru


Registreringsdatum: 25 juni 2006
Inlägg: 1592
Ort: Göteborg / Billdal

InläggPostat: 2014-01-20 06:39:47    Rubrik: Svara med citat

Skall du ha ett sådant element (eller från en vanlig hårtork vilket det kanske är, jag har aldrig tagit isär någon) så måste den monteras så att den dels inte riskerar komma i kontakt med något brännbart/smältbart, dels så att man inte kommer åt den med kroppsdelar eller saker.
Du måste dessutom ha någon säkerhetskoppling med reläer som styr värmare/fläkt så att du inte kan sätta på värmaren utan att fläkten går på rätt hög hastighet.
Hur funkar de två stegen med värme man brukar ha i en hårtork ? Det är ju inte bara fläkten som snurrar olika fort utan även värmen som har olika effekt.

Om du är beroende att få värme väldigt snabbt för att köra korta sträckor så känns det som om du skulle ha något fjärrstyrt så du kan starta i förväg så bilen är varm när du skall åka.
Står bilen nära där du bor ? Antar att har den inkopplad på 220V då ?
Varför inte använda en vanlig kupevärmare kopplad via att fjärrstyrt eluttag ? Finns på CO, Kjell&co och andra ställen. Se till att matcha effekterna bara så inte fjärreläet smälter.
_________________
Chevrolet Volt -12
Husqvarna Cornette -59
Th!nk City -99
Chevrolet Corvair Convertible -64
Chevrolet Rampside Pick Up -61

Growing old is mandatory, growing up is optional.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
Hobbyschwede
Forumstammis


Registreringsdatum: 04 september 2011
Inlägg: 434
Ort: Önneröd (Tjörn)

InläggPostat: 2014-01-20 09:33:47    Rubrik: Svara med citat

Tack för dina funderingar.

Kupèvärmaren använder min frun hemma och på jobbet. Problemet är att det dimma ganska fort när hela familjen kör lite längre sträcka...

Men nu måste jag prioritera något annat förre. Igår åkte min fru hemma och 500m innan för huset smällde bilen ordentlig. Jag kickade under bilen och längst bak höger sprack batteriet och en guldgrön vätska rann ut. Sad

Mvh
Daniel
_________________
--- Renault El-Clio ´97 ---
--- Renault El-Clio ´97 (Projekt) ---
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
guaruska
Gäst





InläggPostat: 2014-04-15 21:45:16    Rubrik: Svara med citat

Tjena. Nu latläste jag bara tråden och skippade längst ner lite snabbare så jag kanske skriver da cappo.
Efter ett antal skrotbilar har jag gått över till för mig lyxbilar såsom gas-Zafira och nu en Leaf.
Men värmeproblem i kupén har jag haft med en rishög jag ägde. Varken vindrutefläkt eller värme fanns i bilen. Så jag löste problemet genom att parallellkoppla ett förbrukningsbatteri på 80 Ah, som jag hade i skuffen. Till detta kopplade jag en powerinverter som gav mig 230 v upp till 1000 W. Byggde en liten ställning som jag hängde upp på gallret (lb-reggad) och lade kupévärmaren på denna. På biltema köpte jag en liten fläkt, som man kunde koppla till cigguttaget, och denna fläkt hade en klämma. Så jag riggade upp den framför kupevärmaren (som fick gå på hastighet I - 550 watt) och riktade den mot förarsikten.
På detta sätt hade jag både värme och frost/immfri vindruta, oavsett yttertemp. Nu kanske jag inte kunde åka i t-shirt, men det var helt ok.
Skaffar man bara ett lite större batteri, ca 110 ah, så bör man ju klara 2 timmar. I min skrotbil laddade ju generatorn tillräckligt mycket för att klara 550 w plus allt i bilen, men vid full effekt så laddade den inte tillräckligt.
Jag avser göra ungefär samma sak i Leafen: lägga ett batteri på 110 eller 180 Ah i bagaget, koppla på powerinverten och sätta in en kupévärmare plus fläkten (på ca 5 W) så behöver jag inte använda bilens värmare.
Om någon har någon information som talar emot detta i Leafen så får ni gärna avråda mig Smile. Skillnaden blir ju att batteriet i bagaget inte kommer att vara kopplat på bilen, så jag får ladda det separat hemma efter varje resa.
Till överst på sidan
AleX
Elbilsguru


Registreringsdatum: 13 september 2006
Inlägg: 2221
Ort: Roslöv / Lund / Skåne

InläggPostat: 2014-04-16 06:06:37    Rubrik: Svara med citat

Guaruska

Det känns som en väldigt omständig lösning.
Om inget annat så hade det varit smidigare att bara köra ett 12V element på batteriet och skippa invertern.

dessutom så ger inte ett kallt blybatteri så mycket ifrån sig men räcker det för dig så...

Och ett bly batteri mår inte bra av att användas på de sättet, de ska helst vara full eller nästan fullt hela tiden och inte dras ur till 0...
Jag hade satt in en brännare av något slag, e85, bensin, disel mm 1 l tank lär kunna värma dig några veckor
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
guaruska
Gäst





InläggPostat: 2014-04-17 00:08:50    Rubrik: Svara med citat

Campingkök? Wink
Jag har ju en bil för mycket nu så man kan ju visserligen testa med startbatteriet från bilen som ska säljas. 75 Ah räcker gott o väl hem från jobbet.
Hur gör de som kör elbil med blyackar?
Webastos prislappar e lite väl saftiga för min smak, speciellt när nyttan bara är kupévärme. Har webasto på gas-zafiran men den drar rätt mycket el o ca 1 dl per halvtimma.
Till överst på sidan
Visa inlägg nyare än:   
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> kupévärmaren! Alla tider är GMT + 1 timme (svensk normaltid)
Sida 1 av 1

 
Hoppa till:  
Du kan inte skapa nya inlägg i det här forumet
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
Du kan inte ändra dina inlägg i det här forumet
Du kan inte ta bort dina inlägg i det här forumet
Du kan inte rösta i det här forumet


Skapa forum | Supportforum | Användarvillkor | Integritetspolicy | Cookiehantering | Kontakta oss |




SwiftBlue Theme created by BitByBit
Powered by phpBB © 2001, 2002 phpBB Group
Swedish translation by phpBB Sweden and Virtuality © 2003-2005
Sidan tog 0.55 sekunder att ladda.