Forumindex ELBIL
för elbilsägare och blivande sådana...
 
 Vanliga frågorVanliga frågor   SökSök   MedlemslistaMedlemslista   AnvändargrupperAnvändargrupper   Bli medlemBli medlem 
 ProfilProfil   Logga in för att läsa dina meddelandenLogga in för att läsa dina meddelanden   Logga inLogga in 


Konverterade Priusar
Gå till sida 1, 2  Nästa
 
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Toyota
Föregående ämne :: Nästa ämne  
Författare Meddelande
astrand
Elektrisk


Registreringsdatum: 28 oktober 2012
Inlägg: 134
Ort: Linköping

InläggPostat: 2013-12-25 21:47:33    Rubrik: Konverterade Priusar Svara med citat

Hej, visst finns det fler här på forumet som åker Prius konverterade till laddhybrid? Nog fungerar det bra alltid, var ett halvår sedan jag tankade sist.

Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
OlaE
Elektrisk


Registreringsdatum: 19 juli 2008
Inlägg: 241
Ort: Kalmar

InläggPostat: 2013-12-25 22:53:32    Rubrik: Svara med citat

Very Happy
Berätta gärna mer vad du har för system.

/Ola
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
elfi
Elbilsguru


Registreringsdatum: 09 oktober 2008
Inlägg: 2625
Ort: Örebro

InläggPostat: 2013-12-26 10:16:56    Rubrik: Re: Konverterade Priusar Svara med citat

astrand skrev:
Hej, visst finns det fler här på forumet som åker Prius konverterade till laddhybrid? Nog fungerar det bra alltid, var ett halvår sedan jag tankade sist.



Intressant… mycket intressant!

Vad har du för kör mönster?

1, 2, 3mil/körning… eller mer?

Följande bild är gen2 Prius som jag sålde nyligen, statistik är 5mil/åkning på landsväg 30-50-70-90 jämn fördelad ingen stads körning, med hybridinterface aka-BMS2, sent oktober:


_________________
ZOE & TwinEngine
It’s just me myself and I
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
astrand
Elektrisk


Registreringsdatum: 28 oktober 2012
Inlägg: 134
Ort: Linköping

InläggPostat: 2013-12-26 11:54:43    Rubrik: Svara med citat

OlaE skrev:
Very Happy
Berätta gärna mer vad du har för system.

/Ola


Jag har jobbat med Priuskonverteringar i många år, bland annat åt gamla Hybricon. Har haft ett antal olika system och batterier i min bil. Det jag kör med nu är ett nytt och egenutvecklat system. Det är en smula "lyxigt" och därmed dyrt, men fungerar väldigt bra. Batterierna kommer från European Batteries Oy, som tyvärr har gått i konkurs. De är på 45 Ah x 230 V = 10.5 kWh. Styrdator från österrikiska TTControl, med egen programvara. Bra grejer som dessutom uppfyller olika säkerhetskrav t.ex. maskindirektivet. Laddare från finska Powerfinn. Systemet publicerar data på CAN-bussen som man kan titta på med t.ex. CanView eller Scangauge. Underhållsladdning av 12V-batteriet.

Det finns en mängd finesser såsom laddnivåindikering i orginaldisplayen, inställning av max laddström i steg om 2 A, integration med motor- och kupévärmare, loggning av parametrar och GPS-position till en server på nätet, startspärr när bilen är ipluggad mm.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
hawk
Elbilsguru


Registreringsdatum: 17 oktober 2007
Inlägg: 2017
Ort: Täby

InläggPostat: 2013-12-26 12:13:30    Rubrik: Svara med citat

Citat:
European Batteries Oy, som tyvärr har gått i konkurs

vad tråkigt!
så sent som i våras läste jag om att de skulle sätta upp en fabrik
i kina för en hel drös med dollar.
Vad hände?
Är det bra kvalite på de celler du har?
_________________
ElClio -97 -- V70 Bifuel -- E-type -- Elscooter
Det finns 11 sorters människor. De som förstår binära tal, de som inte gör det
och resten som skiter i det.

Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
astrand
Elektrisk


Registreringsdatum: 28 oktober 2012
Inlägg: 134
Ort: Linköping

InläggPostat: 2013-12-26 12:39:31    Rubrik: Re: Konverterade Priusar Svara med citat

elfi skrev:


Intressant… mycket intressant!

Vad har du för kör mönster?

1, 2, 3mil/körning… eller mer?


Det varierar. Det senaste halvåret har det mest varit körning till och från jobbet, ca 15 km enkel resa. Då har jag nästan alltid kört helt på el. Nån längre resa har det väl också blivit, därav att förbrukningen inte är noll.

Det finns flera olika kör-lägen:

Original: In this mode, the PHEV system is turned off, and the car behaves just like a normal Prius. It can be used to save battery energy until later.

Blended (PHEV): In this mode, a portion of the motive energy is supplied by the electric battery, while the rest is supplied by the Internal Combustion Engine. Typically, the car runs entirely on electricity when the power demand is less than 10 kW. It is often possible to achieve a very low fuel consumption, less than 50% of a normal Prius, even on highway. When the PHEV battery pack is depleted, the car will behave just like a normal Prius.

Forced EV: In this all-electric mode, a true Electric Vehicle is simulated. No gasoline is used. To exit this mode, the car must be stopped. When the battery pack is almost depleted, the driver will be warned. The maximum speed is limited to 89 km/h or 100 km/h (depending on if Prius generation 2 or 3 is used). The maximum continuous power is limited to 25 kW.

(Option) HEM EV: This mode features patent pending technology from Ewert Energy Systems. This technology. provides an all-electric mode without speed limitations. When the PHEV battery pack is depleted, the car will behave just like a normal Prius.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
astrand
Elektrisk


Registreringsdatum: 28 oktober 2012
Inlägg: 134
Ort: Linköping

InläggPostat: 2013-12-26 12:44:52    Rubrik: Svara med citat

hawk skrev:
Citat:
European Batteries Oy, som tyvärr har gått i konkurs

vad tråkigt!
så sent som i våras läste jag om att de skulle sätta upp en fabrik
i kina för en hel drös med dollar.
Vad hände?
Är det bra kvalite på de celler du har?


Ja, de är jättebra. Man får ut hela märkkapaciteten, 45 Ah. Det enda som är lite synd är att minsta storlek är 45 Ah, samt att man behöver deras egna BMS. Båda dessa faktorer driver upp kostnaden. Återstår förstås att se vad som händer när/om det blir en nystart, men det vore väl konstigt ifall deras fina fabrik inte kommer till någon nytta på något sätt.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
elfi
Elbilsguru


Registreringsdatum: 09 oktober 2008
Inlägg: 2625
Ort: Örebro

InläggPostat: 2013-12-26 20:59:41    Rubrik: Re: Konverterade Priusar Svara med citat

astrand skrev:


Det varierar. Det senaste halvåret har det mest varit körning till och från jobbet, ca 15 km enkel resa. Då har jag nästan alltid kört helt på el. Nån längre resa har det väl också blivit, därav att förbrukningen inte är noll.


Vad har du för värme vintertid, särskild när du kör enbart elektrisk?
_________________
ZOE & TwinEngine
It’s just me myself and I
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
astrand
Elektrisk


Registreringsdatum: 28 oktober 2012
Inlägg: 134
Ort: Linköping

InläggPostat: 2013-12-26 21:55:30    Rubrik: Re: Konverterade Priusar Svara med citat

elfi skrev:
astrand skrev:


Det varierar. Det senaste halvåret har det mest varit körning till och från jobbet, ca 15 km enkel resa. Då har jag nästan alltid kört helt på el. Nån längre resa har det väl också blivit, därav att förbrukningen inte är noll.


Vad har du för värme vintertid, särskild när du kör enbart elektrisk?


Det finns ett inbyggt PTC-element i Priusen på några hundra watt. Jag har gjort en modifiering så att man kan aktivera det till att gå hela tiden. Normalt sett så går det bara några minuter efter start. Ibland kör jag också med en 12V-värmare som är inkopplad i cigg-uttaget.

Får dock erkänna att detta egentligen inte är tillräckligt. Jag värmer bilen innan avresa via timer. Om man sen bara åker nån mil eller så, som jag gör när jag åker till jobbet, så är det inga problem med ovanstående lösning. Men skulle man ge sig ut i -20 grader och åka 6 mil så funkar det inte. Då får man bita i det sura äpplet och använda bensinmotorn.

Mina kollegor i Umeå använder Webasto-värmare. Fungerar mkt bra, men kostar.

En annan lösning hade varit att installera ett värmeelement som drivs av högspänningen. Eller, ännu bättre: modifiera ACn till att fungera som värmepump. Lär dock kräva rätt mkt jobb/pengar... Det gäller att hitta en lagom nivå. Jag, som bor söder om Tokholm, tycker nuvarande lösning är rätt lagom för mig.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
elfi
Elbilsguru


Registreringsdatum: 09 oktober 2008
Inlägg: 2625
Ort: Örebro

InläggPostat: 2013-12-27 09:15:11    Rubrik: Re: Konverterade Priusar Svara med citat

astrand skrev:

Det finns ett inbyggt PTC-element i Priusen på några hundra watt. Jag har gjort en modifiering så att man kan aktivera det till att gå hela tiden. Normalt sett så går det bara några minuter efter start. Ibland kör jag också med en 12V-värmare som är inkopplad i cigg-uttaget.

Får dock erkänna att detta egentligen inte är tillräckligt. Jag värmer bilen innan avresa via timer. Om man sen bara åker nån mil eller så, som jag gör när jag åker till jobbet, så är det inga problem med ovanstående lösning. Men skulle man ge sig ut i -20 grader och åka 6 mil så funkar det inte. Då får man bita i det sura äpplet och använda bensinmotorn.


Jag använder DC-AC och omkopplare så att kupévärmare styrs via fjärrkontroll från fönstret för förvärmning innan resan från vägguttag, sedan när vi kör ett extra batteri pack på 24V mattar DC-AC 1500W som är tillräckligt för att kupévärmare skulle fortsätta värma kupé som ska vara fri från imma och bekväm…

En annan fråga, dem olika mods som du beskriver Original, Blended (PHEV), Forced EV, Hem EV är dem alla tankade i TTControll styrbox med möjlighet att välja lämpligt algoritm eller…? Har du kopplad sig mot OBD uttaget eller kör du nån annan mer lämpligt intrång i Can-Bus linan?
_________________
ZOE & TwinEngine
It’s just me myself and I
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
astrand
Elektrisk


Registreringsdatum: 28 oktober 2012
Inlägg: 134
Ort: Linköping

InläggPostat: 2013-12-27 14:11:28    Rubrik: Re: Konverterade Priusar Svara med citat

elfi skrev:

En annan fråga, dem olika mods som du beskriver Original, Blended (PHEV), Forced EV, Hem EV är dem alla tankade i TTControll styrbox med möjlighet att välja lämpligt algoritm eller…? Har du kopplad sig mot OBD uttaget eller kör du nån annan mer lämpligt intrång i Can-Bus linan?


Jag använder inte OBD-uttaget för något kritiskt. Det är ledigt för t.ex. CanView, som jag har för övervakning, men som inte påverkar själva funktionen.

TTControl-ECUn ersätter även BMSplus/BMS2, dvs den är inkopplad mellan bilens batteri-ECU och resten av bilen. Rent fysiskt så kan man göra den inkopplingen antingen vid orginalbatteriet, genom att klippa 4 tåtar, eller med en "plug-n-play"-lösning bakom ratten.

Det är TTControl som styr vilket läge man kör i. Att stänga av och på systemet kan göras antingen via CAN-bussen eller via en strömbrytare. Jag gör det via CanView. Aktivering av "Forced EV" sker genom att man håller in orginal-EV-knappen i ca 3 sekunder. HEM-EV använder jag inte till vardags.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
elfi
Elbilsguru


Registreringsdatum: 09 oktober 2008
Inlägg: 2625
Ort: Örebro

InläggPostat: 2013-12-27 20:16:52    Rubrik: Re: Konverterade Priusar Svara med citat

astrand skrev:


TTControl-ECUn ersätter även BMSplus/BMS2, dvs den är inkopplad mellan bilens batteri-ECU och resten av bilen. Rent fysiskt så kan man göra den inkopplingen antingen vid orginalbatteriet, genom att klippa 4 tåtar, eller med en "plug-n-play"-lösning bakom ratten.

Det är TTControl som styr vilket läge man kör i. Att stänga av och på systemet kan göras antingen via CAN-bussen eller via en strömbrytare. Jag gör det via CanView. Aktivering av "Forced EV" sker genom att man håller in orginal-EV-knappen i ca 3 sekunder. HEM-EV använder jag inte till vardags.


BMS+ i kombination med en fejkad temperatur sensor kan omvandla Prius gen2 till elbil för ganska förmånligt pris kring 5tkr... Vad kostar en klart modul du pratar om med likadan eller mer sofistikerad funktion?
_________________
ZOE & TwinEngine
It’s just me myself and I
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
astrand
Elektrisk


Registreringsdatum: 28 oktober 2012
Inlägg: 134
Ort: Linköping

InläggPostat: 2013-12-27 22:17:39    Rubrik: Re: Konverterade Priusar Svara med citat

elfi skrev:

BMS+ i kombination med en fejkad temperatur sensor kan omvandla Prius gen2 till elbil för ganska förmånligt pris kring 5tkr... Vad kostar en klart modul du pratar om med likadan eller mer sofistikerad funktion?


Hårdvaran TTC94 kostar 8 tkr. Den har 4 CAN-bussar. Jag använder i dagsläget 3 st: 1 mot bilen, 1 mot orginal-batteriet, och 1 mot European Batteries samt laddaren. TTC94 är antagligen lite overkill för de flesta, men jag var lite trött på att känna mig begränsad, så därför blev det den. Vi ville t.ex. kunna stödja Chademo (som använder CAN) eller annan utrustning med 29-bitars CAN.

Det finns enklare TTC-modeller med 2 CAN-bussar, antagligen skulle en sådan funka fint. Man kan också tänka sig en helt annan leverantör: Programmiljön är CoDeSys och det finns väldigt många leverantörer av sådana enheter. Dock så gäller det att välja nån som har ett tillräckligt avancerat CAN-API, och det har TTControl.

Notera dock att BMS2 + CanView + Lilliput inte direkt är gratis, sen är det ju dessutom så att Hybridinterfaces inte tillverkar några enheter längre. (Jag har dock några på lager ifall nån skulle vara intresserad.)

Själva programvaran har jag som sagt var skrivit själv och ännu inte satt något pris på.

Vad är det för tempsensor som du måste fejka?
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
elfi
Elbilsguru


Registreringsdatum: 09 oktober 2008
Inlägg: 2625
Ort: Örebro

InläggPostat: 2013-12-27 23:50:36    Rubrik: Re: Konverterade Priusar Svara med citat

astrand skrev:

Hårdvaran TTC94 kostar 8 tkr. Den har 4 CAN-bussar. Jag använder i dagsläget 3 st: 1 mot bilen, 1 mot orginal-batteriet, och 1 mot European Batteries samt laddaren. TTC94 är antagligen lite overkill för de flesta, men jag var lite trött på att känna mig begränsad, så därför blev det den. Vi ville t.ex. kunna stödja Chademo (som använder CAN) eller annan utrustning med 29-bitars CAN.

Vad är det för tempsensor som du måste fejka?


WoW... Super avancerad interaktiv Prius... Nästan lika häftigt som Tesla... Wink
Om jag har haft tid för kommando linjer skulle jag inte vänta en sekund, skulle bygga likadan... Dröm scenario är hitta kompromiss mellan BMS+ och det som du beskriver som HEM EV från Evert bröderna med prislapp som är lägre än batteri påbyggnad så att fler Prius ägare kan njuta av Plug-in fördelar... Kan du bygga\rekommendera nån enhet som matchar beskrivning som är prisvärd?

Man kan fejka motor temperatur med enkelt resistor påbyggnad om man skulle köra helt elektrisk korta sträckor med kall motor och bra stabil extra batteri... Som sagt total kostnad är minimal med några extra komponenten och Priusen presterar...
_________________
ZOE & TwinEngine
It’s just me myself and I
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
chiffis
Nyfiken


Registreringsdatum: 03 januari 2014
Inlägg: 7

InläggPostat: 2014-01-04 17:07:12    Rubrik: prius phev Svara med citat

Hej står i begrepp att beställa plug-in konvertering från NS-Effektivare energi. Någon som har erfarenhet från denna konvertering. Kom med era synpunkter och erfarenheter. Hälsningar
:Kristoffer
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
OlaE
Elektrisk


Registreringsdatum: 19 juli 2008
Inlägg: 241
Ort: Kalmar

InläggPostat: 2014-01-04 17:56:11    Rubrik: Re: prius phev Svara med citat

chiffis skrev:
Hej står i begrepp att beställa plug-in konvertering från NS-Effektivare energi. Någon som har erfarenhet från denna konvertering. Kom med era synpunkter och erfarenheter. Hälsningar
:Kristoffer


Hej.
Vad består detta kittet av för komponenter? På hemsidan står det inte så mycket, vet du något mer?
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
elfi
Elbilsguru


Registreringsdatum: 09 oktober 2008
Inlägg: 2625
Ort: Örebro

InläggPostat: 2014-01-04 18:27:42    Rubrik: Re: prius phev Svara med citat

chiffis skrev:
Hej står i begrepp att beställa plug-in konvertering från NS-Effektivare energi. Någon som har erfarenhet från denna konvertering. Kom med era synpunkter och erfarenheter. Hälsningar
:Kristoffer


Niklas är super seriös och min bra bekant... Grejor i kitet är beprövade under sista 2-3 år och systemet består utav hybrid interface(BMS2) och batteri pack + laddare som omvandlar Prius gen2 till supersnål bil dem första 2-3mil... Alla komponenter tillverkas i Örebro! Systemet har otroligt driftsäkerhet och är robust som f... Wink
_________________
ZOE & TwinEngine
It’s just me myself and I
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
OlaE
Elektrisk


Registreringsdatum: 19 juli 2008
Inlägg: 241
Ort: Kalmar

InläggPostat: 2014-01-04 18:44:45    Rubrik: Re: prius phev Svara med citat

elfi skrev:
chiffis skrev:
Hej står i begrepp att beställa plug-in konvertering från NS-Effektivare energi. Någon som har erfarenhet från denna konvertering. Kom med era synpunkter och erfarenheter. Hälsningar
:Kristoffer


Niklas är super seriös och min bra bekant... Grejor i kitet är beprövade under sista 2-3 år och systemet består utav hybrid interface(BMS2) och batteri pack + laddare som omvandlar Prius gen2 till supersnål bil dem första 2-3mil... Alla komponenter tillverkas i Örebro! Systemet har otroligt driftsäkerhet och är robust som f... Wink


Ok men vad är det för celler han använder?

/Ola
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
elfi
Elbilsguru


Registreringsdatum: 09 oktober 2008
Inlägg: 2625
Ort: Örebro

InläggPostat: 2014-01-05 07:49:39    Rubrik: Re: prius phev Svara med citat

OlaE skrev:

Ok men vad är det för celler han använder?

/Ola


Bästa rekommendation: RING och fråga!!! galen
_________________
ZOE & TwinEngine
It’s just me myself and I
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
chiffis
Nyfiken


Registreringsdatum: 03 januari 2014
Inlägg: 7

InläggPostat: 2014-01-05 19:57:43    Rubrik: Svara med citat

OK, det låter gott. Jag har pratat med Ns och fått ett bra intryck han nämnde att han nyligen bytt leverantör av batterier men jag har det inte tillgängligt vilket fabrikat. Det viktigare är aven att bms:en funkar bra med batterierna. / K
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Visa inlägg nyare än:   
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Toyota Alla tider är GMT + 1 timme (svensk normaltid)
Gå till sida 1, 2  Nästa
Sida 1 av 2

 
Hoppa till:  
Du kan inte skapa nya inlägg i det här forumet
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
Du kan inte ändra dina inlägg i det här forumet
Du kan inte ta bort dina inlägg i det här forumet
Du kan inte rösta i det här forumet


Skapa forum | Supportforum | Användarvillkor | Integritetspolicy | Cookiehantering | Kontakta oss |




SwiftBlue Theme created by BitByBit
Powered by phpBB © 2001, 2002 phpBB Group
Swedish translation by phpBB Sweden and Virtuality © 2003-2005
Sidan tog 0.76 sekunder att ladda.