Forumindex ELBIL
för elbilsägare och blivande sådana...
 
 Vanliga frågorVanliga frågor   SökSök   MedlemslistaMedlemslista   AnvändargrupperAnvändargrupper   Bli medlemBli medlem 
 ProfilProfil   Logga in för att läsa dina meddelandenLogga in för att läsa dina meddelanden   Logga inLogga in 


Litet pack till Berlingo
Gå till sida 1, 2  Nästa
 
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Att bygga om sin Clio / Express
Föregående ämne :: Nästa ämne  
Författare Meddelande
hannes
Elektrisk


Registreringsdatum: 28 juni 2006
Inlägg: 197

InläggPostat: 2013-10-02 21:04:13    Rubrik: Litet pack till Berlingo Svara med citat

Har bestämt att NiCd ska ut och LiFe ska in i Berlingon.

Vill börja med ett litet pack, bilens normalsträcka är 2mil tur och retur till pendeltågstation.
Tänker ställa det i lastutrymmet till att börja med.

Tänker mig 54 celler, och att det går att ladda med orginalladdaren med modifikationen att BMS-et klipper 220v-tillförseln med ett relä vid full laddning.

Har följande inköpslista från ev-power.eu:


Jag prioriterar att det ska vara bra grejer som går att återanvända till annat projekt, och snabb leverans före absolut lägsta pris (så jag tanker inte jaga lägsta pris från Kina, eller köpa från 7 olika ställen, men föreslå gärna annan leverantör jag kan få allt ifrån ifall ni tycker det finns nån bättre).

Saknar jag nåt ? Tänker jag fel ?

Vad är erfarenheten av kyltålighet ?
Bilen kommer stå i varmgarage på nätterna men jag vill att den ska kunna stå vid stationen över dagen, säg 12h, även på vintern.
Behöver jag värma batterierna eller räcker det med lite isolering ?
(hur varma behöver de vara för att kunna urladdas utan att ta skada?)
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
hawk
Elbilsguru


Registreringsdatum: 17 oktober 2007
Inlägg: 2017
Ort: Täby

InläggPostat: 2013-10-02 21:25:14    Rubrik: Svara med citat

Jag är lite tveksam till cellstorleken med tanke på
vilken ström du måste kunna ta ut. Det står att de kan ge
3C dvs 180A kontinuerligt. Undrar om det inte är lite
högt lovat. Hur hög ström går det nu med nicd celler.

Förstår att du inte vill lägga ut för mycket på batteriet
men man får inte ta så lite att man måste köpa en omgång till.

Antar att 100Ah CALB blir lite svettigt. Har en kontakt i Ty
som säljer för ett vettigt pris (lägre än ev-power) vet dock
inte om dom har allt du behöver men kopplingsbleck ingår!

Angående kyla är det vid laddning som det är viktigast med
varma celler. Men om bilen stått ute och cellerna är minus 15
får du nog problem med så små celler att få ngn vettig ström
utan att spänningen sjunker och BMS:en skriker. Men om du
har bra isolerat och värmer hemma så kan det ta ett bra tag
för cellerna att kallna.
_________________
ElClio -97 -- V70 Bifuel -- E-type -- Elscooter
Det finns 11 sorters människor. De som förstår binära tal, de som inte gör det
och resten som skiter i det.

Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
hannes
Elektrisk


Registreringsdatum: 28 juni 2006
Inlägg: 197

InläggPostat: 2013-10-03 08:04:13    Rubrik: Svara med citat

Jo jag funderade lite kring strömmen, och tänkte att snittströmmen för "en runda" borde hamna runt 1C (på 10kw borde man komma 5 mil och snitthastigheten är sällan över 50km/h) och att Berlingomotorn påstås vara 28kw så strömmen vid fullt pådrag borde hamna något under 3C.

Men det är klart, om 3C är glädjekalkyl så kanske det sliter på batterierna.

Jag vill inte köpa onödigt mycket batterier, men är inte rädd för att betala för mer om det behövs, som sagt så vill jag gärna kunna återanvända packet till annat om jag tröttnar på Berlingon eller den tröttnar på mig, och då är det ju dumt att slita på batterierna. (Sen har jag Berlingon på mitt företag också, så det är oskattade pengar vi pratar om)

Får räkna lite på det, både ekonomiskt och platsmässigt. Med 100Ah skulle jag ju kunna gå ner i antal celler, 46 eller 48 borde funka, då snikar jag in lite på BMSet också.

ev-power tar $138,75 för en calb100Ah + kopplingsbleck, kan din kontakt göra säg mer än 10% på det ?
Hur köper jag av din kontakt ?
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
Hippie Djohn
Elektrisk


Registreringsdatum: 29 januari 2011
Inlägg: 209
Ort: København, Danmark

InläggPostat: 2013-10-03 08:47:38    Rubrik: Svara med citat

Jeg ved ikke hvilken skrue størrelse Sinopoly 60 Ah har men jeg sælger disse "braided straps" til M8 skruer.

http://elbil.forum24.se/elbil-about4236.html

Tinned copper, 75mm2, M4 gevind til at montere BMS ledning.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Hippie Djohn
Elektrisk


Registreringsdatum: 29 januari 2011
Inlägg: 209
Ort: København, Danmark

InläggPostat: 2013-10-03 08:52:08    Rubrik: Svara med citat

Hov... så lige at SP 60 Ah 2 kun er 36 mm bred.
Så har jeg ikke nogen stropper som passer.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
hannes
Elektrisk


Registreringsdatum: 28 juni 2006
Inlägg: 197

InläggPostat: 2013-10-03 13:45:17    Rubrik: Svara med citat

Winston har 90Ah celler
är det nån som har erfarenhet av att Winston skulle vara sämre än någon annan ?
Under de år jag följt forum o.s.v. så får jag intrycket att det inte är någon större skillnad på Winston/sinopoly/calb, mest personliga preferenser...
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
hawk
Elbilsguru


Registreringsdatum: 17 oktober 2007
Inlägg: 2017
Ort: Täby

InläggPostat: 2013-10-03 21:21:55    Rubrik: Svara med citat

De nya CALB (grå) har fått bra kritik på nätet.
Jag har inte testat dom själv men de klarar av
höga strömmar - lågt inre motstånd.
pm_dawn är en förespråkare av dessa celler.

Har hört en del saker om winston som inte
är så bra, men det kan vara rykten oxå.

jag kan skicka pm om celler.
_________________
ElClio -97 -- V70 Bifuel -- E-type -- Elscooter
Det finns 11 sorters människor. De som förstår binära tal, de som inte gör det
och resten som skiter i det.

Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
hannes
Elektrisk


Registreringsdatum: 28 juni 2006
Inlägg: 197

InläggPostat: 2013-10-04 08:05:38    Rubrik: Svara med citat

ok, googlar man på de nya CALB (CA-serien verkar de heta) så påstås de mycket riktigt klara mer ström.

Då är det intressant att de i specen väljer att sätta maximum discharge till 2C http://en.calb.cn/product/?id-116.html

Misstänker att du har helt rätt att 3C som många anger är väldigt optimistiskt (sedvanlig kinesisk överdrift), och att jag bör satsa på 100Ah oavsett vilket märke jag väljer.

pm om celler skulle uppskattas
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
hannes
Elektrisk


Registreringsdatum: 28 juni 2006
Inlägg: 197

InläggPostat: 2013-10-07 12:42:21    Rubrik: Svara med citat

Nu har det åkt iväg en order. Det lilla packet blev inte så litet, det blir 48 x CALB CA100Ah, så dryga 15kwh nominellt, borde matcha en orginaluppsättning NiCd i perfekt skick.

Tack för tips om celler och alternativa leverantörer.

ev-power har CA-cellerna nu (osäker på om jag missade det tidigare eller om de la upp dem när jag frågade om dem). Hade kunnat få cellerna några procent billigare via alternativa leverantörer, men jag tog ev-power så fick jag allt jag behöver från en leverantör jag anlitat tidigare, samt löfte om att de skickar allt senast nästa vecka.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
hawk
Elbilsguru


Registreringsdatum: 17 oktober 2007
Inlägg: 2017
Ort: Täby

InläggPostat: 2013-10-07 14:18:53    Rubrik: Svara med citat

10% Wink
_________________
ElClio -97 -- V70 Bifuel -- E-type -- Elscooter
Det finns 11 sorters människor. De som förstår binära tal, de som inte gör det
och resten som skiter i det.

Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
hannes
Elektrisk


Registreringsdatum: 28 juni 2006
Inlägg: 197

InläggPostat: 2013-10-07 14:37:14    Rubrik: Svara med citat

Jag fick det till 7%, men jag erkänner, din kontakt var billigare Smile
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
hawk
Elbilsguru


Registreringsdatum: 17 oktober 2007
Inlägg: 2017
Ort: Täby

InläggPostat: 2013-10-07 14:42:12    Rubrik: Svara med citat

Nja det beror givetvis på åt vilket håll man räknar
dina var 10% dyrare men mina 9% billigare Wink
_________________
ElClio -97 -- V70 Bifuel -- E-type -- Elscooter
Det finns 11 sorters människor. De som förstår binära tal, de som inte gör det
och resten som skiter i det.

Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
hannes
Elektrisk


Registreringsdatum: 28 juni 2006
Inlägg: 197

InläggPostat: 2013-10-07 14:48:20    Rubrik: Svara med citat

jag jämförde 136,85USD med 94EUR med valutakurserna 6,44 resp 8,74
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
hawk
Elbilsguru


Registreringsdatum: 17 oktober 2007
Inlägg: 2017
Ort: Täby

InläggPostat: 2013-10-07 18:27:04    Rubrik: Svara med citat

jag valde euro på deras hemsida.
100.68 + bleck 2.76 = euro 103,44

Men det spelar ju ingen roll nu eller hur. Wink
men det kanske är bättre kurs om man
betalar i $
_________________
ElClio -97 -- V70 Bifuel -- E-type -- Elscooter
Det finns 11 sorters människor. De som förstår binära tal, de som inte gör det
och resten som skiter i det.

Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
hannes
Elektrisk


Registreringsdatum: 28 juni 2006
Inlägg: 197

InläggPostat: 2013-10-07 18:45:26    Rubrik: Svara med citat

jo, kineserna handlar väl mest med USD så europriset blir "dagspris" eller inklusive en valutamarginal för säljaren.
Som sagt jag värderade att få allt från samma ställe och dessutom från ett ställe jag handlat från förut.

Nu ser jag fram emot att få sätta ihop mitt första "riktiga" pack. Har hängt i elbilsforumen länge och haft ett antal Clio, men aldrig byggt så stora grejer själv.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
hannes
Elektrisk


Registreringsdatum: 28 juni 2006
Inlägg: 197

InläggPostat: 2013-10-18 13:41:03    Rubrik: Svara med citat

Batterierna är på väg sedan i måndags, men de verkar ta "scenic route", beräknas framme den 24:e.

Jag funderar lite på säkringar, skulle vilja sätta några så nära batterierna som möjligt för säkerhets skull.

Många EV-butiker säljer typ "bilstereo"-säkringar som är specade för mellan 12 och 80 volt DC typ. Jag tänker mig att de fungerar utmärkt så länge de inte gått, men behöver de inte vara specade för högre spänning för att kunna lösa ut på ett säkert sätt (typ inte börja brinna) ?

Har letat på elektroniksäljarna och hittat t.ex.
http://se.farnell.com/cooper-bussmann/250fm/fuse-250a-690v-type-t/dp/1701339
och
http://se.rs-online.com/web/p/centred-tag-fuses/0397565/

Någon som har några åsikter om säkringar ?
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
pm_dawn
Elbilsguru


Registreringsdatum: 17 mars 2008
Inlägg: 1736
Ort: Östersund

InläggPostat: 2013-10-18 14:05:42    Rubrik: Svara med citat

här finns ju också:

http://evtv-amsterdam.eu/products.php?cat=17

Men kanske lite väl kraftiga.
Kolla ebay också.

/Per
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
p8
Forumstammis


Registreringsdatum: 16 april 2008
Inlägg: 506
Ort: Malmö

InläggPostat: 2013-10-18 15:29:37    Rubrik: Svara med citat

Jag använder Ferraz Shawmut Semiconductor Fuses med rätt (eller högre spänning) för mina 350VDC pack använder jag 500V ... de har sandliknande inne som motverkar arching.
_________________
hitta laddningsplats på www.uppladdning.nu
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
Pera L
Elektrisk


Registreringsdatum: 05 april 2010
Inlägg: 174

InläggPostat: 2013-10-21 00:24:23    Rubrik: Svara med citat

Hej guys! I just noticed this chain and must say that working amount of lithiums for Berlingo/Partner is something between 60 to 63pcs. Charger can easily rise up voltage up to 250V. If you put less than 50 the voltage will sack down at the end of Ah:s and when accelerate then again the car is not working correct way. Even 63 batteries is 63x3,85V=243V. It's very easy to rise up chargers voltage in Berlingo.
Berlingo elbox gives 200A at maximium not depending voltage, when ecometer needle is between green and orange the current is about 100A. When the voltage rises it means that current goes down which means that you can get more Ah:s as batteries give more Ah:s with lower current. Also whole car nature changes and getting more pleasant to drive. No more slow motion pictures... after you have tested it you will buy a cup of coffee for me, I'm sure.
Another thing, one guy from the northern part of Finland was put isolation for battery box, 40mm for walls and roof, 20mm for floor, polyurethan plates. Same as the truck body builders using. No extra heating and still car can stay two days for -20C and working ok after that. He's got 60pcs 160Ah Winston batteries.
My opinion is that 130Ah:s Calb is absolutely smallest batteries for Berlingo. I am very satisfied with 30pcs Saft batteries in my Berlingo. My wife is a "hard driver" and she does not complain slow motion anymore...
_________________
Too much spannung caused curly hair.
Involved for too many electric cars so must
rise up medication.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
hannes
Elektrisk


Registreringsdatum: 28 juni 2006
Inlägg: 197

InläggPostat: 2013-10-21 07:54:42    Rubrik: Svara med citat

Thanks for your comments.

60+ cells seems very much, regardless if the hardware can take it, it is a much higher than the voltage range the car was designed to operate in.

The goal of my project is to have a reliable working pack, without too much installation work. Range and power are low priority, since the car is driven in the neighborhood and a 20km roundtrip to the station. (I use my Leaf for longer trips)
I would like to have a much smaller pack (I'm going with 15kwh now), but I have decided that a smaller pack would risk stressing the cells over their current limit.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
Visa inlägg nyare än:   
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Att bygga om sin Clio / Express Alla tider är GMT + 1 timme (svensk normaltid)
Gå till sida 1, 2  Nästa
Sida 1 av 2

 
Hoppa till:  
Du kan inte skapa nya inlägg i det här forumet
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
Du kan inte ändra dina inlägg i det här forumet
Du kan inte ta bort dina inlägg i det här forumet
Du kan inte rösta i det här forumet


Skapa forum | Supportforum | Användarvillkor | Integritetspolicy | Cookiehantering | Kontakta oss |




SwiftBlue Theme created by BitByBit
Powered by phpBB © 2001, 2002 phpBB Group
Swedish translation by phpBB Sweden and Virtuality © 2003-2005
Sidan tog 0.08 sekunder att ladda.