Forumindex ELBIL
för elbilsägare och blivande sådana...
 
 Vanliga frågorVanliga frågor   SökSök   MedlemslistaMedlemslista   AnvändargrupperAnvändargrupper   Bli medlemBli medlem 
 ProfilProfil   Logga in för att läsa dina meddelandenLogga in för att läsa dina meddelanden   Logga inLogga in 


Dansk litium konvertering
Gå till sida 1, 2, 3, 4, 5  Nästa
 
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Att bygga om sin Clio / Express
Föregående ämne :: Nästa ämne  
Författare Meddelande
Hippie Djohn
Elektrisk


Registreringsdatum: 29 januari 2011
Inlägg: 209
Ort: København, Danmark

InläggPostat: 2012-09-03 13:54:35    Rubrik: Dansk litium konvertering Svara med citat

Hej

Nu kom tiden endeligt til at starte konverteringen af min Clio til litium.

Mål med konverteringen.

Batteripakken:
- 38-42 celler á 160-200 Ah
o Jeg har 38 celler Winston 160Ah, men der skal være mulighed for at opgradere med op til 42 celler.
- 12 mm isolering af batterikasse
o Min tanke er at bruge Wedi plader fordi de isolere godt og er meget trykstabile. http://se.wedi.de/dcadmin/dc_media/downloads/se/wedi_Bauplatte12_se.pdf
http://se.wedi.de/byggmaterial/byggskivor/byggskivor/byggskivor.php
- Væskebaseret varme/ kølesystem.
o Varmesystemet skal kunne tilbyde flere forskellige opvarmningskilder bl.a. fra benzinfyret, Defa motor varmer, overskudsvarme fra vandkølet lader og senere måske endda overskudsvarme fra en vandkølet motor og motorcontroller på et tidspunkt...
o Køling af cellerne bliver næppe nødvendigt, men muligheden er der.

Batterikasserne skal kunne bruges med/ uden både isolering og varme, alt efter hvad man ønsker.

Elektronik
- Jens BMS
o Lave ledningsnet og tegninger så det kan kopieres og evt. produceres i små serier.
- Konvertering af lader til litium kurve (sandsynligvis med DC/DC konverter) og evt. ombygning af lader til væskekøling.

Mekaniske ændringer:
- Fri adgang til cellerne oppefra.
o Jeg vil lave 2 lemme (luckor), en foran og en bagerst, der kan åbnes og lukkes inde fra henholdsvis bagagerum og under bagsædet.
- Montering af power relæerne i batterikassen.
o Power relæerne skal flyttes ind i den forreste batterikasse for at skån den mod vejr og vind.
-

Min ide er at lave det som et open source projekt.
Alle kan få adgang til 3D modeller, arbejdstegninger (2D tegninger), mod selv at dele deres designs, erfaringer og ideer.
Det betyder, at alle kan tage tegningen, gå hen til den lokale smed og få lavet batterikasserne eller lave den selv, hvis man har mulighed for det.

Kom endelig med forslag, ideer eller kommentarer til mit projekt..
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Hippie Djohn
Elektrisk


Registreringsdatum: 29 januari 2011
Inlägg: 209
Ort: København, Danmark

InläggPostat: 2012-09-03 14:25:57    Rubrik: Svara med citat

Luckor til batterierne:

Bagerst:

Luckan kommer fra en VW transpoerter ('79-'92) og skal tilpasse i størrelsen så den passer i Clio'en.



Luckan er lidt for stor til Clio'en



Rammen til luckan



Clio... nu med hul !


Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
pm_dawn
Elbilsguru


Registreringsdatum: 17 mars 2008
Inlägg: 1735
Ort: Östersund

InläggPostat: 2012-09-04 10:12:26    Rubrik: Svara med citat

Jag rekommenderar minst 40st celler.
Kommer att stoppa i tre till i min denna vecka
Det blir då totalt 43st i min bil det är nog max.

Kul lösning med locket.

Med vänlig hälsning,
Per
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
Hippie Djohn
Elektrisk


Registreringsdatum: 29 januari 2011
Inlägg: 209
Ort: København, Danmark

InläggPostat: 2013-08-23 10:22:40    Rubrik: Svara med citat

Så er jeg et lille skridt videre.

CAD- og Papmodeller af låda er fremstillet.









Der skulle kunne blive plads til 44 celler i alt inkl. 12,5 mm Wedi isolering.
http://dk.wedi.de/dcadmin/dc_media/downloads/dk/wedi_Bauplatte12_dk.pdf
(samme isoleringsevne som mineral uld)




Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
hawk
Elbilsguru


Registreringsdatum: 17 oktober 2007
Inlägg: 2017
Ort: Täby

InläggPostat: 2013-08-23 16:02:04    Rubrik: Svara med citat

Varför inte gå över ån (bron) efter vatten Wink
http://www.elbil.forum24.se/elbil-post-16026.html#16026
det finns en färdig byggsats i Lund!
_________________
ElClio -97 -- V70 Bifuel -- E-type -- Elscooter
Det finns 11 sorters människor. De som förstår binära tal, de som inte gör det
och resten som skiter i det.

Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Hippie Djohn
Elektrisk


Registreringsdatum: 29 januari 2011
Inlägg: 209
Ort: København, Danmark

InläggPostat: 2013-08-23 21:20:26    Rubrik: Svara med citat

hawk skrev:
Varför inte gå över ån (bron) efter vatten Wink
http://www.elbil.forum24.se/elbil-post-16026.html#16026
det finns en färdig byggsats i Lund!


Jeg vil gerne have kontaktorene ind i forreste låda.

Samtidig ville jeg også være sikker på at der var plads til mit væske basserede varme system.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Drivmedel
Elektrisk


Registreringsdatum: 09 juli 2008
Inlägg: 207
Ort: Södra Sandby

InläggPostat: 2013-09-09 19:51:46    Rubrik: Svara med citat

Varför vill du använda vätske system för uppvärmningen av batterierna?
Är det av någon speciell anledning?
Skall du även kyla?
Körde i sommars 360km under ett dygn och fick en temperaturstegring på 6 grader, så jag ser inget kylbehov.
_________________
Minst 550.000 km med elbil.
Nu BMW i3 2018 BEV 8kWp solceller
6kWp solfångare vacumrör
Förr
VW Polo 82 egenkonv.
Reliant FOX
W City Strom
Renault Clio x2


Senast ändrad av Drivmedel den 2013-09-10 19:28:26, ändrad totalt 1 gång
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
Hippie Djohn
Elektrisk


Registreringsdatum: 29 januari 2011
Inlägg: 209
Ort: København, Danmark

InläggPostat: 2013-09-09 20:33:28    Rubrik: Svara med citat

Drivmedel skrev:
Varför vill du använda vätske system för uppvärmningen av batterierna?
Är det av någon speciell anledning?
Skall du även kyla?
Körde i sommars 320km under ett dygn och fick en temperaturstegring på 6 grader, så jag ser inget kylbehov.


Var det ved Øresundsrallyet ?

Væske fordi jeg har en plan om at koble både en calix varmer og benzinfyret på.
Calix varmer under opladning og benzin varmer under kørsel og når man ikke har mulighed for være "plugged-in".

Desuden har jeg en plan om at beholde væskekølesystem til en senere ombygning, hvor jeg vil indbygge en væskekølet AC-motor, AC-motorstyring og lader.

Motor og motorstyring vil kunne bidrage med varme til batterierne når benzinvarmeren er slukket.

Jeg regner heller ikke at der er behov for køling af batterierne, hvis det skulle ske, vil det ikke være svært at implementering.

Hvordan det hele skal sættes op har jeg ikke helt styr på endnu Very Happy
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Drivmedel
Elektrisk


Registreringsdatum: 09 juli 2008
Inlägg: 207
Ort: Södra Sandby

InläggPostat: 2013-09-10 19:20:04    Rubrik: Svara med citat

Ja jag körde Öresundsrallyt men då blev temperaturstegringen mindre, körde inte så fort.
Nej det var i sommar då jag åkte till Helsingborg stödladdade åkte vidare till Halmstad stödladdade åkte till Åstorp stödladdade åkte hem och sedan en vända till Malmö 360km/24 timmar 6 graders temperaturhöjning. Så jag ser inget behov av kylning.
Om man behöver kyla är det inte då så att man valt fel komponenter.
En motor skall producera moment inte värme, man har ju begränsat med energi.
Under körning förmodar jag att förlusten i batterierna skall räcka för att hålla dem tillräckligt varma.
_________________
Minst 550.000 km med elbil.
Nu BMW i3 2018 BEV 8kWp solceller
6kWp solfångare vacumrör
Förr
VW Polo 82 egenkonv.
Reliant FOX
W City Strom
Renault Clio x2
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
Hippie Djohn
Elektrisk


Registreringsdatum: 29 januari 2011
Inlägg: 209
Ort: København, Danmark

InläggPostat: 2013-09-10 22:26:38    Rubrik: Svara med citat

Drivmedel skrev:
Ja jag körde Öresundsrallyt men då blev temperaturstegringen mindre, körde inte så fort.
Nej det var i sommar då jag åkte till Helsingborg stödladdade åkte vidare till Halmstad stödladdade åkte till Åstorp stödladdade åkte hem och sedan en vända till Malmö 360km/24 timmar 6 graders temperaturhöjning. Så jag ser inget behov av kylning.
Om man behöver kyla är det inte då så att man valt fel komponenter.
En motor skall producera moment inte värme, man har ju begränsat med energi.
Under körning förmodar jag att förlusten i batterierna skall räcka för att hålla dem tillräckligt varma.


Jeg håber at deltage næste år...
Nej jeg regner heller ikke med batterierne skal køles.
men motorstyring, motor og lader vil altid være mere effektiv jo lavere drifttemperaturen er.

I aften blev cellerne forbundet i papmodellerne




Og tilsluttet batteripakken til bilen bare lige for at prøve om bilen stadig virker


Tyvar fik jeg "isolerings fejl" og DC/DC virkede tilsyneladende ikke (12V batteriet blev tømt for strøm)
Dog kunne bilen flytte sig.

Næste skridt BMS og lademanipuleringskredsløb
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Hippie Djohn
Elektrisk


Registreringsdatum: 29 januari 2011
Inlägg: 209
Ort: København, Danmark

InläggPostat: 2013-09-11 20:13:16    Rubrik: Svara med citat

Jeg har fundet en spændingsforskel på 85V mellem plus og chassis.
Nogen gode ideer til hvor jeg skal starte med at se efter fejl ?
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Hernik
Forumstammis


Registreringsdatum: 16 december 2007
Inlägg: 639
Ort: Örebro

InläggPostat: 2013-09-11 21:23:09    Rubrik: Svara med citat

Leta på vart du har 0V mellan chassi och batteripacket, mät på cellen innan och efter och kolla om du får en cells spänning mot chassi. Vid 0V har du förmodligen överledning på något sätt, jag fick det ganska ofta med NiCd i kombination med dammig och fuktig grusväg.

Jag ser på bilden att du kan få i 4 celler till, satsa på det från början. Jag sparade utrymme för 2 celler och jag har inte fått i dom än. Trots att jag har köpt dom så blir det inte av.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
Hippie Djohn
Elektrisk


Registreringsdatum: 29 januari 2011
Inlägg: 209
Ort: København, Danmark

InläggPostat: 2013-09-12 16:30:36    Rubrik: Svara med citat

De 85V er mellem traktionsbatteriets plus pol og chassis.
Jeg har prøvet at frakoble både lader, DC/DC og motorstyrringens signal kabler for at se om lækken skulle være her. Det hjalp ikke !
Jeg må blive ved med at pille komponenter af til jeg har 0V.

Er der nogen som har forslag til hvor fejlen er ?

Batteripakken står ved side af bilen på en palle, så det er helt sikkert ikke den.

Jeg kan i princippet få plads til 46 celler i alt.
Grunden til jeg ikke har flere er, at jeg på et tidspunkt gerne vil bygge bilen om til en Curtis AC motorstyrring og AC motor som ikke accepterer mere end 38 celler.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
pm_dawn
Elbilsguru


Registreringsdatum: 17 mars 2008
Inlägg: 1735
Ort: Östersund

InläggPostat: 2013-09-13 08:01:38    Rubrik: Svara med citat

Var har du kopplat de smala röda kablarna som sitter på de tjocka röda kablarna i bilderna ?

Använder du dessa till något ?

Mvh
/Per
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
Hippie Djohn
Elektrisk


Registreringsdatum: 29 januari 2011
Inlägg: 209
Ort: København, Danmark

InläggPostat: 2013-09-13 09:55:00    Rubrik: Svara med citat

pm_dawn skrev:
Var har du kopplat de smala röda kablarna som sitter på de tjocka röda kablarna i bilderna ?

Använder du dessa till något ?

Mvh
/Per


Der er ikke koblet noget på de smalle ledninger, det var et kabel jeg havde liggende og brugte til formålet.

Jeg fandt ud af den midterste sikring under plastic cover'et var defekt og det forklarer jo hvorfor DC/DC'en ikke virkede.

Nu virker alt, den lader, DC/DC virker og alle advarselslamper er slukket undtagen "isolerings fejl"

Når jeg måler på bilen med ign. key = on og den er køre klar, ser jeg pulserende spænding mellem batteripakkes + og chassis. Er det chassis leak test jeg ser ?

Jeg har læst i manualen at "Isolerings fejl" skal fjernes med XR 25

Næste step er at sætte BMS op og få det til at vir, derefter lave luger til batterilåda.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Hippie Djohn
Elektrisk


Registreringsdatum: 29 januari 2011
Inlägg: 209
Ort: København, Danmark

InläggPostat: 2013-09-16 07:50:24    Rubrik: Svara med citat

Så fik jeg tilpasset den bagerste lucka















Nu mangler den bare at bliver svejset i bilen Very Happy

Næste opgave er at finde plads til BMS og tilslutte den.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Hippie Djohn
Elektrisk


Registreringsdatum: 29 januari 2011
Inlägg: 209
Ort: København, Danmark

InläggPostat: 2013-09-16 14:08:02    Rubrik: Svara med citat

Hvilken pin/ ledning skal jeg sætte min strømforsyning på, for at manipulere UCL spændingen under ladning ?


Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Drivmedel
Elektrisk


Registreringsdatum: 09 juli 2008
Inlägg: 207
Ort: Södra Sandby

InläggPostat: 2013-09-16 19:33:33    Rubrik: Svara med citat

Det är den ledning som kommer från 10Amp säkringen som sitter ovan på hakkaren, på schemat nere till höger på UCL-n 19.
_________________
Minst 550.000 km med elbil.
Nu BMW i3 2018 BEV 8kWp solceller
6kWp solfångare vacumrör
Förr
VW Polo 82 egenkonv.
Reliant FOX
W City Strom
Renault Clio x2
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
Hippie Djohn
Elektrisk


Registreringsdatum: 29 januari 2011
Inlägg: 209
Ort: København, Danmark

InläggPostat: 2013-09-16 20:09:53    Rubrik: Svara med citat

Tak!

Altshå her ? :



Og sikringen er en af de tre 38 * 10 mm sikringer som sidder under plastik beskyttelsesskjoldet ?
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Hippie Djohn
Elektrisk


Registreringsdatum: 29 januari 2011
Inlägg: 209
Ort: København, Danmark

InläggPostat: 2013-09-16 20:22:57    Rubrik: Svara med citat

Nogen der har gode forslag til hvor bms'en kunne monteres ?

Jeg vil gerne undgå at lægge den i batteri lådan for at få så meget plads som muligt til celler, hvis jeg skulle få lyst at lægge flere til.

Jeg har selv tænkt på at lave noget i bagagerummet ved siden af luckor hvor bms'en er afdækket men let tilgængelig.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Visa inlägg nyare än:   
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Att bygga om sin Clio / Express Alla tider är GMT + 1 timme (svensk normaltid)
Gå till sida 1, 2, 3, 4, 5  Nästa
Sida 1 av 5

 
Hoppa till:  
Du kan inte skapa nya inlägg i det här forumet
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
Du kan inte ändra dina inlägg i det här forumet
Du kan inte ta bort dina inlägg i det här forumet
Du kan inte rösta i det här forumet


Skapa forum | Supportforum | Användarvillkor | Integritetspolicy | Cookiehantering | Kontakta oss |




SwiftBlue Theme created by BitByBit
Powered by phpBB © 2001, 2002 phpBB Group
Swedish translation by phpBB Sweden and Virtuality © 2003-2005
Sidan tog 0.13 sekunder att ladda.