Forumindex ELBIL
för elbilsägare och blivande sådana...
 
 Vanliga frågorVanliga frågor   SökSök   MedlemslistaMedlemslista   AnvändargrupperAnvändargrupper   Bli medlemBli medlem 
 ProfilProfil   Logga in för att läsa dina meddelandenLogga in för att läsa dina meddelanden   Logga inLogga in 


6.6kW laddare - är det värt extrakostnaden?

 
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Nissan
Föregående ämne :: Nästa ämne  
Författare Meddelande
Loftux
Aktiv


Registreringsdatum: 05 juni 2013
Inlägg: 53
Ort: Spånga, Stockholm

InläggPostat: 2013-06-05 15:17:05    Rubrik: 6.6kW laddare - är det värt extrakostnaden? Svara med citat

Är på väg att investera i en Leaf, och funderar kring 6,6kW laddare alternativet, vilket är ett tillägg enligt prislista på ca 10.000kr

Som jag förstår det så krävs det att uttaget kan leverera 32A för att det skall vara någon extra fart (att 6.6kW laddning används). Om jag har rätt i det så är det väldigt få platser som har det enligt http://uppladdning.nu/.
Sedan för hemmabruk, är det ens möjligt att dra fram 32A om man har 3 inkommande faser uppsäkrade till 20A?

Påverkas CHAdeMO laddning av detta? Mitt antagande är inte då det är likströmsladdning, och att 6,6kW laddning har med växelströmsladdning att göra.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
Sven
Elektrisk


Registreringsdatum: 10 maj 2008
Inlägg: 190
Ort: Malmö

InläggPostat: 2013-06-05 16:27:42    Rubrik: Re: 6.6kW laddare - är det värt extrakostnaden? Svara med citat

Loftux skrev:
Är på väg att investera i en Leaf, och funderar kring 6,6kW laddare alternativet, vilket är ett tillägg enligt prislista på ca 10.000kr

Som jag förstår det så krävs det att uttaget kan leverera 32A för att det skall vara någon extra fart (att 6.6kW laddning används). Om jag har rätt i det så är det väldigt få platser som har det enligt http://uppladdning.nu/.
Sedan för hemmabruk, är det ens möjligt att dra fram 32A om man har 3 inkommande faser uppsäkrade till 20A?

Påverkas CHAdeMO laddning av detta? Mitt antagande är inte då det är likströmsladdning, och att 6,6kW laddning har med växelströmsladdning att göra.


Hej!
Kul att också du skaffar en LEAF.

32A laddning kan du bara göra från en fast laddbox hemma eller en publik laddplats med s.k. Typ2-uttag som dessutom stödjer 32A. Observera att du måste uppgradera din huvudsäkring vilket ger ett dyrare abonnemang.
I nuläget räcker det alltså inte med vilket 32A-trefasuttag som helst eftersom bilen behöver styrsignaler från ladduttaget.

Den nya europeiska standarden har typ 2-uttag och tanken är att de kan ha 32 eller 16A. Den enda jag hittar just nu är snabbladdaren i Orust som har 32A typ 2.
Jag ser det som en framtidssäkring, när det kommer fler stolpar som kan leverera högre ström kan din bil klara det.

Detta är helt oberoende av DC-snabbladdning.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Loftux
Aktiv


Registreringsdatum: 05 juni 2013
Inlägg: 53
Ort: Spånga, Stockholm

InläggPostat: 2013-06-05 17:27:28    Rubrik: Re: 6.6kW laddare - är det värt extrakostnaden? Svara med citat

Sven skrev:


Hej!
Kul att också du skaffar en LEAF.

32A laddning kan du bara göra från en fast laddbox hemma eller en publik laddplats med s.k. Typ2-uttag som dessutom stödjer 32A. Observera att du måste uppgradera din huvudsäkring vilket ger ett dyrare abonnemang.
I nuläget räcker det alltså inte med vilket 32A-trefasuttag som helst eftersom bilen behöver styrsignaler från ladduttaget.

Den nya europeiska standarden har typ 2-uttag och tanken är att de kan ha 32 eller 16A. Den enda jag hittar just nu är snabbladdaren i Orust som har 32A typ 2.
Jag ser det som en framtidssäkring, när det kommer fler stolpar som kan leverera högre ström kan din bil klara det.

Detta är helt oberoende av DC-snabbladdning.


Tack för svaret.

Min första inställning var att inte var värt att satsa de extra tiotusen på 6,6kW laddare.
Men som du nämner kan det vara en framtidsinvestering. Då jag kommer leasa bilen så är tiotusen utslaget på 36 månader inte så mycket extra per månad. Det kan istället vara så att det säkrar beräknade restvärdet bättre, både för att den extrautrustningen finns, och att det förhoppningsvis under åren framöver kommit fler laddstationer där man kan dra nytta av det.
Så i min kalkyl har jag helt plötsligt tjänat på den extra investeringen Surprised
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
Sven
Elektrisk


Registreringsdatum: 10 maj 2008
Inlägg: 190
Ort: Malmö

InläggPostat: 2013-06-05 18:45:05    Rubrik: Re: 6.6kW laddare - är det värt extrakostnaden? Svara med citat

Loftux skrev:
Sven skrev:


Hej!
Kul att också du skaffar en LEAF.

32A laddning kan du bara göra från en fast laddbox hemma eller en publik laddplats med s.k. Typ2-uttag som dessutom stödjer 32A. Observera att du måste uppgradera din huvudsäkring vilket ger ett dyrare abonnemang.
I nuläget räcker det alltså inte med vilket 32A-trefasuttag som helst eftersom bilen behöver styrsignaler från ladduttaget.

Den nya europeiska standarden har typ 2-uttag och tanken är att de kan ha 32 eller 16A. Den enda jag hittar just nu är snabbladdaren i Orust som har 32A typ 2.
Jag ser det som en framtidssäkring, när det kommer fler stolpar som kan leverera högre ström kan din bil klara det.

Detta är helt oberoende av DC-snabbladdning.


Tack för svaret.

Min första inställning var att inte var värt att satsa de extra tiotusen på 6,6kW laddare.
Men som du nämner kan det vara en framtidsinvestering. Då jag kommer leasa bilen så är tiotusen utslaget på 36 månader inte så mycket extra per månad. Det kan istället vara så att det säkrar beräknade restvärdet bättre, både för att den extrautrustningen finns, och att det förhoppningsvis under åren framöver kommit fler laddstationer där man kan dra nytta av det.
Så i min kalkyl har jag helt plötsligt tjänat på den extra investeringen Surprised


Låter som ett klokt beslut. LEAF är en toppenbil och jag har själv kört 2012 års modell 2400 mil.

Hur fick du reda på att bilen finns och vad gjorde dig intresserad? Funderar på hur informationen når ut utanför nördvärden... Smile
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Loftux
Aktiv


Registreringsdatum: 05 juni 2013
Inlägg: 53
Ort: Spånga, Stockholm

InläggPostat: 2013-06-05 20:14:38    Rubrik: Re: 6.6kW laddare - är det värt extrakostnaden? Svara med citat

Sven skrev:

...

Hur fick du reda på att bilen finns och vad gjorde dig intresserad? Funderar på hur informationen når ut utanför nördvärden... Smile


Det var 2 månader sedan jag upptäckte att det faktiskt finns en elbil som kan köras en bit över 10 mil på en laddning, och som dessutom är en "vanlig" bil (inte som en postbil). Riktigt hur jag kom in på det har jag hunnit glömma, fick nog bara en plötslig ingivelse att kolla läget på elbilsmarknaden. Och så finns Leaf:en, som rymmer mig (är 197cm lång), och dessutom ryms barnen i baksätet när jag har stolen längst bak. Det gör de inte i Saab 9.3 jag har nu. Provade för något år sedan att sätta mig i förarsätet i en Toyota Prius, men det var stört omöjligt att få plats, benen satt som skruvstäd.

Att jag kollade efter just elbilar beror på att jag tror starkt på det. Just det faktum att man inte behöver bygga om infrastrukturen för energidistributionen när bakomliggande förutsättningar ändras (så som hur elen produceras). Jämför debaclet med etanol.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
taz79
Elbilsguru


Registreringsdatum: 24 augusti 2010
Inlägg: 1854
Ort: Kungsbacka

InläggPostat: 2013-06-06 00:22:12    Rubrik: Svara med citat

När det gäller 32A framdraget till hus.. Jag tror inte de inkommande kablarna till din mätare är dimensionerade för 32A. Mitt hus byggdes 2009 och har kablar fram dimensionerade för max 25A huvudsäkring. Jag fick 20A huvudsäkringar vid leverans som jag sedan säkrade ner till 16A och har klarat mig fint med det och planerar nog inte att uppgradera när jag skaffar elbil heller.. Vet inte om inkommande kablar är olika för olika nätägare och är beroende på var i landet man bor?

När jag läste lite mer så kan man ändra serviskabel till grövre men det blir en kostnad man får bekosta själv.

Kostnad/år för huvudsäkring:
16A = 5 175:-
20A = 6 665:-
25A = 8 410:-
35A = 12 125:-

Jag har tariff för småförbrukare (under 10000kWh/år). Betalar då 3 195:- för max 16A. Det lönar sig så länge min förbrukning är under 10000kWh då överföringsavgiften/kWh är lite högre..
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Loftux
Aktiv


Registreringsdatum: 05 juni 2013
Inlägg: 53
Ort: Spånga, Stockholm

InläggPostat: 2013-06-06 09:18:59    Rubrik: Svara med citat

Har kollat lite mer kring detta, och som jag förstår det så om man drar fram 3-fas så "fördelas" ampere över flera faser, och den totala ampere blir inte lika hög. Den här beräkningen http://www.rapidtables.com/calc/electric/kW_to_Amp_Calculator.htm ger resultatet 12A, man bör då klara sig med 16A. Stämmer med den tabell som finns här http://en.wikipedia.org/wiki/Charging_station#Charging_time.
Om jag förstått AC rätt så är det 400V man skall räkna med/titta på i tabellen.

Men sedan kommer det faktum att Leaf har Type 1 charger som är 1 fas http://en.wikipedia.org/wiki/SAE_J1772
Det borde dock gå att i en laddbox transformera om 3 fas till 1 fas. Men den blir säkert jättedyr, en standard laddbox med 16A räcker säkert mer än väl då man ofta står minst 8h hemma över natten (och säkert inte starta från helt tomt batteri).

Kanske är jag helt ute och cyklar i mitt resonemang, blir gärna tillrättavisad Smile

Startade en separat tråd om hemmaladdare/laddboxar.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
kmartins
Aktiv


Registreringsdatum: 18 maj 2010
Inlägg: 85

InläggPostat: 2013-06-06 19:12:34    Rubrik: Svara med citat

Systemspänning 400V
Ström 16A
gånger roten ur tre (1,73)
ger 11kW

Men Leafs laddare är gjord för enfas 230V.

6600W / 230V = 28,7A ström enfas.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
hawk
Elbilsguru


Registreringsdatum: 17 oktober 2007
Inlägg: 2017
Ort: Täby

InläggPostat: 2013-06-06 19:42:21    Rubrik: Svara med citat

I min VW hade jag en enfas 2.3 kW 230V trafo + en 4kW 2-fas
eller rättare sagt 400V trafo för att använda alla faser.
Om man ville ladda med bara 230V användes endast en
trafo. Vid 3-fas gick båda.

Vad du kan göra är att köpa en 400V/230V trafo och
koppla på två faser då borde du (nästan) kunna få ut så
det räcker på 16A Med 20A är ju säkert.
MEN då får du inte belasta faserna med så mycket annat i huset.
http://www.tramoetv.se/PDF/OFS-400-230/1200-4434-OFS-6700.pdf
_________________
ElClio -97 -- V70 Bifuel -- E-type -- Elscooter
Det finns 11 sorters människor. De som förstår binära tal, de som inte gör det
och resten som skiter i det.

Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Lars E
Forumstammis


Registreringsdatum: 17 november 2011
Inlägg: 290
Ort: Orust

InläggPostat: 2013-06-06 21:58:27    Rubrik: Svara med citat

Tror mig läst att Nissan jobbar på en wallbox som kommer att ta effekt från tre faser och göra om den till enfas 32A så att 16A trefas ellermindre funkar.
Nätägare blir ju dessutom gladare då man inte får ta ut med mer än 3kw på en fas för att inte snebelasta nätet.

Samma som i den svensk ide som finns under en annan rubrik här på forumet.
_________________
Mvh!
Lars E
Renault Clio Electrique -97, Citroen Berlingo -05, Renault Kangoo Maxi ZE -12, 2 Renault Kangoo ZE -12, Mercedes Vito E-Cell -12, Renault Zoe Intense -13

www.orustengineering.se
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post Besök användarens hemsida
clecab
Aktiv


Registreringsdatum: 14 mars 2011
Inlägg: 70
Ort: Åkersberga

InläggPostat: 2013-06-06 23:49:05    Rubrik: Ferroamps prylar är vad du borde ha hemma Svara med citat

Ju www.ferroamp.se håller på med att designa en energihub som skall kunna leverera 32A till en elbil. Troligt med laddningsdelen inbyggd. Den skall klara sig på 3x16A in i fastigheten. Skulle något dra mycket så kommer laddningen att minsta för att inte skjuta några säkringar.

Så förstås så skall du ha den större laddaren i bilen.

Det går att ur en 3-fas trafo plocka 1-fas men jag tittade på en variant och då skulle förlusten bli minst 200W bara i trafon. Och den borde vara inkopplad hela tiden så det blir alltför många kWh i ren förlust så jag väntar på att bättre switchade grejer dyker upp.
Men det är kanske vettigt att dra fram kablar mm till hemma laddstolpen så att de klarar 32A så man är förberedd. Dvs minst 6mm2 per fas. För man skall väl dra fram alla faser den dagen bilen kan laddas med 3-fas.
_________________
Kör LEAF -12
Mondeo -04 (avställd, används endast till långresor
PVsystem 13,25kWp på hustaket. http://monitoring.solaredge.com/solaredge-web/public?name=sjokarby
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
Pera L
Elektrisk


Registreringsdatum: 05 april 2010
Inlägg: 174

InläggPostat: 2013-06-07 20:01:00    Rubrik: Svara med citat

I just build up 9kW snabbladdare for my Berlingo with NiCd:s. It working with 3 phase 16A. When car's own charger current rising over 10A from the net, meaning 13A, extra charger starts working until cars charger moves to the finalizing, ie. balancing mode. Then cars own charger handle the rest and batteries getting full. Also with lithium batteries is a good idea to charge rest with smaller current as the batteries getting full.
Costs were some 3000SEK and the connection is build up using old time and modern time technic. Size of the laddare is 200x150x100mm and weight some 1kg. Galvanic isolation is handled with capacitors as it is modern way in these days. So it's quite ok.
Basicly this charger can be installed for any electric car.
_________________
Too much spannung caused curly hair.
Involved for too many electric cars so must
rise up medication.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
ake.liedgren
Passiv


Registreringsdatum: 04 juli 2013
Inlägg: 2

InläggPostat: 2013-07-04 10:15:02    Rubrik: Typ 2 Mode 3 Svara med citat

Det är många Typ 2 mode 3 laddstolpar på väg att installeras på marknaden. Ett exempel på detta är Green Charge projektet i Småland där enbart Typ 2 Mode 3 stolpar etableras. Det har även tagits ett inriktningsbeslut av "branschen" att i varje installation installera Typ 2 stolpar.

Se till att få med en kabel för övergång mellan Typ 1 (bilen) och Typ 2 (Laddstolparna). Tyvärr är det enbart Renault som levererar med sådana laddkablar i sina bilar som standard.


Läs mer om branschens inriktning i våra Nyheter:
http://www.park-charge.se



Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post Besök användarens hemsida
Visa inlägg nyare än:   
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Nissan Alla tider är GMT + 1 timme (svensk normaltid)
Sida 1 av 1

 
Hoppa till:  
Du kan inte skapa nya inlägg i det här forumet
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
Du kan inte ändra dina inlägg i det här forumet
Du kan inte ta bort dina inlägg i det här forumet
Du kan inte rösta i det här forumet


Skapa forum | Supportforum | Användarvillkor | Integritetspolicy | Cookiehantering | Kontakta oss |




SwiftBlue Theme created by BitByBit
Powered by phpBB © 2001, 2002 phpBB Group
Swedish translation by phpBB Sweden and Virtuality © 2003-2005
Sidan tog 0.08 sekunder att ladda.