Forumindex ELBIL
för elbilsägare och blivande sådana...
 
 Vanliga frågorVanliga frågor   SökSök   MedlemslistaMedlemslista   AnvändargrupperAnvändargrupper   Bli medlemBli medlem 
 ProfilProfil   Logga in för att läsa dina meddelandenLogga in för att läsa dina meddelanden   Logga inLogga in 


Öka spänningen med totalt 23 batterier

 
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Ekonomi, körsträcka
Föregående ämne :: Nästa ämne  
Författare Meddelande
konverty
Elektrisk


Registreringsdatum: 12 september 2007
Inlägg: 259
Ort: Uddevalla

InläggPostat: 2013-06-21 12:22:40    Rubrik: Öka spänningen med totalt 23 batterier Svara med citat

Funderar på detta:

Koppla 23 batterier i Clion , få upp spänningen till ca 155 V. Hackaren borde palla detta eller ?
Borde ge 1- 2 mils extra räckvidd.

Dom 4 extra batterierna tänkte jag ladda separat med en extern laddare och sedan koppla in dom till bilens övriga 19 med en separat kontaktor.
Denna laddaren ska styras av bilens huvusladdare så att strömmatning och laddnivå blir densamma som övriga batterier.

På så sätt kommer jag ju att plocka ut maxeffekt i hackaren vid lägre strömuttag och då sjunker Ah/10 km en del.

Redan med 20 block blir ju bilen märkbart piggare i acceleration och gasrespons.

Problemet skulle kunna vara att jag får fel vid återmatningen.
UCL skall jag koppla in så den mäter 19 batterier.
_________________
Mer spänning i tillvaron!

f.d Renault Clio Electrique -97
Mountain E-bike med 48V LiFePo4 batteri -11
Ford Mondeo 2005
Jaguar s-type 2005
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
pm_dawn
Elbilsguru


Registreringsdatum: 17 mars 2008
Inlägg: 1735
Ort: Östersund

InläggPostat: 2013-06-21 12:33:52    Rubrik: Svara med citat

Hej !

Det är motorstyrningen som kommer att sätta gränsen.
Om packspänningen är över 147-148v kommer den inte att tillåta start.
Den kommer då inte att dra den interna kontaktorn och meddela GO till UCL.

Det spelar sedan ingen roll om du försöker lura UCL i det fallet.

Det skulle kunna gå att få till men då måste man in i hackaren och fnula lite.

Mvh
/Per
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
konverty
Elektrisk


Registreringsdatum: 12 september 2007
Inlägg: 259
Ort: Uddevalla

InläggPostat: 2013-06-21 12:40:07    Rubrik: Svara med citat

Intressant !

Nu har jag så lämpligt en reservhackare som skulle kunna användas för detta experiment. Har någon en aning vad som behöver ändras ?
Skulle det räcka med att modda någon referensspänning i hackaren för att tilllåta start ?

Tänk vad kul om detta gick att få till + lite hackarmodifiering för att tillåta lite högre ström, iaf under en acceleration.
_________________
Mer spänning i tillvaron!

f.d Renault Clio Electrique -97
Mountain E-bike med 48V LiFePo4 batteri -11
Ford Mondeo 2005
Jaguar s-type 2005
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
konverty
Elektrisk


Registreringsdatum: 12 september 2007
Inlägg: 259
Ort: Uddevalla

InläggPostat: 2013-06-25 13:56:23    Rubrik: Svara med citat

Ingen som har en aning om hur man kan modifiera hackaren för att tillåta högre spänning?
Känns lite riskabelt att köra bypass på interna reläet i hackaren som tillåter körning
Tips mottages tacksamt, har som sagt en extra hackare som jag vågar testa på.
_________________
Mer spänning i tillvaron!

f.d Renault Clio Electrique -97
Mountain E-bike med 48V LiFePo4 batteri -11
Ford Mondeo 2005
Jaguar s-type 2005
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
hannes
Elektrisk


Registreringsdatum: 28 juni 2006
Inlägg: 197

InläggPostat: 2013-06-25 14:54:44    Rubrik: Svara med citat

Ett annat problem är att begränsningen på 90V när batterierna börjar bli tomma blir lite för låg med 23 batterier.
Men du kanske tänker hålla koll på det på annat sätt, eller tycker att dina batterier tål djupare urladdning.

En variant är väl att vänta med att koppla in dina extra fyra batterier tills spänningen på de 19 ordinarie har sjunkit lite, så du inte slår i hackarens spänningstak. Spänningen sjunker väl ner till nominell (6v per block) spänning ganska snabbt.

Omkopplingen borde gå att ordna med en växlande kontaktor, men bör kanske vara manuellt triggad så att den inte växlar vid fullt pådrag, då finns det nog risk för att saker går sönder.

Inte för att jag tycker det är nån bra idé, mycket job för lite räckvidd + ökad risk att sabba batterierna.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
Drivmedel
Elektrisk


Registreringsdatum: 09 juli 2008
Inlägg: 207
Ort: Södra Sandby

InläggPostat: 2013-06-25 16:13:10    Rubrik: Svara med citat

I hakkaren petade jag in en zenerdiod i serie med den ledare som går in på z32 på Harting kontakten 24+7 anslutningarna, alltså de kontaktdon som har 7 st. 6,3mm flatstift och går mot de stora elektronik kortet. Katoden vänd mot +. Ledaren kommer från normalt + 114V från kontaktorn i hakkaren.
Tror jag satte 6,3V diod 400mW. Bör välja en med låg läckström då kretsarna är relativt högohmiga längre in i hakkaren.
Vid nyladdad vilar spänningen runt 150V, som du kanske sett har jag konverterat till 43 celler 200Ah litium.
Har heller inga problem vid återmatningen.

Lars N
_________________
Minst 550.000 km med elbil.
Nu BMW i3 2018 BEV 8kWp solceller
6kWp solfångare vacumrör
Förr
VW Polo 82 egenkonv.
Reliant FOX
W City Strom
Renault Clio x2
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
konverty
Elektrisk


Registreringsdatum: 12 september 2007
Inlägg: 259
Ort: Uddevalla

InläggPostat: 2013-06-29 17:11:07    Rubrik: Svara med citat

Tack för infon!

Skall ta ner hackaren i elektronikverkstaden och börja titta på modifieringen.
_________________
Mer spänning i tillvaron!

f.d Renault Clio Electrique -97
Mountain E-bike med 48V LiFePo4 batteri -11
Ford Mondeo 2005
Jaguar s-type 2005
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
Drivmedel
Elektrisk


Registreringsdatum: 09 juli 2008
Inlägg: 207
Ort: Södra Sandby

InläggPostat: 2013-07-01 05:45:24    Rubrik: Svara med citat

Det går att fixa i bilen om du lossar locket på hakkaren, där ser du kontakten och ledaren du lossar för att montera ben zenerdiod i serie med.
_________________
Minst 550.000 km med elbil.
Nu BMW i3 2018 BEV 8kWp solceller
6kWp solfångare vacumrör
Förr
VW Polo 82 egenkonv.
Reliant FOX
W City Strom
Renault Clio x2
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
Visa inlägg nyare än:   
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Ekonomi, körsträcka Alla tider är GMT + 1 timme (svensk normaltid)
Sida 1 av 1

 
Hoppa till:  
Du kan inte skapa nya inlägg i det här forumet
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
Du kan inte ändra dina inlägg i det här forumet
Du kan inte ta bort dina inlägg i det här forumet
Du kan inte rösta i det här forumet


Skapa forum | Supportforum | Användarvillkor | Integritetspolicy | Cookiehantering | Kontakta oss |




SwiftBlue Theme created by BitByBit
Powered by phpBB © 2001, 2002 phpBB Group
Swedish translation by phpBB Sweden and Virtuality © 2003-2005
Sidan tog 0.77 sekunder att ladda.