Forumindex ELBIL
för elbilsägare och blivande sådana...
 
 Vanliga frågorVanliga frågor   SökSök   MedlemslistaMedlemslista   AnvändargrupperAnvändargrupper   Bli medlemBli medlem 
 ProfilProfil   Logga in för att läsa dina meddelandenLogga in för att läsa dina meddelanden   Logga inLogga in 


"Snabbladdare" utanför MM Malmö?

 
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Nissan
Föregående ämne :: Nästa ämne  
Författare Meddelande
dataMM
Elektrisk


Registreringsdatum: 13 december 2010
Inlägg: 179

InläggPostat: 2013-03-24 11:08:23    Rubrik: "Snabbladdare" utanför MM Malmö? Svara med citat

Efter gårdagens resa undrar jag om det är något fel på "snabb"laddaren utanför mobility motors i malmö.

Let's recap: Igår hyrde jag en Leaf. Temperaturen ute är -5. Jag körde till malmö, och utförde mina ärenden. När jag var klar var planen att snabbladda bilen och bege sig hem till Helsingborg. 20 minuter kunde man väl sitta i bilen och vänta tänkte jag.

Döm till min fasa när jag såg att laddaren endast laddade med 380v och 22a! istället för det utlovade 500v 120a. Laddningen tog 3 timmar totalt, och jag förvandlades nästan till en isbit under tiden!

Min fråga således; ska det fungera såhär, eller är laddaren utanför MM Kass?
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
p8
Forumstammis


Registreringsdatum: 16 april 2008
Inlägg: 507
Ort: Malmö

InläggPostat: 2013-03-24 13:14:43    Rubrik: Svara med citat

Du kan läsa mer här:
http://www.mynissanleaf.com/viewtopic.php?f=9&t=2919



_________________
hitta laddningsplats på www.uppladdning.nu
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
dataMM
Elektrisk


Registreringsdatum: 13 december 2010
Inlägg: 179

InläggPostat: 2013-03-24 17:26:47    Rubrik: Svara med citat

p8 skrev:
Du kan läsa mer här:
http://www.mynissanleaf.com/viewtopic.php?f=9&t=2919




Tur att man inte köpt en leaf då, herres sicken besvikelse det hade varit. Blir en Chevy volt istället när man fått ihop ekonomin istället.

Tack för länken
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
p8
Forumstammis


Registreringsdatum: 16 april 2008
Inlägg: 507
Ort: Malmö

InläggPostat: 2013-03-24 19:07:28    Rubrik: Svara med citat

dataMM skrev:


Tur att man inte köpt en leaf då, herres sicken besvikelse det hade varit. Blir en Chevy volt istället när man fått ihop ekonomin istället.

Tack för länken


Hade inte tid att skriva mycket innan...
Var hyrde du bilen? Jag behöver hyra snart.
Kan du utveckla vad dina förväntningar på bilen var och på vilket sätt det var en besvikelse?
Hur mycket hade du kvar i batteriet när du började ladda?

Malmö till Trelleborg är 30km.
https://maps.google.com/maps?saddr=Nissan+Mobility+Motors,+Agnesfridsv%C3%A4gen+190,+200+39+Malm%C3%B6,+Sverige&daddr=Trelleborg,+Sweden&hl=en&ie=UTF8&sll=55.468842,13.078268&sspn=0.235483,0.441513&geocode=FbLPTwMdOQXHACkNnx7fqKFTRjEJlq_cdom15w%3BFXP5TAMdL8TIACl_nO-gG2VRRjHkT3VBbdFZRQ&oq=Trell&t=h&mra=prev&z=11

Om du kör med 110km/h är forbrukningen i Leaf 0.192 kWh/km. Så för 30km behöver du 5.2kWh. Batteri packen i Leafen är på 26(?)kWh...
Så om du hade borjat köra bilen med 50% SOC från Malmö, så skulle du haft 20% kvar i batteriet när du är på plats i Trelleborg.

Källa:http://dl.dropbox.com/u/35284720/postfiles/leafcharts/LEAFrangeChartVersion7G100.pdf

Jag har inte räcknat med uppvärming, men det borde inte vara specielt mycket mer. Typ 2kW x 30min resa = 1kWh...

Snabbladdningen fungerar snabbt fram till 80%... sedan kan de blir mycket, mycket långsammare. Jag skulle ha laddat i 1 timme (eller till 70%) och sedan kört iväg om jag var i din plats. Att vänta tills bilen är full laddat på snabbladdare är inte optimalt.

Jag undrar hur mycket står i instruktionsboken om detta.

Det skulle vara intressant att läsa hur du upplever Chevy Volten.
_________________
hitta laddningsplats på www.uppladdning.nu
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
dataMM
Elektrisk


Registreringsdatum: 13 december 2010
Inlägg: 179

InläggPostat: 2013-03-24 19:20:12    Rubrik: Svara med citat

p8 skrev:
dataMM skrev:


Tur att man inte köpt en leaf då, herres sicken besvikelse det hade varit. Blir en Chevy volt istället när man fått ihop ekonomin istället.

Tack för länken


Hade inte tid att skriva mycket innan...
Var hyrde du bilen? Jag behöver hyra snart.
Kan du utveckla vad dina förväntningar på bilen var och på vilket sätt det var en besvikelse?
Hur mycket hade du kvar i batteriet när du började ladda?

Malmö till Trelleborg är 30km.
https://maps.google.com/maps?saddr=Nissan+Mobility+Motors,+Agnesfridsv%C3%A4gen+190,+200+39+Malm%C3%B6,+Sverige&daddr=Trelleborg,+Sweden&hl=en&ie=UTF8&sll=55.468842,13.078268&sspn=0.235483,0.441513&geocode=FbLPTwMdOQXHACkNnx7fqKFTRjEJlq_cdom15w%3BFXP5TAMdL8TIACl_nO-gG2VRRjHkT3VBbdFZRQ&oq=Trell&t=h&mra=prev&z=11

Om du kör med 110km/h är forbrukningen i Leaf 0.192 kWh/km. Så för 30km behöver du 5.2kWh. Batteri packen i Leafen är på 26(?)kWh...
Så om du hade borjat köra bilen med 50% SOC från Malmö, så skulle du haft 20% kvar i batteriet när du är på plats i Trelleborg.

Källa:http://dl.dropbox.com/u/35284720/postfiles/leafcharts/LEAFrangeChartVersion7G100.pdf

Jag har inte räcknat med uppvärming, men det borde inte vara specielt mycket mer. Typ 2kW x 30min resa = 1kWh...

Snabbladdningen fungerar snabbt fram till 80%... sedan kan de blir mycket, mycket långsammare. Jag skulle ha laddat i 1 timme (eller till 70%) och sedan kört iväg om jag var i din plats. Att vänta tills bilen är full laddat på snabbladdare är inte optimalt.

Jag undrar hur mycket står i instruktionsboken om detta.

Det skulle vara intressant att läsa hur du upplever Chevy Volten.


Mina förväntningar var att bilen skulle laddas på 20 minuter till 80%, precis som man kan läsa i många motortidningar att man kan med en Nissan Leaf.

Det står inget att vid -5 så tar det längre tid, dvs 2h istället för utlovade 20 minuter.

Jag vet inte, men ska jag betala 310.000 kr för en bil jag endast kan ha som stadsbil så köper jag hellre en VW Gold eller Opel Corsa. Mellanskillnaden lägger jag på bensin som räcker gott och väl.

Sen e det klart, man kan läsa sig till allt på forum och andra ställen, så super entusiasten säger säkert: Dedär borde du läst dig till. Och ja, det stämmer att det står i instruktionsboken att snabbladdning kan ta upp till 120 minuter mer. Så där säger jag inget. Mea Culpa helt enkelt.

Däremot så är jag starkt emot en bil, som kostar 310.000 kr och som endast går 80 km på vintern. Sorry, men det håller helt enkelt inte. Ni som säger stadsbil så är jag tyvärr inte villig att betala den summan för en stadsbil.

En volt däremot har ett packe på 16 kWh, bara 6 kWh mindre än leafen. Vintertid innebär detta, om man är pessimist, ca 30-40 km räckvidd inne i stan, vilket räcker gott och väl. Ska jag ut på motorvägen finns bensinmotorn som drar 0,6-0,7 liter / milen. Således är volten mer flexibel och helt klart värd 100.000 extra, även om man inte använder den ibland så ger det en mental säkerhet att OM något händer så kan jag alltid använda bilen och köra. Bensinmotorn blir en extra försäkring och trygghet.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
elfi
Elbilsguru


Registreringsdatum: 09 oktober 2008
Inlägg: 2625
Ort: Örebro

InläggPostat: 2013-03-24 20:57:28    Rubrik: Svara med citat

dataMM skrev:


Mina förväntningar var att bilen skulle laddas på 20 minuter till 80%, precis som man kan läsa i många motortidningar att man kan med en Nissan Leaf.

Det står inget att vid -5 så tar det längre tid, dvs 2h istället för utlovade 20 minuter.

Jag vet inte, men ska jag betala 310.000 kr för en bil jag endast kan ha som stadsbil så köper jag hellre en VW Gold eller Opel Corsa. Mellanskillnaden lägger jag på bensin som räcker gott och väl.

Sen e det klart, man kan läsa sig till allt på forum och andra ställen, så super entusiasten säger säkert: Dedär borde du läst dig till. Och ja, det stämmer att det står i instruktionsboken att snabbladdning kan ta upp till 120 minuter mer. Så där säger jag inget. Mea Culpa helt enkelt.

Däremot så är jag starkt emot en bil, som kostar 310.000 kr och som endast går 80 km på vintern. Sorry, men det håller helt enkelt inte. Ni som säger stadsbil så är jag tyvärr inte villig att betala den summan för en stadsbil.

En volt däremot har ett packe på 16 kWh, bara 6 kWh mindre än leafen. Vintertid innebär detta, om man är pessimist, ca 30-40 km räckvidd inne i stan, vilket räcker gott och väl. Ska jag ut på motorvägen finns bensinmotorn som drar 0,6-0,7 liter / milen. Således är volten mer flexibel och helt klart värd 100.000 extra, även om man inte använder den ibland så ger det en mental säkerhet att OM något händer så kan jag alltid använda bilen och köra. Bensinmotorn blir en extra försäkring och trygghet.



Eller så väntar du tills slut av 2013 och köper en super vass BMW I3 med ”range extender”,
som klarar 0-100km/h på 4 sekunder,
åker 160km/laddning + mycket mer med ”range extender”
och är dessutom klassad som ”stadsbil”… 8
_________________
ZOE & TwinEngine
It’s just me myself and I
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
p8
Forumstammis


Registreringsdatum: 16 april 2008
Inlägg: 507
Ort: Malmö

InläggPostat: 2013-03-24 21:52:06    Rubrik: Svara med citat

dataMM: Tack för förklaringen!

Var hyrde du bilen?
Hur mycket hade du kvar i batteriet när du började ladda på MM?
_________________
hitta laddningsplats på www.uppladdning.nu
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
AndersForsberg
Elektrisk


Registreringsdatum: 05 december 2011
Inlägg: 231
Ort: Malmö

InläggPostat: 2013-03-25 12:10:24    Rubrik: Svara med citat

För informations skull så har vi dock problem med vår snabbladdare för stunden och den kör inte på full effekt.
Ska bli fixad under veckan som jag förstått det. Beklagar om det inneburit problem för din del!

Men visst är det sant att den (även i vanliga fall) slår av på takten rejält efter de första ca 20 min.
_________________
Kund- och Webbansvarig, Mobility Motors Sweden AB
Agnesfridsvägen 190, Malmö | 040-671 52 26 | anders.forsberg@mbil.se
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post Besök användarens hemsida
dataMM
Elektrisk


Registreringsdatum: 13 december 2010
Inlägg: 179

InläggPostat: 2013-03-25 18:54:38    Rubrik: Svara med citat

AndersForsberg skrev:
För informations skull så har vi dock problem med vår snabbladdare för stunden och den kör inte på full effekt.
Ska bli fixad under veckan som jag förstått det. Beklagar om det inneburit problem för din del!

Men visst är det sant att den (även i vanliga fall) slår av på takten rejält efter de första ca 20 min.


Aha det förklarar ju allt. Dålig timing helt enkelt. Skulle vara kul att testa den in full action så att säga. Meddela gärna här på forumet när den fungerar som den ska Smile
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
clecab
Aktiv


Registreringsdatum: 14 mars 2011
Inlägg: 70
Ort: Åkersberga

InläggPostat: 2013-03-26 01:10:00    Rubrik: Chademos urfunktion kan vara problem Svara med citat

Idag så är de allra flesta snabbladdare ensamma. Bara en per laddställe. Skulle den inte fungera när man kommer dit så sitter man kanske fast. Har någon ännu drabbats av det?

Finns det något sätt att snabbt få reda på det tex via Carwings eller annat? Och även när de är "online" igen.
_________________
Kör LEAF -12
Mondeo -04 (avställd, används endast till långresor
PVsystem 13,25kWp på hustaket. http://monitoring.solaredge.com/solaredge-web/public?name=sjokarby
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
Sven
Elektrisk


Registreringsdatum: 10 maj 2008
Inlägg: 190
Ort: Malmö

InläggPostat: 2013-03-26 09:36:38    Rubrik: Mer siffror! Svara med citat

dataMM,
det skulle vara mycket intressant att veta mer om din resa för att veta vad som hänt. Utan siffror för batteriets laddning och körd sträcka blir det väldigt suddigt.

//Sven
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
AndersForsberg
Elektrisk


Registreringsdatum: 05 december 2011
Inlägg: 231
Ort: Malmö

InläggPostat: 2013-03-26 10:22:56    Rubrik: Svara med citat

dataMM skrev:

Aha det förklarar ju allt. Dålig timing helt enkelt. Skulle vara kul att testa den in full action så att säga. Meddela gärna här på forumet när den fungerar som den ska Smile


Det är faktiskt en tekniker från ABB och tittar på den i detta nu. Bör vara fullt funktionsduglig innan kvällen!

Men precis som clecab nämner så är det så klart ett problem att man inte har någon "redundans" om laddaren skulle fela. Detta kommer givetvis att bli bättre efterhand som nätet byggs ut.

I detta fallet visste vi faktiskt knappt om att det var något fel på laddaren eftersom vi generellt sett använder vanliga 16A-laddare på våra bilar.
Jag tror hur som helst att det är svårt att få ut någon uppdatering över Carwings, men åtminstone på uppladdning.nu borde vi postat någonting!
_________________
Kund- och Webbansvarig, Mobility Motors Sweden AB
Agnesfridsvägen 190, Malmö | 040-671 52 26 | anders.forsberg@mbil.se
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post Besök användarens hemsida
Visa inlägg nyare än:   
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Nissan Alla tider är GMT + 1 timme (svensk normaltid)
Sida 1 av 1

 
Hoppa till:  
Du kan inte skapa nya inlägg i det här forumet
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
Du kan inte ändra dina inlägg i det här forumet
Du kan inte ta bort dina inlägg i det här forumet
Du kan inte rösta i det här forumet


Skapa forum | Supportforum | Användarvillkor | Integritetspolicy | Cookiehantering | Kontakta oss |




SwiftBlue Theme created by BitByBit
Powered by phpBB © 2001, 2002 phpBB Group
Swedish translation by phpBB Sweden and Virtuality © 2003-2005
Sidan tog 0.16 sekunder att ladda.