Forumindex ELBIL
för elbilsägare och blivande sådana...
 
 Vanliga frågorVanliga frågor   SökSök   MedlemslistaMedlemslista   AnvändargrupperAnvändargrupper   Bli medlemBli medlem 
 ProfilProfil   Logga in för att läsa dina meddelandenLogga in för att läsa dina meddelanden   Logga inLogga in 


Batterientreprenör sökes
Gå till sida Föregående  1, 2, 3  Nästa
 
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Lite av varje
Föregående ämne :: Nästa ämne  
Författare Meddelande
mrMagoo
Elbilsguru


Registreringsdatum: 25 juni 2006
Inlägg: 1242
Ort: Falköping

InläggPostat: 2007-11-12 20:16:10    Rubrik: Svara med citat

En clio skulle mao. rulla lite över 400km om man ska se till original batteri vikt med en teknik som inte är hysteriskt dyr, man kan ju inte säga annat än att det är grymt intressant.
Synd bara att man inte är så begåvad på det kemiska området.
Men behöver du hjälp med (när det kommer till kritan) produktions ritningar så ställer jag gärna upp.
_________________
Elbilsägare gör det med spänning.
Åker Ionic men Sysslar med elfordon av alla slag
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Benny
Forumstammis


Registreringsdatum: 17 juli 2006
Inlägg: 362
Ort: Göteborg/Lilleby

InläggPostat: 2007-11-12 22:01:52    Rubrik: Svara med citat

Har hittat en länk om elektroder
Det står air och carbon i beskrivningen
Men jag vet inte om det är rätt:
http://www.china-hshui.com/carbonelectrode/carbon-electrode-rod.htm


//Benny
_________________
Renault Zoe -16
Toyota Prius -08 Under ombyggnad till plug in
Transportel (flakmoppe)
Meec -14 Robotklippare
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post Besök användarens hemsida AOL Instant Messenger MSN Messenger
mrMagoo
Elbilsguru


Registreringsdatum: 25 juni 2006
Inlägg: 1242
Ort: Falköping

InläggPostat: 2007-11-13 20:13:32    Rubrik: Svara med citat

Dom är avsedda för sänkgnistning.
_________________
Elbilsägare gör det med spänning.
Åker Ionic men Sysslar med elfordon av alla slag
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Anders
Elbilsguru


Registreringsdatum: 12 april 2007
Inlägg: 1027
Ort: Gbg

InläggPostat: 2007-11-15 19:55:22    Rubrik: Svara med citat

Summerar svar från Europositron/R Partanen ang "häktnings-turbulensen".
Är i kontraktsavtal-förhandling (förmodligen tillverknings-licensavtal ?) med Amerikanare som blir "verklighet" (realiserat ?) EFTER denna turbulens. Meningen är att fortsätta sälja tillverknings-licensavtal till andra länder som det löper. Har varit "förfärligt jobbigt" dom senaste åren, motsvarande Håkan Lanz patentproblem. Inget i övrigt han kan tilllägga, underförstått pga kontraktsavtal.
Nåväl även om själva batteriet, och dess vara eller inte vara, stämmer med verkligheten, återstår tydligen en bekräftelse höra den sanningstvivelaktiga ovisa framtiden till -Vi vet altså fortfarande varken mer eller mindre...(bekymmersamt!)
En sann opartisk "journalist" måste kort och gott konstatera att det av Europositrons fantastiska aluminiumbatteriet inte finns ett trovärdigt belägg för, inte är en verklighet, förrän så är bevisat! (även om jag SÅ gärna vill tro!).
I häktningsturbulensens efterdyningar finns väl mer att vänta...men för nu,
återstår bara en sak att göra -Tillverka ett eget superbatteri!

Zink-Luftbatteriet
Själva Zinkelektroden är outslitlig på så vis att den förnyas (utfälls på strömkollektorn, av tex ett rostfritt galler) vid varje ny uppladdning, och upplöses till sista molekylen vid urladdning och lägger sig i en hög på botten. -En slags 100%ig ständig cyklad förnyelse!!! (ingenting som förslits, skadas eller tappar kapacitet!!!!)
Elektrolyten däremot (ca 70 % vatten, 30 % Kaliumhydroxid) kan med tiden om den utsätts för luftens Koldioxid (CO2), slutligen behövas bytas ut, då KaliumKarbonat (K2CO3) bildas. För detta borde en central Koldioxidfälla monteras före insuget till den likaledes centrala övertrycksfläkten som skall försörja alla luftelektroder med Syre.
Koldioxidfällor kan jag just inte mkt om, annat än kanske om man låter insugningsluften bubbla igenom ett enkelt vattenbad att Koldioxiden "fastnar" i vattnet och bildar Kolsyra (H2CO3). Tillsätt lite smak och färgämnen till detta kolsyrade vatten och tex en Fruktsoda eller Sockerdricka kanske blir "allvarligaste" "bieffekten" från denna batteriteknologi...!
Återstår då Luftelektroden...som jag fortfarande inte hunnit eller lyckats fördjupa mig tillräckligt i... -Det kommer mera!

Ytterst preliminär kostnads- och prestandaberäkning (inkl moms och allt) ger för Zinkelektroden (inkl själva strömkollektorn av ett rostfritt tunt finmaskigt galler) per kg ca 30 kronor, Zinkelektroden utgör uppskattningsvis 24 kg/ 60% av hela batterivikten, elytpriset är försumbart (mest vatten) men uppskatta ca 20 kronor per Liter färdig elyt som det behövs ca 0,1 L av per kg Zink (elyten utgör ca 10% av hela batterivikten, och 40% Volymmässigt), batterikärlet inkl antidendrit kostar cirka trehundringen (väger ca två kg/5%), volym utv/inv 12,8/9 L), Luftelektroden bör komma väga ca 6,7 kg/L och utgöra 1,5 L resp 10 kg av hela batteriets vikt (eller 25%),vikt komplett batteri ca 40 kg.

Summerat ovan ger per kg färdigt batteri:
Zinkelektrod 18:-
Elyt 2:-
Kärl/antidendrit 7:50
Luftelektrod ?
18 + 2 + 7,5 + ? = 27,5 + ? per kg färdigt batteri.
Per komplett batteri om 40 kg blir priset 40 * (27,5 + ?) = 1100 + ?
Jag räknade med 1 Ah per gram Zink (enligt en tidigare prototyp av Ni-Zn) och fick följande chokerande resultat:
24 kg Zink (24000 gram) * 1 Ah = 24000 Ah, spänning 1,4 Volt ger Wh = 1,4 * 24000 = 33600 Wh, dela med 40 kg (hela batterivikten) = 840 Wh/kg... (den maximala teoretiska gränsen skall ligga på runt 1000 Wh/kg)
skulle ge ett kWh-pris på 33 kronor plus Luftelektroden...
-Nja, något fel någon stans i räkneexemplet måste det ju vara...men som ett första försök ...ganska så spännande, -inte sant!?

Altså:
Cellspänning mellan Zink och Luft/Syrgaselektroden är 1,4 - 1,6 V
Ah per gram Zink ca 1 (eller ca 1000 Ah per kg), ger ett färdigt batteri om 40 kg (varav 24 kg är Zink) på 24000 Ah (tjugofyratusen). Energiinnehåll är cellspänning gg Ah, dvs:
1,4 gg 24000 = 33600 Wh (eller 33,6 kWh),
Per kg fås 0,840 kWh...
Pris per kWh 33 kronor plus Luftelektroden
-Dags att mejla div Luftelektrodfabrikörer och be om pris och prestanda...

I en länk nedan går det att läsa om en Zink-Luftcell på hela remarkabla 400 Wh/kg (fyrahundra !)
http://64.233.183.104/search?q=cache:7pDmDViK7o8J:www.electric-fuel.com/defense/UVS02.pdf+ah+gram+zink&hl=sv&ct=clnk&cd=18&gl=se

Cirka 140 Wh/kg för detta Zink-Luftbatteri (med mekanisk laddning) från Powerzinc:
http://www.powerzinc.com/en/index-2-c1-1.html
http://www.powerzinc.com/en/index-3-x1.html
http://www.powerzinc.com/en/index-3-x2.html
http://www.powerzinc.com/en/index-3-x3-1.html

En självladdande pumpelektrolyt kör runt förbrukad resp förnyad Zinkmassa/elektrod från Metallic Power (Carlsbad, CA):
http://www.electronicproducts.com/ShowPage.asp?SECTION=3700&PRIMID=&FileName=FEBOL1.FEB2001

http://www.finansportalen.se/ravaror.htm
http://www.electric-fuel.com/


Senast ändrad av Anders den 2007-11-16 02:16:45, ändrad totalt 2 gånger
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
mrMagoo
Elbilsguru


Registreringsdatum: 25 juni 2006
Inlägg: 1242
Ort: Falköping

InläggPostat: 2007-11-15 20:40:47    Rubrik: Svara med citat

återladdningsbart Zn-luft
http://ecl.web.psi.ch/znair/index.html
_________________
Elbilsägare gör det med spänning.
Åker Ionic men Sysslar med elfordon av alla slag
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Benny
Forumstammis


Registreringsdatum: 17 juli 2006
Inlägg: 362
Ort: Göteborg/Lilleby

InläggPostat: 2007-11-16 17:25:16    Rubrik: Svara med citat

Hittat en länk om hur man tillverkar en elektrod:
http://www.arl.army.mil/arlreports/2007/ARL-TR-4066.pdf
Är jag närmare det vi behöver nu?
Dom använder en köksmixer men vad dom har i
fattade jag inte riktigt.
_________________
Renault Zoe -16
Toyota Prius -08 Under ombyggnad till plug in
Transportel (flakmoppe)
Meec -14 Robotklippare
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post Besök användarens hemsida AOL Instant Messenger MSN Messenger
olev
Elektrisk


Registreringsdatum: 02 november 2007
Inlägg: 248
Ort: Slagelse

InläggPostat: 2007-11-18 14:53:22    Rubrik: Svara med citat

Hej! angående CO2 absorbtion, kommer jag ihåg från min tid som anæstesiläkare "Soda Lime" följ länken undan.

What SODALIME Is:

SODALIME carbon dioxide absorbent is a high performance mixture of alkali metal hydroxides; principally hydrated like (Ca(OH)2) with a small amount of sodium hydroxide (NaOH)

http://www.airgas.com/content/details.aspx?id=7000000000226


Hälsninger från Danmark!
OleV
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
Anders
Elbilsguru


Registreringsdatum: 12 april 2007
Inlägg: 1027
Ort: Gbg

InläggPostat: 2007-12-03 08:29:22    Rubrik: Svara med citat

-Jo,....jag sitter ju och skriver dessa batterifunderingar under så lång tid att dom blir oövergripbara och inaktuella allt efterssom...är ju meningen att jag skall få ideer och tips mellan varven också...!
Många (krångliga) sifror är det, med säkerligen många (genanta) räknefel!
Mycket är altjämt ofullkomligt i sak och underlag, men det går (sakta) framåt!
Alla som känner sig manade med så minsta komentar, tack på förhand!
I slutändan skall förhoppningsvis allt detta skriveri summeras snyggt och väluttänkt, som ett första underlag till en ev praktisk testcell/prototyp.

Allmänt fördelar och nackdelar (?) med Zn-Luft:
Den ena elektroden (Luft) utgör en liten del (både volym- och viktmässigt) av vad en motsvarande elektrod i tex Ni-Cd batteriet skulle ugöra. Den erfoderliga mängd kemiskt reaktionsmatrial tas utifrån batteriet via luftens ingående Syrgas-molekyler (O2).
I stället för att släpa runt på denna vikt (plus erfoderligt ej verksam substans) inuti batteriet, tas den från det omgivande mediet Luften. I princip sparas halva batterivikten in på så vis!
Nästa eminenta fördel är att hela den andra elektroden (Zinken) nyttjas till 100% i de kemiska reaktionsförloppet.
I Ni-Cd batteriet tex nyttjas Ampertimme-mässigt kanske bara 30% (?) av elektrodens kemiska innehåll, övrig substans är helt enkelt overksam beträffande antalet verksamma elektroner per antalet ingående atomer -en slags viktelektrokemisk ineffektivitet.
Zinken är just bara enkel Zink (Zn), som enkelt reagerar med enbart Syre. Tex Ni-elektroden däremot - NiO(OH)2 - är en större komplex atomstruktur/molekyl med flera i själva strömprocessen "inaktiva" atomer, varpå vikten per tillgänglig Ah också ökar därefter..!
Som batteri är Zink-Luft förbluffande okomplicerat samtidigt effektivt, säkert och miljövänligt. Ingen avancerad (dyr) separator erfodras (som i Li-batteriet), bara en enkel distans för att ge ZinkOxiden fritt fysiskt utrymme samt för cellen en praktisk stabilitet. Någon egentlig elektrisk kortslutningsrisk att tala om mellan elektroderna (för själva strömfunktionen) är det inte fråga om -när lufttillflödet stryps upphör "kortslutningsströmmen"! Det är alltså inte akumulerat tex 50 kWh högspänd kemisk energi som riskerar att kortslutas, orsaka en termisk rusning och riskera att batteriet (som i fallet med Li) eploderar och tar eld..!
Man kan säga något förenklat att Zink-Luft batteriet är ett slags elektrisk Metallbränsle, som genom att oxidera (tillföras Syre) samtidigt avger en elektrisk ström. Att Zink hör till dom mest billiga, vanliga och lättbrytna metaller som vår planet har att erbjuda gör ju inte saken sämre..! Glöm att Li någonsin skapar en kvantitativ reell elbilsrevolution...sällsynt, svindyrt och svårprocessat! Bara för att massmedia och sk elbilsfabrikörer pratar i parti och minut om Litium...försök själv räkna ut vad dagens motsvarande globala bilproduktion skulle kräva i mängd kilogram Li om alla skulle göras eldrivna...?!
http://www.azom.com/news.asp?newsID=7648
http://www.thestar.com/Business/article/175800
http://www.meridian-int-res.com/Projects/EVRsrch.htm
http://www.meridian-int-res.com/Projects/The_Zinc_Air_Solution.pdf
Det är ett så typiskt dödfött projekt från biletablisemanget, medvetet - mot "harmlöst" och orealistiskt - styrd "batteriforskning", som inte utgör en risk för storvolymtillverkning av elfordon..-att satsa på ett koncept som det inte finns råmatrial till!
-Vilket geni har icensat denna briljanta plan?
Aluminium och Zink är de odiskutabelt mest logiska batteriråvaror man skall forska kring!
En viss högskola (inga namn...) satsade för mindre än 10 år sedan på forskning kring Blybatteriet...-stöttat av statliga medel....
Länge har det också varit forskningshysteri kring Li-konceptet (inga namn...) här i landet....
Fråga om det forskas kring batterikoncept som verkligen går att storvolymproduceras...
-Konstigt!
Under hur många år har årligen Svensk bilindustri erhållit statliga (dina och mina skattepengar -man glömmer ibland...) "miljöforskningsbidrag"? Bara nu det senaste ska Volvo/SAAB erhålla 630 miljoner som en del av "trollhättepaketet" för "miljöforskning". Kära vänner, om bilindustrin efter decenier av bidrag fortfarande inte lyckats tillverka ett enda serietillverkat helelektriskt fordon...-då vill dom inte annat än just "forska" vidare om ännu en ovesäntlig rellativt bortkastad och värdelös förbränningsmotorrellaterad "förbättring"...samtidigt lyckas ju etablisemanget med konststycket att roffa åt sig alla anslagna medel och ta åt sig äran av att ha gjort en betydande "förbättring" och insatts för miljön, för samhället och hela den globala mänskligheten.................................!
-Vem skall räta till denna galenskap?
Strikt sett är Zin-Luft batteriet (med kringkomponenter som KolDioxidfällan/vattenbadet) en luftrenare, då den av biletablisemanget giftiga avgasförpestade luften filtreras innan den kommer in i batteriet...! Vi som kör bakom en "drakspis" i trafiken (i synnerhet i rusningstrafiken i en smogbemängd större tätort) skall alltså plocka upp och rena den skit som bilindustrin får betalt för att spy ut, samtidigt som vi som rensar upp skiten får betala för det....................................... ........ ........

Zinkberäkning Ah:
Varje cm3 (kubikcentimeter) solid (plåt/tacka) Zink väger 7,1 g.
1 Mol-mängd (av Zink) väger 65 g. Varje Mol utgör (enligt en kemisk konstant kallad Elektronens Molladdning, dvs elektronens laddning 1,602 * 10exp-19 eV, elektronVolt, gg antalet Elektroner i 1 Mol 6,023 * 10exp23 = ) 96490 As (AmpereSekunder), och är vidare lika med 26,8 Ah (AmpereTimmar). Notera att As enkelt bara delats med 3600 som är antalet sekunder på en timma, dvs 60 s per min gg 60 min per timma (60 * 60 = 3600 sekunder per timma), varpå antalet Ah per Mol blir 96490 delat med 3600 = 26,8 Ah. Oavsett grundämne (Zink, Koppar, Bly etc) består alltid 1 Mol av minst 26,8 - teoretiskt möjliga - AmpereTimmar! Zink har dessutom två verksamma Elektroner i den kemiska reaktionen varför man gångrar med 2 för att erhålla det specifikt faktiska antalet Ah (Koppar tex har bara en elektron verksam).
Detta ger beräkningen av den maximalt teoretiska mängd Ah varje gram Zink kan innehålla:
7,1 g /cm3 delat med 65 g/Mol = 0,1092 Mol, gånger 26,8 (Mol-Ah) = 2,9274 Ah, gånger 2 (aktiva Zink-Elektroner) = 5,85 Ah/cm3 Zink. Då varje cm3 väger 7,1 g fås Ah/g = 5,85 delat med 7,1 = 0.824 Ah/g
1 kg (1000 g) Zink består av 141 cm3, och innehåller sålunda 1000 g gånger 0,824 Ah = 824 Ah.

Zink-Elyt
Då Zinken skall ramla ner och ligga löst omkring i botten (i urladdat tillstånd) behövs en nedre ledig volym (eller "frizon") på knappt samma volym Zinken upptar i uppladdat tillstånd på själva Zinkelektroden dvs 24 kg och 3,5 Liter. Med knappt underförstås att den "urladdade" Zinken även kan ligga löst staplat på hög upp i samma volymsutrymme där den befinner sig i uppladdat tillstånd, men att kanske av praktiska skäl såsom elektrolyt/jonvandring lättare så sker om fritt utrymme råder mellan Zink- och Luftelektrod (återstår praktiska försök..). Kanske principiellt ingen "frizon" behövs alls av just denna anledning, att elektrolytens jonvandring fungerar väl så gott även genom den staplade högen av ZinkOxid-sörja (som är elektriskt oledande, därtill icke kortslutande eller joniskt störande..!?). ZnO-(packad/komprimerad ?) har volymspecifika vikten 5,6 g/cm3 (Zn har 7,1 och vatten 1,0). ZinkOxid (ZnO) väger (i lös pulverform...ej packad..!?) 0,4 g/cm3.
Volymförändringen av det uppladdade Zinket (Zn) till det urladdade (ZnO) sker med en ökning med faktorn 1:1,27 (27%), 7,1 delat med 5,6 = 1,27.
Volymökningen utgörs av det via Luftelektroden intagna luftsyret (O2), som reagerat med Zinken till ZinkOxid -en enkel och kemiskt okomplicerad reaktion. Notera att Elytens koncentration (av KOH) är oförändrad genom hela cyklingsförloppet, utan bara utgör bärare/förflyttare av joner -sålunda går det inte att syra-(egentligen alkalie - basiskt, motsatsen till syra/surt)viktsmäta för att avgöra batteriets laddningstillstånd (gäller likadant med Ni-Cd batteriet)! För detta ändamål gäller att med hjälp av en Ah-mätare hålla reda på antalet i- resp urladdade Ah. Allternativt - något långsökt, och opraktiskt - optiskt avläsa/avsyna den procentuella kvarvarande tjockleken på Zinkelektroden...En annan metod - aningens överkomplicerad den också...- vore att mäta Elytens volymförändring (förutsatt en, i praktiken orimlig, temperaturstabilisering -annars ändrar ju sig volymen även efter olika omgivnings- och belastningstemperaturer), som är just 27% mellan full- och urladdat (tex 1,0 Liter fullladdat, 1,27 Liter helt urladdat, 1,123 Liter halvt urladdat). Ser inte informationsgraden av laddningstillståndet som ett problem då ju även "vanliga" batterier mer eller mindre helt (utöver den vanliga spänningsmätningen) förlitar sig på den elektriskt uppmätta Ah-förbrukningen genom elktronisk mätutrustning!

Spänningskaraktäristik
Om jag förstått Zink-Lufbatteriets cellspänningsförlopp riktigt råder en jämn och konstant vilospänning på 1,4 Volt oavsett urladdningsgrad (i tex Ni-Cd och Bly-Syra batteriet sker en kemisk reaktion i elektroderna som innebär en ökad inre resistans med ökad urladdning). Dock sker ett vid belastning/strömuttag beroende spänningsfall vid (i huvudsak, även - om än mkt mindre - också vid Zinkelektroden) Luftelektroden, som är en ren kemi-fysisk "tröghet" i själva transporten av Syrgasmolekyler genom membranet. Ett spänningstapp på ca 0,5 V per cell fås vid fullt maximalt strömuttag (0,3 A/cm3), och detta förlopp är nästan helt linjärt beroende på strömmen.
http://www.electric-fuel.com/airelectrode/E4spec.html
Ett Zink-Luftbatteri med nominell vilospänning på 96 V (68 celler * 1,4 V = 96 V) skulle vid ett fullt tilllåtet strömuttag baserat på enbart Luftelektroden (nominellt/kontinuerligt möjligt strömuttag är 2 * 90 A = 180 A, 0,3 A per cm2, 300 cm2 per Luftelektrod, 2 st Luftelektroder per cell, 0,3 * 300 * 2 = 180 A max per batteri), tappa 68 * 0,5 = 34 V dvs 62 V kvar till motorn...(minus ytterligare förluster - storlek okänt - i Zinkelektrod, själva Elyten samt polanslutningar.
Härav förstås nu att Luftelektroden är den "svaga" länken i detta eminenta Zink-Luftbatteri.
Finns det tex andra Luftelektrodfabrikat som kanske har väldigt litet spänningsfall, men å andra sidan kanske har destu lägre strömtålighet/strömgräns, vore detta värt att beakta.
Kanske är det bättre att bygga fler celler och därmed få upp spänningen och samtidigt kunna minska strömmen dessutom med en lågspänningfallkaraktäristisk Luftelektrod (som är just strömklen)
En enkel Voltmeter över polerna på ett Zink-Luftbatteri visar "pigga" uthålliga Volt genom hela urladdningsförloppet tills ett konsekvent abrubt stopp inträffar utan den minsta förvarning...
-I rak motsats till det gamla förhärskande Blyet, som i en "linjär" förutsägbar kurva segar sig långsammare och tröttare tills spänningensmätaren dippar överförfriskat upp och ner i taktfast hastighet med fotens frustrerat resultatlösa tryck och stamp på "gas"pedalen...-"Blysyndromet"

Elyten
KaliumHydroxiden (KOH) har den maximala lösligheten av 107 g per 100 g Vatten (H2O), eller i volymförhållande cirka 33%. Då (förmodligen) en lämplig (viktförhållande-) koncentration på 40% räcker (?) blir volymförhållandet runt 25 % (? jag räknar mkt dålig matte på sådant häringa med volym kontra vikt mellan två blandade ämnen med olika specifik vikt...-ursäkta på förhand!). För den som känner sig manad, beräkna volymen i % för vatten resp KOH i en blandning på 40vikt-% KOH och 60vikt-% H2O, gärna också volymandelen sett ur en Liter av den färdigblandade...-jag satt uppe halva natten och körde pannan i bordet åtskilliga gånger..!). Gissar villt att pH vid denna koncentrationen hamnar på runt 10 (?).
Hundra % KOH har pH-värde över 12 (altså extremt basiskt, motsatsen till extremt surt pH på 1 som för Blybatteriets Svavelsyra i också det koncentrerad form).
http://www.americanelements.de/znoxp.html ZnO
http://www.americanelements.de/zn.html Zn
http://www.americanelements.de/
Zink har resistansen 0,058 Ohm per mm2 och meter (jmf Koppar 0,0172) och är såtill 3,4 gg mer resistivt än Koppar.
ZinkOxid har (tror jag...mkt svårt att hitta den uppgiften!) minst 4 Ohm (?). Oxiderade metaller har över lag mkt hög resistans.

Luftelektroden/Elyten är förutom Koldioxd"förgiftning" via luftintaget även känslig för rellativt hög luftfuktighet - "dränkning" - , som sätter igen dom nanoporösa luftporerna (och därmed hindrar Syrgasmolekylerna från att kunna slinka igenom). Ifall en Koldioxid-fälla bestående av ett vattenbad används, behövs sålunda förmodligen även en luftavfuktare - "Torrbollen" - för att eliminera "kontaminering" av själva Luftelektroden. Förmodar att denna "Luftrening" (som avlägsnar alla partiklar och vattenlösliga gaskemiska föroreningar, från tex framförvarande stinkande förbränningsfordon...) förlänger livslängden något -kanske t.o.m. avsevärt förbättras..!? En inom sjukvården använd CO2 absorbator är "SodaLime" (ett pulver) till priset av ca 90 kronor per kg. Mängden pulver som förbrukas per Liter eller kg CO2 återstår att ev utreda.
http://www.medicalia.co.uk/new/circuits.htm
http://www.patentstorm.us/patents/6866702-description.html
Den atmosfäriska Koldioxidens andel 0.0540% (eller 0,4%, eller 0,035 procent, eller 390 miljondelar -olika siffror, dessutom anges aldrig om det är vikts- eller volymprocent...). Antar att i tätorter, bland avgas-spyende fordon och industrier, denna andel är något högre (gissningsvis 1%). Varje gram Zn "förbrukar" Syremolekyler (O2) till vikt och volym = 0,1092 (Molmängden per gram Zink) gånger 32 (g per Mol O2) = 3,5 g Syre (O2), samt detta i motsvarande volym = 0,1092 gånger 22,39 (antal dm3 Syre O2 per Mol) = 2,45 dm3 (Liter). Då atmosfärens luft utgörs endast av 20 % Syre (O2) (resten 80% är Kväve N2) krävs volymen genomlupen luft i luftelektroden = 2,45 gånger 5 = 12 Liter Luft per gram aktivt Zink. Samma volym som själva det tänkta batteriets yttermått (12,8 L). Så sett förstår man hur mkt luft som skall fläktas runt per gram "förbrukat" Zink med 0.824 Ah/g.
En genomsnittlig blandad förbrukning i effekt för en elbil kanske ligger på ca 10 kW, och med genomsnittsspänning på ca 100 V fås 100 Ampere och därtill 100 Ah förbrukning per timma. Antalet gram Zink som förbrukas per cell under denna timma blir 100 delat med 0,824 = 120 g. 120 g gånger 12 L = 1440 L luft per timma, eller ca 1,5 kubikmeter luft per timma och cell. Med 100 Volt fås 72 seriekopplade celler (100 V delat med 1,4 V/cell = 72) som ger 1,44 m3 gånger 72 = 104 m3 Luft per timma elbilskörning, eller 1,73 m3/min (1730 L/min). Exempel på fläkt som klarar uppgiften mer än väl är en från Biltema, pris 179 kr, förbrukar 36 W:
Motorrumsfläkt, gnistsäker, Av ABS-plast, Kapacitet: 2800 l/min. Med 76 mm anslutning för flexibel ventilationsslang. Motor: 12 V, 3 A. Mått: 188 x 140 x 140 mm. Vikt: 920 g.
http://www.biltema.se/products/product.asp?iSecId=236&iItemId=87248

Sålunda ang framräknad genomlupen atmosfärisk volymmängd Luft och därtill kommande volym- och viktsmängd CO2 som behöver "tvättas" bort fås: 0,01 (1 volymprocent CO2 i stadsluften en sommarhet dag i rusningstrafik...) gånger 22,3 (L/luft-Mol) = 0,223 L CO2 per Mol luft, och 0,01 L CO2 per Liter genomlupen atmosfärluft, eller 1040 ( 0,01 * 104000) Liter CO2 per timmes körning. Detta motsvarande i viktprocent = 0,01 (Liter CO2) delat med 22,3 (L/Mol luft och CO2) = 0,000448 Mol CO2, gånger 44,01 (Molvikt CO2) = 0,0197 g CO2 per Liter luft, och Molvikten för luft 28,8 g/mol delat med 22,3 = 1,29 g per Liter luft, ger 0,0197 delat med 1,29 = 0,015 viktsprocent CO2 i Luft, eller 20,5 g per timmes körning (0,0197 g CO2/L gånger 1040 Liter CO2).
Mängden KolDioxid CO2 som behöver tvättas bort per timma och 10 kW effektuttag är 20,5 gram med 1040 Liters Volym (i gasform). Hur länge Elyten håller utan ett CO2-filter är fullkomligt okänt, all CO2 som passerar Elyten tas väl inte upp heller, samt att byta Elyten torde vara vare sig dyrt eller krångligt (vatten 60% och KOH 40%)!
Men vi som vill ha minimalt med slask och blask att göra....-monterar en KolDioxid-fälla! Förlänger nog livet på själva Luftelektroden också som då slipper massa andra övriga oönskade luftföroreningar...!

Egen lösning till Luftelektrod och dess tillverkning:
En porösitet på ca 50% verkar idealiskt. Om man sputtrar (termo-elektriskt ytfilmsbelägger) en 50/50-blandning av syrafast stål (FeNi) och ett "maskeringsmatrial" (tex CuO) som senare går att etsa, fräta eller smälta bort, på ett syrafast finmaskigt elektrodgaller, erhålls både bra (elektrisk) ledningsförmåga och god reaktionsyta/volym mellan Syrgasen och Elyten. Härtill att partikelstorleken på sputtringsmatrialet skall åstadkomma just aningens större hålrum än själva Syrgasmolekylen. Vidare för att Luften/Syret skall kunna ledas ut över en större yta placeras och microsvetsas ca 4 lager av dessa galler á 1 mm ihop till en total tjocklek av ca 4 mm, med ena sidan innesluten av en "luftkåpa" ca 5 mm djup där Syret cirkulerar och vandrar genom elektroden till andra sidan där Elyten finns. Som bekant innebär större reaktionsyta en större strömkapacitet, härav att flera lager ger ett större tredimensionellt reaktionsutrymme. Denna typ av luftelektrod torde vara mkt stabil och reaktionsinert, dvs moståndskraftig mot kemiskt och termofysiskt slitage. Den enda egentliga livsbegränsande faktorn med detta koncept är yttre inkommande luftföroreningar som igensätter porerna.

http://www.airgas.com/content/details.aspx?id=7000000000226
http://www.medicalia.co.uk/new/circuits.htm

Laddning
Vid laddning frigörs Syrgasen (O + O = O2) från det i botten av batteriet liggandes ZinkOxiden, varpå en ventilationsledning med (back.)ventil får leda ut det brandfarliga Syret från cellen på säkert sätt. Hurtillvida Syrgasen skall gå ut samma väg som den kom in (via luftelektroden) eller via vanliga ventilationshål...återstår att undersöka! Laddningsströmen torde inte kunna överstiga möjlig maxurladdningsström (ca 0,3 - 1,0 A/cm2). Likaså nödvändig laddningsöverspänning är ännu okänd. Om vilospänningen ligger på 1,4 V torde laddningsspänningen hamna på ca 1,7 V ??? Laddningsverkningsgraden är ju mestadels avhängig den nödvändiga överspänningen (skillnaden mellan vilo-/urladdningsspänning och laddningsspänning).
-Mer att komma!

http://www.electric-fuel.com/evtech/index.shtml
http://www.electric-fuel.com/evtech/EF-tech-brochure.pdf
http://findarticles.com/p/articles/mi_m0EIN/is_1995_Feb_3/ai_16404097
http://ieeexplore.ieee.org/Xplore/login.jsp?url=/iel2/1019/6982/00282062.pdf&arnumber=282062
http://www.batteriforeningen.a.se/


Senast ändrad av Anders den 2007-12-04 11:17:24, ändrad totalt 2 gånger
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
Kristiansson
Nyfiken


Registreringsdatum: 01 november 2007
Inlägg: 5
Ort: Boden

InläggPostat: 2007-12-04 10:47:31    Rubrik: Sammanfattning Svara med citat

Det har varit mycket text i den här intressanta tråden.

Har jag förstått det det hela rätt att zink/luftbatterierna är:

-Billiga och relativt enkla att tillverka

-Miljövänliga

-Har hög kapacitet

-Är återladdningsbara många gånger

Och i så fall, finns det några stora nackdelar gentemot blybatterier?
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Anders
Elbilsguru


Registreringsdatum: 12 april 2007
Inlägg: 1027
Ort: Gbg

InläggPostat: 2007-12-04 13:19:51    Rubrik: Svara med citat

På anmodan efterfrågad batterijämförelse (även om alla svar redan finns utspritt tidigare i denna snåriga och så svårlästa tråden...).

Zn-Luft kontra Bly-Syra:
Råvaran Zink som utgör största delen av Zn-Luft batteriet är i dag (varierar med marknadspriserna) billigare än Bly (faktiskt billigast av alla metaller, jämsides Aluminium), och har själv alltid betraktat Bly lite fördomsfullt som en oönskad och överflödig skräpmetall, på köpet rena miljöbomben...och tänkt att priset borde vara därefter! Zink som är en - tvärtom Bly - "mirakulös" metall på många sett - se tidigare i tråden - skulle då logiskt sett vara dyrare...-men så icke, bla finns den ju i så stor mängd på Jorden!)
Tillverkningsprocessen (inne på fabriksgolvet) i sig skiljer inte mkt, men Bly har en mkt större och etablerad produktionsstruktur (ingenjörer, maskiner osv) och är på så vis - om än marginellt och mindre betydelsefullt - i dagens läge billigare att tillverka tottalt sett.
Däremot vid framtida likvärdiga förutsättningar skall Zink-Luftbatteriet sett ur alla aspekter (energi, miljö, produktion, råmatrial osv) kunna bli tom billigare än Blyet. Som slutkund skall även beaktas den "Miljöavgift" som med 1:70 SEK åläggs varje kg Blybatteri. Generaliserat är så sett Zink-Luft batteriet billigare att producera, och därmed billigare för slutkund.
Observera att jag ju nu inga övriga prismässiga "belägg" har för alla specifika kostnadsmoment i respektive batteriproduktioner...-jag har bara generaliserat! För att veta helt säkert förutsätts väl insatt fabrikspersonal som kan (och får...) redovisa produktionens alla ingående delkostnader! Jag ser dock (något partiskt och luttrat...) ingen anledning att överhuvudtaget låta en jämförelse ske mot det värsta batteri-"avskrädet" av mänskligheten någonsin tillverkat (vart har Blybatteriet tagit elbilen i dag...-just det!), jämför mer passande mot tex Aluminiumbatteriet (om det nu fanns något...).
Vänder hellre på steken och anmodar andra att finna vad som är bättre med Bly, och göra det enligt min erfarenhet helt onödiga och bortkastade arbetet! För min del, med min tidigare erfarenhet, så VET jag att Blybatteriet är för alltid borta ur elbilens framtid -så glöm lämpligtvis då genast bort den!

Blyets omiljövänlighet känner alla till! Alla hälsoskador likaså. Bly ingår i "miljöondskans" tre axelmakter: Kvicksilver, Kadmium och Bly. Här råder INGET tvivel! Och inga ytterligare belägg behöver framföras!
Zink är även här tvärtom snarare en förutsättning för liv och hälsa, samt på köpet undantränger övriga giftmetaller från att ta plats i kropp och natur (se tidigare itråden) -en "mirakelmetall" som gör nytta och är önskvärd! Bättre metall än Zink finns inte!
Zink-Luft batteriet är så miljövänligt ett batteri någonsin kommer att kunna vara!

Energimängden i Blybatteriet i dag (snällt sett) ligger på praktiska, genomsnittliga 30 Wh per kg. Nyare Bly-teknik (som ännu inte finns att köpa över disk, och till vilket pris?...) förmodas hamna på 50-80 Wh/kg (?).
Zin-Luft batterier av diverse slag (inga i större produktion) har noterat bla 225 Wh/kg, och förmodades då -97 kunna öka till 300 Wh/kg (se tidigare i tråden). Alltså en tiofaldig skilnad! Kommer elbilen 5 mil med Blybatteriet i dag, kommer den 50 mil med Zink-Luftbatteriet i morgon!

Cyklingsantalet för Bly är plågsamt låg och känslig för felaktig laddning och körning med för högt strömuttag.
Visst finns förvisso det exemplariskt skötta Blybatterier - av bättre/dyrare kvalitet - som lever länge också...men generellt sett är dom oerhört kundovänliga!). Nyare Blyteknik skall bli bättre på detta.
För Zink-Luft vet jag ännu inga säkra uppgifter. Det är mkt nytt här att lära sig och utveckla, i synnerhet själva Luftelektroden.
Ren spekulation är tusentals cykler...! Zinkelektroden är dock i princip "oförstörbar", medans Elyt och Luftelektrod besitter vissa riskmoment (se tidigare i tråden). Generellt sett (igen...) torde Zink-Luftbatteriet överleva Blybatteriet flera gånger om!

Som möjlig "nackdel" gentemot Blybatteriet skulle vara den behövliga extra yttre fläkt-, slangkopplings-, och KolDioxid-filteranordning som krävs till Zink-Luftbatteriet. Dock en i samanhanget marginell merproblematik då många elbilar redan i dag använder både central vattenpåfyllning och fläktventilerade batterilådor..!
Priset skulle också (initialt) kunna vara en "nackdel" för Zink-Luftbatteriet. Men efterfrågan på ökad räckvid överskrider efterfrågan på sparat incitamentskapital. Folk (?) köper ju frivilligt redan i dag Ni-Cd batterier som kostar minst 5000 SEK per styck...vad skulle ett Zink-Luftbatteri pris på högst halva det med över trippla räckvidden inte då få ännu fler folk att köpa!?

Bly är kategoriskt passé som batterikoncept för elbilen. INGET tvivel.
Det kanske gör ont att inse, men vissa saker måste ibland ske till en förbättring...
-Även så för elbilen.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
Kristiansson
Nyfiken


Registreringsdatum: 01 november 2007
Inlägg: 5
Ort: Boden

InläggPostat: 2007-12-04 17:20:59    Rubrik: Svara med citat

Jag förstår.

Det låter helt suveränt det här med zink/luft.

Skulle jag få min elbil genom besiktningen och få den att fungera någorlunda bra med bly skulle jag kunna köpa ett eventuellt "gör det själv-kit".

Jag måste dock, å det bestämdaste, säga emot dig på en punkt; nämligen att zink skulle vara världens bästa metall. Personligen tycker jag järn är bäst, men det är bara en subjektiv åsikt Very Happy
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Benny
Forumstammis


Registreringsdatum: 17 juli 2006
Inlägg: 362
Ort: Göteborg/Lilleby

InläggPostat: 2007-12-17 20:32:11    Rubrik: Svara med citat

Nåt nytt på gång Question
_________________
Renault Zoe -16
Toyota Prius -08 Under ombyggnad till plug in
Transportel (flakmoppe)
Meec -14 Robotklippare
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post Besök användarens hemsida AOL Instant Messenger MSN Messenger
Anders
Elbilsguru


Registreringsdatum: 12 april 2007
Inlägg: 1027
Ort: Gbg

InläggPostat: 2007-12-17 23:38:01    Rubrik: Svara med citat

Med djup sorg får jag konstatera att, pga datorkrasch, en diger samling beräkningsmatrial spontant raderats...med tillföljande mkt djupa suck (samt väl valda svordommar)! -Jag har blivit knäckt!
Det mesta rörde KolDioxidfällan - vattenbadet - och efterföljande "Torrboll". Eftersom jag förmodligen inte på mkt länge orkar göra om samma beräkningar...återger jag dom här kortfattat så som jag kommer ihåg på ett ungefär, utan möjlighet att verifiera.
Med "Torrbollen" - KalciumKlorid (CaCl2) - som vattenfälla räcker 1 kg till ca 25 timmars körning vid ett luffuktighetsvärde (från atmosfären och vattenbadet) på 20 gram per kg genomlupen Luft.
Mängden nödvändig genomlupen luft är per gram förbrukat Zink 12 Liter, per minut 1440 Liter. Vid 72 celler (100 V) och strömen 100 A förbrukas 120 g Zink per timma med 104000Liter eller 1770 Liter luft per minut, och för detta duger en radialfläkt från Biltema på 2800 l/min. Med 76 mm anslutning för flexibel ventilationsslang. Motor: 12 V, 3 A. Mått: 188 x 140 x 140 mm. Vikt: 920 g. Pris 179 SEK. Art nr 25-831.

Nu är det så att enligt min devis att kämpa emot hårdare ju hårdare jag blir motarbetad (som i fallet med Zink-Luft batteriet och datorkraschen med alla försvunna beräkningar...), kvarstår bara att fullkomligt obarmhärtigt överge batteriet som elektrisk strömkälla för elbilen...det finns en mkt bättre metod, nämligen "evighetsmaskinen".
Jahopp tänker Ni...men innan Ni vidhåller att Jorden visst är platt och Häxor skall brännas utan rättvis rättegång...
Det här ÄR ett svårt och tungt område! Det kommer dock SÅ mkt nytt obestridligt matrial från både etablerad vetenskap och amatörer att fenomenet inte går att förbises -endast någon med ekonomiska eller politiska motintressen samt konservativa skygglappade/tunnelseende pragmatiker förnekar kategoriskt enväldigt all form av möjlighet...
-Den Fria Energin.
Energi från kol, olja, gas, uran går att monopolisera och beskatta.
Energi från sol, vind, vatten går att reglera och beskatta
Energi från Frienergimaskiner - allt ifrån en liten elektromagnetisk elektronikkrets till en mekanisk magnetgenerator - går inte att reglera, monopolisera eller beskatta. En sådan liten maskin - modell vanlig dieselgenerator - som kan tillverkas av var och en, köpas billigt av en företagssam entreprenör, och ställas i källaren eller på vinden, inkopplad till husets elcentral (istället för kraftbolagets ledning), kan inte kontrolleras och pådyvlas en "energi-/kodioxid-/miljöskatt" eftersom det är så lätt för var och en att själva komma över och reda sig med -inget energiförmynderi!
Nu väntar Du ivrigt förstås att få veta varifrån energin kommer...
Ingen som kategoriskt vet detta idag, men teorier finns det gott om!
Huvudteorin är från det sk Vakuumet i rymdens allting. Från Mörk Materia och Mörk Energi. Grundprincipen är förenklat att varenda cubikcentimeter av hela universum är packad med något - en energi/materia - som är obegripligt stor och utgör 96 % av allt som existerar (de 4% vi ser och förnimmer är endast "vanlig materia och energi").
Även om nu vissa FriEnergimaskiner kanske egentligen utvinner helt vanlig elektromagnetisk energi är själva processen ändock okänd, men tar altså bara energi från vanliga materia (jmfr med en uranstav i ett kärnkraftverk som väger exakt nästan lika mkt efter som före den levererat hundratusentals kilowatttimmar..-materia i sig innehåller alltså oerhörda mängder energi, det är bara frågan om hur vi tillgodogör oss den!). Energin i olja är av elektrokemisk natur - en kraft mellan molekylers bindningar till varandra - där solljusenergi har spjälkat och format kol-väteföreningar som tillsamans har mer energi än kol och väte för sig.
Kolets eller vätets egna atomära energi är inte inblandad! Däremot om vi (som i fallet med kärnenergin) kunde utvinna tex elektronens magnetiska energi (dels i sin egen rotation, dels sin "orbitala" rotation, då fanns det mkt energi att hämta även där ifrån! Varje partikel vetenskapen känner till har ett egenspinn - som en roterande jojjo - och med massa gånger hastighet fås ett rörelsemängdsmoment (jmfr vridmoment från en elmotoraxel). Betänk vidare att dessa elektroner finns i ett ofantligt antal (många bäckar små) så kan man börja ana en förklaring till den "mystiska" energin!
I detta fallet är sålunda energin inte evig (men oerhört långvarig). Kan hända att dessa spinnande elektroner genom spontant halveringssönderfall (likt radioaktiva nuklider/atomkärnor) en dag (kvantmässigt) tappar farten till hälften och därtill utsänder tex en foton (ljus).
http://www.youtube.com/watch?v=jt5z8L4LBJE

Kan hända jag får ny Zink-Luftbatteri-energi längre fram...men tänkte nog emellan först försöka göra mitt 5:e försök att skruva ihop en fungerande modell av min FriEnergi-maskin..!
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
Pertti
Elbilsguru


Registreringsdatum: 16 augusti 2006
Inlägg: 1033
Ort: Skövde/Vristulven

InläggPostat: 2007-12-18 00:49:21    Rubrik: Svara med citat

Hmmm... Cool Datorkrasch!!?? Evighetsmaskin, frienergimaskin mm.
Börjar låta som något alla önskar sig men ingen kan tillverka.
När jag gick i skolan fick jag lära mig energiprincipen. Energi kan inte tillverkas (av människor iallafall), men den kan omvandlas till energi i olika former (lägesenergi/potentiellenergi, kemiskt lagrad energi, rörelseenergi, strålning, värme mm). Dessa teorier har stämt väldigt bra med hur vi obserberat vår värld.
Om något nytt material eller observationer ("Det kommer dock SÅ mkt nytt obestridligt matrial från både etablerad vetenskap och amatörer att fenomenet inte går att förbises ") skulle dyka upp skulle det med största sannolikhet förändrat våra liv för länge sedan (ett paradigmskifte).
Någon kan säkert få ett hjul att snurra väldigt länge med nästan ingen friktion, men så snart man försöker ta ur energi ur systemet minskar hjulets rörelsemängdsmoment/energi/hastighet med samma mängd som man just tagit ut. Sorry! Confused
Detta har bevisats i flera tusen experiment i flera hundra år medans ingen bevisat motsatsen. Men människor får ju tro vad de vill. Wink
Önskar ändå att jag hade en bil med zuperbatterier som fungerade. Hoppas du ändå forskar vidare Anders, trots dina motflyt. Många fantastiska,innovativa och sensationer Idea har kommit till av just sådanna människor som du Anders. Mr. Green
_________________
Don't be fueled!

Moderator
3st Renault Clio Electrique -97
Volvo V 70
Volvo T24 (traktor)
Honda VF1000F
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
joppe
Elektrisk


Registreringsdatum: 28 maj 2007
Inlägg: 260
Ort: Tyresö / Stockholm

InläggPostat: 2007-12-18 08:25:48    Rubrik: Svara med citat

Anders skrev:
Med djup sorg får jag konstatera att, pga datorkrasch, en diger samling beräkningsmatrial spontant raderats...



Beklagar kraschen
Jag hittade ett filreparationsprogram för ett tag sedan som heter PCI FileRecovery, som lyckades återskapa alla mina foton jag råkat radera från ett SD-minneskort till min digitalkamera.

Det klara av både hårddiskar, usb-minnen, minnes kort m.m....

"""fungerar så länge disken/minnet går att starta"""

Googla på "pci_filerecovery.exe" så hittar du programmet.
_________________
Länge Leve Elen
/Jonny

Renault Megane CC -04
VW Touran Biogas -11
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
Ronny
Nyfiken


Registreringsdatum: 28 december 2007
Inlägg: 10

InläggPostat: 2007-12-28 18:09:50    Rubrik: Svara med citat

Jag är ny i forumet men inte nybörjare när det gäller teknik, elektricitet, elektronik eller nästan vad som helst. Det kanske är dags att inse att vi ska ge beräkningar a´la Nobelpristagare på båten och börja göra nåt praktiskt av batterikonceptet? Räkna kan man göra,,,,,,,lite lagom men inte in absurdum för beräknat och praktiskt är sällan samma sak har jag lärt mig under alla år sen moppetiden.

Om nu batteriet är så fantastiskt så är det väl bara att sätta igång och göra en enkel handledning, en liten inköpslista eller tillverkningslista, en bra skiss och sen köra igång, eller?????

Jag är bra mycket mera praktiker än teoretiker och funkar detta i praktiken så ska jag bygga om min terrängbil 11 till eldrift. Idag har den en gammal hederlig gjutjärnssexa i som dricker 2,2 liter milen,,,,,,om man kör lugnt.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Joakim Örnstedt
Passiv


Registreringsdatum: 02 januari 2008
Inlägg: 1

InläggPostat: 2008-01-02 00:56:02    Rubrik: Svara med citat

Jag har med spänning följt denna tråd och som jag har förstått så är en av huvudfrågorna luftelektroden, jag följde en av länkarna i tråden och hittade denna produkt, en luftelektrod på rulle.
http://www.electric-fuel.com/airelectrode/index.html


Electric Fuel Corp verkar också ha en produktlinje med Zink-Luft batterier men som inte direkt går att återladda.
http://www.electric-fuel.com/evtech/index.shtml

Vad tror ni, skulle luftelektroden från Electric Fuel Corp gå att använda för att bygga ett Zink-Luft batterier och varför går inte deras Zink-Luft batterier att återladda?
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Anders
Elbilsguru


Registreringsdatum: 12 april 2007
Inlägg: 1027
Ort: Gbg

InläggPostat: 2008-01-02 04:52:22    Rubrik: Svara med citat

Ytterligare Luftelektrodtillverkare, Evionyx, China.
Max strömstyrka 350 mA. Cm-2 540mV vs. RHE
http://www.alibaba.com/catalog/11529256/Air_Electrode.html

Färdiga Nickel-Zink batterier från Evionyx, China.
Xellerion:
http://www.alibaba.com/catalog/11420911/eVionyx_NiZn_Battery_Xell_18.html
http://www.alibaba.com/catalog/11420908/Nickel_Zinc_Battery_Xell_12.html

Zink-Luft batterierna från Electric Fuel Corp, som orginal kräver mekanisk uppladdning, är så funtade för att lösa huvudproblemet med denritbildning (kortslutande Zinkstickor vid uppladdning) som alla Zink-elektroder drabbas av oavsett batterityp (Ni-Zn, Zn-Luft etc). En fördel är den snabba "laddning" (rättare sagt: "tankning") av batteriet genom tömmning av den "förbrukade" Zinken (ZnO) och samtidiga påfyllning av ny elyt och nya (på separat uppladdningsstation laddade/utfällda) Zinkplattor.
Dock ett fysiskt rellativt komplext moment att byta hela batteripaketet ur bilen. Andra system finns där Zinkplattorna även de utgörs "flytande" och på så vis kan "tankas" (tillsamans med elyten) på ett "konventionellt" sätt. Alltjämt beroende av komplex kringutrustning förstås.
Olika lösningar på dendritproblematiken.
1 Kemiska tillsatser i elyt och Zinkplatta, speciell separator, oftast på bekostnad av prestanda/pris, med likväl rellativt kort (men kanske ändå duglig) livslängd -en slags "halv" lösning på dendritproblemet.
2 Att "mekaniskt" (eller "fysiskt") försätta elyt och Zinkelektrod i rellativ rörelse till varandra, varpå ZnO-jonerna dras till och fördelas (utfälls) jämt/homogent som Zn på elektrodens yta.

Att Electric Fuel Corp valt uppladdningen förlagd utanför batteriet i en separat laddstation beror troligtvis på avsaknad tilltro till dendritproblemets mekaniska lösning som möjlig innuti batteriet..!?
Kort och gott avsaknad uppfinningshöjd och ambition.
Lätt för mig att säga som tror mig veta (!) ha just en sådan inuti batteriet mekanisk lösning!
Alltså "normal" batteriladdning utan mekanisk yttre komplexitet. Vibrationsmekaniken sitter smidigt inbygt innuti batteriet!
Kemifunktionellt skulle Electric Fuel Corp´s batteri kunna förses med min teknik, men hur Syrgasen ventileras ut från batteriet vid laddningen återstår att utreda. (?)
Om deras Luftelektroder är jag fortfarande för lite insatt i (livslängd, strömuttag osv).
Men tydligen är det tre olika verksamma lager i en enda elektrod:
Electric Fuel Corp
- Active Layer - Manganese based catalyzed carbon
- Blocking Layer - laminated porous Teflon® film
- Separator Layer - laminated microporous film with non-woven (optional)
Evionyx:
- Active Layer - Cobalt and Manganese based catalyzed carbon
- Diffusion Layer - Carbon Black
- Waterproof Layer - Laminated microporous

En fungerande Zink-Luft-cell som lätt (...) kan tillverkas av var och en;

Recept på Zink-Luftcellen:
1 st plastlåda minimum 0,67 L (ca 12x14x4 cm, bxhxd) med lock
1 st rostfri plåt 10x10 cm, 0,5 cm tjock #1
1 st Zinkplåt 10x10 cm, 1 mm tjock
3,4 dl destvatten
135 g KOH
1 st Luftelektrod...(?) ca 10x10 cm
1 st innbyggnad/lufthus för Luftelektroden #2
1 st plastnät (separator) 10x10 cm, ca 5 mm maskor
2 st polanslutningar (tex rostfria M6 bult med mutter)
2 st elkablar ca 5 mm2 av tex rostfri vajer (koppar ärgar sönder med tiden!)
2 st luftslangar (till- och frånluft för Luftelektroden)
1 st liten 5 W fläkt (som pumpar luft genom Luftelektroden)
1 st "vibratoranordning" #3
div skruv, plastklister eller smältlim för fixering/tätning av elektroder, polanslutningar och lock

#1 Rispa den rostfria plåten med grov smärgelduk på sidan mot Luftelektroden, skall ha en skrovlig yta så att Zinken inte kan skaka loss/släppa från ytan.
#2 Ena sidan av Luftelektroden skall ha en ca 0,5 cm djup spallt - lufthus - som luften kan cirkulera genom)
#3 Fritt val av vibratortyp, bara elyten skakar/hoppar/virvlar rellativt Zinkelektroden under uppladdning!

Inför första uppladdningen placeras Zinkplåten i ett separat godtyckligt kärl fyllt med vatten/KOH (samma mängd och koncentration som i cellen) tillsamans med tex en Ni-elektrod från tex ett trasigt/slaktat Ni-Cd batteri. OBS Ni-elektroden skall vara uppladdad, annars först pålägg spänning av ca 2 V DC och strömmen 3 A över plattorna, med Minus på Zinkplåten. Med Ni-elektroden uppladdad och Zinkplattan intakt, anslut via tex krokodilkablar en lagom last (ca 5 A) över plattorna tills Zinkplåten är helt upplöst i elyten. Zinkplåten skall alltså utfällas i elyten, vilket sker vid urladdning. Erfoderlig mängd elyt (inklusive ZinkOxid, ZnO) hälls efteråt över till plastlådan.
Cellen är nu redo att laddas för första gången.
Pålägg spänningen 2 V och strömmen 3 A över Zinkelektroden (den rostfria plåten) och Luftelektroden, med Minus på Zinkelektroden!
Alltså Minus på Zinkelektroden, Plus på Luftelektroden !
Låt ladda tills ingen Zink längre fälls ut på Zinkelektroden (den rostfria plåten). Kan (?) även skönjas extra gasning/luftbubblor vid båda elektroderna när laddningen är klar (överladdning, vattensönderdelning -explosiv vät- och syrgas).
Cellen är nu för första gången redo att urladdas!
Men om du försöker belasta eller kortsluta cellen händer ännu nästan ingenting! Varför?
Vi måste ha in luft i Luftelektroden genom ett övertryck!
För detta startas fläkten som via en luftslang blåser in atmosfäriskt luftsyre genom Luftelektroden, varpå det nu kommer en ström på några Ampere och spänningen 1,4 Volt.

Säkerhet:
KOH (KaliumHydroxid, Kalilut, lut) är mkt frätande, på ögon i synnerhet !
Vid kontakt med ögonen spola genast med mycket vatten och kontakta läkare !

Med ett färdigt fabriksproducerat Zink-Luft batteri och dess Luftelektrod skulle beräkningar och ytterligare utveckling/förbättring därtill givetvis underlättas radikalt!

http://www.reveo.com/us/node/332
http://www.reveo.com/us/reveofiles/The%20Zinc%20Air%20Battery%20and%20the%20Zinc%20Economy.pdf
http://www.xellerion.com/PRODUCTS.htm
http://www.reveo.com/us/reveofiles/WhyNiZn.pdf
http://www.reveo.com/us/reveofiles/X%20Bike%20Specification%20Sheet.pdf
http://www.reveo.com/us/reveofiles/NiZn%20compared%20with%20other%20storage%20technologies.pdf
http://www.reveo.com/us/reveofiles/The%20NiZ%20Battery%20Renaissance%20-%20101707.pdf


Senast ändrad av Anders den 2008-01-13 06:22:58, ändrad totalt 1 gång
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
Anders
Elbilsguru


Registreringsdatum: 12 april 2007
Inlägg: 1027
Ort: Gbg

InläggPostat: 2008-01-04 03:23:55    Rubrik: Svara med citat

Nikon skrev:
Hade det varit omöjligt att samla syret i en gastank? Jag tänker att då blir det ju ett slutet system, och problemet med koldioxid och annan kontaminering försvinner automatiskt.
Men det är klart, det kan nog bli en rätt stor tank om man inte vill jobba med högt tryck.
Annars finns det väl ett och annat material som både binder och avger syre relativt lätt har jag för mig.


Mig veterligen kan Ozon och Väteperoxid agera Syrgasbindare.
Ozon är i gasform och kräver sålunda skrymmande/tunga gastankar, medans däremot (flytande) Väteperoxid (H2O2) kanske kan vara praktiskt..?
Osäkert dock är kostnadsbilden, samt att hanteringen kräver hög säkerhet pga frätrisken.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Väteperoxid (obs, länken innehåller ett "ä" varför den får klistras manuellt in i webläsaren!).
Hade det funnits smarta Syrebindningssystem, skulle dessa troligtvis förekommit istället för Syrgastuben till svetsen..!?
Men tanken är tilltalande med ett slutet och smidigt Syresystem (som är både säkert och billigt)!
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
Anders
Elbilsguru


Registreringsdatum: 12 april 2007
Inlägg: 1027
Ort: Gbg

InläggPostat: 2008-01-13 06:27:16    Rubrik: Svara med citat

Fler Zink-Luft / Ni-Zn länkar:
http://www.answers.com/topic/zinc-air
http://www.answers.com/topic/zinc-air-technology?cat=technology
http://www.123jump.com/10K_Reports/ARTX/1997/1997.htm
http://www.powergenixsystems.com/
http://www.greencarcongress.com/2007/11/nickel-zinc-bat.html
http://micro.magnet.fsu.edu/electromag/electricity/batteries/nickelzinc.html

Att kanske inga (åtminstone uppmärksamma) batteriingenjörer/kemister lusläser mina (självsvådliga) utsvävningar här altför noga, är väl på gott och ont ett faktum verkar det som...
Lyckats (i ett tidigare inlägg ovan, nu korrigerat!) med en formidabel dunderfadäs (generalfel) om Zink-Luftcellen polaritet och laddning.
På sakligt fackkemispråk kallas "vår" lekmannamässiga PLUS-pol för Katod, vilket i sig betyder (enligt Wikipedia):
"Katod är den elektrod där reduktion äger rum, dvs den pol var från elektroner överförs till joner i elektrolyten.".
Se den bifogade bilden nedan på en Zink-Luftcell.
För att krångla till det ännu mer (på grund av en historiskt vetenskaplig tidig missuppfattning/okunskap om strömmens verkliga natur) går inte "vår" lekmannamässiga ström (av elektroner) från PLUS till MINUS, som i grunskolan alltid angets...!
Utan tvärtom, från MINUS till PLUS!
Varför denna "missuppfattning" bibehållts beror på dels praktiska omständigheter (slippa ändra skolböcker mm), dels att inga beräkningselektriska problem uppstår, dels att (den negativa) elektronströmmen helt enkelt ersatts med en positiv "elektron-hål" ström (i vilken dom negativa elektronerna vandrar åt motsatta hållet) -en fiktiv strömriktning.
Så ja, "strömmen" går från PLUS till MINUS -men elektronerna går tvärtom från MINUS till PLUS !
Det här innebär alltså att alla batterier/celler som i något fall beskriver en Katod utgör PLUS-polen, från vilken "strömmen"går vidare (genom tex elmotorn) till MINUS (Anoden). I denna Zink-Luftcellen utgör Luftelektroden Katoden, dvs PLUS-polen.
Mer och utförligare på följande länk:
http://www.batteriforeningen.a.se/Battericellens_uppbyggnad.htm

Priser på råvaror/inköp:
Zink (tackor) 26 SEK + m per kg.
http://www.tibnor.se/
KaliumHydroxid (KOH, pillerform på burk) ? SEK
Rostfri stålplåt ? SEK


Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
Visa inlägg nyare än:   
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Lite av varje Alla tider är GMT + 1 timme (svensk normaltid)
Gå till sida Föregående  1, 2, 3  Nästa
Sida 2 av 3

 
Hoppa till:  
Du kan inte skapa nya inlägg i det här forumet
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
Du kan inte ändra dina inlägg i det här forumet
Du kan inte ta bort dina inlägg i det här forumet
Du kan inte rösta i det här forumet


Skapa forum | Supportforum | Användarvillkor | Integritetspolicy | Cookiehantering | Kontakta oss |




SwiftBlue Theme created by BitByBit
Powered by phpBB © 2001, 2002 phpBB Group
Swedish translation by phpBB Sweden and Virtuality © 2003-2005
Sidan tog 1.83 sekunder att ladda.