Forumindex ELBIL
för elbilsägare och blivande sådana...
 
 Vanliga frågorVanliga frågor   SökSök   MedlemslistaMedlemslista   AnvändargrupperAnvändargrupper   Bli medlemBli medlem 
 ProfilProfil   Logga in för att läsa dina meddelandenLogga in för att läsa dina meddelanden   Logga inLogga in 


Vinterkörning med Cityel

 
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> CIty-el och Mini-el
Föregående ämne :: Nästa ämne  
Författare Meddelande
Skärmflyg
Aktiv


Registreringsdatum: 18 april 2011
Inlägg: 40
Ort: Rosersberg

InläggPostat: 2011-04-21 00:55:41    Rubrik: Vinterkörning med Cityel Svara med citat

Hur fungerar Cityel på vintern?
Enhjulsdriften är väl inte den bästa på vintern men det borde gå att ordna med dubb däck.
Det är långt kvar men ska man ordna innan vintern är här är det ju bra med lite försprång.
Min ursprungsplan är att dubba drivhjulet och ev framhjulet
finns inte dubbdöck att köpa fördigt Idea så skruvar jag i dubb!

Funderar även på värmen Exclamation
Hur fungerar värmen i kupén Question
Har någon erfarenhet av bensinvärmare (ebesprecher) som kupevärmare i elfordon.
Wink Jag tror att jag har en sån som jag kan plocka. tänker mig i såfall att den värmer upp en slinga runt kupen med "rörelement" i stället för att värma motorblocket.
Idea kanske även kan värma batterierna.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
hottuna
Aktiv


Registreringsdatum: 25 september 2007
Inlägg: 44
Ort: Skurup (södra skåne)

InläggPostat: 2011-04-21 08:34:42    Rubrik: Svara med citat

Ska du dubba ska du nog dubba alla däck annars kan du nog få en trevlig karusell vid panikinbromsing. Det kommer att bli som att koppla borta ena bromsen bak. Intressant men farligt.

Friktionsdiffen på höger bak är bara att skratta åt så du har rätt den är 1 hjulsdriven. Motorn har ganska så bra moment så burnouts på gräsmattor grusväg och vinteväglag går att göra.

Värmen i kupen funkar till att hålla rutan isfri men ingen speciell komfortvärme. Sedan käkar den batterikapacitet. Har själv 20km till jobbet. Kört några enstaka gånger på vintern. Snålar så mycket som möjligt med värmaren för att komma fram fortare. Tappar säkert 5-10km/h i uppförsbackarna med värmaren på.

Gällande ebersprächer osv tror jag mer på kupevärmare. Du kommer max att köra 1h i sträck och innan körning måste du ändå ha kopplat ekipaget till 230v för laddning. Inbyggda defrostern klarar sikten under körning.

Tips innan för mycket vintermodiferingar. Kör mycket med den i vår sommar och höst så har du säkert andra saker du prioriterar och vill modifiera på City elen (högre driv spänning, bort med bly batterier osv).

/Rikard
_________________
City-el ägare & brukare
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
itoaa
Aktiv


Registreringsdatum: 02 december 2007
Inlägg: 64
Ort: Åkersberga

InläggPostat: 2011-04-22 09:57:58    Rubrik: Svara med citat

Tänk också på att det går mycke tyngre på vintern. Jag menar att den inte rullar lika lätt (oftast) på interväg. Det tillsammans med vinterdäck (eller dubbdäck) och kanske med värme på, så kommer förbrukningen att öka dramatiskt.
Jag har inte så mycket erfarenhet att köra på vintern (men har varit ute i -14 grader), det jag observerat är att en dålig vinterväg inte är så rolig att köra på. Det blir ganska hoppigt och stötigt. Nu har jag i och för sig satt in en ny dämpare fram, som kanske gör att den går lite mjukare nästa vinter.

Jag är absolut inte negativ till att köra på vintern, men det kräver ganska mycke för att få det praktiskt.
Jag kommer att göra ett riktigt försök nästa vinter jag också.

Det som jag siktar på är:
Litium-batterier.
Perm-motor (drar mindre ström)
Värmekabel under batterier (230V) vid laddning.
ev en cupe-värmare (230V) under laddning.
Varma kläder och inbyggda värmaren för att hålla rutorna fria från is/Imma.
Nya däck (Heidenau K 66 80/80 -16 RF TL 46J M/C ) inte dubbade men lite grövre mönster än orginal Continental-däcken.
och till sist öka momentet i slirbromsen så att men får mer drift på höger bakhjul.

// Ola
_________________
Perm Cityel going LifePO4...
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post MSN Messenger
Skärmflyg
Aktiv


Registreringsdatum: 18 april 2011
Inlägg: 40
Ort: Rosersberg

InläggPostat: 2011-04-22 10:39:44    Rubrik: Svara med citat

Ja jag har noterat att den lever om en hel del vid dåligt väglag. eftersom det är frugan som i såfall skulle vinterköra så avvaktar jag och ser hur hon tycker att det är att pendla sommartid.
Själv cyklar jag till jobbet året om och det går bra. -20 i vintras gick utmärkt med värmeväxlare att andas i och varma kläder.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
itoaa
Aktiv


Registreringsdatum: 02 december 2007
Inlägg: 64
Ort: Åkersberga

InläggPostat: 2011-04-22 18:35:50    Rubrik: Svara med citat

ok

om du tycker att det är ok att cykla med värmeväxlare i -20 grader så tror jag att du kan hitta alla lösningar som behövs för att köra elbil på vintern Smile
Även om det är mycket mer krävande på vintern på alla olika sätt så är ju allt möjligt.

Bra och varma batterier överkommer många av problemen. Har man din inställning så också, så kommer det att fungera bra.

// Ola
_________________
Perm Cityel going LifePO4...
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post MSN Messenger
Skärmflyg
Aktiv


Registreringsdatum: 18 april 2011
Inlägg: 40
Ort: Rosersberg

InläggPostat: 2011-04-24 23:04:56    Rubrik: Svara med citat

Det fina med att cykla är att man håller värmen uppe när pulsen stiger.
I Cityelen tror jag att det får bli Skoteroverall på!
Vi får se hur vi gör i vinter.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
aixam
Elektrisk


Registreringsdatum: 23 januari 2008
Inlägg: 257
Ort: Billdal

InläggPostat: 2011-05-13 09:36:06    Rubrik: Svara med citat

Hej!
Min pappa körde i några år större delen av året, dock inte i snö och is, men då hade vi inte mycket till vinter här i Göteborg.
Han använde en mindre kupefläkt på timer för att värma kupen, och för att hålla värmen och omfria rutor använde han en 10 l plastdunk med varmvatten liggandes mellan benen. Skulle nog ha satsat på värmare till baterierna för ökad räckvid, defrosten användes mycket sparsamt eller inte alls skilnaden mellan att komma fram eller inte.
Han hade dock ständiga bekymmer att en cell i batterierna gick sönder, har vissa mistankar att de dåliga cyckelvägarna med stötar kan ha haft en viss inverkan.
Har nu stått stilla sedan 98 med brusten bakaxel, har funderat på litsium konvertering men kostnaderna har hitils avskräkt.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Skärmflyg
Aktiv


Registreringsdatum: 18 april 2011
Inlägg: 40
Ort: Rosersberg

InläggPostat: 2012-02-02 22:24:03    Rubrik: Vinterkörning Svara med citat

Körde till jobbet i dag i -16 grader. Det funkade bra men det var kallt om händerna.
Jag hade inte startat någon värmare då det blev en impulstripp då cykeln var paj.
I morgon ska jag ha massa grejer med så då tar jag en till repa till.

Jag kör på mina vanliga sommardäck (ej orginal se annan tråd) så man får planera körningen så att man inte stannar i uppförsbacke. Tur att det är välplogat där jag kör.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
OlaE
Elektrisk


Registreringsdatum: 19 juli 2008
Inlägg: 239
Ort: Kalmar

InläggPostat: 2012-09-23 10:36:10    Rubrik: Svara med citat

Vintern närmare sig och jag har en fråga när det gäller värmaren.
Om man som jag bytt bort blybatterierna mot lithium dito finns det då något hinder att inte kopplaom så värmaren går i läge II även när man kör?

Som det är nu fungerar bara värmare II när man står still och så fort man rör gasen går den ner i läge I. Kör man med fläkten i läge II och värmaren i läge I så blir det inte så varm luft som kommer in precis.

/Ola
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
itoaa
Aktiv


Registreringsdatum: 02 december 2007
Inlägg: 64
Ort: Åkersberga

InläggPostat: 2012-12-29 20:30:58    Rubrik: Svara med citat

OlaE skrev:
Vintern närmare sig och jag har en fråga när det gäller värmaren.
Om man som jag bytt bort blybatterierna mot lithium dito finns det då något hinder att inte kopplaom så värmaren går i läge II även när man kör?

Som det är nu fungerar bara värmare II när man står still och så fort man rör gasen går den ner i läge I. Kör man med fläkten i läge II och värmaren i läge I så blir det inte så varm luft som kommer in precis.

/Ola


Det var ett tag sedan du frågade (och länge sedan jag var inloggad), men här kommer ett svar i alla fall.
Det beror inte på typ av batteri, utan på hur hårt man kan belasta dem. Jag misstänker att du har ganska stora lithium batterier, så att du inte kommer upp i max-ström för de batterier du har, även om du kör i läge 2 på värme och med full gas/acc. Då är det inte några problem att köra i läge 2 samtidigt som du gasar Smile
Värmen är nog dock bara för att hålla imma borta från rutorna tycker jag. Det blir ju inte riktigt familjemys, även om man kör med full värme.

// Ola
_________________
Perm Cityel going LifePO4...
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post MSN Messenger
Visa inlägg nyare än:   
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> CIty-el och Mini-el Alla tider är GMT + 1 timme (svensk normaltid)
Sida 1 av 1

 
Hoppa till:  
Du kan inte skapa nya inlägg i det här forumet
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
Du kan inte ändra dina inlägg i det här forumet
Du kan inte ta bort dina inlägg i det här forumet
Du kan inte rösta i det här forumet


Skapa forum | Supportforum | Användarvillkor | Integritetspolicy | Cookiehantering | Kontakta oss |




SwiftBlue Theme created by BitByBit
Powered by phpBB © 2001, 2002 phpBB Group
Swedish translation by phpBB Sweden and Virtuality © 2003-2005
Sidan tog 0.07 sekunder att ladda.