Forumindex ELBIL
för elbilsägare och blivande sådana...
 
 Vanliga frågorVanliga frågor   SökSök   MedlemslistaMedlemslista   AnvändargrupperAnvändargrupper   Bli medlemBli medlem 
 ProfilProfil   Logga in för att läsa dina meddelandenLogga in för att läsa dina meddelanden   Logga inLogga in 


Överfyllda batterier / risk vid ladding

 
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> vatten, påfyllning
Föregående ämne :: Nästa ämne  
Författare Meddelande
Frolle
Elektrisk


Registreringsdatum: 11 augusti 2008
Inlägg: 101
Ort: Göteborg

InläggPostat: 2012-10-27 12:40:11    Rubrik: Överfyllda batterier / risk vid ladding Svara med citat

Hej.
Är nybliven ägare av en Peuegot Partner.

Tidigare ägare har vattnat batterierna lite sporadiskt, utan diagnostikinstrument, som jag förstått är nödvändigt.

Jag har beställt Relight 2010 för att kunna göra korrekt fyllning själv, men hur mycket av elektrolyten kommer att pinka ut under bilen om jag nu börjar göra på "rätt" sätt om batterierna är för fulla?

Vad jag vet så är den fylld 3 ggr utan diagnos-instrument och överladdning/gasning.

Vet ej heller om laddaren i Parter / Berlingo automatiskt gör en överladdning för att jämna till batterierna?

Funderar också på hur man kan se vätskenivåerna okulärt:
http://www.elbil.forum24.se/elbil-about3930.html

Leder lut ström?
Riskerar man kortslutning / gnistbildning med överfulla batterier vid överladdning om det bubblar över?

Borde man kanske koppla tryckluft med lågt tryck till centralpåfyllningen för att ventilera bort knallgasen, under överladdningen?

Vågar knappt köra innan man har gjort så gott man kan för batterierna.
Kommer dock minst fem mil om man kör lite försiktigt, men har inte riktigt vågat utmana ödet ännu.
_________________
Byte me!
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
hawk
Elbilsguru


Registreringsdatum: 17 oktober 2007
Inlägg: 2014
Ort: Täby

InläggPostat: 2012-10-27 20:48:16    Rubrik: Svara med citat

Citat:
Leder lut ström?

Det är så att säga vitsen med elektrolyten i NiCd cellerna
Den leder strömmen mellan de två polerna internt och fyller
man för mycket när dom är kalla och inte fulladdade så
att dom gasar så kommer det att bli för mycket lut vid full-
laddat och strömvandring mellan cellerna och de laddas ur.

Någon gnistbildning behöver du inte oroa dig för.

Späder man ut luten för mycket kan de inte leda lika hög ström
och det blir varmt i cellerna, ungefär som en för klen ledning.

Det finns olika sätt att fixa detta.

1: är att radikalt borra upp alla celler och tömma bort den
utspädda och ersätta med ny kostar ca 1.600:-/25liter
och räcker till ca 20 batterier (1,2L/batt) OBS plugga igen
kylrören så det inte kommer glykolvatten i luten.



2: Luta Wink batteriet på sidan och samla upp luten i en flaska
OBS plugga igen kylrören. Spara flaskan och använd för
fyllning nästa gång. Problemet är att det kan bli svårt att
fylla lika i alla batterier/celler.

3: gör som 2 men fyll ny lut i stället för destvatten nästa gång
du skall vattna. Enklare men inte lika säkert resultat som 1.
_________________
ElClio -97 -- ElClio -98 -- V70 Bifuel -- E-type -- Elscooter
Det finns 11 sorters människor. De som förstår binära tal, de som inte gör det
och resten som skiter i det.

Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Frolle
Elektrisk


Registreringsdatum: 11 augusti 2008
Inlägg: 101
Ort: Göteborg

InläggPostat: 2012-11-05 21:59:30    Rubrik: Svara med citat

Jo..
Men det var det jag tänkte, att om nu luten leder ström, OCH det bubblar över vid överladdning, så kommer ju lut från olika celler komma i kontakt med varandra, och då måste det ju bli gnistbildning, PANG...?
Eller är jag över-hönsig?

Jo, byta lut är man ju lite sugen på, men är mindre sugen på att mecka (och vara utan bil) vid den här årstiden.
Hoppas på att den kan rulla tills det blir lite varmt och skönt ute.
_________________
Byte me!
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Pertti
Elbilsguru


Registreringsdatum: 16 augusti 2006
Inlägg: 1033
Ort: Skövde/Vristulven

InläggPostat: 2012-11-06 09:08:20    Rubrik: Svara med citat

Det KAN inte bubbla över vid överladdning, om du bestämt dig för att du skall fylla på vatten pga låg nivå.
Enda scenariot där det kan bubbla över är om du fyllt vatten fel, dvs då batteriet är tomkört o kallt, och därefter börjar ladda. Då expanderar e-lyten o trycks ut...
_________________
Don't be fueled!

Moderator
3st Renault Clio Electrique -97
Volvo V 70
Volvo T24 (traktor)
Honda VF1000F
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Frolle
Elektrisk


Registreringsdatum: 11 augusti 2008
Inlägg: 101
Ort: Göteborg

InläggPostat: 2012-12-13 20:53:50    Rubrik: Svara med citat

Piss Berlingo/Partner...

Har nu kört maint-laddning i 4h, och tempen har ökat från 15->20*
230V i batteripacken, 9,5A laddström.
27 block x 5 cell = 1,70v / Cell....

Det tråkiga är att det pinkar ut lut genom dräneringarna.

Är nog uppe i en halvliter på det bakersta batteripacken, en deciliter eller två på dom övriga.

Tror också att dräneringen på den övre främre packen inte är OK, då det sipprar ut under motorstyrningen/ovanpå den undre packen.

Räckvidden har minskat markant med det kyliga vädret, 3mil försikig körning vid +15*, till 0,5 mil vid -8*, gissar att det inte är normalt.
Dock skall tilläggas att den vid +15 gick att köra tills den var på 45% laddning, och vid -8 gav den upp redan vid strax under 80%, och vile inte ladda högre än 90%

Tidigare ägare har glatt fyllt på vaten utan att ha kört maint-laddning.

Kan det vara så att batterierna är OK trots allt, och att det är datorn som kommit för mycket ur fas, då underhållsladdning inte gjorts. Alltså den vet inte längre hur mykcet som laddats och urladdats. Och att man därmed inte fått någon fulladdning, utan kuskat runt i 80mil på med ett batteri som bara jobbat mellan 10% och 40% ?

Också villrådig hurvida man skall fylla på vatten, kan vissa celler ha låg nivå, och andra bubbla över?
Tror inte att det är glycol, då det inte minskar i expantionskärlet.

Nåja, har väl en liten stund kvar till dessa 5h har gått, så man får väl singla slant om man skall fylla eller ej, om det inte råkar finnas någon vis man eller kvinna som läser denna tråd just nu. Skitbil Sad
_________________
Byte me!
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
AleX
Elbilsguru


Registreringsdatum: 13 september 2006
Inlägg: 2207
Ort: Roslöv / Lund / Skåne

InläggPostat: 2012-12-14 08:26:50    Rubrik: Svara med citat

3mil låter som att batterierna tyvärr inte mår helt prima har du kollat så de är jämna i spänning mot slutet?
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Frolle
Elektrisk


Registreringsdatum: 11 augusti 2008
Inlägg: 101
Ort: Göteborg

InläggPostat: 2012-12-20 15:16:05    Rubrik: Svara med citat

Glad som en speleman kan jag konstatera att maint-laddningen gjorde susen.

Verkar som om "ladd-datorn" mäter hur mycket som går in, och hur mycket som tas ur batterierna, och att denna var ur sync.

Fyllde inte på något vatten, men totalt 4-5 liter lut bubblade ut ur dräneringsslangarna.

Körde ca: 6 mil utan att pressa, innan den var nere på 20% och "ladda"-lampan tändes.

Phu! Ingen batterirenovering i vinter, men får nog ta en översyn under sommar-semestern, då det uppenbarligen är något fel med dräneringen från det övre främre batteripaketet.

Det som rann ut var lätt gulfärgat, och lite dimmigt.
Typ som flädersaft.
_________________
Byte me!
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Pertti
Elbilsguru


Registreringsdatum: 16 augusti 2006
Inlägg: 1033
Ort: Skövde/Vristulven

InläggPostat: 2012-12-23 18:54:48    Rubrik: Svara med citat

Batterierna kan vara i prima skick även om man bara kommer 3 mil!
På våra cliobilar behöver datorn behöva kalibrera om sig ibland.
Som regel kör vi bilen så långt strömmen räcker, även om mätaren visar noll. Att e-lyten är gul kan bero på att det legat i gummislangarna o tagit färg efter att det legat där sedan förra fyllningen. Därför brukar jag blåsa ur slangarna med mina egna lungor. INTE tryckluft Wink
_________________
Don't be fueled!

Moderator
3st Renault Clio Electrique -97
Volvo V 70
Volvo T24 (traktor)
Honda VF1000F
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Visa inlägg nyare än:   
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> vatten, påfyllning Alla tider är GMT + 1 timme (svensk normaltid)
Sida 1 av 1

 
Hoppa till:  
Du kan inte skapa nya inlägg i det här forumet
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
Du kan inte ändra dina inlägg i det här forumet
Du kan inte ta bort dina inlägg i det här forumet
Du kan inte rösta i det här forumet


Skapa forum | Supportforum | Användarvillkor | Integritetspolicy | Cookiehantering | Kontakta oss |




SwiftBlue Theme created by BitByBit
Powered by phpBB © 2001, 2002 phpBB Group
Swedish translation by phpBB Sweden and Virtuality © 2003-2005
Sidan tog 0.72 sekunder att ladda.