Forumindex ELBIL
för elbilsägare och blivande sådana...
 
 Vanliga frågorVanliga frågor   SökSök   MedlemslistaMedlemslista   AnvändargrupperAnvändargrupper   Bli medlemBli medlem 
 ProfilProfil   Logga in för att läsa dina meddelandenLogga in för att läsa dina meddelanden   Logga inLogga in 


Saab konvertering
Gå till sida Föregående  1, 2
 
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Konvertera din gamla kärra...
Föregående ämne :: Nästa ämne  
Författare Meddelande
Uppenberg
intresserad


Registreringsdatum: 19 juni 2010
Inlägg: 23
Ort: Umeå

InläggPostat: 2010-06-21 17:21:09    Rubrik: Svara med citat

Vad kostar en sådan+ motorstyrning då?

Med kontroller menar ni motorstyrning?
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Julle
Forumstammis


Registreringsdatum: 26 juni 2006
Inlägg: 609
Ort: Wellington, New Zealand

InläggPostat: 2010-06-22 09:21:54    Rubrik: Svara med citat

Mycket generellt kan man säga att en ny motor kostar ca 500-1000kr/kW uteffekt samt motorstyrning ca 1000-2000kr/kW uteffekt.

Det finns mängder av olika tillverkare med olika inriktning, en bra idé är att välja en tillverkare med bra support om man inte har tidigare erfarenhet av motorstyrningar, att välja en mer avancerad kan vara bra, de innehåller i regel en enkel PLC (används för säkerhetsfunktioner)samt möjlighet att användas som laddare (du slipper köpa en separat laddare vilket ger en enklare konstruktion med mindre komponenter)

Den motorn jag har är en begagnad (bra skick) ABB/ASEA 18,5kW 220/400V 2-pol 160-storlek i aluminium, priset är 5000kr.
_________________
Elbilsägare följer inte strömmen, de leder den!
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Nikon
Forumstammis


Registreringsdatum: 17 januari 2008
Inlägg: 504

InläggPostat: 2010-06-22 19:05:28    Rubrik: Svara med citat

Uppenberg skrev:
Men vad händer om man inte kan seriekoppla batterier så man får rätt spänning? Det skulle ju gå åt 48 tolv volts batterier för att få rätt spänning

Du kanske inte insett hur pass fullpackat med batterier det är i en elbil?
48 tolvvoltsbatterier vore inget konstigt.
Och som många redan nämnt, man köper inte en motor och en låda batterier hux flux och hoppas att de fungerar ihop, utan man ser till att från början köpa saker som matchar varandra.

Batterierna kostar precis lika mycket oavsett vilken systemspänning du väljer (förutsatt att den totala kapaciteten är konstant). Skillnaderna ligger i kostnaderna för kablar, motor, motorstyrning och BMS. Högre spänning kan ge lite billigare kablar, motor och motorstyrning. Men BMS-kostnaden ökar (Om du använder Lithium).

Ska du ge dig på ett projekt med 576V systemspänning så skulle jag rekommendera att du kikar lite på individuella 40Ah celler från Thundersky.
180 sådana ger 576V, och en total batterikapacitet på 23kWh. Rätt lagom.
Men så får man å andra sidan hosta upp lite slantar för en 180 kanals BMS också... Smile

Som en bonus är det inte helt omöjligt att likriktarsteget i motorstyrningen kan användas som snabbladdare. Bara att plugga in i ett trefasuttag.
Långsam-laddare från enfas får man kanske lösa separat.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Uppenberg
intresserad


Registreringsdatum: 19 juni 2010
Inlägg: 23
Ort: Umeå

InläggPostat: 2010-06-22 19:36:26    Rubrik: Svara med citat

Det är så att jag kan få tag i trefas elmotorer och 12 volts bly batterier på ca100 ah väldigt billigt, och 48 st sånna skulle bli lite mkt. Naturligtvis vet jag att det är många batterier sammankopplade i en elbil.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Nikon
Forumstammis


Registreringsdatum: 17 januari 2008
Inlägg: 504

InläggPostat: 2010-06-23 20:14:11    Rubrik: Svara med citat

Jo, 48 stycken 100Ah blir nog lite mycket. Om du inte tänkt konvertera en mindre lastbil då förstås.
Den motorn du kan få tag på, går den att D-koppla?
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Uppenberg
intresserad


Registreringsdatum: 19 juni 2010
Inlägg: 23
Ort: Umeå

InläggPostat: 2010-06-23 20:37:07    Rubrik: Svara med citat

det är en gammal industrimotor som ska gå på 380 volt står det, vad är D-koppla?
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
kmartins
Aktiv


Registreringsdatum: 18 maj 2010
Inlägg: 85

InläggPostat: 2010-06-23 20:53:35    Rubrik: Svara med citat

http://sv.wikipedia.org/wiki/Trefassystem
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Nikon
Forumstammis


Registreringsdatum: 17 januari 2008
Inlägg: 504

InläggPostat: 2010-06-24 23:44:44    Rubrik: Svara med citat

Många (de flesta?) trefasmotorer går att koppla på två sätt. Y-koppling och D-koppling.
D-kopplingen gör att motorn går på lägre spänning. Ska bla. användas i Norge mm..
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Bert
Passiv


Registreringsdatum: 10 februari 2011
Inlägg: 1
Ort: Älvsjö

InläggPostat: 2011-02-10 11:44:55    Rubrik: Re: Saab konvertering Svara med citat

[quote="ingemargavle"]Jag har funderat på att bygga om min Saab 93 -59 och tänkte byta fjädrar mm så de överenstämmer med en 95 -64 och bromsar från en 95 -67 med skivor fram och trummor bak. Tanken är att då kunna utnytja 95 -64 ans högre totalvikt 1490kg och 93 ans låga tjänstevikt 870kg till en hög last av batterier mm. Sedan för att ha möjlighet att köra lite längre tänkte jag montera dragkrok och ha ett släp med batterier och en disel laddare. Vad tror ni om ett sådant projekt och finns det någom bra inspiratör i närheten av Gävle?
En fördel med Saaben förutom låg vikt och strömlinjeform är att jag inte kommer behöva någon servohjälp till bromsar eller styrning.
har inte bestämt om jag ska åka treväxlat orginal eller byta till fyrväxlat.[/quote]

Vilken lysande ide! De gamla "Gurksnopparna" är ju otroligt lättdrivna! Erik Karlsson På Taket körde skiten ur bilar med mycket mycket mer motoreffekt på 60-talet. Ett tecken på en effektiv bil! Smile
Jag har själv kört i flera år med en 96 -64 som fått skivbromsar fram, V4-växellåda (högre utvxl) och lätt trimmad originalmotor. Inga som helst problem att marcha 110km/h och den drar under 0.7l/mil blandad körning.
De gamla Saabarna är lätta, har en urstark kaross som är mycket strömlinjeformad, de har smala och lättrullande 155x15" däck och frihjul i växellådan. De rullar sjukt lätt på vägen. Jag puttade lite på min 95 -60 i garaget häromdagen och man kan med handkraft flytta den lätt. Jag puttar inte tjänste 9-5:an så lätt...
Jag har länge funderat på att montera in en modern liten turbodiesel i någon av mina gamla Saabar, vilket utan problem borde ge blandad körning under 0.3l/mil, men är nu väldigt lockad av tanken på elmotor! Kör ju mest 1 - 2 mil åt gången.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Johan
Aktiv


Registreringsdatum: 19 maj 2009
Inlägg: 72
Ort: Örebro

InläggPostat: 2012-11-27 07:55:24    Rubrik: Svara med citat

Hej, hur gick det med gammel-Sabarna?
Har vi någon i sverige som byggt el på -92/93/95/96 ?

Jag har två bubblor som nån gång (sen när jag blir rik) skall få återuppstå till ett nytt liv som el-bubblo. De är inte alls lika bra strömlinjeformade som Saabarna tyvärr, men som kort-pendlarbil Stad/50/70-väg duger de ju fint.

Tanken var att stoppa i storformats A123-celler om och när de återuppstår från konkursen&kassa 20ah celler-krånglet, göra ett optimerat lätt 96V system(ca 30 celler) Borde ge ungefär / drygt 1 mil per 30Cells batteristräng i dessa farter. Då har jag hoppats på dubbla förbrukningen mot GM:s EV1 , men de kanske drar mera... hehe.

Skit att det inte finns en massa EV:1or med skrotblybatterier att köpa i mängder nu. ojoj, den skulle bli underbar och pigg som tusan nedbantad till "40"Ah A123 i stället för blypaketet. Eller, med ett fullstort batteri i rätt kemi så skulle man kunna köra över 100 mil på en laddning Smile

Ja, luftmotståndet är VIKTIGT om man skall åka fort & långt på el!
_________________
www.OnGrid.se köpa solceller lägsta pris 6,95kr/W
www.youtube.com/uPowerTv
Kanal med över 200 filmer med Elfordon.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida MSN Messenger
Visa inlägg nyare än:   
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Konvertera din gamla kärra... Alla tider är GMT + 1 timme (svensk normaltid)
Gå till sida Föregående  1, 2
Sida 2 av 2

 
Hoppa till:  
Du kan inte skapa nya inlägg i det här forumet
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
Du kan inte ändra dina inlägg i det här forumet
Du kan inte ta bort dina inlägg i det här forumet
Du kan inte rösta i det här forumet


Skapa forum | Supportforum | Användarvillkor | Integritetspolicy | Cookiehantering | Kontakta oss |




SwiftBlue Theme created by BitByBit
Powered by phpBB © 2001, 2002 phpBB Group
Swedish translation by phpBB Sweden and Virtuality © 2003-2005
Sidan tog 0.06 sekunder att ladda.