Forumindex ELBIL
för elbilsägare och blivande sådana...
 
 Vanliga frågorVanliga frågor   SökSök   MedlemslistaMedlemslista   AnvändargrupperAnvändargrupper   Bli medlemBli medlem 
 ProfilProfil   Logga in för att läsa dina meddelandenLogga in för att läsa dina meddelanden   Logga inLogga in 


Komplettera bensinvärmaren med 12V kupévärmare?
Gå till sida Föregående  1, 2
 
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> kupévärmaren!
Föregående ämne :: Nästa ämne  
Författare Meddelande
nyrell
Aktiv


Registreringsdatum: 18 juli 2011
Inlägg: 61
Ort: Linköping

InläggPostat: 2011-11-27 17:45:05    Rubrik: Svara med citat

Nån tipsade om att skaffa en kupévärmare med amerikansk spänning. Nån som kan tipsa om ett lämpligt ställe?
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
hawk
Elbilsguru


Registreringsdatum: 17 oktober 2007
Inlägg: 2014
Ort: Täby

InläggPostat: 2011-11-27 19:55:26    Rubrik: Svara med citat

Får jag rekomendera en liten läsning av denna tråd
så slipper du kanske köpa saker som sen blir liggande.
http://elbil.forum24.se/elbil-post-18291.html#18291

Jag köpte till slut ett specialtillverkat PTC-element på 2-3kW
100-140V. Det fungerade bra men kanske lite i klenaste laget
för att ersätta eberspächern (bensinvärmaren).
_________________
ElClio -97 -- ElClio -98 -- V70 Bifuel -- E-type -- Elscooter
Det finns 11 sorters människor. De som förstår binära tal, de som inte gör det
och resten som skiter i det.

Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
hannes
Elektrisk


Registreringsdatum: 28 juni 2006
Inlägg: 195

InläggPostat: 2011-11-27 20:29:02    Rubrik: Svara med citat

sök på heater eller space heater på amazon och ebay
om affären inte vill skeppa till Sverige (eller till väldigt dyr frakt) skicka genom shipito.com.

Jag har byggt en värmare med en som var väldigt lik den här http://www.amazon.com/Dayton-3VU37-Electric-Heater-Settings/dp/B0002D0HOY/ref=sr_1_21?ie=UTF8&qid=1322420829&sr=8-21
Bytte fläkten till en 12v datorfläkt och styrde med relät som nämdes tidigare i tråden.
Den ger runt 1500W, vilket är tillräckligt för att hålla rutan fri, men inte så mycket mer, vill du att det ska bli varmt i kupen när det är -10 ute så ska du mer sikta på 3kw. (200-400W tror jag inte är nåt att hålla på med)

Innan jag byggde den körde jag med amerikansk hårtork, hårtork är billigare och jag behövde inte byta fläkten då motorn var en DC-motor (det satt bara en diod i serie).
Nackdelen med hårtork är att den låter som fan och min höll inte så länge (hårtorkar är tydligen inte dimensionerade för särskilt långa gångtider Smile)

Om du kan få en lösning med 2-3kw som hawk tipsar om till rimliga pengar så är det nog bästa lösningen

Ang. effekt du skulle få ut av en 230V värmare körd på 115V så skulle det stämma att det blir en fjärdedel om värmaren hade konstant resistans. I praktiken är dock alla värmare mer eller mindre "självreglerande" genom att resistansen ökar med värmen, mer om den har ett PTC-element. Detta betyder att du kommer få ut något mer än en fjärdedel, då värmaren kommer att hålla lägre resistans än vid normaldrift på 230V.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
nyrell
Aktiv


Registreringsdatum: 18 juli 2011
Inlägg: 61
Ort: Linköping

InläggPostat: 2011-11-27 21:55:08    Rubrik: Svara med citat

ok, tack för tipsen. Jag ska läsa tråden du länkade.

Det där med att resistansen ökar med temperaturen tänkte jag inte på, men det förklarar ju en del!
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
nyrell
Aktiv


Registreringsdatum: 18 juli 2011
Inlägg: 61
Ort: Linköping

InläggPostat: 2011-11-29 20:52:20    Rubrik: Svara med citat

Hawk: Hur fick du tag på ditt specialtillverkade element? Vad kostade det?

Hannes: Ungefär hur kallt kan det bli innan 1500W inte räcker för att hålla rutan isfri längre?

Var monterade du värmaren? Under vindrutetorkarna eller jämte UCLen?


Jag kan väl nämna att jag inte främst är ute efter komfortvärme, utan det viktigaste är att kunna hålla rutan isfri. Jag åkte hem en gång när det var precis under nollan och väldigt fuktigt ute. Fläkten funkade inte och brännare ville inte gå igång. Jag fick köra med fönsterna nere och det gick åt en halv tank spolarvätska - inte så traffiksäkert. Smile Men nu har jag ju fått fart på fläkten i alla fall!
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
hannes
Elektrisk


Registreringsdatum: 28 juni 2006
Inlägg: 195

InläggPostat: 2011-11-29 21:31:09    Rubrik: Svara med citat

Jag hade värmaren lös med lite sladd så jag kunde ha den stående på golvet vid passagerarsätet, eller på passagerarsätet. När det var ordentligt kallt och is på insidan så fick jag hålla den mot rutan ett tag innan man kunde köra iväg. På så sätt funkade det ganska ok även när det var -20-25 förra vintern.
Klurade lite på att göra nån sorts hållare men blev aldrig så.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
nyrell
Aktiv


Registreringsdatum: 18 juli 2011
Inlägg: 61
Ort: Linköping

InläggPostat: 2011-12-07 19:17:00    Rubrik: Svara med citat

Nu har jag sökt med ljus och lykta efter 110V värmare, men kupévärmare verkar inte speciellt populära på den marknaden.

Här finns en kupevärmare "pyroil interior heater": http://www.canadiantire.ca/AST/browse/4/Auto/VehicleAccessories/CarHeaters/PRD~0303409P/Pyroil+Interior+Heater.jsp?locale=en

Här finns lite också: http://www.heatershop.com/electric_heaters.html

Sen finns ju den på amazon som nämndes ovan också.

Jag testade ävenatt maila DEFA och Calix för att fråga om de gjorde kupévärmare för 110V, men icke.

Jag har även letat lite efter värmeelement på Elfa och farnell men inte hittat något vettigt åtminstone inte för rimliga pengar.



Hawk: Var köpte du din specialtillverkade variant?
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
pm_dawn
Elbilsguru


Registreringsdatum: 17 mars 2008
Inlägg: 1731
Ort: Östersund

InläggPostat: 2011-12-07 21:48:18    Rubrik: Svara med citat

http://www.amazon.com/Lasko-754200-Ceramic-Adjustable-Thermostat/dp/B000TKDQ5C/ref=pd_sim_sbs_hg_23

tror jag skulle vara en mycket bra bas.

Mvh
/Per
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
nyrell
Aktiv


Registreringsdatum: 18 juli 2011
Inlägg: 61
Ort: Linköping

InläggPostat: 2012-01-05 22:43:42    Rubrik: Svara med citat

Tack för tipset!

En fråga: Hur drar man en kabel från motorrummet till kupén på smidigaste sätt? Jag öppnade upp panelen längst upp mot vindrutan, men såg inget lämpligt hål.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
hawk
Elbilsguru


Registreringsdatum: 17 oktober 2007
Inlägg: 2014
Ort: Täby

InläggPostat: 2012-01-06 00:26:43    Rubrik: Svara med citat

Jag vill bara ytterligare en gång varna för att
använda de inbyggda termostat som finns på
värmare avsedda för växelström. De kommer
ofrånkommligen att brinna upp vid första försöket.
Ljusbågen kommer inte att släppa vid likström! Sad
_________________
ElClio -97 -- ElClio -98 -- V70 Bifuel -- E-type -- Elscooter
Det finns 11 sorters människor. De som förstår binära tal, de som inte gör det
och resten som skiter i det.

Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Hernik
Forumstammis


Registreringsdatum: 16 december 2007
Inlägg: 639
Ort: Örebro

InläggPostat: 2012-01-12 21:21:04    Rubrik: Svara med citat

nyrell skrev:

En fråga: Hur drar man en kabel från motorrummet till kupén på smidigaste sätt? Jag öppnade upp panelen längst upp mot vindrutan, men såg inget lämpligt hål.


Precis vid UCLen går det att dra in kablar i en befintlig genomföring till kupén, där har jag dragit in mina kablar till bmsen.


Ang el-värmare så är nog den billigaste lösningen hårtorkar. Jag har köpt en 2kW 230V hårtork och ska testa med. Skruvade isär den och det är resistortrådar (vad heter det? minneslucka) lindade i spiral i den. Om man monterar lämpligt antal i ett rör på rad så blir det nog bra, sen en 12V fläkt i änden.

Finns även resehårtorkar som ska gå på 110V men jag förmodar att den då går på halva effekten.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
Hobbyschwede
Forumstammis


Registreringsdatum: 04 september 2011
Inlägg: 431
Ort: Önneröd (Tjörn)

InläggPostat: 2012-11-02 21:58:22    Rubrik: "Värma upp" äldre inlägg men för mig aktuell Svara med citat

Hej.

Har läst dennaspännande tread. Pga problemen med min bensindriven kupevärmaren behöver jag en alternativ för att få min vindrutan fri från imma och is mellan jag köra bilen.

Jag köpte Biltemas 12V kupevärmaren... Men nöjd är jag inte. Han håller bara en liten hål fri. Att köra säkert med hel fri vindruta funka inte.

Nu söker jag en alternativ.

Min tanka:
Sladd från båda kontaktorer i ett vanligt 230V skarvuttag (alternativ 1fas CEE-don). Använda två säkringar (men vilka är oklart än) och koppla hårtorkare (USA) eller vanlig 230V kupevärmaren.

"Fördelen" är, starta jag bilen så har jag ström för el-värmaren. Stänga jag av bilen, är el-värmaren strömlös och jag kan, om jag vill, koppla bort pluggen utan att har den farliga ljusbågen.

Vad tänkar ni? Kan det funka?

Mvh
Daniel
_________________
--- Renault El-Clio ´97 ---
--- Renault El-Clio ´97 (Projekt) ---
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
pm_dawn
Elbilsguru


Registreringsdatum: 17 mars 2008
Inlägg: 1731
Ort: Östersund

InläggPostat: 2012-11-02 22:14:05    Rubrik: Svara med citat

Ja det kan fungera så länge hårtorken eller kupevärmaren fungerar på likström (DC).
En vanlig resehårtork 110/220vac brukar inte fungera direkt på DC utan modifieringar.
En vanlig billig kupevärmare 230vac brukar inte heller fungera på DC eftersom motorerna är av ACtyp i dessa.
Däremot brukar Slimkupevärmare typ Defa Termini och likande som har 12vdc fläkt i sig fungera på DC. Men effekten blir ganska låg när man kör dessa på 114v i stället för 230v.

Jag har testat min DEFA Termini och den fungerar rakt av på bilen DC. men den värmer inte så mycket.
kolla denna tråd:
http://elbil.forum24.se/elbil-about2887.html

Mvh
/Per
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
Hobbyschwede
Forumstammis


Registreringsdatum: 04 september 2011
Inlägg: 431
Ort: Önneröd (Tjörn)

InläggPostat: 2012-11-02 22:36:03    Rubrik: Svara med citat

Oi... det gick snabb. Var precis ute och kolla lite vilken UCL modell jag har. Men det regnar ute... Imorgon kanske.

Tack för svaret!

Att värma kupén är inte så viktig. Jag brukar att värma upp bilen med 230V kupévärmaren om det behövs. Till jobbet eller dagis har jag det ungefär 5 till 10 minuter. Problemet har jag bara, ner jag vill köra hem. Då har jag imma/is på vindrutan.

Ibland besöka jag kompisar som bor 30 minuter bort från mig. Men även här är värme i kupén andra prioritet.

Känner du värmen från din DEFA Termini?

Egentligen ska biltemas 12V värmaren har 200W, men det känns nästan ingeting... Varje 25W glödlampan är värmare än biltemas kupévärmare...

Mvh
Daniel
_________________
--- Renault El-Clio ´97 ---
--- Renault El-Clio ´97 (Projekt) ---
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Visa inlägg nyare än:   
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> kupévärmaren! Alla tider är GMT + 1 timme (svensk normaltid)
Gå till sida Föregående  1, 2
Sida 2 av 2

 
Hoppa till:  
Du kan inte skapa nya inlägg i det här forumet
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
Du kan inte ändra dina inlägg i det här forumet
Du kan inte ta bort dina inlägg i det här forumet
Du kan inte rösta i det här forumet


Skapa forum | Supportforum | Användarvillkor | Integritetspolicy | Cookiehantering | Kontakta oss |




SwiftBlue Theme created by BitByBit
Powered by phpBB © 2001, 2002 phpBB Group
Swedish translation by phpBB Sweden and Virtuality © 2003-2005
Sidan tog 0.07 sekunder att ladda.