Forumindex ELBIL
för elbilsägare och blivande sådana...
 
 Vanliga frågorVanliga frågor   SökSök   MedlemslistaMedlemslista   AnvändargrupperAnvändargrupper   Bli medlemBli medlem 
 ProfilProfil   Logga in för att läsa dina meddelandenLogga in för att läsa dina meddelanden   Logga inLogga in 


Fundering

 
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Konvertera din gamla kärra...
Föregående ämne :: Nästa ämne  
Författare Meddelande
lasse1955
Elektrisk


Registreringsdatum: 27 februari 2011
Inlägg: 200
Ort: Sala

InläggPostat: 2012-09-25 18:38:25    Rubrik: Fundering Svara med citat

Efter några mindre elkonverteringar (gräsklippare, moped, gokart och motorcykel) har jag funderat på att elkonvertera en bil.
Förutom att detta är ett betydligt mer krävande projekt för en heltidsarbetande familjefar, så blir kostnaderna avsevärda.
Batteri på 27kWh kostar 100 000:- +.
Motor och kontroller kostar 25-40 000:-
Till detta kommer en lämplig bil som inte får vara rostig eller alltför sliten.
Plus massor med smågrejer, plus att eventuellt bromssystemet måste bytas ut med nuvarande bestämmelser (rätta mej om jag har fel).
Det drar säkert iväg över 200 000:-, och blir svårmotiverat när man i England kan få en beg. Nissan Leaf för ca 160 000:- (helt säkert billigare om man köper rent och för export, kolla Ebay.co.uk).

Vad tror ni om att ha som projekt att bygga om den från högerstyrd till vänsterstyrd?
Främsta frågan: Tror ni att karossen är lika för RHD och LDH, dvs. finns hål och fästen för rattstång och pedalställ på båda sidorna? Eller är det olika för höger och vänsterstyrda modeller. Jag har frågat Nissan Europa, men de hänvisar till en auktoriserad verkstad. Jag kan nog lika gärna fråga svärmor.
Jag förstår att jag måste byta styrväxel, men den är nog inte enkom utvecklad för Leaf, utan borde finnas på någon annan Nissanmodell och vara tillgänglig på skroten.
Instrumentbrädan blir förstås ny.
Ett stort pyssel blir kabelstammen. Jag antar att den inta bara är att svänga över.
Men jag har jobbat med el i hela mitt liv så jag är inte orolig för att skarva ett hundratal kablar. Dessutom är det bussystem till ratten så trådskarvarna blir nog betydligt färre.
Vad tror ni?
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
cealmseven
Elektrisk


Registreringsdatum: 19 februari 2011
Inlägg: 212

InläggPostat: 2012-09-25 19:24:20    Rubrik: Svara med citat

--- Vad tror ni? --- Svårt på gränsen till omöjligt om du skall bygga om från RHD till LHD. Inget är väl omöjligt.

Du får bygga om så pass mycket att det blir en amatörbyggd bil, ombyggt fordon kan du nog glömma helt.

gå in på www.sfro.com och sök fram din närmsta SFRo-besiktningsman. REsonera kring projektet, kontakta sedan Borlänge och Fordonstekniskabyrån och resonera med dem.

Utifrån det svar du får kommer du märka om det är ett görligt projekt eller ej.

Pengafrågan är helt upp dig den avgör troligen inte projektets realiserbarhet eller ej.

Alternativet är att göra ett enklare projekt med en ej helbilsgodkänd 90-talare. Finns många fina sådana att välja på.

Möjligheter finns, svårigheter också

Lycka till.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Elon Jr.
Elektrisk


Registreringsdatum: 03 februari 2012
Inlägg: 119

InläggPostat: 2012-09-25 20:03:35    Rubrik: Svara med citat

Är inte säker på att det behöver bli amatörbygge av det hela. Är det ens med i bilregistret vilken sida ratten sitter på? Ingen info som syns iaf.

Det finns gott om folk som konverterat både Nissan Skyline, Toyota Supra och diverse Lotusar som Elise och Exige som plockats hem från UK.

Sök på Garaget på de två förstnämnda så kan du säkert hitta några forumtrådar att läsa mer i.

Bäst vore förstås att hitta en smälld Leaf på skroten nånstans som du kan plocka delar från. Bildensbasen har inte ens Leaf som valbar modell, det kanske inte har skrotats nån ännu..
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
elfi
Elbilsguru


Registreringsdatum: 09 oktober 2008
Inlägg: 2666
Ort: Örebro

InläggPostat: 2012-09-26 09:47:07    Rubrik: Svara med citat

Eller så tittar du på trillingarna i EU… MIEV, C-zero, I-on kan man köpa under 18.000EUR… Finns i Sverige för 189.000 som är förhandlingsbart...
_________________
ZOE & TwinEngine
It’s just me myself and I
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
Electrique Erik
Forumstammis


Registreringsdatum: 23 juni 2006
Inlägg: 444
Ort: Lund

InläggPostat: 2012-09-26 12:47:17    Rubrik: Svara med citat

Ingen som funderat på att plocka hem en Leaf från USA. Finns väl en del på ebay till vettiga pengar?
_________________
Är det inte lätt att få sladd med en elbil?

Nissan Leaf Tekna -14
Nissan Leaf Acenta -14 (såld)
Renault Clio El -97 (såld)
Renault Clio El -96 (såld)
VW Golf Citystromer -92 (såld)
Reliant Fox Elbil -87 (såld)
VW Polo Elbil -82 (såld)
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
elfi
Elbilsguru


Registreringsdatum: 09 oktober 2008
Inlägg: 2666
Ort: Örebro

InläggPostat: 2012-09-26 13:37:03    Rubrik: Svara med citat

Vad kostar transport från USA till Sverige?

Är någon sugen att dela container?

8
_________________
ZOE & TwinEngine
It’s just me myself and I
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
lasse1955
Elektrisk


Registreringsdatum: 27 februari 2011
Inlägg: 200
Ort: Sala

InläggPostat: 2012-09-26 19:22:40    Rubrik: Svara med citat

Jag har kollade på detta för ett halvår sedan.
Frakten är den lilla kostnaden.
Med alla avgifter så ökar prislappen från USA med ca 100 000:-, innan den är körklar på gatan i Sverige.
Då är man uppe i nästan samma pengar som här.
Fördelen med UK är att det är inom EU, och det i princip bara är frakten som kostar (om det inte vore för att ratten sitter på fel sida).
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
lasse1955
Elektrisk


Registreringsdatum: 27 februari 2011
Inlägg: 200
Ort: Sala

InläggPostat: 2012-10-13 18:25:26    Rubrik: Svara med citat

Provkörde Leaf (på Hedins bil i Uppsala) igår.
Både jag och gumman blev helt sålda på den.
Sååå synd att man inte har råd......
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Poppe
Elbilsguru


Registreringsdatum: 25 juni 2006
Inlägg: 1595
Ort: Göteborg / Billdal

InläggPostat: 2012-10-14 11:53:05    Rubrik: Svara med citat

För att åtminstone reda ut en av frågorna kan jag berätta om bilimport från USA, jag gjorde nämligen det i somras.
Det finns en firma som heter jetcarrier.com med bas i Norge som fraktar mellan USA och Skandinavien. Inte bara bilar utan vad som helst kan man få skeppat.
Bilar plockas upp på de sedvanliga ställena. San Diego på västkusten eller New York och några andra ställen på öst kusten. Har ochså någon hamn i Texas.
Jag beställde upphämtning av min bil i Pennsylvania vilket kostade $500 och sedan kostade frakten på båt $1800 från N.Y till Göteborg. Alla bilar går som "däcklast" dvs på vanliga biltransportfartyg. Ett krav är då att dom är körbara.

Vid hämtning i tullen får man betala 10% på inköpspriset i tull samt moms på inköpspris, frakt och tull.
Jag hade "tur" (läs: räknade med) att komma billigare undan genom att få fordonet som tullklassning samlarfordon vilket lyckades och varvid jag slapp tull helt och hållet och klarade mig med 12% i moms och sparade därvid ca 20.000 SEK.

Passa på nu medans dollarpriset är på en väldigt låg nivå.

Den billigaste Leaf jag såg på ebay var en för ca $22.000 omräknat till svenska blir det ca 150.000
Transport i USA = ?
Båttransport $1800 = 12.000
Tull = 15.000
Moms = 44.000
Totalt SEK 221.000
Tillkommer besiktnings och reg avgifter = några tusenlappar.

Billigaste Leaf på blocket; 299.000
Nog borde det gå att få ekonomi i det !

På engelska ebay finns flera Leaf för under £17.000 = SEK 187.000
Frågan är hur man får hem den ?
Färja till Esbjerg är väl närmast Sverige man kan komma med båt ?
Ombyggnad till vänstersyrd, får man det för 34.000 ? Knappast på en verkstad men gör man det själv går det kanske. Flytt av ratt med ny styrväxel. Flytt av pedaler, ny dragning av bromsledningar. Ny I-bräda, frågan är om man kan hitta en sådan på skroten. Det krävs ju en sidosmälld bil för att inte passbagen skall ha löst ut och förstört brädan.
Förlängning av kablage i i-bräda. Ny lampor för högerasymetriskt ljus mm.

Jag skulle nog satsat på en från USA och slippa allt jobbet och osäkerheten.
_________________
Chevrolet Volt -12
Husqvarna Cornette -59
Chevrolet Corvair Convertible -64
Chevrolet Rampside Pick Up -61

Growing old is mandatory, growing up is optional.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
lasse1955
Elektrisk


Registreringsdatum: 27 februari 2011
Inlägg: 200
Ort: Sala

InläggPostat: 2012-10-17 07:05:55    Rubrik: Svara med citat

Tack för upplysningen.
Nu har vi fått veta hur det faktiskt är.
Jag hittar inte längre den hemsida som hade specat alla kostnader. De landade på ca 100" stället för dina 70-80" (kanske spelar det in att Leaf:en var dyrare då, för ett halvår sedan, vilket påverkar moms och tull).
Men det spelar ingen roll, då du har färska uppgifter på det hela.
Tack.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Visa inlägg nyare än:   
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Konvertera din gamla kärra... Alla tider är GMT + 1 timme (svensk normaltid)
Sida 1 av 1

 
Hoppa till:  
Du kan inte skapa nya inlägg i det här forumet
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
Du kan inte ändra dina inlägg i det här forumet
Du kan inte ta bort dina inlägg i det här forumet
Du kan inte rösta i det här forumet


Skapa forum | Supportforum | Användarvillkor | Integritetspolicy | Cookiehantering | Kontakta oss |




SwiftBlue Theme created by BitByBit
Powered by phpBB © 2001, 2002 phpBB Group
Swedish translation by phpBB Sweden and Virtuality © 2003-2005
Sidan tog 1.27 sekunder att ladda.