Forumindex ELBIL
för elbilsägare och blivande sådana...
 
 Vanliga frågorVanliga frågor   SökSök   MedlemslistaMedlemslista   AnvändargrupperAnvändargrupper   Bli medlemBli medlem 
 ProfilProfil   Logga in för att läsa dina meddelandenLogga in för att läsa dina meddelanden   Logga inLogga in 


SFRO godkände våra A-klass!

 
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Konvertera din gamla kärra...
Föregående ämne :: Nästa ämne  
Författare Meddelande
lem
Elbilsguru


Registreringsdatum: 15 januari 2007
Inlägg: 1818
Ort: Täby

InläggPostat: 2012-06-28 21:16:13    Rubrik: SFRO godkände våra A-klass! Svara med citat

Äntligen har vi kommit hit!

Bilprovningen är bokad 15 aug så sedan kommer två A klass rulla dagligen i Stockholm.

Det känns lite snopet att biltullar precis införts! Vi har också kunnat försäkra dem hyggligt.

Trevlig sommar!
Lars o Gunnar
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
Johnny J
Elbilsguru


Registreringsdatum: 23 september 2007
Inlägg: 1736
Ort: GBG

InläggPostat: 2012-06-28 22:36:34    Rubrik: Svara med citat

Gött!

I för att vara sån, men SFRO godkände min också men det blev helstopp på Bilprovningen...hoppas ni har bättre tur!
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
exile
Elektrisk


Registreringsdatum: 11 februari 2008
Inlägg: 123

InläggPostat: 2012-08-04 07:51:22    Rubrik: Svara med citat

Glöm inte att meddela hur det går!
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
lem
Elbilsguru


Registreringsdatum: 15 januari 2007
Inlägg: 1818
Ort: Täby

InläggPostat: 2012-08-04 07:59:16    Rubrik: Svara med citat

Johnny J skrev:
Gött!

I för att vara sån, men SFRO godkände min också men det blev helstopp på Bilprovningen...hoppas ni har bättre tur!


Hej Jonny!
Jag har inte följt allt, vad hängde det på?
Vi skall besiktiga 15 aug på samma ställe som de andra 2 blivit godkända.
Hälsningar
Lars
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
Johnny J
Elbilsguru


Registreringsdatum: 23 september 2007
Inlägg: 1736
Ort: GBG

InläggPostat: 2012-08-04 16:25:37    Rubrik: Svara med citat

lem skrev:
Johnny J skrev:
Gött!

I för att vara sån, men SFRO godkände min också men det blev helstopp på Bilprovningen...hoppas ni har bättre tur!


Hej Jonny!
Jag har inte följt allt, vad hängde det på?
Vi skall besiktiga 15 aug på samma ställe som de andra 2 blivit godkända.
Hälsningar
Lars


Ja det hela kändes som ett stort skämt, de kollade inte ens på SFROs protokoll. Men slutligen föll det väl på att de inte tyckte den var tillräckligt mycket ändrad...blir förbannad bara jag tänker på det.
Överklagan till Transportstyrelsen gav inget heller.

Skall ta tag i det när jag får mer tid, byta bromsar fram eller nåt...
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
lem
Elbilsguru


Registreringsdatum: 15 januari 2007
Inlägg: 1818
Ort: Täby

InläggPostat: 2012-08-16 05:29:36    Rubrik: Bilprovning ok Svara med citat

Äntligen!

Bolprovningen godkände våra två A-klass i går. Nu är det bara o åk!

Lycklig Lars
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
lem
Elbilsguru


Registreringsdatum: 15 januari 2007
Inlägg: 1818
Ort: Täby

InläggPostat: 2012-08-16 05:32:53    Rubrik: Svara med citat

Johnny J skrev:
Gött!

I för att vara sån, men SFRO godkände min också men det blev helstopp på Bilprovningen...hoppas ni har bättre tur!


Vad var det för bil och vad byggde Du om?
Hälsningar Lars
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
hawk
Elbilsguru


Registreringsdatum: 17 oktober 2007
Inlägg: 2019
Ort: Täby

InläggPostat: 2012-08-16 07:48:56    Rubrik: Svara med citat

Grattis!
Skönt att ni kommit fram efter så lång tid.
Kom du även fram till täby på en laddning?
_________________
ElClio -97 -- V70 Bifuel -- E-type -- Elscooter
Det finns 11 sorters människor. De som förstår binära tal, de som inte gör det
och resten som skiter i det.

Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
lem
Elbilsguru


Registreringsdatum: 15 januari 2007
Inlägg: 1818
Ort: Täby

InläggPostat: 2012-08-16 09:28:47    Rubrik: Svara med citat

Hej!

Jag hann inte vänta på att ladda fullt. Gunnar som besiktigade på morgonen hann dock ladda och kom hem till Sollentuna på mindre än 2/3 av packen (10 mil, mest motorväg). Mycket lovande med andra ord!!

Jag har också problem med en glappande styrkabel i BMS mellan kort no 5/6 som vi skall åtgärda innan jag tar "stora språnget" hem.

Nu börjar vi att lära oss Mercan. Det är lite nytt att tänka på:

- Vilka larmgränser skall vi ha för att få optimal livslängd på packen och vad ger detta för praktisk körsträcka? Skall man ha en "köra långt" inställning med högre toppspänning för att skjuta i det sista?
- Hur jämna är batterierna och hur optimerar vi utjämningen? Stämmer de antaganden vi kört med fullt ut?
- Hur skall bilen köras? Att lägga i 4:an över 70 km sparar mkt ström speciellt när man kör över 110 km/h.
- Fungerar varningar bra och hur känns effektbegränsningen?
- Hur ställer man in laddning? Här väljer man hur många kW man vill ta ut ur eluttaget och kan välja att bara ta ut t.ex. 6 A som vi önskat vid motorvärmareuttag.
- Adaptar till trefas uttaget (3 fas 16A) måste lånas från de andra bilarna så det finns till alla varianter.

Hälsningar
Lars
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
Knut.Karlsson
Elektrisk


Registreringsdatum: 10 januari 2009
Inlägg: 226
Ort: Färjestaden

InläggPostat: 2012-08-16 19:04:49    Rubrik: Svara med citat

Som någon annan föreslog här i någon annan tråd tycker även jag att det bästa ändå måste vara en variant där man räknar Ah eller kWh och så får man stanna när man kommer till 80% DOD. Eller kanske 90%. Kör själv enligt den principen. Och tycker det fungerar väldigt bra.

Man vill ju inte komma fram "nästan".

/Knut
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
lem
Elbilsguru


Registreringsdatum: 15 januari 2007
Inlägg: 1818
Ort: Täby

InläggPostat: 2012-08-16 19:56:48    Rubrik: Svara med citat

Knut.Karlsson skrev:
Som någon annan föreslog här i någon annan tråd tycker även jag att det bästa ändå måste vara en variant där man räknar Ah eller kWh och så får man stanna när man kommer till 80% DOD. Eller kanske 90%. Kör själv enligt den principen. Och tycker det fungerar väldigt bra.

Man vill ju inte komma fram "nästan".

/Knut


Vi räknar i kW och har två gränser (ställbara) för sköldpadda resp stopp.

De är satta på 30 resp 10%. Vet du lämpliga värden på topp/bottenspänning?

Hälsningar
Lars
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
Knut.Karlsson
Elektrisk


Registreringsdatum: 10 januari 2009
Inlägg: 226
Ort: Färjestaden

InläggPostat: 2012-08-16 21:07:49    Rubrik: Svara med citat

Aha toppen...

Nej, jag vet inga lämpliga spänningar men jag har investerat i ett minibms till mitt batteri och där är toppspänningen 3.8V.

Ur databladet:
LVC is set to 2.5V at 0C temp, 2.6V at 25C temp and 2.7V at 50C temp, linearly adjusting itself across the entire temp range."

Jag tycker det verkar som bra värden.

Att "pressa" toppspänningen är enligt min uppfattning bara dumt. Man kommer inte många meter extra för att man höjer toppspänningen en tiondel. Otroligt lite extra att finna "på toppen".

Men det är ju inget nytt. Det kan man ju läsa om överallt här på forumet.

/Knut
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Visa inlägg nyare än:   
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Konvertera din gamla kärra... Alla tider är GMT + 1 timme (svensk normaltid)
Sida 1 av 1

 
Hoppa till:  
Du kan inte skapa nya inlägg i det här forumet
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
Du kan inte ändra dina inlägg i det här forumet
Du kan inte ta bort dina inlägg i det här forumet
Du kan inte rösta i det här forumet


Skapa forum | Supportforum | Användarvillkor | Integritetspolicy | Cookiehantering | Kontakta oss |




SwiftBlue Theme created by BitByBit
Powered by phpBB © 2001, 2002 phpBB Group
Swedish translation by phpBB Sweden and Virtuality © 2003-2005
Sidan tog 0.06 sekunder att ladda.