Forumindex ELBIL
för elbilsägare och blivande sådana...
 
 Vanliga frågorVanliga frågor   SökSök   MedlemslistaMedlemslista   AnvändargrupperAnvändargrupper   Bli medlemBli medlem 
 ProfilProfil   Logga in för att läsa dina meddelandenLogga in för att läsa dina meddelanden   Logga inLogga in 


"Solbilspoolen"
Gå till sida Föregående  1, 2
 
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Nissan
Föregående ämne :: Nästa ämne  
Författare Meddelande
lasse1955
Elektrisk


Registreringsdatum: 27 februari 2011
Inlägg: 200
Ort: Sala

InläggPostat: 2012-04-05 18:00:36    Rubrik: Svara med citat

Sven skrev:

Det är definitivt enklare att ansluta panelerna med inverters ut på nätet.

Jag håller helt med. Det är mycket enklare. Men när någon påstår sej ladda direkt så måste jag väl få fråga vilken TEKNIK man använder? För att se om direktladdning, med sina fördelar, kan bli lika enkelt.

Sven skrev:

man slipper dessutom en batteribank.

Batteribank?? Den enda "batteribank" som behövs vid direktladdning är den som sitter i bilen.

Sven skrev:

Man vet dessutom att man alltid får full effekt från elnätet.

Om det är mulet och/eller man har bråttom laddar man naturligtvis som vanligt via elnätet.

Sven skrev:

Jag ser inte problemet med att det inte alltid är solelen som laddar bilarna.

Inte jag heller. För hundrade och sista gången: Jag är intresserad av TEKNIKEN och det var därför jag ställde frågan!
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
lasse1955
Elektrisk


Registreringsdatum: 27 februari 2011
Inlägg: 200
Ort: Sala

InläggPostat: 2012-04-05 18:33:15    Rubrik: Svara med citat

Drivmedel skrev:
Någon som har synpunkter på detta solcellspaket?

http://www.nyedalsolenergi.se/solceller/solcellspaket-1-fas/500w-solcellspaket-1-fas/

Jag har kört med en likadan Steca-inverter i full-last i tre år nu och det har inte varit några problem alls. Den sitter utomhus på en av mina trackers och är därför inmonterad i ett tätt apparatskåp, som blir ganska varmt på sommaren. Trots det fungerar den klanderfritt, så det verkar vara bra kvalité.

Eftersom jag var energibolagets första nätanslutna solelsanläggning kopplade dom upp massor av mätutrustning i mitt mätarskåp under en vecka för att se att jag inte "körde ut någon skit på nätet".
Dom hade inget att erinra, så invertern passerade den kontrollen också. Men det var väntat.

Jag ser heller inte att panelerna skulle vara av sämre kvalité, men det är svårare att bedöma och jag har inte sett några direkt dåliga solpaneler på marknaden.
Jag kan nämna att jag nyligen såg på aliexpress.com att det nu kommit paneler med svart ram och svart fyllnadsmassa. Detta gör att de inte "sticker ut" med sitt utseende, utan smälter in bättre.

När det gäller priset så är det väl vad man får betala för en anläggning här i Sverige. Jag antar att du kollat runt på Svenska leverantörer.

Som jämförelse kan jag nämna att den 2kW-anläggning som företaget säljer är ganska precis dubbelt så dyr som den 2kW-anläggning jag just nu monterar. Till den har jag köpt solpaneler från Kina, samt en Österrikisk Fronius- inverter.
Men på en mindre anläggning, som den du funderar på, blir nog förtjänsten mindre pga fasta kostnader i importen.
Plus att det är en del pyssel att göra affärer med ett Kinesiskt företag, om man inte handlat av dom förut (Scam-sökning, produktuppgifter, fraktföretag mm). Inget svårt, men lite tidsödande.
Men har man bara tid så kan det vara ganska stimulerande att genomföra en importaffär. Jag har också fått flera vänner där borta, och det är trevligt att lära känna dom och deras kultur och vardag
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Drivmedel
Elektrisk


Registreringsdatum: 09 juli 2008
Inlägg: 207
Ort: Södra Sandby

InläggPostat: 2012-08-05 17:14:55    Rubrik: Svara med citat

Så va solcellsanläggningen på 3,12kWp driftsatt och levererar energi ut på elnätet, projektet kan följas på www.solcellforum.se
Så nu blir det till att fortsätta projektet konverteringen av Clion med 200Ah
batterierna.
_________________
Minst 550.000 km med elbil.
Nu BMW i3 2018 BEV 8kWp solceller
6kWp solfångare vacumrör
Förr
VW Polo 82 egenkonv.
Reliant FOX
W City Strom
Renault Clio x2
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
Lars E
Forumstammis


Registreringsdatum: 17 november 2011
Inlägg: 290
Ort: Orust

InläggPostat: 2012-08-06 10:11:12    Rubrik: Svara med citat

Här kostar ett komplett kitt på tex 3,3kw 3000pund

http://www.solar4trade.co.uk/
_________________
Mvh!
Lars E
Renault Clio Electrique -97, Citroen Berlingo -05, Renault Kangoo Maxi ZE -12, 2 Renault Kangoo ZE -12, Mercedes Vito E-Cell -12, Renault Zoe Intense -13

www.orustengineering.se
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post Besök användarens hemsida
Visa inlägg nyare än:   
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Nissan Alla tider är GMT + 1 timme (svensk normaltid)
Gå till sida Föregående  1, 2
Sida 2 av 2

 
Hoppa till:  
Du kan inte skapa nya inlägg i det här forumet
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
Du kan inte ändra dina inlägg i det här forumet
Du kan inte ta bort dina inlägg i det här forumet
Du kan inte rösta i det här forumet


Skapa forum | Supportforum | Användarvillkor | Integritetspolicy | Cookiehantering | Kontakta oss |




SwiftBlue Theme created by BitByBit
Powered by phpBB © 2001, 2002 phpBB Group
Swedish translation by phpBB Sweden and Virtuality © 2003-2005
Sidan tog 0.06 sekunder att ladda.