Forumindex ELBIL
för elbilsägare och blivande sådana...
 
 Vanliga frågorVanliga frågor   SökSök   MedlemslistaMedlemslista   AnvändargrupperAnvändargrupper   Bli medlemBli medlem 
 ProfilProfil   Logga in för att läsa dina meddelandenLogga in för att läsa dina meddelanden   Logga inLogga in 


Laddning J1772 32A

 
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Nissan
Föregående ämne :: Nästa ämne  
Författare Meddelande
ricwan
Elektrisk


Registreringsdatum: 10 mars 2012
Inlägg: 108
Ort: Kungsbacka

InläggPostat: 2012-04-20 06:26:34    Rubrik: Laddning J1772 32A Svara med citat

Läst runt lite angående J1772 och vad jag förstår så skall Leaf:en klara Level 2, vilket är väl upp till 32A laddning.
Det skrivs mycket om 16A laddare, men finns det även "laddkablar" som är anpassade för 32A, har inte sett sådana.. är det för att det ställer för höga krav på elnätet?

(Är rätt stort steg från 16A -> Chademo snabbladdare, kör man 32A kan den väl ladda fullt på runt 3h någonstans)

http://en.wikipedia.org/wiki/SAE_J1772
http://en.wikipedia.org/wiki/Level_1,_2,_and_3_charging#Level_1.2C_2.2C_and_3_charging
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Sven
Elektrisk


Registreringsdatum: 10 maj 2008
Inlägg: 190
Ort: Malmö

InläggPostat: 2012-04-20 07:59:17    Rubrik: Re: Laddning J1772 32A Svara med citat

ricwan skrev:
Läst runt lite angående J1772 och vad jag förstår så skall Leaf:en klara Level 2, vilket är väl upp till 32A laddning.
Det skrivs mycket om 16A laddare, men finns det även "laddkablar" som är anpassade för 32A, har inte sett sådana.. är det för att det ställer för höga krav på elnätet?

(Är rätt stort steg från 16A -> Chademo snabbladdare, kör man 32A kan den väl ladda fullt på runt 3h någonstans)

http://en.wikipedia.org/wiki/SAE_J1772
http://en.wikipedia.org/wiki/Level_1,_2,_and_3_charging#Level_1.2C_2.2C_and_3_charging


Våra LEAFar klarar 3.6kW, det står i manualen. Det ryktas om 32A i nästa modell.

Sedan har ABB släppt billigare 22kW CHAdeMO-laddare som kan vara ett alternativ.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Tomas
intresserad


Registreringsdatum: 14 mars 2009
Inlägg: 39
Ort: Stockholm

InläggPostat: 2012-04-20 12:25:58    Rubrik: Svara med citat

Själv är jag mycket skeptisk till den praktiska nyttan av 32A laddning via J1772. (Även om Ford försöker marknadsföra detta som en fördel med deras Focus EV)

J1772 är en-fas. Att kunna ta 32A enfas kräver (I alla fall i Sverige) ett svindyrt el-abbonemang. I klass med en mindre industri.

Upp till 16A (3.6kW) är realistiskt med enfas, men måste man ladda fortare är det mycket vettigare med trefas. Alltså Chademo, för Leaf ägare.

Det börjar ju komma mindre varianter av Chademo laddare som kan vara ett realistiskt alternativ för privatpersoner som verkligen behöver ladda så fort.

Man skall inte ladda fortare än man verkligen behöver. Det blir bara onödigt dyrt.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
hannes
Elektrisk


Registreringsdatum: 28 juni 2006
Inlägg: 197

InläggPostat: 2012-04-20 12:38:06    Rubrik: Svara med citat

Hos mig är årsavgiften vid resp. huvudsäkring:
16 A: 2 225
20 A: 3 195
25 A: 4 345
35 A: 6 765

Beror ju på lite vad man har från början, men har man redan 25A vilket inte är helt ovanligt, så är det 2420kr/år i merkostnad
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
ricwan
Elektrisk


Registreringsdatum: 10 mars 2012
Inlägg: 108
Ort: Kungsbacka

InläggPostat: 2012-04-20 12:44:21    Rubrik: Svara med citat

Tomas skrev:
Själv är jag mycket skeptisk till den praktiska nyttan av 32A laddning via J1772. (Även om Ford försöker marknadsföra detta som en fördel med deras Focus EV)

J1772 är en-fas. Att kunna ta 32A enfas kräver (I alla fall i Sverige) ett svindyrt el-abbonemang. I klass med en mindre industri.


Tänker främst på jobbet... har 16A laddare där nu och det fungerar klart mycket bättre än 10A. Men eftersom vi inte skulle ha några problem att dra fram ett "riktigt" 32A uttag så ville jag bara höra iallafall.

Vad gäller hemmaladdning laddar jag bilen precis som mobilen - över natten och då räcker 10A utmärkt. Det är just om jag kör bilen till jobbet och skall vidare på längre uppdrag eller flera på en dag "runt" jobbet - då är det smidigt att kunna toppa upp den lite snabbt. Men som sagt, 16A är ett jättelyft bara det. Förhoppningsvis kommer Chademoladdarna komma ner i pris så man kan köpa en sådan lite senare...
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Tomas
intresserad


Registreringsdatum: 14 mars 2009
Inlägg: 39
Ort: Stockholm

InläggPostat: 2012-04-20 13:11:39    Rubrik: Svara med citat

hannes skrev:
Hos mig är årsavgiften vid resp. huvudsäkring:
16 A: 2 225
20 A: 3 195
25 A: 4 345
35 A: 6 765

Beror ju på lite vad man har från början, men har man redan 25A vilket inte är helt ovanligt, så är det 2420kr/år i merkostnad


Japp. Merkostnaden för elabbonemanget kan alltså bli mer än bilens totala årsförbrukning av el...
(Fast det beror förståss på hur mycket man kör)

Om man har tillgång till 32A på jobbet, och kör mycket i tjänsten så håller jag med om att det kan vara bra att kunna ladda med 32A med J1772.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
taz79
Elbilsguru


Registreringsdatum: 24 augusti 2010
Inlägg: 1854
Ort: Kungsbacka

InläggPostat: 2012-05-10 12:09:58    Rubrik: Svara med citat

ricwan skrev:
Tomas skrev:
Själv är jag mycket skeptisk till den praktiska nyttan av 32A laddning via J1772. (Även om Ford försöker marknadsföra detta som en fördel med deras Focus EV)

J1772 är en-fas. Att kunna ta 32A enfas kräver (I alla fall i Sverige) ett svindyrt el-abbonemang. I klass med en mindre industri.


Tänker främst på jobbet... har 16A laddare där nu och det fungerar klart mycket bättre än 10A. Men eftersom vi inte skulle ha några problem att dra fram ett "riktigt" 32A uttag så ville jag bara höra iallafall.

Vad gäller hemmaladdning laddar jag bilen precis som mobilen - över natten och då räcker 10A utmärkt. Det är just om jag kör bilen till jobbet och skall vidare på längre uppdrag eller flera på en dag "runt" jobbet - då är det smidigt att kunna toppa upp den lite snabbt. Men som sagt, 16A är ett jättelyft bara det. Förhoppningsvis kommer Chademoladdarna komma ner i pris så man kan köpa en sådan lite senare...


Har du en Leaf och bor i Kungsbacka? Fräckt.. Jag bor i kungsbacka och har ännu inte sett nån leaf på vägarna.. Då kanske man ser dig nån gång... Var jobbar du?
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
ricwan
Elektrisk


Registreringsdatum: 10 mars 2012
Inlägg: 108
Ort: Kungsbacka

InläggPostat: 2012-05-10 13:34:22    Rubrik: Svara med citat

taz79 skrev:

Har du en Leaf och bor i Kungsbacka? Fräckt.. Jag bor i kungsbacka och har ännu inte sett nån leaf på vägarna.. Då kanske man ser dig nån gång... Var jobbar du?


Jepp, stämmer utmärkt... bor i KBA och jobbar i Mölndal...
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
taz79
Elbilsguru


Registreringsdatum: 24 augusti 2010
Inlägg: 1854
Ort: Kungsbacka

InläggPostat: 2012-05-10 13:53:31    Rubrik: Svara med citat

ricwan skrev:
taz79 skrev:

Har du en Leaf och bor i Kungsbacka? Fräckt.. Jag bor i kungsbacka och har ännu inte sett nån leaf på vägarna.. Då kanske man ser dig nån gång... Var jobbar du?


Jepp, stämmer utmärkt... bor i KBA och jobbar i Mölndal...


Sorry för OT .. Smile Haha.... Jag jobbar med i Mölndal... Bor i Vallda.. Jobbar på Flöjelbergsgatan...
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
ricwan
Elektrisk


Registreringsdatum: 10 mars 2012
Inlägg: 108
Ort: Kungsbacka

InläggPostat: 2012-05-10 13:56:01    Rubrik: Svara med citat

taz79 skrev:

Sorry för OT .. Smile Haha.... Jag jobbar med i Mölndal... Bor i Vallda.. Jobbar på Flöjelbergsgatan...


Hehe, då är vi grannar i dubbel bemärkelse... Vallda rulez Smile
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
taz79
Elbilsguru


Registreringsdatum: 24 augusti 2010
Inlägg: 1854
Ort: Kungsbacka

InläggPostat: 2012-05-10 14:01:42    Rubrik: Svara med citat

ricwan skrev:
taz79 skrev:

Sorry för OT .. Smile Haha.... Jag jobbar med i Mölndal... Bor i Vallda.. Jobbar på Flöjelbergsgatan...


Hehe, då är vi grannar i dubbel bemärkelse... Vallda rulez Smile


Men.. Vilket sammanträffande.. Nu får det bli PM istället! Smile
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Visa inlägg nyare än:   
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Nissan Alla tider är GMT + 1 timme (svensk normaltid)
Sida 1 av 1

 
Hoppa till:  
Du kan inte skapa nya inlägg i det här forumet
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
Du kan inte ändra dina inlägg i det här forumet
Du kan inte ta bort dina inlägg i det här forumet
Du kan inte rösta i det här forumet


Skapa forum | Supportforum | Användarvillkor | Integritetspolicy | Cookiehantering | Kontakta oss |




SwiftBlue Theme created by BitByBit
Powered by phpBB © 2001, 2002 phpBB Group
Swedish translation by phpBB Sweden and Virtuality © 2003-2005
Sidan tog 0.08 sekunder att ladda.