Forumindex ELBIL
för elbilsägare och blivande sådana...
 
 Vanliga frågorVanliga frågor   SökSök   MedlemslistaMedlemslista   AnvändargrupperAnvändargrupper   Bli medlemBli medlem 
 ProfilProfil   Logga in för att läsa dina meddelandenLogga in för att läsa dina meddelanden   Logga inLogga in 


Clio -97 Säljes i delar.

 
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Elfordon
Föregående ämne :: Nästa ämne  
Författare Meddelande
matt6605
Aktiv


Registreringsdatum: 09 mars 2011
Inlägg: 88
Ort: Örebro

InläggPostat: 2011-11-27 15:13:03    Rubrik: Clio -97 Säljes i delar. Svara med citat

Vill höra mig för vad det kan finnas för intresse för frugans bil som delar.

Det är förvisso en fungerande bil men hela batteripacken är ett ihopplock som är helt i obalans.

Bilen har gått 4000 mil, vit och helt rostfri, är ej idag komplett på batterier, och även om ersättningsbatteri lovats är det inget jag i min tur kan lova då leveransvårigheter visat sig finnas.

Helt ny Packtrakr med minne och datakoppling, spritt nya sommardäck, nybesiktad utan anmärkning för någon månad sedan, vinterdäck, nyservad värmare, bilen har kostat oss ungefär 70 000kr i det halvår vi haft den och vill på detta vis rädda det som räddas kan.

Säljes endast i delar då jag inte med gott samvete kan sälja den som en hel bil.

Maila mig med förfrågningar och även vad ni har intresse att ge för delarna på mats.liljemark@mp.se ,jag är mycket sällan inloggad, så maila helst.
_________________
Everyting will be ok in the end, if it´s not ok it´s not the end.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post Besök användarens hemsida
hawk
Elbilsguru


Registreringsdatum: 17 oktober 2007
Inlägg: 2017
Ort: Täby

InläggPostat: 2011-11-27 20:59:35    Rubrik: Svara med citat

Citat:
Säljes endast i delar då jag inte med gott samvete kan sälja den som en hel bil.


Det låter väl som någon med gott samvete kan köpa den hel
om man har batterier eller planer på att lithiumkonvertering.

Tycker det är synd att slakta en "fungerande" bil om det hänger
på batterierna bara. Kan det finnas andra fel frågar man sig.
_________________
ElClio -97 -- V70 Bifuel -- E-type -- Elscooter
Det finns 11 sorters människor. De som förstår binära tal, de som inte gör det
och resten som skiter i det.

Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
lem
Elbilsguru


Registreringsdatum: 15 januari 2007
Inlägg: 1818
Ort: Täby

InläggPostat: 2011-11-28 06:44:05    Rubrik: Batterier Svara med citat

Hej Mats!

Synd bilen inte fungerar. Jag har som Du vet släppt allt med Clio men tycker det är synd de inte rullar. Hawk och Hans fick hela reservdelslagret för att de skall kunna ses på vägarna.

Vi har varit en period med extremt svårt att få tag på batterier. I förra veckan har vi gått igenom alla batterier i våra 5 Berlingo och har sorterat ut 11 st -04:or som är hyggliga (73-81 Ah) och borde kunna göra sig väl i en Clio utan centralvattning. Vill Du ha dem för att hålla Clion rullande?

Hälsningar
Lars
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
matt6605
Aktiv


Registreringsdatum: 09 mars 2011
Inlägg: 88
Ort: Örebro

InläggPostat: 2011-11-28 07:21:30    Rubrik: Svara med citat

[quote="hawk"]
Citat:
Kan det finnas andra fel frågar man sig.


Nej, inte vad jag vet skulle vara missljudet i vattenpumpen som jag inte orkat ta i då men annars fungerar allt fint, kom och titta kläm och provkör om du är sugen Hawk.
_________________
Everyting will be ok in the end, if it´s not ok it´s not the end.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post Besök användarens hemsida
Hobbyschwede
Forumstammis


Registreringsdatum: 04 september 2011
Inlägg: 434
Ort: Önneröd (Tjörn)

InläggPostat: 2011-11-28 22:55:07    Rubrik: Reservdelar Svara med citat

Hej.
Shocked Förstå jag det rätt att du (matt6605) har köpt en elclio för kring 70.000 som är nu sönder?

Jag har nu en elclio och jag fundera att jag ska "skapa" mig körbar reservbil-lager... som många andra här i forum. Vad vill du har för hela bilen?

Egentligen behöver jag nu en torkarearm back och en ny "spoiler" eller heter det på svenska "stötfångare???" framme. Vad vill du har för den?

@lem
Ladda jag upp min bil visas min UCL 86Ah. Nu se jag dina hyggliga max. 81Ah. Betyder det att mina batterier är snart ...död...?

Mvh
Daniel
_________________
--- Renault El-Clio ´97 ---
--- Renault El-Clio ´97 (Projekt) ---
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
FreThor
Forumstammis


Registreringsdatum: 12 mars 2010
Inlägg: 400
Ort: Karlskoga

InläggPostat: 2011-11-29 07:45:03    Rubrik: Svara med citat

Hej!

Jag är intresserad av att komma och titta på bilen!
Eftersom jag jobbar i Örebro så borde det gå att hitta nån dag då det kan passa, efter jobbet kanske?
Det vore väl synd att slakta den på delar om man kan få snurr på den istället!

/Fredrik
_________________
_____________________________________________________________
Peugeot 106 Electric, på G.
Och en Amica elkonverterad mopedbil, också på G.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Tomten
Elektrisk


Registreringsdatum: 02 juli 2007
Inlägg: 258
Ort: Spånga

InläggPostat: 2011-11-29 10:20:10    Rubrik: Re: Reservdelar Svara med citat

Hobbyschwede skrev:
Hej.
Shocked Förstå jag det rätt att du (matt6605) har köpt en elclio för kring 70.000 som är nu sönder?

Jag har nu en elclio och jag fundera att jag ska "skapa" mig körbar reservbil-lager... som många andra här i forum. Vad vill du har för hela bilen?

Egentligen behöver jag nu en torkarearm back och en ny "spoiler" eller heter det på svenska "stötfångare???" framme. Vad vill du har för den?

@lem
Ladda jag upp min bil visas min UCL 86Ah. Nu se jag dina hyggliga max. 81Ah. Betyder det att mina batterier är snart ...död...?

Mvh
Daniel


86Ah är helt OK, det har jag kört med i snart 4år.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
lem
Elbilsguru


Registreringsdatum: 15 januari 2007
Inlägg: 1818
Ort: Täby

InläggPostat: 2011-11-29 22:49:11    Rubrik: Jobb med Clio Svara med citat

Hej Mats!

Försök få någon att transportera de fyra batterierna (+ 1 extra) från Sollentuna/Täby till Örebro så har Du igång bilen på någon timme! Du ger upp för lätt!

Bilarna börjar bli gamla men de går att hålla igång:
- Bromsar kräver sin tribut då de slammar igen bak och rostar fram
- DCDC håler hur länge som helst om man har fräscht 12 V eller kopplar ut servo (som jag alltid gjort till frugans ilska)
- Hackare går med jämna mellanrum med det fixar Lars Nilsson
- Laddarna går i snitt 1 per 7 driftsår och där är lösning på gång (även om det varit stopp hos Gunnar pga Mercabygge). Lars N/Peter är på gång att ta över. Chassien o reservdelar finnes (anskaffat av mig, Gunnar och H). Även dokumention och knowhow överlämnas.
- Tempgivare är alltid lite struliga och kräver underhåll
- Pumpar måste bytas efter 10 år och är normalt
- Hjullager går i alla bilar och är serviceåtgärd
- Motorlager kan gå men är enkelt att fixa (tar lite tid)
- Lite småstrul med fläktar, fönsterhissar etc är givet då detta är en fransk medelbil gjort för medelhavets klimat
- Bilen är som Apollo 13 - Skitkall och ont om ström. Men värmaren går att hålla igång om man byter tryckröret och rensar tanken från smuts
- Batterier har varit en bristvara av och till men att några batterier/år havererar är normalt och något man får ta med i beräkningen. Genom att skaffa batterigigg hos Julle (ca 100kkr) och Gunnar (ca 150kkr) har det gått att hålla bilar rullande till rimlig arbetsinsats. Det har alltid funnits batterier men ibland har det varit svårt att få tag i och priserna höga (och krävt import). Några har Li konverterat också så NiCAD batterier har kommit loss den vägen.
- Det var betydligt svårare i början för mig, Julle, ElDottore och Anders som fick söka kunskap själva. Alla smällde eller fick eldsvåda i sina första bilars batteripack! Då rök 6-7 batterier i en smäll och man blev stående i månader.

Med tanke på att jag gick in i detta efter att just reparerat min Merca MB SUV för 64 kkr var jag lite härdad. Min nästan nya Volvo V50 har precis bytt bromsABS (15kkr), gen (Cool och partikelfiltrer (13) så jag tycker inte man kan begära att Clion skall vara helt felfri. Det krävs lite pyssel bara. Med Merca och V50 var jag helt piskad att åka till "fina" verkstaden. Clion gick att fixa det mesta själv på alt lämna till vilken bysmed som helst.

Jag avvecklade Clion för att två av ungarna inte kör något längre pga skolsituationen, annars hade jag haft dem kvar. Det passar inte min image att kliva ut ur en hantverkarbil (=Berlngo) med kostym o slips. Dock motiverar jag det med att ekonomin är så bra pga elbilskörning så jag har råd med ett Swarowski sikte. Då accepteras hantverkarbilen!

Hälsningar/Lars

- Berlingo Electrique
- Mercedes A-klass Electric (lev janari?)
- Volvo V50 (säljes nog i mars om A-klass fungerar bra)

Drömmer om en:
- Zero MC men familjerådet har bordlagt frågan
- Leaf eller Ampera/Volt. De skall bara gå att köpa + ha en "shake down" tid också. Ekonomin med stöd är oklar just nu!
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
Visa inlägg nyare än:   
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Elfordon Alla tider är GMT + 1 timme (svensk normaltid)
Sida 1 av 1

 
Hoppa till:  
Du kan inte skapa nya inlägg i det här forumet
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
Du kan inte ändra dina inlägg i det här forumet
Du kan inte ta bort dina inlägg i det här forumet
Du kan inte rösta i det här forumet


Skapa forum | Supportforum | Användarvillkor | Integritetspolicy | Cookiehantering | Kontakta oss |




SwiftBlue Theme created by BitByBit
Powered by phpBB © 2001, 2002 phpBB Group
Swedish translation by phpBB Sweden and Virtuality © 2003-2005
Sidan tog 0.07 sekunder att ladda.