Forumindex ELBIL
för elbilsägare och blivande sådana...
 
 Vanliga frågorVanliga frågor   SökSök   MedlemslistaMedlemslista   AnvändargrupperAnvändargrupper   Bli medlemBli medlem 
 ProfilProfil   Logga in för att läsa dina meddelandenLogga in för att läsa dina meddelanden   Logga inLogga in 


Behöver hjälp med påfyllning

 
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> vatten, påfyllning
Föregående ämne :: Nästa ämne  
Författare Meddelande
dataMM
Elektrisk


Registreringsdatum: 13 december 2010
Inlägg: 179

InläggPostat: 2011-09-24 12:42:41    Rubrik: Behöver hjälp med påfyllning Svara med citat

Hej.


Nu har påfyllningslampan börjat lysta och jag skulle behöva få lite hjälp med påfyllningen av vattnet. Har läst guiden som är klistrad av admin, men den gäller endast om påfyllningssystemet är centralt, och inte sågat.

Så hur gör man? Jag tänker rent spontant att man tar bort tejpen på bilden och helt enkelt fyller på med dest vatten.

Sen så har vi det med lampan, som jag förstår det så släcks den inte av att man fyller på... Finns där sätt att släcka den utan att man äger en X25 eller annan utrustning?

Bild: http://i61.photobucket.com/albums/h74/DataM/DSC_3723.jpg
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Poppe
Elbilsguru


Registreringsdatum: 25 juni 2006
Inlägg: 1590
Ort: Göteborg / Billdal

InläggPostat: 2011-09-24 13:17:25    Rubrik: Svara med citat

Jag hoppas du inte följer påfyllningslampans frekvens för vattenpåfyllning, då blir det alldeles för sällan 300-350 mil är en lämplig sträcka mellan påfyllningar.

Jag har kvar min centralpåfyllning men antar också att du måste ta bort tejperna för att fylla individuellt, nåt annat sätt kan jag inte föreställa mig. Vad du dock måste göra först är att köra så du kommer ner till ca 50% laddning och sedan ladda fullt. Därefter väntar du en kvart och sen fyller du vatten så fort du kan. Orsaken är att vattnet/luten skall ha maximal volym annars riskerar du att tappa vatten nästa gång du laddar ifall vattnet blir varmare då (och inte längre får plats).

För att släcka larmet måste du ha en XR25. Det finns (ännu) inga genvägar runt detta. Bilia kan ha XR25 och ev någon som kan hantera dom men det är inte självklart, å andra sidan spelar det ingen roll om lampan lyser för du skall som sagt ändå inte bry dig om den utan hålla koll på körsträckan istället.

Lycka till !

PS
Skriv gärna i din signatur var du bor, det kanske finns någon med en XR25 i närheten.
_________________
Chevrolet Volt -12
Husqvarna Cornette -59
Th!nk City -99
Chevrolet Corvair Convertible -64
Chevrolet Rampside Pick Up -61

Growing old is mandatory, growing up is optional.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
dataMM
Elektrisk


Registreringsdatum: 13 december 2010
Inlägg: 179

InläggPostat: 2011-09-24 14:45:34    Rubrik: Svara med citat

Poppe skrev:
Jag hoppas du inte följer påfyllningslampans frekvens för vattenpåfyllning, då blir det alldeles för sällan 300-350 mil är en lämplig sträcka mellan påfyllningar.

Jag har kvar min centralpåfyllning men antar också att du måste ta bort tejperna för att fylla individuellt, nåt annat sätt kan jag inte föreställa mig. Vad du dock måste göra först är att köra så du kommer ner till ca 50% laddning och sedan ladda fullt. Därefter väntar du en kvart och sen fyller du vatten så fort du kan. Orsaken är att vattnet/luten skall ha maximal volym annars riskerar du att tappa vatten nästa gång du laddar ifall vattnet blir varmare då (och inte längre får plats).

För att släcka larmet måste du ha en XR25. Det finns (ännu) inga genvägar runt detta. Bilia kan ha XR25 och ev någon som kan hantera dom men det är inte självklart, å andra sidan spelar det ingen roll om lampan lyser för du skall som sagt ändå inte bry dig om den utan hålla koll på körsträckan istället.

Lycka till !

PS
Skriv gärna i din signatur var du bor, det kanske finns någon med en XR25 i närheten.


Tack för det snabba svaret. Om jag inte har helt fel så har AleX en XR25 hemma, han bor ganska nära mig och har hjälpt mig innan...

Detta är första gången jag ska vattna batterierna. I framtiden kommer jag såklart hålla mig till forumets rekomendationer.

Så jag ska helt enkelt ta bort tejpen på båda hålen och bara fylla på? Rätta mig om jag har fel nu, men leder inte en av "hålen" till kammaren med syran? (Är usel på batteriteknik)
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Poppe
Elbilsguru


Registreringsdatum: 25 juni 2006
Inlägg: 1590
Ort: Göteborg / Billdal

InläggPostat: 2011-09-24 16:08:18    Rubrik: Svara med citat

dataMM skrev:
Citat:
Så jag ska helt enkelt ta bort tejpen på båda hålen och bara fylla på?


Så skulle jag gjort. I orginal med centralpåfyllning är ju ena pipen inlopp och när all cellerna i ett block är fyllda så rinner vattnet vidare ut genom den andra pipen och börjar fylla nästa batteri.

Nån syra finns inte, däremot lut som är kraftigt alkaliskt.

Läs mer om batteriernas uppbyggnad och vattenpåfyllning här : http://elbil.forum24.se/elbil-about3163.html
_________________
Chevrolet Volt -12
Husqvarna Cornette -59
Th!nk City -99
Chevrolet Corvair Convertible -64
Chevrolet Rampside Pick Up -61

Growing old is mandatory, growing up is optional.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
Visa inlägg nyare än:   
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> vatten, påfyllning Alla tider är GMT + 1 timme (svensk normaltid)
Sida 1 av 1

 
Hoppa till:  
Du kan inte skapa nya inlägg i det här forumet
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
Du kan inte ändra dina inlägg i det här forumet
Du kan inte ta bort dina inlägg i det här forumet
Du kan inte rösta i det här forumet


Skapa forum | Supportforum | Användarvillkor | Integritetspolicy | Cookiehantering | Kontakta oss |




SwiftBlue Theme created by BitByBit
Powered by phpBB © 2001, 2002 phpBB Group
Swedish translation by phpBB Sweden and Virtuality © 2003-2005
Sidan tog 0.22 sekunder att ladda.