Forumindex ELBIL
för elbilsägare och blivande sådana...
 
 Vanliga frågorVanliga frågor   SökSök   MedlemslistaMedlemslista   AnvändargrupperAnvändargrupper   Bli medlemBli medlem 
 ProfilProfil   Logga in för att läsa dina meddelandenLogga in för att läsa dina meddelanden   Logga inLogga in 


Clio ersättningsladdare?
Gå till sida 1, 2, 3, 4, 5  Nästa
 
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Batterier, laddning, urladdning
Föregående ämne :: Nästa ämne  
Författare Meddelande
hawk
Elbilsguru


Registreringsdatum: 17 oktober 2007
Inlägg: 2019
Ort: Täby

InläggPostat: 2011-08-04 17:31:57    Rubrik: Clio ersättningsladdare? Svara med citat

Hej
Öppnar ett nytt inlägg om möjligheten att ersätta
clioladdaren med något modernt, som fungerar. Wink

Snart kommer Gunnar, som så förtjänstfullt lagat
clioladdare, att sälja sin Clio och övergå till A-klass.

Efter det kommer han att ha svårt att fixa laddare
eftersom man behöver en clio för att kunna testa.

För övrigt börjar laddarna bli så gamla att det snart
blir svårt att laga dom eller få tag på komponenter,
så att de håller någon längre tid.

Då och då har frågan ställts om man inte borde kunna
ersätta den med något modernt som oxå blir mer
flexibelt vad gäller laddström från nätet 6A, 10A, 16A

Det är oxå bra om laddaren går att programer eller styra
så en övergång till lithiumceller blir smidig.

Några riktiga tester har aldrig gjorts vad jag vet, men en
hel del arbete har lagts ner för att kolla vilken kommunikation
som finns mellan laddare och UCL.

Jag tycker att det vore dags att försöka samla den kunskap
som finns, så borde det väl gå att utfrån det göra försök
att ersätta originalladdaren.

För egen del står jag i startgropen för att lithiumkonvertera
en clio, som saknar fungerande laddare (finns hos G).

Nu tänker jag att det är ett gyllene tillfälle att börja
experimentera med ersättningsladdare.
Jag har redan pratat med Gunnar och Jens om vad som
kan behövas för att anpassa en modern laddare.

En mycket lämplig kandidat är Elcon 3kW
http://www.tccharger.com/english/Product/T35/49.html

Den går att med hjälp av yttre styrning ställa laddström/
effektuttag. Med ett separat kort som jens kan tillverka
går det att styra olika laddkurvor, anpassade till NiCd
eller Lithium. Detta kort skall även ha en koppling till BMS
så att om man vill stoppa i lithium i bilen är det redan förberett.
Kanske man kan lägga in en koppling till UCL.

Frågan är då: kommer UCL att godkänna en annan laddare
som skickar ström genom kablarna? Den kommer givetvis
inte att vilja dra kontaktorerna, men registrerar den ström
in i batterierna även om den inte hittat någon laddare.

Går det att bygga någon form av "interface" mellan ny
laddare och UCL? Hur långt kom ni med protokollen.

Jag hoppas att vi kan samla den kunskap som finns redan
samt ta reda på det som saknas.

Jag kommer att efterhand lägga till länkar härunder till sidor
på detta forum där vi diskuterat saken förut.

-------
http://elbil.forum24.se/elbil-post-17324.html#17324
http://elbil.forum24.se/elbil-post-7429.html#7429
http://elbil.forum24.se/elbil-post-6698.html#6698
http://elbil.forum24.se/elbil-post-16376.html#16376

-------

Jag passar oxå på att fråga:
Är det någon som har funderat på att köpa en elconladdare
i någon storlek. Om vi blir ett gäng kan det löna sig att
ta direkt från kina. Enligt prislistan från tcc ligger en 3kW
på $660 en 2kW $440. sen kommer frakt, tull och moms.

Dom säljer inte gärna bara 2-3st utan vi bör komma upp
i minst 5 tror jag för att det skall bli intressant.

Dessa laddare går ju utmärkt att använda till snabbladdning
av clio om man vill. Då har man redan en om originalet
ger upp och vi fått ett fungerande system.
_________________
ElClio -97 -- V70 Bifuel -- E-type -- Elscooter
Det finns 11 sorters människor. De som förstår binära tal, de som inte gör det
och resten som skiter i det.



Senast ändrad av hawk den 2011-08-05 08:17:26, ändrad totalt 2 gånger
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Nalle
Elektrisk


Registreringsdatum: 19 november 2009
Inlägg: 136
Ort: Kalmar

InläggPostat: 2011-08-05 07:25:19    Rubrik: Mycket intresant! Svara med citat

Jag åker till Kina nästa vecka, stannar en månad.

Kan eventuellt kolla lite!

Vi har containers som går till Sverige i stort sett varje vecka, så att köpa lite plats där kan vara möjligt!

Är själv mycket intreserad av att finna en ersättningsladdare, om någon kan lösa så att det fungerar i Clion.

Mvh
Nalle
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
hawk
Elbilsguru


Registreringsdatum: 17 oktober 2007
Inlägg: 2019
Ort: Täby

InläggPostat: 2011-08-05 07:56:00    Rubrik: Svara med citat

Hej Nalle
Det låter ju väldigt bra
frågan är om det ligger i närheten från där ni hämtar grejer
"Building2,No.39 Xiangyuan Rd,Hangzhou,310011,China"
kontoret är väl här men var laddarna produceras vet jag ej.
Då skulle det kanske gå att få iväg åtminstone 1 för att
experimentera med om det inte redan nu finns fler som
vill ha.
_________________
ElClio -97 -- V70 Bifuel -- E-type -- Elscooter
Det finns 11 sorters människor. De som förstår binära tal, de som inte gör det
och resten som skiter i det.

Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Nalle
Elektrisk


Registreringsdatum: 19 november 2009
Inlägg: 136
Ort: Kalmar

InläggPostat: 2011-08-05 08:01:52    Rubrik: Nästgårds! Svara med citat

Hangzhou är den stad som jag landar i. Ligger 50 min med bil ifrån den stad Shaoxing där vi har vår fabrik.

Ningbo ligger 10- 12 Mil ifrån Shaoxing! Hangzhou ca 6 mil åt Andra hållet.

Lite rörigt beskrivet kanske, men vi ligger i stort sett mitt emellan Hangzhou och Ningbo.

Har inte läst något om laddaren ännu, har du sett vad den väger. Om möjligt kan jag ta med en på flyget.

Reser hem 9 September!

Nalle
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
hawk
Elbilsguru


Registreringsdatum: 17 oktober 2007
Inlägg: 2019
Ort: Täby

InläggPostat: 2011-08-05 08:24:20    Rubrik: Svara med citat

352mm×252mm×168mm
Weight <9.75 kg
_________________
ElClio -97 -- V70 Bifuel -- E-type -- Elscooter
Det finns 11 sorters människor. De som förstår binära tal, de som inte gör det
och resten som skiter i det.

Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Nalle
Elektrisk


Registreringsdatum: 19 november 2009
Inlägg: 136
Ort: Kalmar

InläggPostat: 2011-08-05 10:10:11    Rubrik: Möjligt Svara med citat

Ok ja men då är det ju möjligt att ev ta med hem i bagaget.

Eller så lägger jag i första bästa container.

Nalle
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
jonas.hageberg
Forumstammis


Registreringsdatum: 22 maj 2008
Inlägg: 444
Ort: Habo

InläggPostat: 2011-08-06 10:40:54    Rubrik: Svara med citat

Troligen är det enklare att ersätta hela UCL:s laddningsstyrdel och Ah-räknare än att interfaca den. Att få till laddkurvorna för NiCd är inte komplicerat och att räkna Ah borde inte vara det heller.
Kontaktorer kanske man enklast drar genom att låta laddstyrningen köra dem parallellt, eller att lura UCL att tändningen är på eller liknande.

Finns det någon tillgänglig dokumentation om hur dessa laddare styrs? Det fanns inget under downloads på den sidan i alla fall.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
jens
Forum Administratör


Registreringsdatum: 23 juni 2006
Inlägg: 781
Ort: Alingsås

InläggPostat: 2011-08-06 16:20:55    Rubrik: Svara med citat

ELCON-laddarna styrs enkelt analogt via en liten kontakt. Det är tre trådar:

A) +12 volt ut (max 10 mA)
B) GND
C) Signal in - 0 - 5 volt.

Ingången får aldrig anslutas direkt utan ska styras optiskt isolerat.
Siganlen fugerar så här:

0 - 1.5 volt : off.
2.0 - 5.0 volt : reglerar laddarströmmen från 0 till 100% av max specificerat.

I databladet rekommenderar de att man gör en spänningsdelare med resistorer från +12V till signal om man t.ex. vill begränsa strömmen till ett fast max-värde. Fast deras 12 volt kan variera från 10 - 13 volt, så jag rekommenderar att man använder en spänningsregulator för att få en pålitlig spänningsnivå.

Till mib BMS har jag gjort ett enkelt interface som reglerar ner laddströmmen långsamt när det är dags.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
jonas.hageberg
Forumstammis


Registreringsdatum: 22 maj 2008
Inlägg: 444
Ort: Habo

InläggPostat: 2011-08-06 17:12:04    Rubrik: Svara med citat

Se där, då slipper man meka med CAN.

Enklaste möjliga inkoppling blir i så fall en temperaturkompenserad spänningsmätare som drar ett relä när omslagspunkten uppnåtts, och sänker laddströmmen från max till 6A (Har jag för mig att det var) och sedan en timer på överladdningstiden.

Kanske inte lika enkelt om man vill kunna strypa 220 till 6/10/16 A, men inte omöjligt.
Då måste man ju mäta strömmen på 220 och föra över den infon på något sätt och strypa laddningen till lagom nivå.

Att sedan ser till att UCL inte tjurar är kanske inte lika enkelt.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Hernik
Forumstammis


Registreringsdatum: 16 december 2007
Inlägg: 639
Ort: Örebro

InläggPostat: 2011-08-07 19:54:00    Rubrik: Svara med citat

Bra frågeställning, har själv funderat på om det går att kasta ut clioladdaren.

Vad är det ucl och laddaren pratar om? Ah laddade och strömkabel ansluten?
Läste i någon tråd att ucl inte drar kontaktorerna om inte komunikation finns med laddaren. Det är ju inte så svårt att kringgå, bara att låta nya laddaren/ansluten strömkabel dra kontaktorerna. Frågan om Ah mätningen sköts av laddaren eller uclen genom strömshunten.

Ah räkningen fungerar fortfarande skapligt i min bil trots att laddaren aldrig tillåts lämna fas1 under laddning. Det kan väl vara ett tecken på att ucl klarar uträkningen på egen hand?
Får man bara laddningen att starta så är räkningen av Ah inte så viktig på batterikonverterade bilar med bms, men det är helt klart en bonus om det visar rätt.

Ang laddare: varför är inspänningen bara 85-240V, kan ingen göra en lite kraftigare laddare med 200-440V inspänning. Det är klart den blir lite dyrare och marknaden krymper när inte usa kan köpa.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
Nikon
Forumstammis


Registreringsdatum: 17 januari 2008
Inlägg: 504

InläggPostat: 2011-08-07 20:25:10    Rubrik: Svara med citat

Hernik skrev:
Ang laddare: varför är inspänningen bara 85-240V, kan ingen göra en lite kraftigare laddare med 200-440V inspänning. Det är klart den blir lite dyrare och marknaden krymper när inte usa kan köpa.


Bra fråga... Kanske det rent av går att bygga om en laddare från 85-240V till 200-440V?
Om man byter ut transformatorn mot en med annat lindningsförhållande, och uppgraderar alla komponenter på primärsidan till ekvivalenter som tål upp till 440V. Kanske kan gå?
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
hawk
Elbilsguru


Registreringsdatum: 17 oktober 2007
Inlägg: 2019
Ort: Täby

InläggPostat: 2011-08-07 21:55:24    Rubrik: Svara med citat

Visst kan det vara bra med ett ännu större omfång än
85-265 VAC (inte 85-240VAC) men det kan vänta
tills vi fått en 3kW att fungera. Det går ju alltid att
parallellkoppla 2 st 3kW eller 3st, 1 till varje fas.

För att få en bra anpassning till clio med NiCd
bör den nog följa originalladdarens laddschema
dvs att efter uppnådd totalspänning i fas1 köra
överladdning 5A (7A) med 15% av inladdad energi
från fas1. Slutspänningen i fas1 bör oxå vara
temperaturkompenserad. Ett system för att ladda
NiCd batterier bör oxå vara fristående.
När man använder tex jens BMS kan man låta
detta sköta "fasändringar" max A och 1A shuntladdning.

Om inte UCL kan registrera laddade Ah kommer den
att dra ner på en del funktioner som drar mycket kräm
fläktar mm. Jag har ingen riktig koll på hur detta
funkar och om man på något sätt kan komma till
rätta med detta, om UCL går att lura på ngt sätt.

Om laddaren används tillsammans med ett BMS-
system kan man strunta i Ah räknaren i clio, då finns
det ju en som är mycket mer rättvisande. Men om
man endast har UCL som skall registerera Ah måste
man nog få till UCL räkning annars blir det svårt att
hålla koll på hur många km man kommer eller har kvar.
_________________
ElClio -97 -- V70 Bifuel -- E-type -- Elscooter
Det finns 11 sorters människor. De som förstår binära tal, de som inte gör det
och resten som skiter i det.

Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Hernik
Forumstammis


Registreringsdatum: 16 december 2007
Inlägg: 639
Ort: Örebro

InläggPostat: 2011-08-07 22:04:55    Rubrik: Svara med citat

När vi endå talar om elcon laddaren, går 3kW att styra ner enkelt för att ladda med lägre ström liknande clioladdaren? Eller är den unik på det sättet?
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
hawk
Elbilsguru


Registreringsdatum: 17 oktober 2007
Inlägg: 2019
Ort: Täby

InläggPostat: 2011-08-07 22:17:23    Rubrik: Svara med citat

Jens skrev:
Citat:

0 - 1.5 volt : off.
2.0 - 5.0 volt : reglerar laddarströmmen från 0 till 100% av max specificerat.

_________________
ElClio -97 -- V70 Bifuel -- E-type -- Elscooter
Det finns 11 sorters människor. De som förstår binära tal, de som inte gör det
och resten som skiter i det.

Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
hawk
Elbilsguru


Registreringsdatum: 17 oktober 2007
Inlägg: 2019
Ort: Täby

InläggPostat: 2011-08-07 22:25:21    Rubrik: Svara med citat

Jag kom på en sak till som clioladdaren gör.
När man stoppar i laddsladden börjar UCL
med att ladda 12V genom DC/DC tills det
blir ca 13.8V först då drar kontaktorerna och
driftsbatterierna laddas. Kanske krävs det att
man har koll på detta oxå innan man drar
kontaktorerna för att ladda.
UCL kanske får tuppjuck om det sker för mycket
över dess franska huvud.

Det behövs säkert en hel del tester fölr att få
mer "kött på benen".
_________________
ElClio -97 -- V70 Bifuel -- E-type -- Elscooter
Det finns 11 sorters människor. De som förstår binära tal, de som inte gör det
och resten som skiter i det.

Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Nalle
Elektrisk


Registreringsdatum: 19 november 2009
Inlägg: 136
Ort: Kalmar

InläggPostat: 2011-08-15 17:46:53    Rubrik: På Plats i Kina Svara med citat

Hej Hopp!
Är nu på plats i Kina!

Beskriv så detaljerat som möjligt, vad ni vill ha hem för något så ska jag kolla på laddare.

Alltså kina laddaren som omnämdes tidigare i tråden.

Mvh
Nalle
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
hawk
Elbilsguru


Registreringsdatum: 17 oktober 2007
Inlägg: 2019
Ort: Täby

InläggPostat: 2011-08-15 18:04:57    Rubrik: Svara med citat

Bra
Jag skall kolla med fabriken oxå om det finns på lager.
_________________
ElClio -97 -- V70 Bifuel -- E-type -- Elscooter
Det finns 11 sorters människor. De som förstår binära tal, de som inte gör det
och resten som skiter i det.

Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
hawk
Elbilsguru


Registreringsdatum: 17 oktober 2007
Inlägg: 2019
Ort: Täby

InläggPostat: 2011-08-17 12:42:21    Rubrik: Svara med citat

Om TCC laddarna (typ Elcon)
Efter mycket dribblande och envisa frågor
fick jag till slut lite vettiga svar på mina frågor.
Grunden för alla laddare i serien består av
antigen 1,5kW eller 2kW moduler enligt nedan.

Där kan man bla se att vid max A får man inte
den max V som anges i andra tabeller.

En 3Kw 120V laddare består av 2 1,5kW moduler
och lämnar vid full effekt 154V vid max V får
man ut 161V men endast halv effekt ca 9.5A

Till Lithiumladdning räcker det gott 42 celler får då
3,65V vid full effekt.

Det blir nog värre med NiCd om man skall komma upp
fas2 öveladdningsspänning om man bara kan nå 161V
Om man har 19 batterier blir det knappt 8,5V/ batteri
För helt jämna batterier kan det gå men om man som
jag har väldigt blandat samt 20st (8,05V/batteri) räcker
den inte till. Då får man ta nästa V-storlek som kan lämna
193V full effekt. Men tyvärr missar man då 20A laddning
det blir "bara" 16A vilket iofs är mer än original i 10A-läge
men det är synd eftersom de kostar lika.

Elcon, TCC:s USA leverantör har fått en specialbyggd som
kan ge 170V på 20A-laddaren Tyvärr verkar det som man
inte vill sälja en sån direkt till mig.
_________________
ElClio -97 -- V70 Bifuel -- E-type -- Elscooter
Det finns 11 sorters människor. De som förstår binära tal, de som inte gör det
och resten som skiter i det.

Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
jens
Forum Administratör


Registreringsdatum: 23 juni 2006
Inlägg: 781
Ort: Alingsås

InläggPostat: 2011-08-17 18:43:28    Rubrik: Svara med citat

Vad bra att du fick ut den där listan.

Citat:
Till Lithiumladdning räcker det gott 42 celler får då
3,65V vid full effekt.


Över 3.600-3.700 volt finns inte något behov av särskilt hög ström (hälften duger mer än nog) eftersom det inte är mycket kvar att ladda då man når dit. Sedan stiger spänningen mycket snabbt om man inte sänker strömmen externt (från BMS).
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
Pertti
Elbilsguru


Registreringsdatum: 16 augusti 2006
Inlägg: 1033
Ort: Skövde/Vristulven

InläggPostat: 2011-08-21 17:10:06    Rubrik: Svara med citat

Möjligen behöver man inte tänka på originalladdarens alla parametrar. Te.x kan man ju skippa temperaturövervakningen genom att man låter den nya laddaren gå över till fas 2, då spänningströskel nås på batterierna (peakladdning) Wink
_________________
Don't be fueled!

Moderator
3st Renault Clio Electrique -97
Volvo V 70
Volvo T24 (traktor)
Honda VF1000F
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Visa inlägg nyare än:   
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Batterier, laddning, urladdning Alla tider är GMT + 1 timme (svensk normaltid)
Gå till sida 1, 2, 3, 4, 5  Nästa
Sida 1 av 5

 
Hoppa till:  
Du kan inte skapa nya inlägg i det här forumet
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
Du kan inte ändra dina inlägg i det här forumet
Du kan inte ta bort dina inlägg i det här forumet
Du kan inte rösta i det här forumet


Skapa forum | Supportforum | Användarvillkor | Integritetspolicy | Cookiehantering | Kontakta oss |




SwiftBlue Theme created by BitByBit
Powered by phpBB © 2001, 2002 phpBB Group
Swedish translation by phpBB Sweden and Virtuality © 2003-2005
Sidan tog 1.23 sekunder att ladda.