Forumindex ELBIL
för elbilsägare och blivande sådana...
 
 Vanliga frågorVanliga frågor   SökSök   MedlemslistaMedlemslista   AnvändargrupperAnvändargrupper   Bli medlemBli medlem 
 ProfilProfil   Logga in för att läsa dina meddelandenLogga in för att läsa dina meddelanden   Logga inLogga in 


Frågor om konvertering med frågeställning
Gå till sida Föregående  1, 2
 
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Konvertera din gamla kärra...
Föregående ämne :: Nästa ämne  
Författare Meddelande
joppa
intresserad


Registreringsdatum: 11 april 2011
Inlägg: 16
Ort: Gävleborg/Nordanstig/Bergsjö

InläggPostat: 2011-04-21 17:05:16    Rubrik: Svara med citat

cealmseven skrev:
Bakhjulsdrift gör att du lätt kan bygga in en Volvo M40 växellåda eller M45 , de är små och en M40 väger 25 kg.

Jag kommer använda en M40 i mitt Sevenbygge.


ok, det lät som en intressant ide och får läggas till i funderingarna Smile.

Du kommer med många bra synpunker, vilket uppskattas! Tackar Very Happy
_________________
Framtiden är vad du gör den till!
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
cealmseven
Elektrisk


Registreringsdatum: 19 februari 2011
Inlägg: 212

InläggPostat: 2011-04-21 17:44:50    Rubrik: Svara med citat

Jag har ett tips till där du kanske kan vinna rejält med vikt. Stolarna. Jag skrotade häromveckan en Volvo 945 som jag först tänkte göra om helt dvs ta bort allt i bilen. Vilket jag gjorde men sedan ändrade mig och skickade bilen till skroten istället för att köra den som driftingbil eller på Drivers Open och grusbana.

Jag blev lite förvånad över vikten på respektive framstol. Faktum är att jag har en stolsram kvar utan dynor som går att väga. Sätter du in andra stolar, skålade i plast eller Kirkeny stolar i aluminium med lite klädsel och väl så bekväma så har du säkert trollat bort uppemot 15 kg per stol i Volvo exemplet. Du får lite racestuk också...........
Googla på Kirkey.


HAde lite trångt i verkstaden förra året så jag hängde upp den kommande El-Seven bilen på väggen så den inte skulle ta värdefullt golvutrymme.

Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Johnny J
Elbilsguru


Registreringsdatum: 23 september 2007
Inlägg: 1736
Ort: GBG

InläggPostat: 2011-04-21 19:59:23    Rubrik: Svara med citat

"Jag har inte allt klart när det gäller reglerna, men i dagsläget lutare det åt ""ombyggt fordon".
----------------------------------------------------------------------------------

Titta gärna närmare på reglerna kring "Ändrat fordon".
Varför komplicera i onödan?
Min omtypning tog en halvtimme på bilprovningen och besiktning direkt efteråt 15 min.
Jag hade i och för sig tur och fick rätt besiktningsman som ville hjälpa och tolkade regler till min fördel.
Finns andra här på forumet som haft betydligt mer problem.
Har för mig att det inte kostade speciellt mycket heller, nån tusing eller två..

Ett krav för detta är dock att bilen inte "EU-typad".

Du kan ju kika lite på denna tråden om du orkar: http://www.elbil.forum24.se/elbil-about609.html
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
cealmseven
Elektrisk


Registreringsdatum: 19 februari 2011
Inlägg: 212

InläggPostat: 2011-04-22 19:52:23    Rubrik: Svara med citat

Har vägt en stolsram till framstolen på en Volvo 945. Endast ram inga sittdynor eller ryggdynor bra plåt och rör. Vikten blev 15kg.

Där kan du spar en del vikt genom att installera andra lättare stolar men ändå ha kvar komfort.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
joppa
intresserad


Registreringsdatum: 11 april 2011
Inlägg: 16
Ort: Gävleborg/Nordanstig/Bergsjö

InläggPostat: 2011-04-25 13:14:05    Rubrik: Svara med citat

Johnny J skrev:
"Jag har inte allt klart när det gäller reglerna, men i dagsläget lutare det åt ""ombyggt fordon".
----------------------------------------------------------------------------------

Titta gärna närmare på reglerna kring "Ändrat fordon".
Varför komplicera i onödan?
Min omtypning tog en halvtimme på bilprovningen och besiktning direkt efteråt 15 min.
Jag hade i och för sig tur och fick rätt besiktningsman som ville hjälpa och tolkade regler till min fördel.
Finns andra här på forumet som haft betydligt mer problem.
Har för mig att det inte kostade speciellt mycket heller, nån tusing eller två..

Ett krav för detta är dock att bilen inte "EU-typad".

Du kan ju kika lite på denna tråden om du orkar: http://www.elbil.forum24.se/elbil-about609.html


Jag får se hur jag ska göra, men har snart läst igenom tråden du länkade. Det är intressant det du gör och du har gjort ett bra jobb. Jag läser fortfarande om diverse lösningar och funderar hur och vad jag skall bygga.

/John L
_________________
Framtiden är vad du gör den till!
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
joppa
intresserad


Registreringsdatum: 11 april 2011
Inlägg: 16
Ort: Gävleborg/Nordanstig/Bergsjö

InläggPostat: 2011-04-25 13:16:24    Rubrik: Svara med citat

cealmseven skrev:
Har vägt en stolsram till framstolen på en Volvo 945. Endast ram inga sittdynor eller ryggdynor bra plåt och rör. Vikten blev 15kg.

Där kan du spar en del vikt genom att installera andra lättare stolar men ändå ha kvar komfort.


Alla möjliga viktbesparingar är intressanta så stolar mm skall ses över.

/John L
_________________
Framtiden är vad du gör den till!
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
exile
Elektrisk


Registreringsdatum: 11 februari 2008
Inlägg: 123

InläggPostat: 2011-04-25 14:27:52    Rubrik: Svara med citat

Jag är ingen expert men tänker att försöka ge några svar. =)

3b.
Det beror på hur effekt kurvan ser ut.
Exempel:
K13 och soliton 1 och batteriet klarar ge ca 460A vid 250volt, bör ge dej den prestandarad du är ute efter. men jag tror att du får svårt att hålla vikten. du kanske kan klara dej med en K11 250volt men vet inte hur lycklig den blir av att bli matad med 1000A?
För att utföra lite beräkningar,rekommenderar jag Another EV Calculator men den är inte perfekt, blandanat tar den inte hänsyn till batteri strömmen och motorströmmen är olika.

1C.
För att få en rätt wh ska man räkna ut arean undergrafen, men efter som spänningen är ganska konstant kan man fuska och använda en konstant spänning * Ah istället för att integrera under grafen, vilket ger en ganska nära värde.

2C.
Man brukar säga 2Kh/mil delvis 2*15 -> 30kwh, dessutom bör man inte ta ut batterierna fullt ut så 30 / .80 -> 37.5kWh. det är ganska grovt räknat.
Vill man ha lite bättre uppskattning skulle jag rekommendera Another EV Calculator

5c.
Anledningen till att man serie kopplar är att det är lättare att få samma belastning på alla cellerna då det går samma ström genom alla, om man parallell kopplar två batteri pack så kommer små skillnader att på verka hur batterierna laddas ur (tempratur skilnader mellan packena, kabelländer olika cellers ESR mm) vilket gör att det "svårt" använda batteriet optimalt, ska man parallell koppla batterier bör de ske på cell "nivå" delvisk celler och celler och inte batteri pack och batteri pack.



2d.
2kwh per timme med ett standard 10A uttag om laddaren klarar det, vilket ger ca 1mil/timme om bilen drar ca 2kwh/mil. och med 3 fas 400volt@16A blir det ca 5mil/timme om laddaren klarar det.

Så med 3fas 400v@16A så ca 3timmar för 15mil ca och 1 fas 240v@10A ca 15 timmar för 15mil ca.

3d.
C kommer även begränsa den effekt du kan ta ut ur batteriet (om du vill hålla dej inom batteritillverkaren rekommendationer)
Exempel:
45st 200Ah 3c Winston Battery (former: Thunder Sky battery) 3.1volt * 45st * 200 * 3 -> 83.7kw
83.7kw max från batteriet vilket ger med en "normal" DC motor och kontroller ca 65kw på axeln (83.7*78%)


6d.
Ja, exempel 80KW BLDC ofta med motor efter som styrningen måste "programmeras" med motor för bra prestandarad.

16d.
Givet vis kan du har flera laddare, men de bör laddaren hela batteri packet (annars riskerar batteriet bli i obalans vilket inte är så bra). Dock bör man vara medveten om att endel laddare inte galvanisk avskilda och kan därför inte samman kopplas.
Exempel:
Med 3st 2kw kan du välja att ladda med 1 fas 2kw eller med 3fas och 6kw (typ snabb laddning).
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
qer
Forumstammis


Registreringsdatum: 27 januari 2009
Inlägg: 666

InläggPostat: 2011-04-26 12:33:51    Rubrik: Re: Frågor om konvertering med frågeställning Svara med citat

joppa skrev:
Jag skrev därför utväxlingen på bakaxeln just för att ta med det i beräkningen av val av motor. Jag behöver lite hjälp där kan man säga Wink


Mmmm. Det blir snarare frågan om att byta diff i såna fall. Är du en sån där hejare som gör sånt som en annan snyter näsan är det ju bara att rocka loss, men personligen, och med god kännedom om vad som skulle vara att ta vatten över huvudet, så skulle jag behålla en manuell låda eftersom mina bilmekarkunskaper inte sträcker sig riktigt så långt. Wink

joppa skrev:
Jag syftar på om det är analogt 0-10V och vad givaren heter? Smile


Um? Menar du gaspedalsignalen in? Det beror på, finns lite olika varianter där. Det finns de som kör med en resistiv gaspedal och de som kör med en spänning (vanligtvis 0.5 Volt).

joppa skrev:
Så ligger man runt 170-180V borde man få vrid i hela registret och slipper "utmattningen" på motor på det övre registret?


Svårt att avgöra exakt vilken spänning som ger hur stort område eftersom det beror på motorn med. Större motorer brukar ge lägre RPM/Volt (men i gengäld mer moment) och dessutom är det en mjuk gräns som även är beroende av strömmen. Smile

Sen kommer batterispänningen sjunka vid last med, så dina 170-180 Volt kan mycket väl sjunka 10-20 Volt (eller mer) vid toppbelastning.

joppa skrev:
Följd fråga, är det späningen på en DC-motor som avgör "livslängden" på motorn? dvs kör du 72V räcker motorn dubbelt så länge än om du kör 144V?


Elmotorer är snudd på outslitliga. Det som kan paja en elmotor är överlast eller överdriven gnistbildning i borstarna. För en borstmotor är gnistbildningen ganska mycket kopplad till uteffekt, men det är inte så enkelt heller. Förstås. Det vore för enkelt då. Wink
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
joppa
intresserad


Registreringsdatum: 11 april 2011
Inlägg: 16
Ort: Gävleborg/Nordanstig/Bergsjö

InläggPostat: 2011-04-29 20:13:08    Rubrik: Svara med citat

exile skrev:
Jag är ingen expert men tänker att försöka ge några svar. =)


Jag tackar för den information som du delat med dig av. Jag har uppdaterat första inlägget med dina ord och hoppas även fler kan ta del av informationen.

Målet med denna tråd var just att samla de flesta frågor man kan ha kring ett elbilsbygge.

Jag tillsammans med andra hoppar nog jämnfota nu. Idag såg jag dollarn ligga på 5,99kr (1 USD) innan den halkade upp till just nu 6,046kr. Jag hoppas på en fortsatt nedgång då mina prliminära planer är att få så mycket som möjligt klart 2011, i form av motor, styrning, laddare, inredning, mm. Jag tänkte nämligen köpa batterier det sista jag gör i början på 2012, då dollarn förhoppningsvis står på runt 5,5kr. Det är ingen omöjlighet då dollarn stod på 6,36kr för bara några veckor sedan. troligtvis svänger den mycket inom ett år, men jag tror på 5,5kr.

Detta är endast personliga annalyser utan starka grunder och skall inte förutsättas vara riktiga. Jag tar inte ansvar för ekonomiska spekulationer i dollarn pga mina påståenden.
_________________
Framtiden är vad du gör den till!
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
joppa
intresserad


Registreringsdatum: 11 april 2011
Inlägg: 16
Ort: Gävleborg/Nordanstig/Bergsjö

InläggPostat: 2011-04-29 20:26:14    Rubrik: Re: Frågor om konvertering med frågeställning Svara med citat

qer skrev:
joppa skrev:
Så ligger man runt 170-180V borde man få vrid i hela registret och slipper "utmattningen" på motor på det övre registret?


Svårt att avgöra exakt vilken spänning som ger hur stort område eftersom det beror på motorn med. Större motorer brukar ge lägre RPM/Volt (men i gengäld mer moment) och dessutom är det en mjuk gräns som även är beroende av strömmen. Smile

Sen kommer batterispänningen sjunka vid last med, så dina 170-180 Volt kan mycket väl sjunka 10-20 Volt (eller mer) vid toppbelastning.


Om du inte tycker jag är allt för jobbig när jag ber dig plocka fram en lösning på det jag söker (som du personligen vet/tror fungerar), så får du gärna göra detta. AC eller DC är fritt. I detta fall bör du hålla dig inom ca 0-80kkr och förutsätta att batterierna kostar minst 120kkr. Det är alltså motor och styrning som skall väljas till ett ca 30kWh batteripack med LiFePO4 celler.

Du borde vid det här laget kunna uppskatta vad jag vill ha för prestanda. Om det räknas som reklam (då du är involverad i Solition 1) kan du skicka det på PM.
_________________
Framtiden är vad du gör den till!
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
exile
Elektrisk


Registreringsdatum: 11 februari 2008
Inlägg: 123

InläggPostat: 2011-05-18 19:32:11    Rubrik: Svara med citat

Hur går det?
Har du hittat något som verkar passa? (motor, kontroller mm)
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
joppa
intresserad


Registreringsdatum: 11 april 2011
Inlägg: 16
Ort: Gävleborg/Nordanstig/Bergsjö

InläggPostat: 2011-06-14 22:49:26    Rubrik: Svara med citat

exile skrev:
Hur går det?
Har du hittat något som verkar passa? (motor, kontroller mm)


Ligger lite lågot och läser för det mesta. Jag har plockat ur motor, vxl-låda, mm ur BMW så det kommer bli el-bil av den. Vi får se vad jag kan få ner den i för vikt. Jag ska väga karrossen efter jag tagit bort allt som ska bort innan jag börjar bygga och lätta bilen för att se vad jag har att röra mig inom.

Jag har inte bestämmt mig för något än utan nu jobbar jag med grunderna i bilen innan elen kommer in i bilden.
_________________
Framtiden är vad du gör den till!
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Visa inlägg nyare än:   
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Konvertera din gamla kärra... Alla tider är GMT + 1 timme (svensk normaltid)
Gå till sida Föregående  1, 2
Sida 2 av 2

 
Hoppa till:  
Du kan inte skapa nya inlägg i det här forumet
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
Du kan inte ändra dina inlägg i det här forumet
Du kan inte ta bort dina inlägg i det här forumet
Du kan inte rösta i det här forumet


Skapa forum | Supportforum | Användarvillkor | Integritetspolicy | Cookiehantering | Kontakta oss |




SwiftBlue Theme created by BitByBit
Powered by phpBB © 2001, 2002 phpBB Group
Swedish translation by phpBB Sweden and Virtuality © 2003-2005
Sidan tog 0.09 sekunder att ladda.