Forumindex ELBIL
för elbilsägare och blivande sådana...
 
 Vanliga frågorVanliga frågor   SökSök   MedlemslistaMedlemslista   AnvändargrupperAnvändargrupper   Bli medlemBli medlem 
 ProfilProfil   Logga in för att läsa dina meddelandenLogga in för att läsa dina meddelanden   Logga inLogga in 


Hjälp med rekonditionering
Gå till sida 1, 2  Nästa
 
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Think
Föregående ämne :: Nästa ämne  
Författare Meddelande
rikrika
Aktiv


Registreringsdatum: 16 mars 2011
Inlägg: 42
Ort: Tullinge/sthlm

InläggPostat: 2011-05-10 06:19:22    Rubrik: Hjälp med rekonditionering Svara med citat

Jag tänkte försöka reda ut om det går att få liv i några batterier från ett packe som stått sedan 2004. Har ej lytft ner packen ännu men räknar med att spänningen är noll på samtliga batterier. Bilen har gått ca 1500 mil. Enl. diagnos så har den vattnats 4 ggr. överladdning står på 1007ah.
Jullle skrev på norska forumet:
Citat:
Min Clio hade 3st trasiga block och resterande fick jag fylla med 16liter vatten, de var helt torra och mätte 0V till 3,2V.
Efter försiktig startladdning med 0,2A i 10h kunde jag öka till C5 utan att spänningen rusade, dessa block (1996) har jag nu kört 11000km med och de mäter 108Ah, jag är givetvis mäkta imponerad över dessa.


Hur gör jag första gallringen av bra/dåliga batterier. Ska jag vattna samtliga batterier först?
På Norska forumet läste jag också:
Citat:
Dersom det bare er snakk om recondisjonering tar du en tur til huggeren og henter med deg 10-20 stk 12V hallogenpærer.

Disse kobles så opp over hver enkelt blokk og du lar dem lade blokken ut. La pærene stå tilkoblet et par døgn.

Etter det bruker du en strømforsyner og tilfører 5-10A i 10 min og ser hvilke blokker som spetter opp i over 6 volt. Disse vil i 90% av tilfellene være OK.

Är detta en metod att rekomendera?

/Rickard
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
pm_dawn
Elbilsguru


Registreringsdatum: 17 mars 2008
Inlägg: 1734
Ort: Östersund

InläggPostat: 2011-05-10 06:57:07    Rubrik: Svara med citat

Återigen !

Läs på om Safts NiCd block
tex här http://www.evdl.org/lib/index.html#nbatt

Fyll dom inte förrän du läst på om dom.
Vattning skall endast ske när blocket är fulladdat och vist mycket överladdat, då är elektrolynivån som högst i blocket.
Om man fyller vid andra laddgrader kan man få en spädning av elyten vilket inte är bra.

Jag tror inte att det finns några direkta 1. 2. 3. manualer om hur man skall göra för att få block att fungera som bäst.

Julle har ju en massa kunnande i detta ämne.
Annars håller också hawk på nu med ganska många block och han har kurvor på hur ett bra block uppför sig vid i och urladdning.

Några andra här på forumet har också jobbat en hel del med att försöka få igång gamla kasserade block.

Det viktiga är att hitta en Laddare och urladdare som kan leverera/dra ganska mycket ström från blocken.

Julle körde med rejäla programmerbara labbagg och feta programmerbara elektroniska laster. Men det kostar ju därefter.

Ett trevligt budget alternativ är laddaren iCharger 3010b som är en RCladdare som klarar 30A över 10st LiPo(37v nom) både i och urladdning.
Den kostar under 2000kr. Den har även utgångar för loggning via PC och även inbyggd loggning
Finns även en billigare lillebror som heter 306b som klarar 6st Lipo i 30A

Mvh
/Per
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
rikrika
Aktiv


Registreringsdatum: 16 mars 2011
Inlägg: 42
Ort: Tullinge/sthlm

InläggPostat: 2011-05-10 16:56:49    Rubrik: Svara med citat

Tack Per
Jag får läsa på lite mer...
Jag får se hur det går med mina Thinkar men eventuellt så får jag en komplett drivlina med contorller, dc/dc, motor, instrument mm om du skulle behöva någon gång Wink

/Rickard
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
lem
Elbilsguru


Registreringsdatum: 15 januari 2007
Inlägg: 1818
Ort: Täby

InläggPostat: 2011-05-13 21:41:40    Rubrik: Svara med citat

Grundtanken med torra block är att fylla dem tippade, nästan liggande lodrätt!

De skall också stå några dagar.
Hälsningar/Lars
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
Pertti
Elbilsguru


Registreringsdatum: 16 augusti 2006
Inlägg: 1033
Ort: Skövde/Vristulven

InläggPostat: 2011-05-15 11:34:28    Rubrik: Svara med citat

Ett första råd medans du lär dig mer om SAFT. Töm dem helt. Med 20 watts lampa per block. Eller låt bilen stå på med ljuset på.Detta ger en långsam urladdning ända ned till noll volt. Kan ta en många dagar om blocken varit fulladdade när de ställdes av. Denna långsamma urladdning sägs numera vara nyttig. Den gör så att dendritbildning mellan katod och annod går tillbaka. Sök på PLUTO i forumet.
En annan fördel med tömningen är den att, då vet du också laddstatus=0.
_________________
Don't be fueled!

Moderator
3st Renault Clio Electrique -97
Volvo V 70
Volvo T24 (traktor)
Honda VF1000F
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Poppe
Elbilsguru


Registreringsdatum: 25 juni 2006
Inlägg: 1588
Ort: Göteborg / Billdal

InläggPostat: 2011-05-15 14:04:58    Rubrik: Svara med citat

Citat:
Eller låt bilen stå på med ljuset på

Är det verkligen en bra metod ?
Riskerar man inte att vissa block reverserar om man gör så ?
_________________
Chevrolet Volt -12
Husqvarna Cornette -59
Th!nk City -99
Chevrolet Corvair Convertible -64
Chevrolet Rampside Pick Up -61

Growing old is mandatory, growing up is optional.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
hawk
Elbilsguru


Registreringsdatum: 17 oktober 2007
Inlägg: 2016
Ort: Täby

InläggPostat: 2011-05-15 18:49:15    Rubrik: Svara med citat

Man måste alltid komma ihåg att batterierna består av 5 celler
och vid total urladdning kommer alltid flera celler att polvändas
mer eller mindre. Jag är lite tveksam till långsam urladdning med
povändning. Men som vanligt gäller att bra batterier är svåra att
ta kol på.
_________________
ElClio -97 -- V70 Bifuel -- E-type -- Elscooter
Det finns 11 sorters människor. De som förstår binära tal, de som inte gör det
och resten som skiter i det.

Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
pm_dawn
Elbilsguru


Registreringsdatum: 17 mars 2008
Inlägg: 1734
Ort: Östersund

InläggPostat: 2011-05-18 18:32:18    Rubrik: Svara med citat

rikrika skrev:
Tack Per
Jag får läsa på lite mer...
Jag får se hur det går med mina Thinkar men eventuellt så får jag en komplett drivlina med contorller, dc/dc, motor, instrument mm om du skulle behöva någon gång Wink

/Rickard


Jag är mycket intresserad av de delarna.
Du kan ju ta lite kort på dom speciellt typdekaler osv om det finns någon intressant info på dom. Skicka på PM till mig.

Mvh
/Per
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
rikrika
Aktiv


Registreringsdatum: 16 mars 2011
Inlägg: 42
Ort: Tullinge/sthlm

InläggPostat: 2011-05-18 19:07:27    Rubrik: Svara med citat

@Per
Jag vet inte ännu vad jag får över men lovar att återkomma. Jag har tagit hem en bil samt delar från Norge (Se Think Rickard under presentation där finns även lite bilder på delar) och så fort jag har registreringsbesiktningen klar så tänkte jag lägga upp en mall om någon fler är intresserad av att importera Thinkar.
Blir inte så dyrt som man kan tro. Om man väljer lite biligare "objekt" så kan man till och med slippa tull. Den svarta kostade ca 24.000:- tullad/momsad och klar i Sverige.
Jag har redan lyckats "nörda" ner mig i Think bilarna och hittat kontakter i Norge, England och Holland vilket har gjort att jag även har "fått tag i" progamvara och interface för att programera alla parametrar i invertern mm. Blev lite inspererad av din post att köra litium och 220v och då kan man ju behöva ändra ett och annat Smile
Enl. norskaforumet så kör nu Thundergjengen på 270V och 350A genomThink Classic drivpaket!! går då över 160km/h!!

/Rickard
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
pm_dawn
Elbilsguru


Registreringsdatum: 17 mars 2008
Inlägg: 1734
Ort: Östersund

InläggPostat: 2011-05-18 19:23:02    Rubrik: Svara med citat

Det är precis det jag menar.
Det är en mycket kompetent drivlina.

270v och 350A skulle kanske räcka till mitt nästa projekt......

Skulle vara grymt intressant.

Jag vet inte om jag skulle vilja köra en think i 160 knyck....
men det är klart har man kört en Renault 5 i 160 så borde ju inte thinken vara så mycket sämre map väghållning.
Som min bror så fint sade om min R5: -Det är ungefär som att cykla, man får hålla balansen själv.

Mvh
/Per
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
Pertti
Elbilsguru


Registreringsdatum: 16 augusti 2006
Inlägg: 1033
Ort: Skövde/Vristulven

InläggPostat: 2011-05-23 20:02:05    Rubrik: Svara med citat

Citat:
Man måste alltid komma ihåg att batterierna består av 5 celler
och vid total urladdning kommer alltid flera celler att polvändas
mer eller mindre. Jag är lite tveksam till långsam urladdning med
povändning. Men som vanligt gäller att bra batterier är svåra att
ta kol på.


De polvänder inte i egentlig mening. Strömmen går ju hela tiden åt samma håll genom hela packen. Strömmen kan ju inte vända håll plötsligt. Däremot tvingas kemin i elektolyten. Förmodligen inte nyttigt över 20A.
Tömningen med bilen på, gör väldigt låga strömmar. 5-7A.
Ja. Jag glömde säga att mina råd endast gäller den senare versionen av SAFT-block.
_________________
Don't be fueled!

Moderator
3st Renault Clio Electrique -97
Volvo V 70
Volvo T24 (traktor)
Honda VF1000F
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
hawk
Elbilsguru


Registreringsdatum: 17 oktober 2007
Inlägg: 2016
Ort: Täby

InläggPostat: 2011-05-23 21:17:48    Rubrik: Svara med citat

Jo dom polvänder faktiskt
du kan ladda upp ett batteri baklänges
och + blir - men kapaciteten är så klart
synnerligen dålig. Jag kopplade ihop
2 batterier, ett laddat och ett oladdat
+ mot - med en lampa mellan
för att inte få för stor strömrusning.
De fick stå så tills lampan slocknade och
de hade utjämnat. Jag försökte först få
ett labbagregat att ladda baklänges men
det var helt omöjligt.
Om man då mätte på det förut oladdade
batteriet hade +-polen blivit minuspol!
Efteråt satte jag batterierna + mot +
med lampan mellan igen och det gick rätt så
fort att utjämna denna gång.
Blev då batteriet bättre som jag hoppades.
Nä inte något vidare men jag tror det
är bättre med kortare tid och högre ström
som sker i bilen vid färd med urladdade
batterier.
_________________
ElClio -97 -- V70 Bifuel -- E-type -- Elscooter
Det finns 11 sorters människor. De som förstår binära tal, de som inte gör det
och resten som skiter i det.

Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Pertti
Elbilsguru


Registreringsdatum: 16 augusti 2006
Inlägg: 1033
Ort: Skövde/Vristulven

InläggPostat: 2011-05-24 20:42:59    Rubrik: Svara med citat

Hawk: Vi menar nog vid olika tidpunkt. Rolling Eyes Jag förstår hur du menar och vet om det fenomenet du nämner.
Jag vidhåller att blocket inte KAN polvända så länge det är lastat och i serie med de andra blocken.
Det som händer (måste hända?) är att joner från elyten börjar vandra eftersom Ca+ eller var det Ni+ jonerna är slut. När de är slut kan ingen ström längre vandra. Om det inte rör sig om väldigt höga strömmar så att det blir gnistbildning mellan plattorna (Ni & CA).

Detta måste väl betyda att dentritbildningen bildas under laddningen och går tillbaka under urladdningen? Denriterna klarar inte att gå igenom separator av pp-plast men går genom den toapapper som de första SAFTblocken har.
_________________
Don't be fueled!

Moderator
3st Renault Clio Electrique -97
Volvo V 70
Volvo T24 (traktor)
Honda VF1000F
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
hawk
Elbilsguru


Registreringsdatum: 17 oktober 2007
Inlägg: 2016
Ort: Täby

InläggPostat: 2011-05-24 22:35:32    Rubrik: Svara med citat

Citat:
Jag vidhåller att blocket inte KAN polvända så länge det är lastat

I mitt exempel har jag seriekopplat 2 batterier
1 laddat och 1 oladdat med en lampa
Det är ju faktiskt samma sak som händer i bilen
där lampan motsvaras av motorn.
Och visst kan det vandra ström genom batteriet
när det är urladdat, det sker ju när det är tomt och
polvänder, visar 7volt på packtrackern. Det är inga
problem att köra 100A genom batteriet då men inte
så länge eftersom det blir hett. Har för mig att det
som då sker är bla en spjälkning av vatten.
Nånting mer kemiskt som åstadkommer en viss
laddning vid "fel" pol måste oxå ske.

Och eftersom det i mitt försök blev ett batteri med
skiftade poler så kan man väl hävda att det polvänt.

Jag vill inte påstå att jag är så hemma i kemi, det
mesta har jag nog lärt mig på senare år genom
att hjälpa barnen med läxor. Någon som kan
reaktionerna kan gärna få förklara.

Här finns den "normala" reaktionen vid laddning/urladdning
Vad som sker när allt kadmium blivit Kadmiumhydroxid
och elektroner fortsätter vandra får gärna någon förklara

_________________
ElClio -97 -- V70 Bifuel -- E-type -- Elscooter
Det finns 11 sorters människor. De som förstår binära tal, de som inte gör det
och resten som skiter i det.

Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
ElDottore
Gäst





InläggPostat: 2011-05-25 17:34:47    Rubrik: Svara med citat

http://elbil.forum24.se/elbil-about1176.html

Det bakåtladdade batteriet fungerar fortfarande utmärkt...
97 års batteri!
Till överst på sidan
Gäst






InläggPostat: 2011-06-01 01:34:46    Rubrik: Svara med citat

Njaaa...Vore intressant o reda ut saken Hawk, Men inte nu på ett tag. Jag har lite annat o göra. Jag kan då inte få in det i mitt huvud hur elektronerna kan ändra riktning under last. senare...
Till överst på sidan
Gäst






InläggPostat: 2011-06-01 01:35:30    Rubrik: Svara med citat

Njaaa...Vore intressant o reda ut saken Hawk, Men inte nu på ett tag. Jag har lite annat o göra. Jag kan då inte få in det i mitt huvud hur elektronerna kan ändra riktning under last. senare...

/Pertti (glömde logga in)
Till överst på sidan
pm_dawn
Elbilsguru


Registreringsdatum: 17 mars 2008
Inlägg: 1734
Ort: Östersund

InläggPostat: 2011-06-01 05:13:23    Rubrik: Svara med citat

Elektronerna byter inte riktning.

Men eftersom alla block är seriekopplade så kommer samma ström att flyta genom alla blocken. Om ett av Blocken då har sämre kapacitet eller är i en annan laddstatus än resterande block så kan ett scenario där ett block har slut på elektroner i katoden uppstå. De andra blocken kommer att ha elektroner kvar i sina katoder och kommer att kunna fortsätta driva elektroner från katod till anod.

Blocket som inte kan det kommer att sitta i den serien och kommer då att bli matad från fel håll om man säger så. Katoden på ett block är ju i serie med anoden på ett annat block redan. Totala spänningen i packen kommer att sjunka med två blocks spänning ca 10-12v direkt eftersom ett block har reverserat. Elektornerna kommer på något sätt att lagras på det som normalt sätt är anoden.

Batterier är lite konstiga varelser.....

Mvh
/Per
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
rikrika
Aktiv


Registreringsdatum: 16 mars 2011
Inlägg: 42
Ort: Tullinge/sthlm

InläggPostat: 2011-06-01 10:47:49    Rubrik: Svara med citat

Nu är dom ute...





Tillverkade 19991027 är det nya eller gamla sorten?
Ett batteri 0,22v övriga mäter ca 1-1,9 volt

Rickard
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Poppe
Elbilsguru


Registreringsdatum: 25 juni 2006
Inlägg: 1588
Ort: Göteborg / Billdal

InläggPostat: 2011-06-01 11:13:46    Rubrik: Svara med citat

lite OT
Kan du beskriva lite mer om hur du tog ur batterikassetten ?
Ser ut som du "lyft" bilen med ramper samt pallbock (?) ?
Ser också ut som en lyft typ MC som Jula mfl säljer ?
Klarar dom att balansera på den eller använde du något annat stöd också, som inte syns på bilden ?
Vad är dom blå "pinnarna" parallellt med lyften ?
Hur högt behöver man lyfta bilen för att få ut kassetten ?
_________________
Chevrolet Volt -12
Husqvarna Cornette -59
Th!nk City -99
Chevrolet Corvair Convertible -64
Chevrolet Rampside Pick Up -61

Growing old is mandatory, growing up is optional.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
Visa inlägg nyare än:   
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Think Alla tider är GMT + 1 timme (svensk normaltid)
Gå till sida 1, 2  Nästa
Sida 1 av 2

 
Hoppa till:  
Du kan inte skapa nya inlägg i det här forumet
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
Du kan inte ändra dina inlägg i det här forumet
Du kan inte ta bort dina inlägg i det här forumet
Du kan inte rösta i det här forumet


Skapa forum | Supportforum | Användarvillkor | Integritetspolicy | Cookiehantering | Kontakta oss |




SwiftBlue Theme created by BitByBit
Powered by phpBB © 2001, 2002 phpBB Group
Swedish translation by phpBB Sweden and Virtuality © 2003-2005
Sidan tog 0.09 sekunder att ladda.