Forumindex ELBIL
för elbilsägare och blivande sådana...
 
 Vanliga frågorVanliga frågor   SökSök   MedlemslistaMedlemslista   AnvändargrupperAnvändargrupper   Bli medlemBli medlem 
 ProfilProfil   Logga in för att läsa dina meddelandenLogga in för att läsa dina meddelanden   Logga inLogga in 


Bygga på en alfa 156

 
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Konvertera din gamla kärra...
Föregående ämne :: Nästa ämne  
Författare Meddelande
rebred
Nyfiken


Registreringsdatum: 16 april 2011
Inlägg: 5
Ort: Höör

InläggPostat: 2011-04-16 08:15:11    Rubrik: Bygga på en alfa 156 Svara med citat

Hej ny här och har lite frågor till er som vet och kan.

Kan alfa 156 vara ett bra objekt att bygga på, har tillgång till en sån med rasad motor men fin i övrigt.
Är det ngn nackdel att bygga på ett "udda" märke jämfört med ett mer normalt märke.
Jag Kör ca 15 mil om dan och då ca 80% på landsväg/motorväg, så jag vill ha prestanda som i en vanlig bil på ca 150 hk och då batteri kapasitet så jag klarar ca 30 mil åtminstonne, jag förmodar att man idag ska använda lithium batteri, stämmer det??
är detta bygge praktiskt genomförbart???
Förslag på motor/elktronik motages tacksamt
Förslag på batteri motages också tacksamt

är det ngn som vågar ge sig på en bra gissning hur mkt i pengar kommer detta kalas kosta???
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Julle
Forumstammis


Registreringsdatum: 26 juni 2006
Inlägg: 609
Ort: Wellington, New Zealand

InläggPostat: 2011-04-16 08:38:45    Rubrik: Svara med citat

Hej,

Det är ingen nackdel att bygga på en "udda" bil, det är personligt!
Dock kommer dina önskemål om prestanda troligen tömma ditt bankkonto med blixtens hastighet...

Det är billigare att bygga själv men som jämförelse kostar en Tesla (det enda kommersiellt tillgängliga) strax under en miljon, du hamnar troligen på ca 30-50% av det priset.

Mercedes A-klass Electric som byggs i Nyköping har skapliga prestanda, dock uppfyller den inte alla dina önskemål (80hk i stället för 150hk) den kostar ca 300000kr och det är oerhört prispressat, batterier och motorstyrning driver tyvärr upp kostnaden...

Den har dock en range extender så du riskerar aldrig att bli stående med tomma batterier!
_________________
Elbilsägare följer inte strömmen, de leder den!
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
rebred
Nyfiken


Registreringsdatum: 16 april 2011
Inlägg: 5
Ort: Höör

InläggPostat: 2011-04-16 12:37:17    Rubrik: Hmmm. Ok Svara med citat

Ja att det blir dyrt vet jag. men jag trodde nog att det max skulle gå på 250 000.-

men som jag tänker så tar det inte jätte många år innan det är tillbakabetalt

I dag har jag soppa räkningar på ca 4000 i mån =ca 48 000 om året
2 servicetillfällen om året a´6000+8000 om året = ca 14 000 kr

Nu vet jag inte vad det kan kosta att serva en el bil men jag tippar på kanske 5000 om året???

Tanka El kan jag tänka mig att jag oftast kan göra på jobbet men om jag räknar med att göra det hemma kanske max ca 10 000 kr

bilen borde ha ett hyffsat värde på begmarknaden efter 5 år

Är det en glädje kalkyl och drömmar jag har eller stämmer det hyffsat???
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
hawk
Elbilsguru


Registreringsdatum: 17 oktober 2007
Inlägg: 2017
Ort: Täby

InläggPostat: 2011-04-16 13:29:39    Rubrik: Svara med citat

Till att börja med får du nog minska på körsträckan
mellan laddningar. Om du tex kör mellan hem och jobb
går det ju att ladda under arbetstid. Satsa hellre då på
en snabbladdare än för 100k extra batterier som tynger
bilen. Kanske en generator så att du kan ta dig med
hjälplig hastighet till en laddplats.
Det som drar ojämförligt mest energi är höga hastigheter.
Vet inte vad du skall ha 150 Hk till, bränna gummi kanske Mr. Green
_________________
ElClio -97 -- V70 Bifuel -- E-type -- Elscooter
Det finns 11 sorters människor. De som förstår binära tal, de som inte gör det
och resten som skiter i det.

Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
rebred
Nyfiken


Registreringsdatum: 16 april 2011
Inlägg: 5
Ort: Höör

InläggPostat: 2011-04-16 14:37:50    Rubrik: 150 hk Svara med citat

Vad är en körsträcka som är lämplig rent batterimässigt???

150 hk, Jag jämför med bilen som jag har nu. mest är det för omkörningar mm. som jag sa kör jag ganska mkt ca 6000 mil om året. när jag pendlar ligger jag på mellan 90-120 km/h på dagarna kör jag endel inne i Malmö på 50 vägar så det ska funka där också...
Jag hade en peugeot tidigare med en diesel på 90 hästar, för slött och jag anser det är trafikfarligt att pendla med den bilen...
Jag vet dock inte om 90 dieselhästar är jämförbart med 90 el hästar eftersom vridet är väldigt annorlunda???
Det jag är ute efter är ungefär samma prestanda som nu....
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
cealmseven
Elektrisk


Registreringsdatum: 19 februari 2011
Inlägg: 212

InläggPostat: 2011-04-16 15:54:01    Rubrik: Svara med citat

rebred: Oavsett vilken bilr man väljer, köpta bilar med valfri energikälla alternativt bygga bilarna själv så är det en stor samling kompromisser man åker med. Den verkligheten är något man är tvungen att förhålla sig till.

Du behöver ställa upp en kravlista med skall- och bör-krav.
Tex:
- Skall ha 150 hk jämförbara bensinhästkrafter
- Skall kunna köra utan laddning minst x antal km
- Bör inte kosta mer än .......
Osv osv

Den listan kommer ge svaret på frågan vilka biltyper / bränsletyper som är tänkbara. Genom att ändra i listans skall- och bör krav kan man hitta rätt om man i första läget haft för många skall-krav som gjort att en önskad elbil inte är möjlig.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
qer
Forumstammis


Registreringsdatum: 27 januari 2009
Inlägg: 666

InläggPostat: 2011-04-18 08:24:34    Rubrik: Re: Bygga på en alfa 156 Svara med citat

rebred skrev:
Är det ngn nackdel att bygga på ett "udda" märke jämfört med ett mer normalt märke.


Det kan finnas en fördel att satsa på ett mer känt märke (dvs främst känt märke i USA) och det är att många firmor gör motoradaptrar som passar vissa populära (läs: lättkonverterade) modeller.

rebred skrev:
så jag vill ha prestanda som i en vanlig bil på ca 150 hk


Höga prestanda utan att det kostar skjortan betyder ofta DC, främst då serielindat. Då kan du få en motor för ca $2000 och en controller för ungefär lika mycket till. Du kan komma billigare undan genom att tumma på prestanda och/eller kvalitet, men jag skulle inte rekommendera det.

rebred skrev:
batteri kapasitet så jag klarar ca 30 mil åtminstonne, jag förmodar att man idag ska använda lithium batteri, stämmer det??


Den enda batterityp som klarar såna krav är Lithium, ja, men den stora frågan (som många redan påpekat) är om din plånbok klarar det.

Om vi räknar med 2 kWh/mil så betyder det 60 kWh. Det skulle kosta ca 30.000 dollar plus kostnaden för laddare etc och då kör du snudd på gränsen så när Januari kommer med kalla nätter så kommer du inte ha någon marginal för att kompensera för den lägre kapaciteten du får ut när batterierna är kalla.

Du kan kompensera det med isolerade batterilådor och värmesystem (det lönar sig ofta effektmässigt att hålla batterierna varma ävne om du gör det med ström från batterierna själva) men då kommer vi in på nästa problem; vikten. 60 kWh batterier kommer väga sisådär 650 kilo, och till det kommer då förstås motorns, controllerns, laddarens och alla andra prylars vikt så risken är att du får problem att få allt detta att "rymmas" inom den viktbegränsning den bil du konverterar har.

Kan du ladda på jobbet blir det förstås mycket enklare att genomföra.

rebred skrev:
är detta bygge praktiskt genomförbart???


Praktiskt är ett väldigt flexibelt ord.

Praktiskt as in genomförbart, ja det skulle jag tro men inte nödvändigtvis i den bil du valt och det finns också risken att bilen måste modifieras rätt genomgripande för att klara vikten med avseende på bromsförmåga etc.

Praktiskt as in ekonomiskt försvarbart, vete fan. En energisnål diesel låter ärligt talat mer rätt om du främst kör landsväg. Släng i en motorvärmare (som även används sommartid) och lär dig köra ecovänligt (vilket inte betyder att köra som en gubbe i keps, vilket många verkar tro) så minimerar du din miljöpåverkan.

rebred skrev:
Förslag på motor/elktronik motages tacksamt


Jag bara måste säga EVnetics Soliton när det gäller controller. Allt annat vore ju lätt absurt mtp hur partisk jag är. Mr. Green

Kostov eller NetGain som motor verkar vara relativt skit samma. Kostov tillverkas i EU (Ungern?) så det gör ju tull och sånt enkelt. De är dessutom återförsäljare för våra Solitons. Wink

rebred skrev:
Förslag på batteri motages också tacksamt


Lithium, förmodligen LiFePO4. Men det är en djungel som dessutom verkar förändras rätt drastiskt fortfarande och jag är inte uppdaterad. Det är också en fråga om vilken toppeffekt du vill ha ut eftersom olika LiFePO4-celler har olika C-faktorer (dvs hur hög toppstöm de klarar i förhållande till kapaciteten). Ju högre C-faktor, dess högre toppeffekt ut men också (förstås) dess högre kostnad per kWh.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
crap
Forumstammis


Registreringsdatum: 02 september 2009
Inlägg: 295
Ort: Luleå

InläggPostat: 2011-04-19 20:14:31    Rubrik: Svara med citat

30 mils räckvidd med hög hastighet är mycket att begära. 15 mil är inga större problem, 20 mil är rimligt men dyrt (och kan styra valet av bil ganska mycket).

Om vi säger att du sparar 100kg på konverteringen innan du sätter i batterier (om elmotor, motorstyrning, vakuumpump med mera väger 100 kg mindre än originalmotor, tank, avgassystem, kylare, startmotor, generator, ...) och du behöver 20 kg batterier per mils räckvidd, hur mycket får du kvar av maxlasten? Om du ska ha 15 mils räckvidd tappar du 200kg av maxlasten du hade, ska du ha 20 mils räckvidd har du tappat 300kg maxlast.

Hur mycket maxlast behöver du ha kvar? Hur många passagerare ska du kunna ta? Hur mycket har alfan i maxlast från början?
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
rebred
Nyfiken


Registreringsdatum: 16 april 2011
Inlägg: 5
Ort: Höör

InläggPostat: 2011-04-20 20:50:52    Rubrik: Tackar Svara med citat

Jag tackar för alla bra svar.
Mkt att tänka på. jag tänkte att Alfa skulle vara ganska bra eftersom det är en ganska lätt bil byggd på ett ganska stabilt sätt... men det finns helt klart mkt mer att tänka på...
Jag får nog gå ner i körsträcka en hel del, Jag får nog går ner i effekt också... men är typ 90 kw elmotor jämför bar med 90 kw bränsemotor??
Jag får kanske kolla upp vikter med mera på den bil jag bygger...
Jag har försökt följa så mkt som möjligt på saabprojektet i Uppsala Jag tycker det känns helt rätt men förmödligen är det inte lösbart med pengar känns det som...
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Visa inlägg nyare än:   
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Konvertera din gamla kärra... Alla tider är GMT + 1 timme (svensk normaltid)
Sida 1 av 1

 
Hoppa till:  
Du kan inte skapa nya inlägg i det här forumet
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
Du kan inte ändra dina inlägg i det här forumet
Du kan inte ta bort dina inlägg i det här forumet
Du kan inte rösta i det här forumet


Skapa forum | Supportforum | Användarvillkor | Integritetspolicy | Cookiehantering | Kontakta oss |




SwiftBlue Theme created by BitByBit
Powered by phpBB © 2001, 2002 phpBB Group
Swedish translation by phpBB Sweden and Virtuality © 2003-2005
Sidan tog 0.14 sekunder att ladda.