Forumindex ELBIL
för elbilsägare och blivande sådana...
 
 Vanliga frågorVanliga frågor   SökSök   MedlemslistaMedlemslista   AnvändargrupperAnvändargrupper   Bli medlemBli medlem 
 ProfilProfil   Logga in för att läsa dina meddelandenLogga in för att läsa dina meddelanden   Logga inLogga in 


Eco-driving för elfordon.

 
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> övriga tekniska frågor
Föregående ämne :: Nästa ämne  
Författare Meddelande
Anti
intresserad


Registreringsdatum: 26 januari 2009
Inlägg: 14
Ort: Göteborg

InläggPostat: 2011-04-03 11:24:32    Rubrik: Eco-driving för elfordon. Svara med citat

Jag har precis köpt en elmoped och undrar därför hur man skall köra för att maximera räckvidden. Jag antar att de vanliga råden att bromsa bort så lite energi som möjligt gäller men vad mer kan man göra för att påverka förbrukningen.

Edit: Flytta gärna denna tråd till rätt kategori till den kategori som passar.
_________________
Gå med i Sveriges snabbaste växande Freecycle-grupp, Freecycle-gruppen i Göteborg.
Adress: http://www.freecyclegbg.se
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
AleX
Elbilsguru


Registreringsdatum: 13 september 2006
Inlägg: 2212
Ort: Roslöv / Lund / Skåne

InläggPostat: 2011-04-03 14:43:30    Rubrik: Svara med citat

Bra däck och mycket luft i däcken.
har du regenerering när du bromsar så använd den först o sen den mekaniska bromsen. Men du förlorar ändå energi på att "bromsa" så kan man undvika det så...


Välsmorda lager och krypa ner bakom kåporna så det blir så lite vind som möjligt mm


Är det räckvidd du är ute efter så är det nog även tid att titta på mer batteri o kanske gå upp i spänning
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Johnny J
Elbilsguru


Registreringsdatum: 23 september 2007
Inlägg: 1729
Ort: GBG

InläggPostat: 2011-04-03 17:25:13    Rubrik: Svara med citat

Långsamma accelerationer är viktigt.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
AleX
Elbilsguru


Registreringsdatum: 13 september 2006
Inlägg: 2212
Ort: Roslöv / Lund / Skåne

InläggPostat: 2011-04-04 07:51:07    Rubrik: Svara med citat

Rätt temperatur på batterierna är också bra o hålla koll på
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Anti
intresserad


Registreringsdatum: 26 januari 2009
Inlägg: 14
Ort: Göteborg

InläggPostat: 2011-04-04 10:54:19    Rubrik: Svara med citat

AleX skrev:
Rätt temperatur på batterierna är också bra o hålla koll på


I min moped sitter bly/syra som verkar ha bäst kapacitet när det är ca 25 grader. Problemet är att det inte är speciellt lätta att göra något åt tempen då man ganska utlämnad till omgivande temp.

Finns det något bra sätt att få rätt temp i dessa föhållanden?
_________________
Gå med i Sveriges snabbaste växande Freecycle-grupp, Freecycle-gruppen i Göteborg.
Adress: http://www.freecyclegbg.se
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Poppe
Elbilsguru


Registreringsdatum: 25 juni 2006
Inlägg: 1588
Ort: Göteborg / Billdal

InläggPostat: 2011-04-04 11:28:38    Rubrik: Svara med citat

Sitterbatterierna i en låda kan du ju alltid lägga in elektriska värmeslingor typ badrum och köra från kupevärmaruttag.
_________________
Chevrolet Volt -12
Husqvarna Cornette -59
Th!nk City -99
Chevrolet Corvair Convertible -64
Chevrolet Rampside Pick Up -61

Growing old is mandatory, growing up is optional.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
Johnny J
Elbilsguru


Registreringsdatum: 23 september 2007
Inlägg: 1729
Ort: GBG

InläggPostat: 2011-04-04 20:25:19    Rubrik: Svara med citat

Allt hänger ju på hur du skall använda moppen, köra på vintern?
Parkerar du inomhus?
Det är framför allt vid temperaturer under ca: 5 grader som blybatterierna börjar vekna ordentligt.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Anti
intresserad


Registreringsdatum: 26 januari 2009
Inlägg: 14
Ort: Göteborg

InläggPostat: 2011-04-04 21:22:55    Rubrik: Svara med citat

Poppe skrev:
Sitterbatterierna i en låda kan du ju alltid lägga in elektriska värmeslingor typ badrum och köra från kupevärmaruttag.


Är detta värt besväret? Tjänar man mer på ökad kapacitet än man förlorar på värmandet.
_________________
Gå med i Sveriges snabbaste växande Freecycle-grupp, Freecycle-gruppen i Göteborg.
Adress: http://www.freecyclegbg.se
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Anti
intresserad


Registreringsdatum: 26 januari 2009
Inlägg: 14
Ort: Göteborg

InläggPostat: 2011-04-04 21:23:50    Rubrik: Svara med citat

Johnny J skrev:
Allt hänger ju på hur du skall använda moppen, köra på vintern?
Parkerar du inomhus?


Jag kör året om och parkerar tyvärr utomhus.
_________________
Gå med i Sveriges snabbaste växande Freecycle-grupp, Freecycle-gruppen i Göteborg.
Adress: http://www.freecyclegbg.se
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Johnny J
Elbilsguru


Registreringsdatum: 23 september 2007
Inlägg: 1729
Ort: GBG

InläggPostat: 2011-04-04 23:14:59    Rubrik: Svara med citat

Anti skrev:
Poppe skrev:
Sitterbatterierna i en låda kan du ju alltid lägga in elektriska värmeslingor typ badrum och köra från kupevärmaruttag.


Är detta värt besväret? Tjänar man mer på ökad kapacitet än man förlorar på värmandet.


Tanken var nog att värma batterierna med 230V när du parkerat, att värma under drift är nog tveksamt på moped, är svårt att isolera ordentligt..
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Poppe
Elbilsguru


Registreringsdatum: 25 juni 2006
Inlägg: 1588
Ort: Göteborg / Billdal

InläggPostat: 2011-04-05 06:13:19    Rubrik: Svara med citat

Johnny J skrev:
Citat:
Anti skrev:
Poppe skrev:
Sitterbatterierna i en låda kan du ju alltid lägga in elektriska värmeslingor typ badrum och köra från kupevärmaruttag.


Är detta värt besväret? Tjänar man mer på ökad kapacitet än man förlorar på värmandet.


Tanken var nog att värma batterierna med 230V när du parkerat, att värma under drift är nog tveksamt på moped, är svårt att isolera ordentligt..


Det är ju svårt att ta el från kupevärmaruttaget för att värma batterierna om man avvikit från uttaget ! Det kan ju se slarvigt ut med alla sladdar som blir liggande runt stan.
Skämt åsido så hade terrängbil 11 och 13 från Volvo ett system med självuppvärmda batterilådor, där man alltså tog energin från batteriet. Det togs dock bort av Försvaret kanska snabbt.

Jag är lite skeptisk till isolerade lådor om man inte har kontinuerlig värmetillförsel. Isolationen funkar ju lika bra för kyla som för värme. Har batterierna sjunkit till 0° C så tar det ju extra lång tid för dom att varmna om dom sitter isolerade.
_________________
Chevrolet Volt -12
Husqvarna Cornette -59
Th!nk City -99
Chevrolet Corvair Convertible -64
Chevrolet Rampside Pick Up -61

Growing old is mandatory, growing up is optional.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
pm_dawn
Elbilsguru


Registreringsdatum: 17 mars 2008
Inlägg: 1735
Ort: Östersund

InläggPostat: 2011-04-05 06:49:58    Rubrik: Svara med citat

Poppe skrev:
Jag är lite skeptisk till isolerade lådor om man inte har kontinuerlig värmetillförsel. Isolationen funkar ju lika bra för kyla som för värme. Har batterierna sjunkit till 0° C så tar det ju extra lång tid för dom att varmna om dom sitter isolerade.


Det var nog det dummaste jag hört på ett tag.....
Det vore som att det går fortare att värma upp ett hus om man inte har isolering i väggarna....................

Mvh
/Per
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
Poppe
Elbilsguru


Registreringsdatum: 25 juni 2006
Inlägg: 1588
Ort: Göteborg / Billdal

InläggPostat: 2011-04-06 06:57:04    Rubrik: Svara med citat

Käre namne

Du brukar vara bra att använda det som sitter mellan öronen, men den här gången slog det slint.
Visst är det så, det går fortare att värma upp ett hus utan isolering men att sedan hålla det varmt kräver mera energi.
Samma sätt för en batteribox om batterierna hela tiden är varma är det givetvis en fördel om dom sitter isolerade men vad är sannolikheten för att dom är det. Dom flesta bilar används ca 1 h/dag och sedan står dom parkerade. Om det då är kallt kommer batterierna att bli kalla, är dom isolerade tar det visserligen längre tid, men över en helg t.ex lär det ju inte räcka med isolering för att skydda mot -10°C. På måndag morgon kommer batterierna också att vara -10°C. Sitter dom då i en isolerad låda kommer det att ta betydligt längre tid att värma dom än om dom är oisolerade. Själva vitsen med isoleringen är ju att skapa en termisk tröghet för temperaturförändringar och den kommer ju att fungera åt bägge håll, både för uppvärmning och för nedkylning. Men ni kanske har någon specialisolering i Östersund som bara håller inne värme och inte kyla ?
_________________
Chevrolet Volt -12
Husqvarna Cornette -59
Th!nk City -99
Chevrolet Corvair Convertible -64
Chevrolet Rampside Pick Up -61

Growing old is mandatory, growing up is optional.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
jens
Forum Administratör


Registreringsdatum: 23 juni 2006
Inlägg: 781
Ort: Alingsås

InläggPostat: 2011-04-06 08:56:16    Rubrik: Svara med citat

Det stämmer fortfarande inte.
Om du har -10 grader utanför och värmer cellerna med värmematta innanför isoleringen så går det givetvis fortare att värma cellerna om det finns isolering. Isoleringen ökar inte värmetrögheten. Hade du klätt batteripacket med täljsten hade det blivit som du beskriver det.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
Poppe
Elbilsguru


Registreringsdatum: 25 juni 2006
Inlägg: 1588
Ort: Göteborg / Billdal

InläggPostat: 2011-04-06 12:00:18    Rubrik: Svara med citat

Hallå Jens

Det var länge sedan man hörde från dig !
Kommer du ner till Gbg för vår fikaträff på söndag ?

Angående debatten:
Lägg märke till att jag skrev
Citat:
Jag är lite skeptisk till isolerade lådor om man inte har kontinuerlig värmetillförsel


Har man det så är det givetvis ingen diskussion om att det är bättre med isolerade lådor men min förutsättning var att man inte hade det.
Hur man skall lösa det praktiskt kan man ju undra ?
Det måste ju också finnas en brytpunkt vid x timmar/dygn då det "lönar sig" att värma och isolera eller låta bli. Även utomhustempen måste ju in som en parameter antar jag.

Har man ingen värmetillförsel, vilket var utgångspunkten, så måste isoleringen öka trögheten dvs batterierna är kallare längre.

Man måste väl också ha en sådan koppling antar jag att man bara värmer medan man inte laddar. Oavsett värme eller ej så måste man ju ventilera lådorna och då suger man ju ut den uppvärmda luften.
_________________
Chevrolet Volt -12
Husqvarna Cornette -59
Th!nk City -99
Chevrolet Corvair Convertible -64
Chevrolet Rampside Pick Up -61

Growing old is mandatory, growing up is optional.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
pm_dawn
Elbilsguru


Registreringsdatum: 17 mars 2008
Inlägg: 1735
Ort: Östersund

InläggPostat: 2011-04-06 12:44:12    Rubrik: Svara med citat

Poppe skrev:
Käre namne

Du brukar vara bra att använda det som sitter mellan öronen, men den här gången slog det slint.
Visst är det så, det går fortare att värma upp ett hus utan isolering men att sedan hålla det varmt kräver mera energi.
Samma sätt för en batteribox om batterierna hela tiden är varma är det givetvis en fördel om dom sitter isolerade men vad är sannolikheten för att dom är det. Dom flesta bilar används ca 1 h/dag och sedan står dom parkerade. Om det då är kallt kommer batterierna att bli kalla, är dom isolerade tar det visserligen längre tid, men över en helg t.ex lär det ju inte räcka med isolering för att skydda mot -10°C. På måndag morgon kommer batterierna också att vara -10°C. Sitter dom då i en isolerad låda kommer det att ta betydligt längre tid att värma dom än om dom är oisolerade. Själva vitsen med isoleringen är ju att skapa en termisk tröghet för temperaturförändringar och den kommer ju att fungera åt bägge håll, både för uppvärmning och för nedkylning. Men ni kanske har någon specialisolering i Östersund som bara håller inne värme och inte kyla ?


Nja det är väl så att det kan slå lite slint ibland......
MEN jag håller inte med dig i detta fall. Det går fortare att värma upp ett oisolerat hus om det värms upp utifrån av den omgivande luftens temperatur, men om man som i de flesta fall med hus värmer upp det innifrån så går det fortare att värma upp ett isolerat hus. OBS jag definierar inte att värma upp, att husets ytterväggar på utsidan har värmts upp eftersom jag tycker det är slöseri. Vitsen med isolering tycker inte jag är att skapa en termisk tröghet, jag tycker att det är att skapa en termisk barriär dvs göra det svårt för värme att färdas genom isoleringen.

Vad gäller tillförande av värme så sker det vid urladdning av de flesta batterier, en del mer en del mindre. Till det kan man dessutom lägga till att värma batterierna med tex elslingor, vattenslingor eller luftburet. Vid vilka tillfällen man skall göra det kan man debattera. Men batterierna kommer att hålla en bättre temperatur om man isolerar dom, iom självuppvärmningen vid urladdning.

Vid uppladdning kan det vara annat, NiCd blocken kyls ju nämligen vid laddning i sig själva, medan blyaccar och Lixx oftast värms något vid laddning.

Vad gäller ventilering så måste man ju självklart kolla hur man skall lösa det också.

Men jag kan säga av egen erfarenhet att mina batterier tycker bättre om slutna isolerade lådor än öppna lådor. Det märks i -27grC på vintern.......

Mvh
/Per
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
hawk
Elbilsguru


Registreringsdatum: 17 oktober 2007
Inlägg: 2016
Ort: Täby

InläggPostat: 2011-04-06 13:45:39    Rubrik: Svara med citat

För att inflika så önskar jag att mina
blyacklådor i VW inte var så bra isolerade
när nu fläkten inte har så bra flås.
Batterierna blev rejält heta när jag tog en
testtur på 4 mil, delvis motorväg.
Värmen kan nog ha gjort sitt till för räckvidden

Men det är bra i smällkalla vintern då håller
de värmen i flera dagar. Very Happy
_________________
ElClio -97 -- V70 Bifuel -- E-type -- Elscooter
Det finns 11 sorters människor. De som förstår binära tal, de som inte gör det
och resten som skiter i det.

Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Visa inlägg nyare än:   
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> övriga tekniska frågor Alla tider är GMT + 1 timme (svensk normaltid)
Sida 1 av 1

 
Hoppa till:  
Du kan inte skapa nya inlägg i det här forumet
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
Du kan inte ändra dina inlägg i det här forumet
Du kan inte ta bort dina inlägg i det här forumet
Du kan inte rösta i det här forumet


Skapa forum | Supportforum | Användarvillkor | Integritetspolicy | Cookiehantering | Kontakta oss |




SwiftBlue Theme created by BitByBit
Powered by phpBB © 2001, 2002 phpBB Group
Swedish translation by phpBB Sweden and Virtuality © 2003-2005
Sidan tog 0.56 sekunder att ladda.