Forumindex ELBIL
för elbilsägare och blivande sådana...
 
 Vanliga frågorVanliga frågor   SökSök   MedlemslistaMedlemslista   AnvändargrupperAnvändargrupper   Bli medlemBli medlem 
 ProfilProfil   Logga in för att läsa dina meddelandenLogga in för att läsa dina meddelanden   Logga inLogga in 


Renoveringstråd
Gå till sida Föregående  1, 2, 3 ... 18, 19, 20
 
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Att bygga om sin Clio / Express
Föregående ämne :: Nästa ämne  
Författare Meddelande
pm_dawn
Elbilsguru


Registreringsdatum: 17 mars 2008
Inlägg: 1738
Ort: Östersund

InläggPostat: 2011-03-28 20:39:56    Rubrik: Svara med citat

Tjena Henrik !

Jag gör det ju ganska enkelt för mig denna gången.
Bilen är ju helt komplett. Och jag behöver bara byta lådor ich stoppa i nya batterier.

Men jag kanske skall starta en ny tråd ändå.

Denna kommer ju att leva vidare eftersom jag kommer att fortsätta att uppgradera min egen bil.

Mvh
/Per
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
pm_dawn
Elbilsguru


Registreringsdatum: 17 mars 2008
Inlägg: 1738
Ort: Östersund

InläggPostat: 2011-06-27 09:58:22    Rubrik: Svara med citat

Årets kontrollbesiktning avklarad.

En 1:a på inre styrled annars tyckte dom att däcken sån gamla ut.
Sprickor mellan vägg och slitbana tycker dom tydligen inte om på besiktinigen, Men jag fick ingen anmärkning.

Bara att köra ett år till då.................

Trevligt.

Mvh
/Per
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
Hernik
Forumstammis


Registreringsdatum: 16 december 2007
Inlägg: 639
Ort: Örebro

InläggPostat: 2011-06-30 23:37:04    Rubrik: Svara med citat

Aaargh! Galet lång tråd, har för mig batteriplacering var på sid 10. Tar en evighet att hitta dit. Det behövs en cliokonverteringstråd utan off-topic, någon som kan göra det snabbt utan problem??

Inget skrivet om gamla bilen på ett halvår nu, hur går den? Hur många Life mil har du kommit? Har du bytt till Jens bms iden också eller kör du utan?
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
Hernik
Forumstammis


Registreringsdatum: 16 december 2007
Inlägg: 639
Ort: Örebro

InläggPostat: 2011-07-01 00:00:16    Rubrik: Svara med citat

pm_dawn skrev:

Just nu kör jag med 40 celler.
Men jag kommer nog att lägga till några flera.
Jag tror nämligen att hackaren går att justera upp lite i startspänning.
(se tråden trimma Clio.) det borde gå att pusha upp den till närmare 160v.
Det borde vara ca 45 -46 celler beroende på hur högt man laddar dom.
Laddar man dom till 3,55v så är ju 45 celler 160v ganska precis.

Det man skulle vilja göra i detta fallet är ju att samtidigt höja varvtalet för att kunna hålla ett högt vridmoment lite längre innan man börjar sänka fältströmmen. En högre ankarspänning ger ju ett högre basvarvtal innan man når jämnvikt men B-EMK.
Tyvärr så måste man nog gå in i firmware i hackaren och ändra varvtalet som skall trigga sänkningnen av fältströmmen. Men det borde gå att hitta i firmware.

Mvh
/Per


Kollat mer på detta? (nu har jag plöjt tråden och är på banan igen)

Hur gör du för att reglera ner laddströmmen, inte i serie med dc-dc längre?
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
pm_dawn
Elbilsguru


Registreringsdatum: 17 mars 2008
Inlägg: 1738
Ort: Östersund

InläggPostat: 2011-09-02 06:34:25    Rubrik: Svara med citat

Hernik skrev:
Aaargh! Galet lång tråd, har för mig batteriplacering var på sid 10. Tar en evighet att hitta dit. Det behövs en cliokonverteringstråd utan off-topic, någon som kan göra det snabbt utan problem??

Inget skrivet om gamla bilen på ett halvår nu, hur går den? Hur många Life mil har du kommit? Har du bytt till Jens bms iden också eller kör du utan?


Jag håller på med en ny tråd som skall förenkla lite.
Jag har kört ca 1500mil på LiFe.
Jag kör utan BMS i Bilen fortfarande.
Jens BMS skall in i den nya bilen för utvärdering där. Fungerar det mycket bättre än utan så kanske jag köper ett till den första bilen också.

Mvh
/Per
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
pm_dawn
Elbilsguru


Registreringsdatum: 17 mars 2008
Inlägg: 1738
Ort: Östersund

InläggPostat: 2011-09-02 06:41:05    Rubrik: Svara med citat

Hernik skrev:
pm_dawn skrev:

Just nu kör jag med 40 celler.
Men jag kommer nog att lägga till några flera.
Jag tror nämligen att hackaren går att justera upp lite i startspänning.
(se tråden trimma Clio.) det borde gå att pusha upp den till närmare 160v.
Det borde vara ca 45 -46 celler beroende på hur högt man laddar dom.
Laddar man dom till 3,55v så är ju 45 celler 160v ganska precis.

Det man skulle vilja göra i detta fallet är ju att samtidigt höja varvtalet för att kunna hålla ett högt vridmoment lite längre innan man börjar sänka fältströmmen. En högre ankarspänning ger ju ett högre basvarvtal innan man når jämnvikt men B-EMK.
Tyvärr så måste man nog gå in i firmware i hackaren och ändra varvtalet som skall trigga sänkningnen av fältströmmen. Men det borde gå att hitta i firmware.

Mvh
/Per


Kollat mer på detta? (nu har jag plöjt tråden och är på banan igen)

Hur gör du för att reglera ner laddströmmen, inte i serie med dc-dc längre?


Nej jag har inte kollat mer, men jag kommer nog inom en snar framtid att stoppa i 2 celler till så att jag får 42 celler.

Laddströmmen justeras ned av UCL och laddare genom att jag lägger på ca 24-26v spänning på den verkliga packspänningen. Så om packet ligger på 140v så ser UCL ca 166v. Laddaren sköter då denna CV fas väldigt fint tycker jag. Det jag har gjort för att hålla laddaren i fas 1 så högt som möjligt är att sätta fasta 30kOhms motstånd på tempsensorerna. Det gör att Laddaren inte går över i Fas2 pga temperaturen utan håller fas1 tills den når taket 172v då den börjar strypa strömmen.

DVS DCDC i serie med kabeln som UCL känner av spänningen på enkelt och smidigt.

Mvh
/Per
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
hawk
Elbilsguru


Registreringsdatum: 17 oktober 2007
Inlägg: 2019
Ort: Täby

InläggPostat: 2011-10-26 11:25:26    Rubrik: Svara med citat

Ser till min glädje att en ny guru har fötts.
Då är det väl dags att hotta upp avataren.


Tycker turbanfärgen
står sig bra mot fjällen

Då är vi 5 gurus som
väntar på nirvana.
_________________
ElClio -97 -- V70 Bifuel -- E-type -- Elscooter
Det finns 11 sorters människor. De som förstår binära tal, de som inte gör det
och resten som skiter i det.

Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
pm_dawn
Elbilsguru


Registreringsdatum: 17 mars 2008
Inlägg: 1738
Ort: Östersund

InläggPostat: 2011-10-26 11:33:49    Rubrik: Svara med citat

Tackar och bockar för photoshoppningen som jag faktiskt hade tänkt att göra själv men inte kommit mig för med ännu.

Mvh
/Per
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
AleX
Elbilsguru


Registreringsdatum: 13 september 2006
Inlägg: 2222
Ort: Roslöv / Lund / Skåne

InläggPostat: 2011-10-28 11:56:58    Rubrik: Svara med citat

ser man juh l@ang väg att de e fejk.. ingen turban p@ skuggan galen
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Johnny J
Elbilsguru


Registreringsdatum: 23 september 2007
Inlägg: 1736
Ort: GBG

InläggPostat: 2011-10-28 13:20:21    Rubrik: Svara med citat

"En gurus turban lämnar ingen skugga" -Gammalt indiskt ordspråk...
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
pm_dawn
Elbilsguru


Registreringsdatum: 17 mars 2008
Inlägg: 1738
Ort: Östersund

InläggPostat: 2012-10-20 08:51:16    Rubrik: Svara med citat

Nu har jag äntligen kopplat in tre celler till i bilen. Kör nu med 43 lifepo4.
Blev lite kinkigare med regenereringen, men i övrigt känns den lite piggare. Borde få ca 7% längre räckvidd med det.

Med vänlig hälsning,
Per
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
Hippie Djohn
Elektrisk


Registreringsdatum: 29 januari 2011
Inlägg: 209
Ort: København, Danmark

InläggPostat: 2012-10-22 06:44:38    Rubrik: Svara med citat

Spændende... hvor langt kan du køre nu ?

Hvor meget lader du cellerne til ?
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Visa inlägg nyare än:   
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Att bygga om sin Clio / Express Alla tider är GMT + 1 timme (svensk normaltid)
Gå till sida Föregående  1, 2, 3 ... 18, 19, 20
Sida 20 av 20

 
Hoppa till:  
Du kan inte skapa nya inlägg i det här forumet
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
Du kan inte ändra dina inlägg i det här forumet
Du kan inte ta bort dina inlägg i det här forumet
Du kan inte rösta i det här forumet


Skapa forum | Supportforum | Användarvillkor | Integritetspolicy | Cookiehantering | Kontakta oss |




SwiftBlue Theme created by BitByBit
Powered by phpBB © 2001, 2002 phpBB Group
Swedish translation by phpBB Sweden and Virtuality © 2003-2005
Sidan tog 0.09 sekunder att ladda.