Forumindex ELBIL
för elbilsägare och blivande sådana...
 
 Vanliga frågorVanliga frågor   SökSök   MedlemslistaMedlemslista   AnvändargrupperAnvändargrupper   Bli medlemBli medlem 
 ProfilProfil   Logga in för att läsa dina meddelandenLogga in för att läsa dina meddelanden   Logga inLogga in 


Någon som funderat på detta??

 
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> motor, växellåda
Föregående ämne :: Nästa ämne  
Författare Meddelande
konverty
Elektrisk


Registreringsdatum: 12 september 2007
Inlägg: 259
Ort: Uddevalla

InläggPostat: 2011-03-24 11:05:35    Rubrik: Någon som funderat på detta?? Svara med citat

Har någon funderat över detta med Clions växellåda?
Borde det inte gå att höja Clions toppfart till cirkus 110 km/m med en annan växellåda? Borde det inte gå att slänga dit en vanlig 5-petad låda från en bensinare? I så fall skulle man ju kunna använda 2 ans och 3:ans växel för att få lite bättre egenskaper på landsväg.
_________________
Mer spänning i tillvaron!

f.d Renault Clio Electrique -97
Mountain E-bike med 48V LiFePo4 batteri -11
Ford Mondeo 2005
Jaguar s-type 2005
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
hawk
Elbilsguru


Registreringsdatum: 17 oktober 2007
Inlägg: 2011
Ort: Täby

InläggPostat: 2011-03-24 12:02:29    Rubrik: Svara med citat

Det skulle kanske gå men jag tycker det är segt så det
räcker ändå vid 90-95km/h. Jag har trots allt 20 batterier.

Var sitter hatighetsbegränsningen i motorns varvtal eller?

Hotta den enligt Pertti känns roligare. Hur har det gått med
det PERTTI? Funkar det fortfarande?
_________________
ElClio -97 -- ElClio -98 -- V70 Bifuel -- E-type -- Elscooter
Det finns 11 sorters människor. De som förstår binära tal, de som inte gör det
och resten som skiter i det.

Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
konverty
Elektrisk


Registreringsdatum: 12 september 2007
Inlägg: 259
Ort: Uddevalla

InläggPostat: 2011-03-24 12:07:49    Rubrik: Svara med citat

Det kan ju vara en hake, att det är bilens hjulhastighet som är begränsningen, i så fall funkar ju inte detta rakt av. Sen kan det ju vara så att när man närmar sig 90 km/h så ligger vi närmare varvtalsbegränsningen och strömbegränsning än om man sänker till 80.
Luftmotståndet gör sitt till, men den borde i så fall klara några km/h extra.
Jag saknar det där lilla extra på motorvägen när man måste sega sig om långtradarna, det går men seeggt!

MAn kanske kan kombinera hackarmodd med växellådsbyte !?? galen
_________________
Mer spänning i tillvaron!

f.d Renault Clio Electrique -97
Mountain E-bike med 48V LiFePo4 batteri -11
Ford Mondeo 2005
Jaguar s-type 2005
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
Poppe
Elbilsguru


Registreringsdatum: 25 juni 2006
Inlägg: 1584
Ort: Göteborg / Billdal

InläggPostat: 2011-03-24 12:26:52    Rubrik: Svara med citat

Eller också kan du sätta på större hjul, då går det också fortare.
_________________
Chevrolet Volt -12
Husqvarna Cornette -59
Th!nk City -99
Chevrolet Corvair Convertible -64
Chevrolet Rampside Pick Up -61

Growing old is mandatory, growing up is optional.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
pm_dawn
Elbilsguru


Registreringsdatum: 17 mars 2008
Inlägg: 1727
Ort: Östersund

InläggPostat: 2011-03-24 12:33:01    Rubrik: Svara med citat

Hastighetbegränsningen sitter i motorns vartal.
Motorstyrningen matas med pulser direkt från motorn och utifrån det kan den styra strömmen som matas ut.
Sätter du på större hjul skall den kunna gå fortare.
Byter du låda/drevning skall den kunna gå fortare.

Jag har surrat lite om det förut och det är att motorstyrningen skulle kunna vara lite mera smart när det gäller fältstyrningen så att man behåller vridmomentet högre upp i var om man har högre spänning än basspänning.

Men de vettiga modifikationerna man kan göra är väl att gå upp i spänning det som går och sedan styra på lite mer på armaturen via den moddning som finns beskriven under trimma Clio tråden.

Jag skulle gärna ha en annan nedväxlning också.

Mvh
/Per
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
konverty
Elektrisk


Registreringsdatum: 12 september 2007
Inlägg: 259
Ort: Uddevalla

InläggPostat: 2011-03-24 13:11:07    Rubrik: Svara med citat

Då borde det funka att byta lådan. Får undersöka om dimensioner och fästen är samma först. Sedan får spaken byggas om också. Återstår och se om ryckutjämnaren går att anpassa till nya lådan.
_________________
Mer spänning i tillvaron!

f.d Renault Clio Electrique -97
Mountain E-bike med 48V LiFePo4 batteri -11
Ford Mondeo 2005
Jaguar s-type 2005
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
Lator
Elbilsguru


Registreringsdatum: 07 april 2007
Inlägg: 1209
Ort: Frösön

InläggPostat: 2011-03-24 15:57:24    Rubrik: Svara med citat

Har för mig att det redan finns en tråd om att montera konventionell låda på en clio. Sök och du skall finna...
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
mrMagoo
Elbilsguru


Registreringsdatum: 25 juni 2006
Inlägg: 1238
Ort: Falköping

InläggPostat: 2011-03-24 18:41:16    Rubrik: Svara med citat

har diskuterats tidigare....
http://elbil.forum24.se/elbil-post-4597.html#4597

clio och express börjar återladda nånstans lite över7000rpm för att inte skadas. har skrivit ett exaktare varvtal nånstans i nån post.
gissar lite men
återladdning 7100rpm oavsett pedal läge
tänder "släppgasen" lampan 7200rpm
Och detta går bara på motorn handlar inte om hastigheten

/Henric
_________________
Elbilsägare gör det med spänning.
Åker Ionic men Sysslar med elfordon av alla slag
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Pertti
Elbilsguru


Registreringsdatum: 16 augusti 2006
Inlägg: 1033
Ort: Skövde/Vristulven

InläggPostat: 2011-03-24 19:20:53    Rubrik: Svara med citat

Ajjaj. Jobbig rubrik du har Konverty Confused Det blir svårare att hitta när man letar bland rubriker.
Hackartrimmet håller bra. Kör med 320A på alla 3 bilarna. Men tror inte att växellådsbyte är någon vinst. Körde ju med 17" fälgar i somras o man känner att SAFTblocken är "svampiga". De orkar inte nåt vidare. Måste upp mer i spänning. Om man först kunde fixa till hackaren så man kunde fylla på med 2 eller 3 block, sedan öka strömstoppet lite till Mr. Green. Då skulle jag inhandla en automatlåda som jag växlar via F1paddlar vid ratten.
_________________
Don't be fueled!

Moderator
3st Renault Clio Electrique -97
Volvo V 70
Volvo T24 (traktor)
Honda VF1000F
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
konverty
Elektrisk


Registreringsdatum: 12 september 2007
Inlägg: 259
Ort: Uddevalla

InläggPostat: 2011-03-24 20:45:39    Rubrik: Svara med citat

Pertti skrev:
Ajjaj. Jobbig rubrik du har Konverty Confused Det blir svårare att hitta när man letar bland rubriker.

Flå't, tanklöst av mig ! Laughing Laughing Laughing
_________________
Mer spänning i tillvaron!

f.d Renault Clio Electrique -97
Mountain E-bike med 48V LiFePo4 batteri -11
Ford Mondeo 2005
Jaguar s-type 2005
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
konverty
Elektrisk


Registreringsdatum: 12 september 2007
Inlägg: 259
Ort: Uddevalla

InläggPostat: 2011-03-24 20:55:07    Rubrik: Svara med citat

mrMagoo skrev:
har diskuterats tidigare....
http://elbil.forum24.se/elbil-post-4597.html#4597

/Henric


Tack för tipset. Ser dock ut i tråden som att det aldrig blev verklighet.
Man kanske skall pröva... Jag startar en tråd i så fall!
_________________
Mer spänning i tillvaron!

f.d Renault Clio Electrique -97
Mountain E-bike med 48V LiFePo4 batteri -11
Ford Mondeo 2005
Jaguar s-type 2005
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
Pertti
Elbilsguru


Registreringsdatum: 16 augusti 2006
Inlägg: 1033
Ort: Skövde/Vristulven

InläggPostat: 2011-03-25 17:00:55    Rubrik: Svara med citat

Säg till om ni/du vill ha denna låst eller så.. Wink
_________________
Don't be fueled!

Moderator
3st Renault Clio Electrique -97
Volvo V 70
Volvo T24 (traktor)
Honda VF1000F
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Visa inlägg nyare än:   
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> motor, växellåda Alla tider är GMT + 1 timme (svensk normaltid)
Sida 1 av 1

 
Hoppa till:  
Du kan inte skapa nya inlägg i det här forumet
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
Du kan inte ändra dina inlägg i det här forumet
Du kan inte ta bort dina inlägg i det här forumet
Du kan inte rösta i det här forumet


Skapa forum | Supportforum | Användarvillkor | Integritetspolicy | Cookiehantering | Kontakta oss |




SwiftBlue Theme created by BitByBit
Powered by phpBB © 2001, 2002 phpBB Group
Swedish translation by phpBB Sweden and Virtuality © 2003-2005
Sidan tog 0.07 sekunder att ladda.