Forumindex ELBIL
för elbilsägare och blivande sådana...
 
 Vanliga frågorVanliga frågor   SökSök   MedlemslistaMedlemslista   AnvändargrupperAnvändargrupper   Bli medlemBli medlem 
 ProfilProfil   Logga in för att läsa dina meddelandenLogga in för att läsa dina meddelanden   Logga inLogga in 


"Döda" celler i litiumbatteri

 
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Konvertera din gamla kärra...
Föregående ämne :: Nästa ämne  
Författare Meddelande
Lappen
Aktiv


Registreringsdatum: 07 februari 2011
Inlägg: 40

InläggPostat: 2011-02-26 16:21:55    Rubrik: "Döda" celler i litiumbatteri Svara med citat

Jag har läst här på forumet att man föreslår inköp av några extraceller inklusive BMS vid köp av batterier för konvertering av småbilar. Dessa extraceller ska underhållsladdas under övervakning och sättas in i batteriet om och när någon cell "dör" och BMS:en larmar (vilket jag antar att den ska göra).
Jag undrar nu om inte extracellerna lika gärna och hellre kan sitta i batteriet från början?
T ex.:
En liten bil, Polo, Micra, Eskort eller liknande av -96 års modell eller äldre kan väl kräva ett batteri om 10 kWh för arbetspendling 16 km enkel resa med möjlighet till laddning på jobbet, eller hur? Om man inköper 40 celler á 100 Ah blir det ju c:a 12 kWh som man dimensionerar batterilådan efter. Då har man en mariginal på 2 kWh motsvarande mer än 6 celler. Är det inte bara att bygla över, kortsluta, cellerna allt eftersom dom dör? När 6 celler dött är man nere i 100 V från ursprungliga 120-130 V och en reducerad räckvidd och ökad strömstyrka för lika fart men inom rimliga gränser för bilens uppgift, eller hur?
Vad kan det krävas för effekt att rulla en sådan liten bil i 70-80 km/tim?
Så vitt jag förstått är det önskvärt att mesta körtiden kunna hålla strömstyrkan under eller på standardströmmen som cellerna är byggda för, i det här exemplet 50 A. Går det?
Vad säger ni om det här resonemanget?
_________________
Lappen
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Nikon
Forumstammis


Registreringsdatum: 17 januari 2008
Inlägg: 504

InläggPostat: 2011-02-27 13:50:50    Rubrik: Svara med citat

Om du byglar över trasiga celler så kommer din BMS att hindra bilen från att starta eftersom en överbyglad cell rapporterar 0V.
Visst skulle man kunna koppla om BMS också, men det förutsätter att BMS-mjukvaran är flexibel nog att acceptera en spontan ändring av antalet celler i bilen.

Och om du ändå ska in och meka i batteripaketet för att bygla och koppla om BMS, varför inte byta ut den trasiga cellen istället? Det är inte svårare.

Om du inte har lust att köpa ett par extra reservceller så går det även bra att köpa nya celler vid behov.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Lappen
Aktiv


Registreringsdatum: 07 februari 2011
Inlägg: 40

InläggPostat: 2011-02-27 19:26:00    Rubrik: Svara med citat

Säger du det, att det går bra att komplettera med nya celler efterhand? Jag trodde att det var import från Kina eller möjligen Polen som gäller och då tar det ju sin lilla tid men det har kanske ändrats till det bättre nu. I så fall skulle man väl starta med 32 celler och 100 V i mitt exempel och med 100 Ah blir det ju 10 kWh vilket jag tycker verkar tillräckligt.
_________________
Lappen
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Nikon
Forumstammis


Registreringsdatum: 17 januari 2008
Inlägg: 504

InläggPostat: 2011-03-06 03:17:01    Rubrik: Svara med citat

Jag sa inte att det nödvändigtvis är lätt att få tag på cellerna, bara att det går bra att byta ut dom om dom skulle gå sönder. Din bms hanterar eventuella kapacitetsskillnader mellan gamla och nya celler. Det är därför den sitter där.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Lappen
Aktiv


Registreringsdatum: 07 februari 2011
Inlägg: 40

InläggPostat: 2011-03-06 16:18:59    Rubrik: Svara med citat

Tack för det! Då beställer jag nog ett par extra celler och BMSer att ha i reserv när det blir så dags. En hel del planering återstår ännu.
_________________
Lappen
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
elfi
Elbilsguru


Registreringsdatum: 09 oktober 2008
Inlägg: 2626
Ort: Örebro

InläggPostat: 2011-03-10 06:31:14    Rubrik: Svara med citat

Ett billigt förslag.
Kör med 24 celler och mer Ah styrka eftersom både controller + laddare + BMS är mycket biligare! Idea
_________________
ZOE & TwinEngine
It’s just me myself and I
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
Visa inlägg nyare än:   
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Konvertera din gamla kärra... Alla tider är GMT + 1 timme (svensk normaltid)
Sida 1 av 1

 
Hoppa till:  
Du kan inte skapa nya inlägg i det här forumet
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
Du kan inte ändra dina inlägg i det här forumet
Du kan inte ta bort dina inlägg i det här forumet
Du kan inte rösta i det här forumet


Skapa forum | Supportforum | Användarvillkor | Integritetspolicy | Cookiehantering | Kontakta oss |




SwiftBlue Theme created by BitByBit
Powered by phpBB © 2001, 2002 phpBB Group
Swedish translation by phpBB Sweden and Virtuality © 2003-2005
Sidan tog 0.68 sekunder att ladda.