Forumindex ELBIL
för elbilsägare och blivande sådana...
 
 Vanliga frågorVanliga frågor   SökSök   MedlemslistaMedlemslista   AnvändargrupperAnvändargrupper   Bli medlemBli medlem 
 ProfilProfil   Logga in för att läsa dina meddelandenLogga in för att läsa dina meddelanden   Logga inLogga in 


Litiumbatteriers standardströmstyrka?

 
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Konvertera din gamla kärra...
Föregående ämne :: Nästa ämne  
Författare Meddelande
Lappen
Aktiv


Registreringsdatum: 07 februari 2011
Inlägg: 40

InläggPostat: 2011-02-23 17:56:52    Rubrik: Litiumbatteriers standardströmstyrka? Svara med citat

I litiumbatteriernas produktblad finns en uppgift om "standard"strömstyrka vid laddning och urladdning. Ofta uppgår den till 0.5 CA d v s halva antalet Ah. Därefter står uppgifter om hur många cykler batteriet förväntas leva. Min undran är om fabrikanten uppskattar batteriets livslängd med utgångspunk från "standard"strömstyrkan vid användningen? I så fall måste man ju "överdimensionera" batterierna rejält för att i möjligaste mån hålla sig omkring "standard"strömstyrkan under körning även om max kontinuerligt strömuttag är avsevärt högre, t ex 3 CA, d v s sex gånger mer.
intresserad nybörjare
som lärt sig massor i detta forum och planerar för ombyggnad av en liten, gamal bil för arbetspendling.
_________________
Lappen
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
tjus
Elektrisk


Registreringsdatum: 18 oktober 2008
Inlägg: 103
Ort: Göteborg / Wuppertal

InläggPostat: 2011-02-25 11:13:23    Rubrik: Svara med citat

det är sant, överdimensionering är bra Smile

men, jag vill bara påpeka det kanske allra viktigaste:
* Laddningens slutspänning
* lägsta spänning vid urladdning ("low voltage cut off")

Om batteriet är betecknat att laddas till 4.2V och urladdas ner till 2.7V (gäller främst hemelektronikprylars li-batterier) med 500 cykler så kan man förlänga livet betydligt genom att sätta laddningsslutspänningen till 4.1V och urladdningsspänningen till ex. min. 3.0V. att ändra från 4.2 till 4.1V praktiskt taget dubblar antalet cykler (man får då någon enstaka procent mindre kapacitet de första 50-100 cyklerna, därefter har ett batteri som laddas till 4.2V "tappat ikapp" till batteriet som åldras långsammare (iom laddning till 4.1)

Endless Sphere eller Battery Universe (googla Wink ) har mycket information på lättläst engelska. t.ex. här:
http://batteryuniversity.com/learn/article/charging_lithium_ion_batteries
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Lappen
Aktiv


Registreringsdatum: 07 februari 2011
Inlägg: 40

InläggPostat: 2011-02-26 15:53:25    Rubrik: Svara med citat

Tack för det! Jag har en fundering kring "döda" celler i ett litiumbatteri men tar det under en ny rubrik.
_________________
Lappen
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Visa inlägg nyare än:   
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Konvertera din gamla kärra... Alla tider är GMT + 1 timme (svensk normaltid)
Sida 1 av 1

 
Hoppa till:  
Du kan inte skapa nya inlägg i det här forumet
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
Du kan inte ändra dina inlägg i det här forumet
Du kan inte ta bort dina inlägg i det här forumet
Du kan inte rösta i det här forumet


Skapa forum | Supportforum | Användarvillkor | Integritetspolicy | Cookiehantering | Kontakta oss |




SwiftBlue Theme created by BitByBit
Powered by phpBB © 2001, 2002 phpBB Group
Swedish translation by phpBB Sweden and Virtuality © 2003-2005
Sidan tog 0.05 sekunder att ladda.