Forumindex ELBIL
för elbilsägare och blivande sådana...
 
 Vanliga frågorVanliga frågor   SökSök   MedlemslistaMedlemslista   AnvändargrupperAnvändargrupper   Bli medlemBli medlem 
 ProfilProfil   Logga in för att läsa dina meddelandenLogga in för att läsa dina meddelanden   Logga inLogga in 


Kabeldragning

 
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Konvertera din gamla kärra...
Föregående ämne :: Nästa ämne  
Författare Meddelande
wallgren
Aktiv


Registreringsdatum: 03 februari 2011
Inlägg: 42
Ort: Sundsvall

InläggPostat: 2011-02-17 10:14:18    Rubrik: Kabeldragning Svara med citat

Hur ser högspännings elschemat ut i era hemma bygga elbilar? Hur har ni dragit högspänningskablarna och var har ny placerat säkringarna?
Vad för typ av säkringar och brytare använder ni?
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
hawk
Elbilsguru


Registreringsdatum: 17 oktober 2007
Inlägg: 2017
Ort: Täby

InläggPostat: 2011-02-17 10:54:14    Rubrik: Svara med citat

Försök att dra kablarna under bilen om du har
batterier långt bak, använd bra kabel gärna
gummiisolerad så den inte blir för styv vintertid.
Säkringen/säkringarna bör du ha så nära batterierna
som möjligt. Skydda kabeln med ett flexrör är bra.
Här kan du se vad jag använt för typ av säk o brytare
http://elbil.forum24.se/elbil-post-17982.html#17982
_________________
ElClio -97 -- V70 Bifuel -- E-type -- Elscooter
Det finns 11 sorters människor. De som förstår binära tal, de som inte gör det
och resten som skiter i det.

Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Pertti
Elbilsguru


Registreringsdatum: 16 augusti 2006
Inlägg: 1033
Ort: Skövde/Vristulven

InläggPostat: 2011-02-19 15:41:13    Rubrik: Svara med citat

Hur var det nu? Du bör dra + och - som par. Så att de släcker ut varandras magnetfält. Som enkel likströmsledning skapar. Om du nu vill ha bil med lägre magnetfält. (Iofs. utanför kupe'n. Se Faradays bur.)
_________________
Don't be fueled!

Moderator
3st Renault Clio Electrique -97
Volvo V 70
Volvo T24 (traktor)
Honda VF1000F
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Nikon
Forumstammis


Registreringsdatum: 17 januari 2008
Inlägg: 504

InläggPostat: 2011-02-21 23:35:49    Rubrik: Svara med citat

Mmm, men innan säkringen skadar det nog inte att försöka hålla isär dom lite, i händelse av kortslutning...
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
jens
Forum Administratör


Registreringsdatum: 23 juni 2006
Inlägg: 781
Ort: Alingsås

InläggPostat: 2011-02-22 12:28:40    Rubrik: Svara med citat

Nja... det spelar nog mindre roll. Viktigare är att man drar dem så att de inte kan skavas sönder. Det är ju ledningens isolering som är det viktiga, och ingen ledning får ju någonsin få elektrisk kontakt med chassit.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
elfi
Elbilsguru


Registreringsdatum: 09 oktober 2008
Inlägg: 2613
Ort: Örebro

InläggPostat: 2011-02-24 19:02:49    Rubrik: Svara med citat

Hög spännings schemat är det som matchar controller / motor setup, jag har följande:

http://curtisinstruments.com/index.cfm?fuseaction=cProducts.DownloadPDF&file=50003%5F1221C%2D1231C%5FRevD%2Epdf

Säkringar finns 2 på 250A. En mellan celler, en strax före huvud kontaktor. Jag har huvudström brytare in i kupé. Batteri kablar följer samma väg som avgas röret en gång i tiden, med extra spiral hölje och sitter fast med nylon buntband…
_________________
ZOE & TwinEngine
It’s just me myself and I
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
Visa inlägg nyare än:   
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Konvertera din gamla kärra... Alla tider är GMT + 1 timme (svensk normaltid)
Sida 1 av 1

 
Hoppa till:  
Du kan inte skapa nya inlägg i det här forumet
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
Du kan inte ändra dina inlägg i det här forumet
Du kan inte ta bort dina inlägg i det här forumet
Du kan inte rösta i det här forumet


Skapa forum | Supportforum | Användarvillkor | Integritetspolicy | Cookiehantering | Kontakta oss |




SwiftBlue Theme created by BitByBit
Powered by phpBB © 2001, 2002 phpBB Group
Swedish translation by phpBB Sweden and Virtuality © 2003-2005
Sidan tog 0.06 sekunder att ladda.