Forumindex ELBIL
för elbilsägare och blivande sådana...
 
 Vanliga frågorVanliga frågor   SökSök   MedlemslistaMedlemslista   AnvändargrupperAnvändargrupper   Bli medlemBli medlem 
 ProfilProfil   Logga in för att läsa dina meddelandenLogga in för att läsa dina meddelanden   Logga inLogga in 


Generellt tips till de som söker elbil!
Gå till sida 1, 2  Nästa
 
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Elfordon
Föregående ämne :: Nästa ämne  
Författare Meddelande
lem
Elbilsguru


Registreringsdatum: 15 januari 2007
Inlägg: 1818
Ort: Täby

InläggPostat: 2008-07-15 11:22:19    Rubrik: Generellt tips till de som söker elbil! Svara med citat

Hej!

Det är kul att se intresset för våra kära Clio öka nu när bensinen kostar 14 kr (men vem bryr sig, bensinbilen är såld!). Jag vill ha Håkan att göra nya dekaler till våra Clio (Elbil 2kr/mil, vad kostar din?) eller ännu kaxigare (HJÄLP GÄRNA TILL, se under lite av varje)!

Vi har ett antal Clio stående då det saknas batterier och laddare. Dessa är de två mest kritiska och eftertraktade komponenterna som gör att fler inte kommer igång. Försök få tag på dessa i första hand och leta sedan bil!

Om Du hittar en bil kolla att det inte är en hopslängd "skitpacke" som förekommer (jag fick en och bytte säkert ut 25? block under 6 mån innan den fungerade. 3 orignalblock behölls!). Det blir otroligt mycket jobb innan man får ordning på den och man måste ha koll på vad man ger sig in i. Det är bedrägligt att sälja på elbilsentusiaster sådant! (Det förekommer, jag är jätteirriterad på detta. Det skapar bara negativ uppfattning om elbilar och berörda blir besvikna.)

I nuvarande läge där det inte finns batterier att tillgå är det nästan omöjligt att få igång en packe som inte är bra (se på Hawk, som kämpat i ett år och ändå har jag, H. och J försökt stötta honom med det vi haft över).

Jag var just igår på middag hos AM som fixade fram den stora sändningen för ett antal år sedan från Frankrike. Det var helt kört att göra ngt liknande och priset var nu hela 670 (lite osäker, kan varit 650 men det spelar ingen roll) per batteri!

Vi har skickat brev till alla stillastående clio och i många fall även kontaktat dem per telefon. Följande är status:

38 clio står stilla och av dessa är:
1 eller ev fler är exporterad till Norge
12 är under renovering eller reserver hos Jouni, Julle, Lars, Anders
8 är under renoverering/försök till renovering men saknar (främst batterier)
5 st är rensade på batterier och ibland även viktiga komponenter

Gissningsvis är 2/3 av resterande stående pga batterisprängning och 1/3 pga smärre komponent/elfel.

Det är glädjande att 86 är i trafik (vid senaste räkningen i maj).

Hälsningar/Lars (nu utan bensin SUV!)


Senast ändrad av lem den 2009-01-18 16:09:59, ändrad totalt 2 gånger
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
La_Jungla
Aktiv


Registreringsdatum: 17 december 2007
Inlägg: 80
Ort: Hörby

InläggPostat: 2008-07-15 19:18:52    Rubrik: Svara med citat

Men är det inte obarmhärtigt dyrt med nya batterier?
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
lem
Elbilsguru


Registreringsdatum: 15 januari 2007
Inlägg: 1818
Ort: Täby

InläggPostat: 2008-07-15 20:44:02    Rubrik: Svara med citat

La_Jungla skrev:
Men är det inte obarmhärtigt dyrt med nya batterier?


Nej, det är orimligt dyrt och ej försvarbart att köpa nya batterier. ca 6.2 kkr/styck + moms om jag minns rätt.

Det har funnits batchar i reservdelsförråd liggande som har gått att köpa loss tidigare men den källan är slut nu.

Troligtvis ligger det batterier i lador/källare och skräpar lite här och där. Försök få fram dessa så vi får igång fler bilar! Gamla batterier från -96 kan i många fall fortfarande fungera utmärkt.

Hälsningar/Lars
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
lem
Elbilsguru


Registreringsdatum: 15 januari 2007
Inlägg: 1818
Ort: Täby

InläggPostat: 2009-01-18 19:29:11    Rubrik: Svara med citat

Jag uppdaterade grundtexten 2009-01-19.
Hälsningar/L
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
pm_dawn
Elbilsguru


Registreringsdatum: 17 mars 2008
Inlägg: 1738
Ort: Östersund

InläggPostat: 2009-01-18 21:34:38    Rubrik: Re: Generellt tips till de som söker elbil! Svara med citat

lem skrev:
Hej!

I nuvarande läge där det inte finns batterier att tillgå är det nästan omöjligt att få igång en packe som inte är bra (se på Hawk, som kämpat i ett år och ändå har jag, H. och J försökt stötta honom med det vi haft över).
---
Jag var just igår på middag hos AM som fixade fram den stora sändningen för ett antal år sedan från Frankrike. Det var helt kört att göra ngt liknande och priset var nu hela 670 (lite osäker, kan varit 650 men det spelar ingen roll) per batteri!



Nja det verkar ju inte vara helt omöjligt att få tag på batterier.
Vivien skickade ju en länk till den franska firman som hade sålt till honom/henne (vet inte vilket). Är det någon som har ringt eller mailat dit.
Sedan lade PC upp en länk till en tysk sida för någon vecka sedan, är det någon som sprungit vidare på det spåret.
Sedan kommer man över sådan här länkar via den tyska elbilssida.
http://www.solarmove.de/cgi-bin/baseportal.pl?htx=main&show=2,38
här verkar man kunna köpa begagnade eller oanvända Saftblock alla dom typer som behövs ÄVEN till Express till fasta priser.
Solarmove verkar ju väldigt seriösa om man orkar plöja igenom deras text.
Så kanske det är läge att kolla upp en sambeställning ?
Jag tänker inte gå på NiCd spåret, så jag kommer inte att dra i någon av dessa trådar, och jag tänker inte försöka mig på att köpa för vidareförsäljning för att tjäna något på det heller. Jag tror att dom flesta här har samma mål. Få igång så många bilar som möjligt.
Om vi hjälps åt så går det.

Så om någon som är bra på franska (Groix ? Aryan?) skulle kunna kolla med den franska siten.
Och någon som är lite mer flytande än jag på tyska kollar med Solarmove och kanske lägger upp en tråd för sambeställning.

Mvh
/Per
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
lem
Elbilsguru


Registreringsdatum: 15 januari 2007
Inlägg: 1818
Ort: Täby

InläggPostat: 2009-01-18 22:56:19    Rubrik: Re: Generellt tips till de som söker elbil! Svara med citat

Intressanta trådar!

Jag skrev till en av dem (den franska) förra veckan men fick inget svar.

Den tyska firman som kollar med 50A verkar ju intressant men det torde ändå landa på ca 100 kkr/packe landat i Sverige vilket är samma nivå som litium. Enstaka batteri kan ju vara värt att handla men det handlar ändå om ca 10-12?kkr för ca 2 batterier landat. Kan någon fixa transporten billigt så vore det förnämligt men de är ju otäcka att frakta (med lut).

Den tyska sidan följde jag inte upp då det var i långt ner i Tyskland (Schweiz om jag kommer ihåg rätt) och tveksam kvalité. Vi har köpt ca 80 st varav 95% varit spräp och oanvändbart. Därför är vi lite luttrade. Att åka och köpa 10 st osett i mitten av Europa lockar inte. Passerar ngn Schweiz på sportlovet så ta gärna med dem!

Hälsningar/Lars
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
pm_dawn
Elbilsguru


Registreringsdatum: 17 mars 2008
Inlägg: 1738
Ort: Östersund

InläggPostat: 2009-01-19 10:28:08    Rubrik: Re: Generellt tips till de som söker elbil! Svara med citat

lem skrev:
Intressanta trådar!
Den tyska firman som kollar med 50A verkar ju intressant men det torde ändå landa på ca 100 kkr/packe landat i Sverige vilket är samma nivå som litium. Enstaka batteri kan ju vara värt att handla men det handlar ändå om ca 10-12?kkr för ca 2 batterier landat. Kan någon fixa transporten billigt så vore det förnämligt men de är ju otäcka att frakta (med lut).
Hälsningar/Lars


Ja det är ju priset på en hel packe som gör att är lika bra att kolla på Lixx teknik som ju går att få till samma pengar, men då är det nog så att man får göra en del pyssel själv till dess att Julle&Co knåpat ihop en konverteringssats för Clio och Express (borde även funka ganska lika på PSA bilarna kanske).

Men saknar man enstaka batterier kan det ju som sagt vara idé.

Mvh
/Per
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
hawk
Elbilsguru


Registreringsdatum: 17 oktober 2007
Inlägg: 2019
Ort: Täby

InläggPostat: 2009-01-19 13:27:32    Rubrik: Svara med citat

Lem skrev:
Citat:
Den tyska sidan följde jag inte upp då det var i långt ner i Tyskland (Schweiz om jag kommer ihåg rätt) och tveksam kvalité.


Det var Vivien som sålde sina gamla som blev över efter nyköp.
Du har själv haft kontakt med Vivien på forumet om jag inte har fel.

Jag kontaktade Viv för att köpa men fick inget svar, nu står det
"Verkauft" på sidan, betyder väl sålt antar jag.
Det hade nog varit ett bra köp för 150 €. Men hur man skulle
få dom till Sverige är ju en annan 5:a.
_________________
ElClio -97 -- V70 Bifuel -- E-type -- Elscooter
Det finns 11 sorters människor. De som förstår binära tal, de som inte gör det
och resten som skiter i det.

Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
lem
Elbilsguru


Registreringsdatum: 15 januari 2007
Inlägg: 1818
Ort: Täby

InläggPostat: 2009-01-19 19:06:01    Rubrik: Svara med citat

Ok, vet Du om de (förhoppningsvis) kom till Sverige? Gissningsvis kanske 40-70% går att använda om de kommer från smälld packe.

Du kunde väl ta gasbilen genom Tyskland?

Visst vi skall alla försök få in fler batterier till Sverige för att hålla bilarna rullande!

Hälsningar/L
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
giuseppe916
Forumstammis


Registreringsdatum: 08 juli 2007
Inlägg: 350
Ort: Shanghai

InläggPostat: 2009-03-03 21:54:51    Rubrik: RE ACCumulations System Svara med citat

Är det ngn som har erfarenhet av RE ACCumulations System?

http://www.reacc.se/.

Enl. uppgift skall de ha fått igång en "död" el-clio åt HSB värmland.
_________________
Pehr
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
qer
Forumstammis


Registreringsdatum: 27 januari 2009
Inlägg: 666

InläggPostat: 2009-03-04 09:41:14    Rubrik: Svara med citat

Jag är så sakteliga på gång att planera en elbil för att själv kunna testa den drivelektronik jag är inblandad i att konstruera. Eftersom den är byggd för att driva en seriemagnetiserad motor snarare än en SepEx så leker jag lite med tanken på om det vore lättare att byta motor i en Clio (lämpligtvis en som ändå är rensad) till en seriemagnetiserad i stället för att bygga om en bensinare.

Fast då kommer förstås abret med ehlbilsgodkännandet och annat elände. Jag förmodar att det är applicerbart även på fabrikstillverkade elbilar så då undrar jag för vilka effekter och moment en Clio Electrique är typad för? Nån som har ett registreringsbevis och har lust att kolla upp data åt mig?
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Pertti
Elbilsguru


Registreringsdatum: 16 augusti 2006
Inlägg: 1033
Ort: Skövde/Vristulven

InläggPostat: 2009-03-04 11:44:32    Rubrik: Svara med citat

Effekt: 21 kW ISO
Tjänstevikt: 1300 kg
Maxlast: 220 kg
Totalvikt: 1520 kg
Skattevikt: 1300 kg
_________________
Don't be fueled!

Moderator
3st Renault Clio Electrique -97
Volvo V 70
Volvo T24 (traktor)
Honda VF1000F
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
jonas.hageberg
Forumstammis


Registreringsdatum: 22 maj 2008
Inlägg: 444
Ort: Habo

InläggPostat: 2009-03-04 12:10:42    Rubrik: Svara med citat

Hur många poliser, besiktningsmän, försäkringsbolagsanställda ser skillnad på en snyggt byggt hembygge och en fabriksbyggd elbil?

Tror att så länge det står "drivmedel elektricitet" i registreringsbeviset så är det inget problem oavsett vilken motor mm du har.

Sen kanske du inte kan sätta i hur stor motor som helst eller hur tunga batterier som helst om grejerna ska hålla ihop.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
qer
Forumstammis


Registreringsdatum: 27 januari 2009
Inlägg: 666

InläggPostat: 2009-03-04 14:25:26    Rubrik: Svara med citat

jonas.hageberg skrev:
Sen kanske du inte kan sätta i hur stor motor som helst eller hur tunga batterier som helst om grejerna ska hålla ihop.


Nä, det är just det som är problemet, om man byter motor i en bil (oavsett drivmedel) så får man bara överskrida antalet hästkrafter med 20% och vridmomentet med 10%. Fast redan 21 kW blir ett problem, det kan inte sitta en speciellt kraftfull controller i Clion...

Jaja, jag får väl bygga om en dino-bil i stället. Rolling Eyes
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
jonas.hageberg
Forumstammis


Registreringsdatum: 22 maj 2008
Inlägg: 444
Ort: Habo

InläggPostat: 2009-03-04 15:16:42    Rubrik: Svara med citat

Jag menar att du ska fuska, att det inte finns någon av dem det vederbör som har kompetens att bedöma om en elbil har orginalmotor eller inte.

Som när man i ungdomen trimmade bilen och lät motorn var ordentligt oljig för att den inte skulle se trimmad ut.

Elektroniken var väl det du skulle byta?
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
qer
Forumstammis


Registreringsdatum: 27 januari 2009
Inlägg: 666

InläggPostat: 2009-03-04 20:39:24    Rubrik: Svara med citat

Hm. Får fundera. Det finns ju onekligen en del fördelar med att slippa riva ur en stor, bökig och oljig bensinmotor först...

Jag borde säkert skapa en ny tråd om det här snarare än att bluddra på om det i den här. Rolling Eyes
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
lem
Elbilsguru


Registreringsdatum: 15 januari 2007
Inlägg: 1818
Ort: Täby

InläggPostat: 2009-09-16 03:51:23    Rubrik: Svara med citat

Liten varning till de som köper Clio (samma som ovan men tål att repeteras)!

Hej!
Jag hoppas Du gick in med öppna ögon i detta och att säljaren redovisade problematiken med en ojämn packe som inte körts nämnvärt efter ihopplockning och direkt efter köp börjar rasa. Vet säljaren om problematiken och INTE redovisat det är det bedrägeri! Jag o Julle fick göra mycket dyrköpta erfarenheter med första Clio och jag hade efter 1 år kvar bara 2 av ursprungliga batterier (men fick samtidigt hjälp att få nya batterier och få igång bilen igen då detta var för 3 år sedan). Säljaren hade inte klart för sig hur farligt det var att köra med dåliga batterier och centralpåfyllning.

En kontrollfråga: Centralpåfyllningen är väl borttagen annars är det omedelbart körförbud! Slit bort detta och sedan kan Du köra med restriktioner som Du nämner.

Kommentarer:
1) Se till att mäta igenom packen hos Anders/Julle alt få mätprotokoll för samtliga batterier. Vi mäter ju med 20 A och det talar om att batteriet troligen är OK men många som är skadade (pga torrkokning/felaktig fyllning) ramlar igenom först efter ett tag 5-100 mil så det är visst risktagande att köpa en bil som har nyligen ihopsatt packe trots den är nymätt. Då batterier inte längre enkelt finns att tillgå (extrem batteribrist) torde en bil med dålig packe vara värd 10.000-20.000 och en med bra 50-70 kkr.
2) Notera att Du kan nypa korskablar så Du kan ha ett D/G batteri varsomhelst på bla. seasea i Viggbyholm. De har pressdon och ett par kablar gör Du på 5 min för ca 50 kr. Längden skall vara 21,5 cm.

3) Batterisolationfel kommer vid fuktig väderlek. Det kan också bero på sprängt batteri och att bägarens väggar mellan glykol/batteri har sprickor (inträffar alltid vid sprängning) och man tappar oftast glykol. Det händer att luten rinner ut men det är mer sällsynt.

4) Batterierna (gäller -00 och tidigare prod år) över tank SKALL ha plåt/alufolie för att undvika genomblåsning och brand i tank (speciellt om man har lite tveksamma batterier)


Hälsningar/Lars
lem@telia.com
070 572 00 00
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
elfi
Elbilsguru


Registreringsdatum: 09 oktober 2008
Inlägg: 2669
Ort: Örebro

InläggPostat: 2010-10-19 09:52:15    Rubrik: Svara med citat

Hej på er,
Undrar om det finns en Clio som är ganska komplett utan batterier och laddare?
Jag har tillgång till olika batterier, laddare, motorer, kontaktorer, kablar… men orkar inte bygga om vanliga bilar till EL drift eftersom det är så mycket krångel med besiktning. Sista gång det tog 4 månader.
Undrar om någon kan tänka sig sälja en bil som är stående? Shocked
Hör av er gärna.
Med vänlig hälsning
Admir
_________________
ZOE & TwinEngine
It’s just me myself and I
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
Pertti
Elbilsguru


Registreringsdatum: 16 augusti 2006
Inlägg: 1033
Ort: Skövde/Vristulven

InläggPostat: 2010-10-20 19:23:50    Rubrik: Svara med citat

Brorsan har en brandhärjad bil Clio Electrique. Den saknar det mesta. Möjligen kan motorn klarat sig.
_________________
Don't be fueled!

Moderator
3st Renault Clio Electrique -97
Volvo V 70
Volvo T24 (traktor)
Honda VF1000F
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
elfi
Elbilsguru


Registreringsdatum: 09 oktober 2008
Inlägg: 2669
Ort: Örebro

InläggPostat: 2010-10-20 19:54:16    Rubrik: Svara med citat

Tack för initiativet Pertti, be brorsan kontakta mig, eller skicka hans kontakt sen kontaktar jag honom.
F.. jag nästan köpte idag ny objekt för konvertering… Mr. Green
Vi hörs snart hoppas jag innan det blir för sent.
Med vänlig hälsning
Admir
_________________
ZOE & TwinEngine
It’s just me myself and I
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
Visa inlägg nyare än:   
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Elfordon Alla tider är GMT + 1 timme (svensk normaltid)
Gå till sida 1, 2  Nästa
Sida 1 av 2

 
Hoppa till:  
Du kan inte skapa nya inlägg i det här forumet
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
Du kan inte ändra dina inlägg i det här forumet
Du kan inte ta bort dina inlägg i det här forumet
Du kan inte rösta i det här forumet


Skapa forum | Supportforum | Användarvillkor | Integritetspolicy | Cookiehantering | Kontakta oss |




SwiftBlue Theme created by BitByBit
Powered by phpBB © 2001, 2002 phpBB Group
Swedish translation by phpBB Sweden and Virtuality © 2003-2005
Sidan tog 0.09 sekunder att ladda.