Forumindex ELBIL
för elbilsägare och blivande sådana...
 
 Vanliga frågorVanliga frågor   SökSök   MedlemslistaMedlemslista   AnvändargrupperAnvändargrupper   Bli medlemBli medlem 
 ProfilProfil   Logga in för att läsa dina meddelandenLogga in för att läsa dina meddelanden   Logga inLogga in 


Ett kit för bilen

 
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> motor, växellåda
Föregående ämne :: Nästa ämne  
Författare Meddelande
The hammer
Passiv


Registreringsdatum: 08 augusti 2010
Inlägg: 4
Ort: Alvesta

InläggPostat: 2010-10-11 20:28:41    Rubrik: Ett kit för bilen Svara med citat

Har hittat några konventerings kit och undrar vad man skulle kunna förvänta sig i toppfart hos en liten bil och hur snabbt man kommer upp till 100 km/h. Hur många ts celler skulle behövas.

http://shop.electro-vehicles.eu/shop/details.asp?prodid=EVE04&cat=0&path=48,81

http://electricautosports.com/node/221

Tackar på förhand Very Happy
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
pm_dawn
Elbilsguru


Registreringsdatum: 17 mars 2008
Inlägg: 1738
Ort: Östersund

InläggPostat: 2010-10-11 22:40:03    Rubrik: Svara med citat

Det är samma controller i båda kiten.
Det senare kitet med ac50 motorn används i Jack Rickards Speedster part Duh. Www.evtv.me har siffror för antal celler och acc+ dyno siffror

Jag har för mig att det går att köra med 36 TS celler. Controller slår av vid 130 v har jag för mig.

På evtv finns även elektrisk diagram och en komplett programmerings info fö hur dom har sin 1238:a konfad.

Mvh
/per
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
The hammer
Passiv


Registreringsdatum: 08 augusti 2010
Inlägg: 4
Ort: Alvesta

InläggPostat: 2010-10-12 20:02:40    Rubrik: Svara med citat

Hur mycket blir skildnaden i körsträcka med ett paket batterier som innehåller 100ah/cell eller ett som har 200ah/cell blir det dubbelt eller om man skulle köra likadant hela tiden vilket är omöjligt men du förstår min tanke!

/Stefan
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Nikon
Forumstammis


Registreringsdatum: 17 januari 2008
Inlägg: 504

InläggPostat: 2010-10-13 13:56:03    Rubrik: Svara med citat

Dubbla kapaciteten blir dubbla körsträckan mer eller mindre, ja.

Mindre avvikelser blir det givetvis eftersom ett större batteri väger mer och därmed ökar bilens förbrukning en aning.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Johnny J
Elbilsguru


Registreringsdatum: 23 september 2007
Inlägg: 1731
Ort: GBG

InläggPostat: 2010-10-13 15:03:27    Rubrik: Svara med citat

Även Li-batts har en viss Peukerts som blir mindre med större batterier, så det kanske äter upp vikthöjningen....
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
The hammer
Passiv


Registreringsdatum: 08 augusti 2010
Inlägg: 4
Ort: Alvesta

InläggPostat: 2010-10-16 21:21:32    Rubrik: Svara med citat

Om man tittar på de motorerna jag har laggt upp och sedan går direkt och tittar på simens motorerna hos www.metricmind.com vad är det som skiljer en motor som ger 50kw gentimot en som ger 150kw men som har samma nm. Är det så enkelt att en motor med högre kw kan köra snabbare.

MVH
Stefan
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
pm_dawn
Elbilsguru


Registreringsdatum: 17 mars 2008
Inlägg: 1738
Ort: Östersund

InläggPostat: 2010-10-16 21:34:16    Rubrik: Svara med citat

Jupp !

Om du kan hålla vridmomentet konstant genom hela varvtalsspannet så kommer motorn att utveckla mest effekt vid högsta varvtal.

Men nu är det ju ofta så att för att kunna övervarva en AC motor så faller vridmomentet. Så vid ett visst varvtal så kommer vridmomentet att falla av vilket gör att du kommer att få en effekt som kanske faller efter det varvtalet, eller i bästa fall håller sig konstant.

Mvh
/Per
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
The hammer
Passiv


Registreringsdatum: 08 augusti 2010
Inlägg: 4
Ort: Alvesta

InläggPostat: 2010-10-17 15:47:07    Rubrik: Svara med citat

Hur långt skulle dessa kit som jag har pratat om räka om man kör 2 st ihop skulle en bmw 525 (e34) klara 140 km/h eller är detta för optimistiskt? dessa kit skulle ge 60 kw och ca 300nm hur långt räcker detta eller ska man helt enkelt satsa på en bättre motor.

/Stefan
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
crap
Forumstammis


Registreringsdatum: 02 september 2009
Inlägg: 295
Ort: Luleå

InläggPostat: 2010-10-17 20:07:17    Rubrik: Svara med citat

The hammer skrev:
Hur långt skulle dessa kit som jag har pratat om räka om man kör 2 st ihop skulle en bmw 525 (e34) klara 140 km/h eller är detta för optimistiskt? dessa kit skulle ge 60 kw och ca 300nm hur långt räcker detta eller ska man helt enkelt satsa på en bättre motor.

/Stefan


visst låter 140 km/h rimligt med dubbel uppsättning, tycker jag. Åtminstone om du behåller växellådan, då bör du få vettig acceleration också. Skulle säkert kännas som en helt normal bil prestandamässigt (men inte som en vanlig bmw kanske)
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
Visa inlägg nyare än:   
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> motor, växellåda Alla tider är GMT + 1 timme (svensk normaltid)
Sida 1 av 1

 
Hoppa till:  
Du kan inte skapa nya inlägg i det här forumet
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
Du kan inte ändra dina inlägg i det här forumet
Du kan inte ta bort dina inlägg i det här forumet
Du kan inte rösta i det här forumet


Skapa forum | Supportforum | Användarvillkor | Integritetspolicy | Cookiehantering | Kontakta oss |




SwiftBlue Theme created by BitByBit
Powered by phpBB © 2001, 2002 phpBB Group
Swedish translation by phpBB Sweden and Virtuality © 2003-2005
Sidan tog 1.24 sekunder att ladda.