Forumindex ELBIL
för elbilsägare och blivande sådana...
 
 Vanliga frågorVanliga frågor   SökSök   MedlemslistaMedlemslista   AnvändargrupperAnvändargrupper   Bli medlemBli medlem 
 ProfilProfil   Logga in för att läsa dina meddelandenLogga in för att läsa dina meddelanden   Logga inLogga in 


BLDC - motorer

 
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> motor, växellåda
Föregående ämne :: Nästa ämne  
Författare Meddelande
sigge
intresserad


Registreringsdatum: 02 september 2008
Inlägg: 24

InläggPostat: 2009-08-04 14:49:40    Rubrik: BLDC - motorer Svara med citat

Hej,

är det någon av er som har någon erfarenhet av BLDC-motorer?

Varför används inte de mer i elbilsbyggen? Låg vikt, effektiva mm
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post MSN Messenger
tjus
Elektrisk


Registreringsdatum: 18 oktober 2008
Inlägg: 103
Ort: Göteborg / Wuppertal

InläggPostat: 2009-08-31 23:53:05    Rubrik: Svara med citat

Jag har ingen egen erfarenhet av borstlösa DCmotorer annat än en datorfläktsobduktion, men, Wikipedia:
Citat:
AC and DC power supplies

* Direct current motor: DC in both the stator and the rotor
* Synchronous motor: AC in one, DC in the other (i.e., rotor or stator)
* Induction motor: AC in both stator and rotor

Although BLDC motors are practically identical to permanent magnet AC motors, the controller implementation is what makes them DC. While AC motors feed sinusoidal current simultaneously to each of the legs (with an equal phase distribution), DC controllers only approximate this by feeding full positive and negative current to two of the legs at a time. The major advantage of this is that both the logic controllers and battery power sources also operate on DC, such as in computers and electric cars. In addition, the approximated sine wave leaves one leg undriven at all times, allowing for back-EMF-based sensorless feedback.

Vector drives are DC controllers that take the extra step of converting back to AC for the motor. The DC-to-AC conversion circuitry is usually expensive and less efficient, but they have the advantage of being able to run smoothly at very low speeds or completely stop in a position not directly aligned with a pole. Motors used with a vector drive are typically called AC motors.


Som jag förstår det så är BLDC och synkron AC så gott som samma sorts motor men att sättet man styr dom skiljer sig.
Mer avancerad styrning i AC varianten (dyrare) gör att den klarar låga varvtal bättre än BLDCn. Så, AC är dyrare men mer pålitligt i bilar är min uppfattning.
Här är en patentansökning på AC-styrning till en BLDC-motor:
http://www.patentstorm.us/patents/6949899/description.html
enligt den texten så kan BLDCn förstöras vid 'stall', om den matas men inte kan snurra...
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Teodor
Passiv


Registreringsdatum: 08 juli 2010
Inlägg: 3
Ort: Umeå

InläggPostat: 2010-07-08 10:36:17    Rubrik: BLDC är bra Svara med citat

Jag är ny på detta forum. Jag är på jakt Shocked efter BLDC-motorer och har hittat en hel del. Nu undrar jag om ni har några fler alternativ?

Mina specifikationer:
50 – 100 kW max effekt
15 – 25 kW nominaleffekt
Vridmoment: minst 400 Nm vid 0 – (1500 eller högre) rpm
Batterierna kommer att ligga på 200 – 300 V men motorn kan var på högre spänning då vi kan transformera om den i en DC/DC converter.

De motorer som jag redan har kollat på är:

http://www.glider-one.si/index.php?option=com_content&task=view&id=46&Itemid=93
http://www.uqm.com/propulsion_specs.php
http://www.rasertech.com
http://www.earthling.co.nz/3022.html?shopCountry=US&strReqMode=execStored&shopLanguage=en
http://www.axcomotors.com/axial-flux_motor.html
http://www.electricmotorsport.com/store/ems_ev_parts_motors_etek-r.php
http://www.pmlflightlink.com/motors/hipa_drive.html
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
crap
Forumstammis


Registreringsdatum: 02 september 2009
Inlägg: 295
Ort: Luleå

InläggPostat: 2010-07-08 19:25:31    Rubrik: Svara med citat

Det är mycket snack om BLDC men i slutändan är dom svåra att få tag på. PML flightlinks hipa-drive är det bara att glömma. UQM påstås gå att köpa men är mycket dyra, inte sett nån som faktiskt köpt en. glider-one's motor är fin, men du lär behöva den vattenkylda versionen. Etek-motorerna är lite väl klena. Resten ser inte ut som att dom säljs alls eller inte säljs till privatpersoner, om jag tillåts vara lite pessimistisk.

Glider-one såg rätt bra ut tycker jag, kanske faktiskt går att köpa till rätt pris.

Annars finns enertrac: http://www.enertrac.net/

bulta ihop 2 st och kör med varsitt fartreglage eller synka dem och kör dem tillsammans med ett större fartreglage. Kanske får du ta isär den och linda om den för rätt spänning och varvtal, men det är ju inte så hemskt.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
Teodor
Passiv


Registreringsdatum: 08 juli 2010
Inlägg: 3
Ort: Umeå

InläggPostat: 2010-07-09 07:22:25    Rubrik: Svara med citat

Tack för din analys!

PML flightlinks har jag inte kontaktat då de redan på sin hemsida skriver att de är involverade i större projekt som t.ex. elbilen från Volvo, C30 BEV. Då vill de inte sälja till mig. Sad

UQM finns i Colorado och erbjuder en fin produkt, men den kostar $ 20,690 vilket med dagens kurs blir ca 171 000 SEK.

Glider-One´s kostar ca. 52 000 SEK med controller och RLS sensor, då är den även vattenkyld. Han får kanske ner priset då de börjar med serieproduktion. Motorn finns i Slovenien.

Tack för tipset om: http://www.enertrac.net/
Jag har kikat på den också. Det är också ett alternativ.

Konstigt att kineserna inte har kommit igång med produktion av större modeller. De har en massa BLDC, men det mesta är för cyklar och mopeder. Att de är svåra att få tag på beror troligtvis på att vi är tidigt ute.

Är det någon mer som har tips på BLDC? Kom gärna med förslag!
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
crap
Forumstammis


Registreringsdatum: 02 september 2009
Inlägg: 295
Ort: Luleå

InläggPostat: 2010-07-09 13:48:37    Rubrik: Svara med citat

Det finns faktiskt en del kinesiska att få tag på, men de är väldigt tunga. Har inte ens brytt mig om att spara länkarna, rör sig om typ 150kg för en med 30kW kontinuerligt. verkningsgraden är inte heller så imponerande, typiskt 80-90%
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
mrMagoo
Elbilsguru


Registreringsdatum: 25 juni 2006
Inlägg: 1242
Ort: Falköping

InläggPostat: 2010-08-31 07:48:13    Rubrik: Svara med citat

:Bump:

Jag säger det igen......
Prius växellåda går bra att köra fristående med en enklare modifikation. Eller tex. Lexus 400h bakre diffklump som faktiskt är en fristående enhet med 50kW BLDC motor.

Och båda dessa bör inte vara några problem att hitta på skroten.
_________________
Elbilsägare gör det med spänning.
Åker Ionic men Sysslar med elfordon av alla slag
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
pm_dawn
Elbilsguru


Registreringsdatum: 17 mars 2008
Inlägg: 1738
Ort: Östersund

InläggPostat: 2010-08-31 08:29:04    Rubrik: Svara med citat

Tjena !

Jag hoppas att ni sett denna sida.
http://currentevtech.com/Drive-Systems/BLDC-Motors-and-Controllers-c67/

Ser ut att vara ganska vettiga saker.
Man kan säkert köpa en lös kontroller till Prius/lexus motor här också.

Mvh
/Per
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
crap
Forumstammis


Registreringsdatum: 02 september 2009
Inlägg: 295
Ort: Luleå

InläggPostat: 2010-08-31 13:32:01    Rubrik: Svara med citat

Dom ser väl hyfsade ut, men saknar ju ett par av BLDC-motorernas typiska egenskaper: de är både tunga och dyra. Verkningsgraden är enda fördelen de har över asynkroner, om vi jämför 40kW paketet med en curtis-styrning och en ac-20 motor så är bldc paketet 29kg tyngre, 150$ dyrare, och kräver högre spänning (dyrare batteripack). För det får man cirka 5% bättre verkningsrad (ganska mycket värt, iofs) och 4,5kW extra effekt. Finns också dåligt med erfarenheter av produkterna, så man vet inte vilken kvalité de håller.

Problemen med toyota/lexus är väl den höga spänningen, vill inte deras motorer ha typ 600v? Enda styrningen jag vet som kommer nära är tritium wavesculptor200 med 450 volt.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
Pontiac
intresserad


Registreringsdatum: 20 april 2009
Inlägg: 38
Ort: Skällinge

InläggPostat: 2010-08-31 17:14:01    Rubrik: Svara med citat

mrMagoo skrev:
Prius växellåda går bra att köra fristående med en enklare modifikation. Eller tex. Lexus 400h bakre diffklump som faktiskt är en fristående enhet med 50kW BLDC motor.


Mer info om detta tack! Smile
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
mrMagoo
Elbilsguru


Registreringsdatum: 25 juni 2006
Inlägg: 1242
Ort: Falköping

InläggPostat: 2010-09-01 20:54:25    Rubrik: Svara med citat

lexus klumpen
http://elbil.forum24.se/elbil-post-12561.html#12561

Prius vxllåda
http://www.99mpg.com/ProjectCars/evinsight/
han svetsar iof. planet växeln... jag har sett nån lösning en australiensare knåpat ihop som jag har för mig var snyggare.

Ang. motorstyrning, det finns industri inverters som passar ändamålet.
Mitt förra jobb ParkerHannifinAB (som köpte SSD drives) har man tex AC890 serien som äter allt vad ac o bldc motorer heter och klarar matningspänning upp till 705volt DC men då kostar det ju lite.
Mitsubishi har ju vad jag förstår väldigt prisvärda och välfungerande (i elbil) inverters.

Spänningen är inte o leka med, fodrar mycket eftertanke och försiktighet för att inte förvandlas till en kolhög redan vid byggnationen.
_________________
Elbilsägare gör det med spänning.
Åker Ionic men Sysslar med elfordon av alla slag
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Visa inlägg nyare än:   
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> motor, växellåda Alla tider är GMT + 1 timme (svensk normaltid)
Sida 1 av 1

 
Hoppa till:  
Du kan inte skapa nya inlägg i det här forumet
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
Du kan inte ändra dina inlägg i det här forumet
Du kan inte ta bort dina inlägg i det här forumet
Du kan inte rösta i det här forumet


Skapa forum | Supportforum | Användarvillkor | Integritetspolicy | Cookiehantering | Kontakta oss |




SwiftBlue Theme created by BitByBit
Powered by phpBB © 2001, 2002 phpBB Group
Swedish translation by phpBB Sweden and Virtuality © 2003-2005
Sidan tog 0.07 sekunder att ladda.