Forumindex ELBIL
för elbilsägare och blivande sådana...
 
 Vanliga frågorVanliga frågor   SökSök   MedlemslistaMedlemslista   AnvändargrupperAnvändargrupper   Bli medlemBli medlem 
 ProfilProfil   Logga in för att läsa dina meddelandenLogga in för att läsa dina meddelanden   Logga inLogga in 


typ detta vill jag göra

 
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Konvertera din gamla kärra...
Föregående ämne :: Nästa ämne  
Författare Meddelande
kim
intresserad


Registreringsdatum: 22 augusti 2010
Inlägg: 23

InläggPostat: 2010-08-25 09:15:16    Rubrik: typ detta vill jag göra Svara med citat

http://www.diyelectriccar.com/forums/showthread.php/heavy-vehicle-58-32181.html

men mitt problem är att jag åker ca 20 mil om dagen finns det några ideer om detta

mvh kim
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
qer
Forumstammis


Registreringsdatum: 27 januari 2009
Inlägg: 666

InläggPostat: 2010-08-25 10:06:47    Rubrik: Svara med citat

1. Satsa på en strömlinjeformad bil med hög lastförmåga.
2. Köp bra batterier. Lithium är ett måste, men även där är det skillnad på batterier och batterier.
3. Köp ett laddsystem av hög kvalitet som inte misshandlar batterierna och därmed sabbar din räckvidd.
4. Se till att controllern har skyddsfunktioner för att inte dra ur batterierna för djupt eller riskerar att misshandla batterierna pga överströmmar.

Rent principiellt kan man säga att det som kommer avgöra hur långt du kommer är hur många Wh/kilo som batterierna har, hur stor andel av totalvikten som utgörs av batterierna samt hur stort luftmotståndet är. Luftmotståndet kan du förbättra genom att tex korka igen det mesta av luftintaget i motorrummet (det ger rätt stort luftmotstånd och du behöver inte den mängden luft för att kyla controller och motor) och sätta en plåt undertill i motorutrymmet för att undvika för mycket virvlar.

Vad som kanske kan påverka räckvidden är regenerativ bromsning, men det hjälper bara om du gör mycket start-stopp och/eller om du kör där det är väldigt backigt. Håller du mest en jämn och fin fart har du ingen nytta av regenerativ bromsning (mer än möjligen för körkänslan).

Ska man börja finlira så kan man även börja titta på saker som att tex byta till en mer lättflytande olja i växellåda och diff, sätta plåtar under resten av bilkroppen för att minska luftmotståndet ytterligare och att tex kunna koppla ur styrservot när det inte behövs, dvs i princip så man kan slå på den när man fickparkerar. Det är ungefär det enda som blev i praktiken omöjligt för mig när servot dog på vår gamla 740, hade man bara fart gick det rätt bra att styra ändå även om man fick lite muskelexercis på köpet. Wink

Allt detta kommer dock effektivt saboteras av tex anliggande bromsar eller om du lider av akut blyfot. Ska du komma 20 mil utan att det ska kosta vansinnigt mycket pengar måste du helt enkelt se till att milen blir maximalt snåla och det inbegriper förarstil. Wink

En annan sak som kan sabotera räckvidden är kyla, så ska du köra på vintern måste du förmodligen isolera och kanske även värma batteripacken (se dock till att det finns fläktar som kan kyla den på sommaren!) för alla batterier tappar kapacitet på vintern. För att komma 20 mil i januari så måste du dimensionera så du kanske kommer en 30 mil eller mer i augusti.

Kan du ladda halvvägs (tex om du har 10 mil till jobbet och bilen sen får stå på parkeringen över dan) så kan du göra det MYCKET lättare för dig själv om du kan få tillstånd att ladda där. Att komma 10 mil är ofantligt mycket enklare, och även om du vill dimensionera för att inte vara beroende av el på jobbet så är det mycket snällare mot batterierna om du försöker ha som regel att du "mellanladdar" när tillfälle ges.

Sen finns det lite alla möjliga typer av motorer och controllers på marknaden, men det gör faktiskt en ganska liten skillnad vad man väljer (med reservation för regenerativ bromsning, då, bor man på "rätt" ställe kan det ge 5-10% eller så). De flesta systemen ligger på straxt under 90% effektivitet i medel (plus/minus litegrann beroende på teknik, belastning, dimensionering etc) och toppar en bit högre.

DC är billigare som teknik, AC kan regenerera (fast i ärlighetens namn kan SepEx, som är DC-teknik, också regenerera men tekniken är ovanlig). DC kräver lägre packspänning (och därmed färre batterier), AC kräver lägre ström (och därmed tunnare kablage och mindre batterier). Det finns mycket religion i det här och just DC versus AC har skapat många flamewars på DIYelectriccars. Personligen känner jag mig rätt teknikneutral, men om jag någonsin får tid att påbörja en egen konvertering så kommer jag satsa på DC för att det är bra nog och mycket mera !/$ som jänkarna säger. Mr. Green

Oavsett vilket, 20 mil är lite tricksigt (men inte omöjligt) att uppnå och det lär kosta en liten nätt slant för batterierna. Planera noga och läs på som fan innan du börjar, för annars kan det bli ett dyrt misslyckande.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Visa inlägg nyare än:   
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Konvertera din gamla kärra... Alla tider är GMT + 1 timme (svensk normaltid)
Sida 1 av 1

 
Hoppa till:  
Du kan inte skapa nya inlägg i det här forumet
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
Du kan inte ändra dina inlägg i det här forumet
Du kan inte ta bort dina inlägg i det här forumet
Du kan inte rösta i det här forumet


Skapa forum | Supportforum | Användarvillkor | Integritetspolicy | Cookiehantering | Kontakta oss |




SwiftBlue Theme created by BitByBit
Powered by phpBB © 2001, 2002 phpBB Group
Swedish translation by phpBB Sweden and Virtuality © 2003-2005
Sidan tog 0.06 sekunder att ladda.