Forumindex ELBIL
för elbilsägare och blivande sådana...
 
 Vanliga frågorVanliga frågor   SökSök   MedlemslistaMedlemslista   AnvändargrupperAnvändargrupper   Bli medlemBli medlem 
 ProfilProfil   Logga in för att läsa dina meddelandenLogga in för att läsa dina meddelanden   Logga inLogga in 


Fråga ang. elmotor, "hur långt räcker den"?

 
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> motor, växellåda
Föregående ämne :: Nästa ämne  
Författare Meddelande
cementbilen
Nyfiken


Registreringsdatum: 11 augusti 2010
Inlägg: 7

InläggPostat: 2010-08-12 12:40:44    Rubrik: Fråga ang. elmotor, "hur långt räcker den"? Svara med citat

Hej!

har en likströmsmotor liggandes som jag funderar på att göra ngt av kanske nåt gokart-liknande eller så. Jag undrar egentligen vad min motor skulle kunna räcka till? Den är på ca 4000w. Kommer ursprungligen från nån truck eller så har jag för mig.

Vad skulle en sådan kunna orka? Om man tänker på vikt och utväxlingsförhållanden osv..

MVH
Ante
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
AleX
Elbilsguru


Registreringsdatum: 13 september 2006
Inlägg: 2182
Ort: Roslöv / Lund / Skåne

InläggPostat: 2010-08-12 16:43:14    Rubrik: Svara med citat

5-6hk.. en elhoj?
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
mrMagoo
Elbilsguru


Registreringsdatum: 25 juni 2006
Inlägg: 1238
Ort: Falköping

InläggPostat: 2010-08-12 22:29:59    Rubrik: Svara med citat

vad man KAN göra...
http://www.youtube.com/watch?v=bERjkSTYOdU

Å detta med en pumpmotor till en truck med (jag antar cont.) rating på 6,7hp

/Henric
_________________
Elbilsägare gör det med spänning.
Åker Ionic men Sysslar med elfordon av alla slag
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
cementbilen
Nyfiken


Registreringsdatum: 11 augusti 2010
Inlägg: 7

InläggPostat: 2010-08-13 07:04:38    Rubrik: Svara med citat

Jo jag har sett den där förut, och några liknande, men jag fattar inte, min motor ska ju ha 24 volt, motorstyrningen likaså och har en begränsning på 360A tror jag, men hur får de det att gå ihop på den där karten? Det känns ju som att motorn får bra mycket mera kräm än vad den borde ha? Kan någon förklara hur det fungerar, det vore ytterst berikande Smile Det är något sånt jag har funderat på att bygga, men jag har funderat över ifall min motor räcker till för att det liksom skall bli roligt, hehe Smile

MVH
Ante
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
AleX
Elbilsguru


Registreringsdatum: 13 september 2006
Inlägg: 2182
Ort: Roslöv / Lund / Skåne

InläggPostat: 2010-08-15 07:51:18    Rubrik: Svara med citat

Elmotorer e fantastiska på de sättet...

En elmotor som e tex specad till 24V och 100A konstant

klarar du av att ge 2.4kw hela tiden.
men de e inte omöjligt att samma motor under 10sekunder även klarar 72V och 300A.

Nu e de inga riktiga siffror men jag hoppas du hänger med..

De som styr vad motorn klarar är hur kraftigt den är byggd..
Truckmotorer är juh gjorda för o klara mycket..

Dock ska man inte glömma att om man trimmar så måste man hålla koll på komponenterna.. tex med temperaturbegränsning så man inte bränner dem
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
cementbilen
Nyfiken


Registreringsdatum: 11 augusti 2010
Inlägg: 7

InläggPostat: 2010-08-15 16:29:18    Rubrik: Svara med citat

Hej!

Jo jag tror min motor är byggd för 24v och 100a, för mig det står på den, men om man ger mera "mos", hur blir det då med motorstyrningen? Man kan väl bara ge så mycket den pallar? Jag vet att den klarar max 360A fast jag vet inte under hur lång tid. Den är av märket Kinetek.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
cementbilen
Nyfiken


Registreringsdatum: 11 augusti 2010
Inlägg: 7

InläggPostat: 2010-08-15 16:33:43    Rubrik: Svara med citat

Såhär står det om motorstyrningen:

Current limiting: 360 Amps

Operating voltage: 12 to 32 Volts DC,
300 to 400 Amps

Vilket innebär vad? Att jag kan köra den på 400A eller att 360A är max?
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
mrMagoo
Elbilsguru


Registreringsdatum: 25 juni 2006
Inlägg: 1238
Ort: Falköping

InläggPostat: 2010-08-15 21:21:41    Rubrik: Svara med citat

En motorstyrning kan du inte gå utanför specarna utan att bygga om den, och det är inget man gör.

Att en controller är specad tex. 400A anger bara att den klarar detta som toppström under allt från ett par sek till ett par minuter det beror givetvis på hur "seriös" controller det är.
Har det suttit i en truck är det sannolikt rätt rejäla saker.
Dom flesta controllers jag stött på genom åren reglerar ner effekten eller slår ifrån när dom blir för varma.

Bygg nåt av prylarna du har utan att modifiera mao. 24volt och lär dig av det, antagligen blir du besatt och förhoppningsvis fortsätter att bygga intressanta elfordon.
_________________
Elbilsägare gör det med spänning.
Åker Ionic men Sysslar med elfordon av alla slag
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
AleX
Elbilsguru


Registreringsdatum: 13 september 2006
Inlägg: 2182
Ort: Roslöv / Lund / Skåne

InläggPostat: 2010-08-16 07:20:14    Rubrik: Svara med citat

32V och 400A klarar med andra ord motorn av, frågan är bara hur länge...
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
mrMagoo
Elbilsguru


Registreringsdatum: 25 juni 2006
Inlägg: 1238
Ort: Falköping

InläggPostat: 2010-08-16 20:09:31    Rubrik: Svara med citat

Motorn klarar säkert bra mycket mer.... hur mycket lite svårt att säga, det beror på ett flertal faktorer.

Men 5-10ggr märkeffekten är inget ovanligt att kunna stressa en seriemotor under korta stunder (tom. mer), beroende på värmeavledningsförmåga och mekanisk hållbarhet samt hur spännings/strömtålig kollektor och kol är.
En permanentmagnetiserad motor är gränsen på möjlig effekt även beroende styrkan på magneterna.

Generellt kan man säga om en dc-motor att spänning ger varvtal och ström ger vridmoment och då formeln för mekanisk axeleffekt är P(kW) = M(Nm) x n(rpm) / 9550 så ser man ju att effekten går upp med ökad inspänning, ström eller båda tillsammans.
Om man räknar ut den elektriska effekten så får man givetvis samma resultat om man tar hänsyn till och räknar bort termiska och mekaniska förlusterna.

Jag antar att din controller är programmeringsbar....
Du får väl helt enkelt lägga på 100A åt gången köra som en galning kolla motor (framför allt kol o kollektor) om rimligt lägg på 100A till osv. Värmen kommer fort när man närmar sig gränsen.
"24" volt är det som gäller med den controller du har det är ju närmare 30volt fulladdat.
_________________
Elbilsägare gör det med spänning.
Åker Ionic men Sysslar med elfordon av alla slag
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
cementbilen
Nyfiken


Registreringsdatum: 11 augusti 2010
Inlägg: 7

InläggPostat: 2010-08-18 07:22:02    Rubrik: Svara med citat

Tyvärr är inte min controller programmeringsbar :/, men det här ska nog gå bra. Sitter bara och väntar på att få lite lön, så att man kan börja köpa på sig lite kringutrustning.Gokartram har jag faktiskt på G tror jag, gratis faktiskt Smile

Det kanske finns någon på forumet förresten som är duktig på laddare? Har en som inte fungerar, men jag tycker att det inte borde vara ngt jättefel.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
crap
Forumstammis


Registreringsdatum: 02 september 2009
Inlägg: 295
Ort: Luleå

InläggPostat: 2010-08-18 16:00:32    Rubrik: Svara med citat

24v och 400A räcker nog till en ganska skojjig gokart. Vanliga blybatterier ger bara runt 300watt per kg så du nyttjar redan två bilbatterier maximalt.

Sen när du fått det att funka kan du ju beställa en ny styrning här om du vill ha mer effekt: http://www.newkellycontroller.com/index.php?cPath=22_41

48v och 500A kostar bara 299$ (då kanske du vill ha ny gaspedal och en USB-kabel till den också, men billigt är det)

Om du ska gå upp mycket i spänning bör du dock avancera kolen (Du ställer alltså in förtändning, ungefär. Flytta kolen i rotationsriktningen några grader)

Men som sagt, blybatterier är tunga och litium är ganska dyrt. För att få ut 48v och 500A krävs ju närmare 70kg bly, och ska man upp i 70kW som på den där videon så börjar man behöva köpa dyrare blybatterier (typ optima red top) eller nån sorts litium för att hålla rimlig vikt.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
mrMagoo
Elbilsguru


Registreringsdatum: 25 juni 2006
Inlägg: 1238
Ort: Falköping

InläggPostat: 2010-08-18 20:25:44    Rubrik: Svara med citat

klippt från Blocket annons
Citat:
NiFe-ackar 2.4V dubletter, två stolekar;
D11-11Ah 5:- D22-22Ah 10:-
militärt ursprung. Källaren full.




lite serie paralell så.

http://www.blocket.se/stockholm/Inverter__NiFe_ackar__Trafo_28812546.htm?ca=13&w=3

finns ju iof. en överhängande risk att flertalet är skrot.
_________________
Elbilsägare gör det med spänning.
Åker Ionic men Sysslar med elfordon av alla slag
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
crap
Forumstammis


Registreringsdatum: 02 september 2009
Inlägg: 295
Ort: Luleå

InläggPostat: 2010-08-18 21:42:42    Rubrik: Svara med citat

Dålig effekt per vikt i dom där... Annars fina batterier.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
hawk
Elbilsguru


Registreringsdatum: 17 oktober 2007
Inlägg: 2011
Ort: Täby

InläggPostat: 2010-08-18 22:16:56    Rubrik: Svara med citat

I princip är det ju samma celler som i clion.
Tror att de bytte ut Fe redan på 30-talet
mot Cd alltså NiFe - NiCd fast namnet NiFe-
ackumulator lever kvar. De är nog dessvärre
inte gjorda för några höga strömuttag.

men för 10:- styck - varför tveka. Very Happy

Dom brukar tåla lagring, inte dö som blyackar.
_________________
ElClio -97 -- ElClio -98 -- V70 Bifuel -- E-type -- Elscooter
Det finns 11 sorters människor. De som förstår binära tal, de som inte gör det
och resten som skiter i det.

Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
cementbilen
Nyfiken


Registreringsdatum: 11 augusti 2010
Inlägg: 7

InläggPostat: 2010-08-19 11:43:00    Rubrik: Svara med citat

Batterier har jag, så det är ju lugnt Smile Men tack för tipset ändå.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Visa inlägg nyare än:   
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> motor, växellåda Alla tider är GMT + 1 timme (svensk normaltid)
Sida 1 av 1

 
Hoppa till:  
Du kan inte skapa nya inlägg i det här forumet
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
Du kan inte ändra dina inlägg i det här forumet
Du kan inte ta bort dina inlägg i det här forumet
Du kan inte rösta i det här forumet


Skapa forum | Supportforum | Användarvillkor | Integritetspolicy | Cookiehantering | Kontakta oss |




SwiftBlue Theme created by BitByBit
Powered by phpBB © 2001, 2002 phpBB Group
Swedish translation by phpBB Sweden and Virtuality © 2003-2005
Sidan tog 0.07 sekunder att ladda.