Forumindex ELBIL
för elbilsägare och blivande sådana...
 
 Vanliga frågorVanliga frågor   SökSök   MedlemslistaMedlemslista   AnvändargrupperAnvändargrupper   Bli medlemBli medlem 
 ProfilProfil   Logga in för att läsa dina meddelandenLogga in för att läsa dina meddelanden   Logga inLogga in 


Räckvidden minskar med ca 8-9 km efter vattning

 
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Ekonomi, körsträcka
Föregående ämne :: Nästa ämne  
Författare Meddelande
konverty
Elektrisk


Registreringsdatum: 12 september 2007
Inlägg: 259
Ort: Uddevalla

InläggPostat: 2010-08-01 17:15:27    Rubrik: Räckvidden minskar med ca 8-9 km efter vattning Svara med citat

Något som ni känner igen?
Det är andra gången jag märker hur kapaciteten sjunker mellan två laddtillfällen med likvärdiga körcykler. Det som skiljer är en vattning av batterierna emellan.
Före vattning hade jag (nollad energimätare sedan två laddningar bakåt) 90 Ah tillgängligt och tog mig då 73 km. Efter vattning får jag bara i 82 Ah, nere på 64 km.
Elektrolytkoncentrationen är ju högre med låg vattennivå, är det detta man ser här ? Hade kört ca 285 km mellan vattenpåfållningarna.
/Lars
_________________
Mer spänning i tillvaron!

f.d Renault Clio Electrique -97
Mountain E-bike med 48V LiFePo4 batteri -11
Ford Mondeo 2005
Jaguar s-type 2005
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
hawk
Elbilsguru


Registreringsdatum: 17 oktober 2007
Inlägg: 2014
Ort: Täby

InläggPostat: 2010-08-01 23:49:22    Rubrik: Svara med citat

Jag har oxå märkt det vid tidigare vattningar,
OCH att det har skett tråkigare saker (celldöd)
Skall fylla imorgon och kan återkomma med info.

Bilen har gått ,peppar peppar, otroligt bra
senaste året ca 800 mil och jag hoppas inget
händer nu. batterierna laddar 88Ah och det
får jag vara nöjd med. 5 batterier kroknar rätt
samtidigt så det är ingen ide att försöka byta
till bättre.

Körde rätt långt i fredags 9,3 mil med en liten
hjälpladdning halvvägs på 6Ah. Total kapacitet
88+6=94 Ah blir 10Ah / mil.
Mycket motorväg blev det i 80-90, stundtals
enligt jullemetod: 1 billängd bakom skåpbil.

EDIT 12 aug:
Nu kan jag meddela att det inte skett någon
försämring av kapaciteten efter vattning trots
att det blev rätt många liter som gick i ca 8L.

Jag tror att om man får stor skillnad efter vattning
borde det tyda på utspädd elyt. Jag har renoverat
ett antal batterier med svag elyt genom att byta
mot färsk SAFT. Gemensamt för dessa batterier
var att de sjönk i spänning mer vid belastning
än andra batterier. Men när belastningen upphörde
eller när man körde försiktigt så höll dom lika
bra som övriga. Har du ett gäng som är utspädda
så kan totalspänningen gå under magiska gränsen
för nollning av Ah-räknaren trots att kapacitet finns.

Kolla med packtrackern om du har så kanske du kan
lokalisera spädda batterier. Jag har nog lyt till 3-4 st
om det önskas.
_________________
ElClio -97 -- ElClio -98 -- V70 Bifuel -- E-type -- Elscooter
Det finns 11 sorters människor. De som förstår binära tal, de som inte gör det
och resten som skiter i det.

Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Visa inlägg nyare än:   
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Ekonomi, körsträcka Alla tider är GMT + 1 timme (svensk normaltid)
Sida 1 av 1

 
Hoppa till:  
Du kan inte skapa nya inlägg i det här forumet
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
Du kan inte ändra dina inlägg i det här forumet
Du kan inte ta bort dina inlägg i det här forumet
Du kan inte rösta i det här forumet


Skapa forum | Supportforum | Användarvillkor | Integritetspolicy | Cookiehantering | Kontakta oss |




SwiftBlue Theme created by BitByBit
Powered by phpBB © 2001, 2002 phpBB Group
Swedish translation by phpBB Sweden and Virtuality © 2003-2005
Sidan tog 0.05 sekunder att ladda.