Forumindex ELBIL
för elbilsägare och blivande sådana...
 
 Vanliga frågorVanliga frågor   SökSök   MedlemslistaMedlemslista   AnvändargrupperAnvändargrupper   Bli medlemBli medlem 
 ProfilProfil   Logga in för att läsa dina meddelandenLogga in för att läsa dina meddelanden   Logga inLogga in 


Verkningsgrad vid laddnig...

 
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Konvertera din gamla kärra...
Föregående ämne :: Nästa ämne  
Författare Meddelande
Knut.Karlsson
Elektrisk


Registreringsdatum: 10 januari 2009
Inlägg: 218
Ort: Färjestaden

InläggPostat: 2010-06-16 11:39:32    Rubrik: Verkningsgrad vid laddnig... Svara med citat

Jag har i min bil ett fiffigt litet instrument som räknar ut förbrukad energi i Ah. Jag kan inte uttala mig om hur bra instrumentet är map noggrannhet.

Nu är det så att det verkar som om att det går åt ca 10Ah/mil och med en systemspänning på ca 150v (högre i början och lägre på slutet) blir det 1.5kWh/mil.

När jag sedan laddar bilen går det enligt min elmätare åt ca 2.5kWh/mil.
Elmätaren är en sådan som har blivit nermonterad och ersatt med en digital variant nu när elbolagen går över till fjärravläsning. Så jag litar ganska mycket på den.
Man får ju säga att det är ganska dålig verkningsgrad. Jag vet med hjälp av instrumentet att laddaren överladdar med ca 2Ah vilket då blir 0.3kWh oberoende av körsträcka.

Är det såhär dålig verkningsgrad på en Zivan ng3 laddare? ca 60%? (Enligt uppgifter på internet ska verkningsgraden vara betydligt högre. 85-90%)

Jag räknar med att min elbil slår min i storlek jämförbara bensinbil med ca 4kr/mil. (enbart drivmedel) Men om verkningsgraden på laddningen stiger till 100% (orimligt) så blir ju vinsten närmare 6kr/mil i stället. Vilket i så fall kortar ner avbetalningstiden på ett nytt fint litiumbatteri kraftigt.

/Knut
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
crap
Forumstammis


Registreringsdatum: 02 september 2009
Inlägg: 295
Ort: Luleå

InläggPostat: 2010-06-16 14:01:25    Rubrik: Svara med citat

Glöm inte förlusterna i batterierna, de kan vara ganska stora om du har blybatterier eller nickelbatterier. Om laddaren har 90% verkningsgrad och batterierna har 70% så hamnar du ju nästan på 60%.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
elfi
Elbilsguru


Registreringsdatum: 09 oktober 2008
Inlägg: 2628
Ort: Örebro

InläggPostat: 2010-06-16 18:14:47    Rubrik: Svara med citat

Jag har en likadan Zivan NG3 och system spänning på 128V nominellt. Jag hade samma fenomen med bly batterier ca. 70% verkningsgrad. Bra att veta är faktum att samma Zivan presterar 85-90% med litium batterier, så jag tror att förhållande typ av batteri och laddnings kurva med dagens inställning mot rekommenderad laddning spänning och kurva från batteri tillvärkaren kan förbättra effektivitet.
En bra översyn finns här: http://www.batteryuniversity.com/
_________________
ZOE & TwinEngine
It’s just me myself and I
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
Knut.Karlsson
Elektrisk


Registreringsdatum: 10 januari 2009
Inlägg: 218
Ort: Färjestaden

InläggPostat: 2010-06-16 20:53:23    Rubrik: Svara med citat

Hmmm. verkningsgraden i batteriet ja.

Jag förstår hur det skulle inverka men det jag inte förstår är att det fiffiga instrumentet faktiskt mäter strömmen och "integrerar" fram energin. Borde inte jag då kunna utläsa laddningsverkningsgraden genom att det borde laddas i bra mycket mer än ca 2Ah mer än uttaget?

Jag menar att om jag kört 2mil. Då har jag ju tagit ut ca 20Ah. Och för att kompensera för verkningsgraden borde jag ju då vara tvungen att "stoppa tillbaka" 26Ah (70% verkningsgrad) om jag räknat rätt.

Jag är med på teorin att den totala verkningsgraden borde hamna runt 60% för laddare och batteri tillsammans. Jag lyckas bara inte applicera teorin i praktiken.

/Knut
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
tjus
Elektrisk


Registreringsdatum: 18 oktober 2008
Inlägg: 103
Ort: Göteborg / Wuppertal

InläggPostat: 2010-06-16 22:39:58    Rubrik: Svara med citat

För att mäta verkningsgraden i laddaren får du nog ta å mäta mellan nät och laddare och jämföra med en mätning mellan laddaren och bilen.
Genom att jämföra så som du gör nu får du väl med verkningsgrad hos motor, kontroller och batteri.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
crap
Forumstammis


Registreringsdatum: 02 september 2009
Inlägg: 295
Ort: Luleå

InläggPostat: 2010-06-18 14:36:10    Rubrik: Svara med citat

tjus skrev:
För att mäta verkningsgraden i laddaren får du nog ta å mäta mellan nät och laddare och jämföra med en mätning mellan laddaren och bilen.
Genom att jämföra så som du gör nu får du väl med verkningsgrad hos motor, kontroller och batteri.


Inte riktigt, för att få med motorns verkningsgrad skulle man behöva mäta den mekaniska effekten på motoraxeln. Däremot skulle motorstyrningens verkningsgrad kunna vara inräknad, men det är den förmodligen inte. Så det är nog laddarens och batteriernas verkningsgrad han får ut.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
Visa inlägg nyare än:   
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Konvertera din gamla kärra... Alla tider är GMT + 1 timme (svensk normaltid)
Sida 1 av 1

 
Hoppa till:  
Du kan inte skapa nya inlägg i det här forumet
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
Du kan inte ändra dina inlägg i det här forumet
Du kan inte ta bort dina inlägg i det här forumet
Du kan inte rösta i det här forumet


Skapa forum | Supportforum | Användarvillkor | Integritetspolicy | Cookiehantering | Kontakta oss |




SwiftBlue Theme created by BitByBit
Powered by phpBB © 2001, 2002 phpBB Group
Swedish translation by phpBB Sweden and Virtuality © 2003-2005
Sidan tog 0.46 sekunder att ladda.