Forumindex ELBIL
för elbilsägare och blivande sådana...
 
 Vanliga frågorVanliga frågor   SökSök   MedlemslistaMedlemslista   AnvändargrupperAnvändargrupper   Bli medlemBli medlem 
 ProfilProfil   Logga in för att läsa dina meddelandenLogga in för att läsa dina meddelanden   Logga inLogga in 


En fråga,från en rooookie

 
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> övriga tekniska frågor
Föregående ämne :: Nästa ämne  
Författare Meddelande
stefan4takt
intresserad


Registreringsdatum: 10 maj 2010
Inlägg: 12
Ort: Lingbo (hälsingland)

InläggPostat: 2010-05-15 09:34:13    Rubrik: En fråga,från en rooookie Svara med citat

Hej, jag har en vinsch på 4hjulingen som jag ersatt med en annan från clas i sjön,den gamla har jag satt på skogsvagnen,jag behövde längre kablar så jag ersatte dom gamla med en vanlig elkabel typ skarvkabel, de som satte där var bra grova,Nu har vinschen blivit jätteklen kan det bero på att jag satte dit tunnare kablar, tacksam för svar. Question
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
Johnny J
Elbilsguru


Registreringsdatum: 23 september 2007
Inlägg: 1732
Ort: GBG

InläggPostat: 2010-05-15 09:41:09    Rubrik: Svara med citat

Ja, det kan finnas 2 anledningar till att vinschen blivit slö p.g.a. tunna kablar.

Den ena är att motorn är på hög effekt och då klarar inte tunna kablar av att mata den effekten till motorn, om kabeln känns varm när du kör vinschen är kabeln för tunn.

Det andra är att det blir spänningsfall i långa tunna kablar, då får motorn inte den spänning den behöver för att hålla uppe effekten.

Hur många Watt är motorn på?
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
stefan4takt
intresserad


Registreringsdatum: 10 maj 2010
Inlägg: 12
Ort: Lingbo (hälsingland)

InläggPostat: 2010-05-15 09:47:54    Rubrik: warn Svara med citat

Det enda jag kan se att det står på den.Warn CEA 2000 dragkraft 9000kg. kablarna blir inte varma.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
stefan4takt
intresserad


Registreringsdatum: 10 maj 2010
Inlägg: 12
Ort: Lingbo (hälsingland)

InläggPostat: 2010-05-15 09:48:38    Rubrik: Svara med citat

900kg ska det stå
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
mrMagoo
Elbilsguru


Registreringsdatum: 25 juni 2006
Inlägg: 1242
Ort: Falköping

InläggPostat: 2010-05-15 17:32:36    Rubrik: Svara med citat

Citat:
elkabel typ skarvkabel


Vad är det för storlek på kabeln?

Du kan ju mäta spänningen efter solenoiden med o utan belastning för att utröna diffen i spänning för att på så sätt få nåt mer att gå på. (annars är det ju rena gissnings leken)
Men det är ju rätt sannolikt att kablarna är lite klena.
_________________
Elbilsägare gör det med spänning.
Åker Ionic men Sysslar med elfordon av alla slag
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
stefan4takt
intresserad


Registreringsdatum: 10 maj 2010
Inlägg: 12
Ort: Lingbo (hälsingland)

InläggPostat: 2010-05-16 08:18:56    Rubrik: Ok Svara med citat

Hej , jag får försöka mäta och kolla som du sa,alltså jag mäter med multimetern på plus och minus på motorn? med och utan belastning,vad ska multimetern stå på när jag mäter? får komma ihåg att jag kan inte mycket med el,(är svetsare)men jag vill lära mej så mycket som möjligt om el Very Happy kablarna som satte där är samma storlek som startkablar,och dom jag satte dit är från en vanlig jordad skarvkabel.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
Poppe
Elbilsguru


Registreringsdatum: 25 juni 2006
Inlägg: 1593
Ort: Göteborg / Billdal

InläggPostat: 2010-05-16 09:18:50    Rubrik: Svara med citat

Gör så här:
Jag antar att det är 12V grejor vi pratar om !?
Mät spänningen på batteriet som skall mata vinschen. Mätaren ställer du förslagsvis på mätområdet 20V likström. Likström brukar symboliseras av ett flertal raka steck typ ___---, fast rakt ovanför varandra.

Mät gärna både med och utan belastning på vinschen. Belastning = att vinschen drar något.
HAr du ett friskt batteri så bör 12V'en vara ganska stabil.

Koppla sedan mätaren på plus och minus på vinschen, kör vinschen och mät spänningen under tiden. Mät både med och utan belastning.

Har du tillräckligt grova kablar så skall du fortfarande ha 12V vid vinschen samtidigt som den snurrar utan belastning. Möjligen några tiondels volt lägre. Har du inte det så skall du gå upp i kabel area.
När du belastar vinschen är det OK att spänningen sjunker, men inte mycket (men det beror förståss på hur mycket den drar).

Du kan inget om el skriver du, men är svetsare. Vad händer med svetningen om du byter från de grova kablarna den är utrustad med (gäller alla svetsar utom gassvets, och det finns det väl inga proffs som svetsar med längre?) mot en sladd från en jordad skarvkabel ? Det blir sannolikt inte mycket till svets.
Varför tror du vinschtillverkaren skickade med de grova kablarna till vinschen ? T.o.m dessa "grova" kablar är förmodligen egentligen för klena. Betänk att alla tillverkare från tandpetartillverkare till tillverkare av komponenter till rymdfärgorna alltid lägger sig på den undre skamgränsen som köparen kan acceptera. Det finns ingen som skickar med "något extra". Någonsin. Säger dom att dom gör det skall man fundera på vad dom egentligen är ute efter. Det extra dom skickar med minskar nämligen deras vinst.
Så om vinshen hade klarat sig med skarvkabel så hade den levererats med skarvkabel och inte med (de dyra) tjocka kablarna.

Jag föreslår att du öppnar och tittar på http://www.greensilver.com/pic/ledningsarea.pdf Där finns ett nomogram som fungerar på fäljande sätt:
1. På vänstra sidan: titta i kolumnen för 12V och leta upp effekten 900W (det finns inte 900W utan du får ta den något högre effekten 960W)
2. På högra sidan: titta i kolumnen för 12V och leta upp den längd du skall ha på kabeln.
3. Dra en linje mellan effekten 900W och längden 3m (?). Denna linje kommer att korsa linjen för kabelarea vid arean 25 kvadratmm.
OBS avrunda alltid uppåt.

( I exemplet som är inritat har dom en linje (1) som går mellan 12V/420W till 12V/8m och behöver då en kabel på 16 eller kanske hellre 25 mm, det är precis på gränsen )

Alternativt kan du skriva in siffrorna i kalkylatorn på http://24volt.eu/kalkyl_kabelarea.php


Lycka till !
_________________
Chevrolet Volt -12
Husqvarna Cornette -59
Th!nk City -99
Chevrolet Corvair Convertible -64
Chevrolet Rampside Pick Up -61

Growing old is mandatory, growing up is optional.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
stefan4takt
intresserad


Registreringsdatum: 10 maj 2010
Inlägg: 12
Ort: Lingbo (hälsingland)

InläggPostat: 2010-05-16 15:20:04    Rubrik: Svara med citat

Tack så mycket för informationen och länkarna,jag förstår varför jag ska ha grova kablar nu Very Happy .Jag har vinschen på skogsvagnen och där hade jag satt en 220 hane och bak på 4hjulingen en hona, vet inte vad jag ska ha för kontakter hona+hane som tar grova kablar,är det någon som har någon ide.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
Poppe
Elbilsguru


Registreringsdatum: 25 juni 2006
Inlägg: 1593
Ort: Göteborg / Billdal

InläggPostat: 2010-05-16 16:10:09    Rubrik: Svara med citat

Föreslår sådana här: http://www.handla.swedol.se/images/large/EL-27492.jpg




Finns bl.a på Swedol och ELFA. Säkert även på andra ställen också.
Finns en massa varianter för olika ström.
_________________
Chevrolet Volt -12
Husqvarna Cornette -59
Th!nk City -99
Chevrolet Corvair Convertible -64
Chevrolet Rampside Pick Up -61

Growing old is mandatory, growing up is optional.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
stefan4takt
intresserad


Registreringsdatum: 10 maj 2010
Inlägg: 12
Ort: Lingbo (hälsingland)

InläggPostat: 2010-05-16 18:33:45    Rubrik: Svara med citat

Kanon,dom ska jag inhandla på en gång.Jag tog kablarna från startkablar och drog om alllt och nu så funkar det perfekt,stor timmerstock följde med som ingenting Very Happy .har direktkopplat till vinschen nu men en sådan kontakt som du länkade till blir perfekt att sätta emellan.tack för all hjälp,verkligen ett bra forum, Very Happy


Senast ändrad av stefan4takt den 2010-05-16 19:05:24, ändrad totalt 1 gång
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
Laban
Aktiv


Registreringsdatum: 27 juli 2006
Inlägg: 68

InläggPostat: 2010-05-16 18:49:53    Rubrik: Svara med citat

stefan4takt skrev:

på tisdag ska jag på ett möte med experter inom sina områden,finns en motor som går utan drivmedel,helt självgående,dom jag ska till har fått tag på ritnigar till denna motor med, så vi ska kolla om det går att bygga en,det är ingen klen sak utan man kan driva stor generator mm, det är vad jag vet än så länge,kommer att skriva sen om den här,om det är någon som vill veta något om den.Mvh Stefan

Dom är säkert experter. På att lura folk.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Visa inlägg nyare än:   
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> övriga tekniska frågor Alla tider är GMT + 1 timme (svensk normaltid)
Sida 1 av 1

 
Hoppa till:  
Du kan inte skapa nya inlägg i det här forumet
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
Du kan inte ändra dina inlägg i det här forumet
Du kan inte ta bort dina inlägg i det här forumet
Du kan inte rösta i det här forumet


Skapa forum | Supportforum | Användarvillkor | Integritetspolicy | Cookiehantering | Kontakta oss |




SwiftBlue Theme created by BitByBit
Powered by phpBB © 2001, 2002 phpBB Group
Swedish translation by phpBB Sweden and Virtuality © 2003-2005
Sidan tog 0.07 sekunder att ladda.