Forumindex ELBIL
för elbilsägare och blivande sådana...
 
 Vanliga frågorVanliga frågor   SökSök   MedlemslistaMedlemslista   AnvändargrupperAnvändargrupper   Bli medlemBli medlem 
 ProfilProfil   Logga in för att läsa dina meddelandenLogga in för att läsa dina meddelanden   Logga inLogga in 


GDS-motor
Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7  Nästa
 
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Elmotorcyklar
Föregående ämne :: Nästa ämne  
Författare Meddelande
crap
Forumstammis


Registreringsdatum: 02 september 2009
Inlägg: 295
Ort: Luleå

InläggPostat: 2010-05-03 22:57:20    Rubrik: Re: Formler Svara med citat

cobree skrev:
Crap

Jag har provat dina formler jag får inte ihop det....

Om jag ska bygga med 16 poler, Diameter 0.16m, Ri = 0.068, Ry= 0.92, Bmax = 0.6T enligt FEMM, omega = 209 rad/s, Spänning = 48VDC,

Jag får inte ut några vettiga värden...
Kw blir det 48/209?
då jag räknar ut n ger det pga av p väldigt litet, mkt många varv....


Det är otroligt lätt att göra fel någonstans, nu har du till exempel skrivit att du har en ytterradie på 92cm. I första hand rekommenderar jag dig att bara dubbelkolla och trippelkolla alla dina värden, och kolla så du inte slagit fel på räknaren. Får du rimliga värden på förlusterna och det andra? Låt gärna någon kompis läsa igenom beräkningarna, det är lätt att bli blind för sina egna missar.

Kw är ju spänning per rotationshastighet, så om du vill att motorn ska göra 209rad/s vid 48 volt toppspänning så stämmer det bra. För en BLDC-styrning innebär det väl att max rotationshastighet vid 48 volt batterispänning blir 209rad/s, eller hur är det? Slutar man kunna varva BLDC när toppspänningen inte längre kan tillfredställas eller misstar jag mig? Beror kanske på styrningen... Men det förändrar inte hur formeln ska användas, så låt det inte mina sista frågetecken förvirra i onödan.

Diametern du nämner, är det medeldiametern för motorn eller vad är det? I mina formler finns bara tråddiametern för kopparn, och den bör vara i storleksordningen 0.0001m-0,001m. Antar att du menade nåt annat...

Jag ser att jag missat lite förklarande text angående lindingsvarv, men det gick säkert lätt att lista ut. Att n är lindingsvarv, Lspole är hur lång tråd du behöver för att linda en spole (exklusive marginaler), och A är totala ledar-arean (med vilken du kan klura ut hur många trådar du behöver lägga i bredd, beroende på vilken tråddiameter du valt).
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
cobree
intresserad


Registreringsdatum: 18 november 2009
Inlägg: 16
Ort: Lidköping

InläggPostat: 2010-05-04 13:55:19    Rubrik: Svara med citat

det är inte lätt när jag skriver fel, jag ska kolla upp detta. Jag har lagt in det i excel...

Men vid uträkning av n står det ett kursivt p är det antal poler?
Räknade med resistiviteten ....?

Jag funderar nu på att montera magneterna på 2st bromsskivor ( finns ventilerade...)monterade på en axel... ska kolla på biltema hur det ser ut där. Dem har en lämplig diameter för mitt test. Jag har idag 32st magneter diam 25mmx7mm N42. Tänkte testa din formel och se hur tunn tråd och hur många varv, antal spolar....
Spec:
Omega = 209 rad/s
U= 48Vdc
Bmax 0.6T
Ytterdiameter: 0.256m, bromsskiva
Ry=0.125m
Ri =0.100m

Mkt bra info, jag läste även för att minska eddyförluster, räknar dem med att tvinna trådarna ca 70 varv/m, jag har en forskar rapport någonstans om intresse....
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
cobree
intresserad


Registreringsdatum: 18 november 2009
Inlägg: 16
Ort: Lidköping

InläggPostat: 2010-05-04 14:46:26    Rubrik: Svara med citat

Med dessa värden får jag:
k= 3.2908
Vaktiv=3.7699e-005( t= 0.008m, Pg=0.6)
n=17varv
Lspole=2.8m
A=3.696e-006

Ursäkta om jag är trög men Lspole och varv är väl beroende på vilken tråd diameter jag använder?Eller ska jag bara dela A med 17 varv för att få ut trådarea?
PS
Jag gör en funktion till QToctave som kan användas fritt
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
crap
Forumstammis


Registreringsdatum: 02 september 2009
Inlägg: 295
Ort: Luleå

InläggPostat: 2010-05-04 17:38:59    Rubrik: Svara med citat

Det låter som rimliga värden.

Bokstaven p är antalet poler, det andra som är ganska likt ett p är grekiska tecknet rho. Rho används till densitet och resistivitet och används inte för att räkna ut antalet varv.

När du väljer en tunnare tråd får du ta fler trådar i ett knippe, A visar vilken area dom ska ha tillsammans. Får du till exempel ett A på 10 och har valt en tråddiameter som ger arean 1 så får du ta 10 trådar i bredd när du lindar. Lspole säger hur långa dina trådar ska vara för att de ska räcka till de 17 varven, eller hur många varv det nu blir i slutändan.
Jag kanske bör göra en ritning av lindingarnas fysiska upplägg med alla variabler utmarkerade, får ta tag i det till helgen (fullt upp i veckan). Hur som helst så antas du använda lika mycket koppar hur många varv du än lindar, lindar du fler varv tar du mindre ledararea osv.

Tvinnade trådar ska man gärna undvika, de ger sämre packningsgrad. Trådarna bör ligga parallellt så att de kan sjunka in emellan varandra. Litz-kablage levereras dock ofta tvinnade för att de ska hålla ihop och vara enkla att arbeta med, blir jobbigt annars med så många hårfina trådar.

Ska du skriva en octave-kod så kanske jag kan förse en matlab-kod som du kan översätta. Det är fint att ha sådana programvaror så kan man plotta verkningsgraden i tre dimensioner, typ såhär:
http://i45.tinypic.com/jztpnr.jpg
och en 2d projektion:
http://i49.tinypic.com/2hn966u.jpg
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
Johan
Aktiv


Registreringsdatum: 19 maj 2009
Inlägg: 72
Ort: Örebro

InläggPostat: 2010-05-09 18:48:40    Rubrik: Svara med citat

Va coola ni är,
jag kommer över då om jag har tid
Very Happy
/ Johan
_________________
www.OnGrid.se köpa solceller lägsta pris 6,95kr/W
www.youtube.com/uPowerTv
Kanal med över 200 filmer med Elfordon.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida MSN Messenger
axbor22
intresserad


Registreringsdatum: 06 juli 2009
Inlägg: 34
Ort: Örebro

InläggPostat: 2010-05-10 11:31:35    Rubrik: Svara med citat

Du är välkommen!

Det verkar som om vi kommer att bli några stycken i allafall.

Kul!
_________________
Axel
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
axbor22
intresserad


Registreringsdatum: 06 juli 2009
Inlägg: 34
Ort: Örebro

InläggPostat: 2010-05-12 08:47:52    Rubrik: Svara med citat

Very Happy love Very Happy love Very Happy love Very Happy love Very Happy love Very Happy love Very Happy


STOOOR GLÄDJE!


Very Happy love Very Happy love Very Happy love Very Happy love Very Happy love Very Happy love Very Happy

Bilprovningen är min vän!!!
Jag får nu framföra mc:n på allmän väg och sprida elektrisk glädje!
Anmärkning: strålkastarljus för lågt.
-Det skall bli ett sant nöje att justera upp det något!
_________________
Axel
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
FreThor
Forumstammis


Registreringsdatum: 12 mars 2010
Inlägg: 399
Ort: Karlskoga

InläggPostat: 2010-05-12 08:57:09    Rubrik: Svara med citat

Härligt! Very Happy

Jag ska verkligen försöka dyka upp på din improviserade el-träff. Jag är oerhört nyfiken på hur den ser ut i verkligheten.

Och ser även fram mot andra elfordon också, även om jag inte kan bidra med nåt själv (än)...
_________________
_____________________________________________________________
Peugeot 106 Electric, på G.
Och en Amica elkonverterad mopedbil, också på G.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
jonas.hageberg
Forumstammis


Registreringsdatum: 22 maj 2008
Inlägg: 444
Ort: Habo

InläggPostat: 2010-05-12 20:20:51    Rubrik: Svara med citat

axbor22 skrev:
Bilprovningen är min vän!!!

Har aldrig nånsin tidigare hört någon påstå nåt sånt.

Men grattis! Fast ett sånt bygga kan väl inte ens den mest inpyrda bilprovare underkänna.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
axbor22
intresserad


Registreringsdatum: 06 juli 2009
Inlägg: 34
Ort: Örebro

InläggPostat: 2010-05-12 20:40:39    Rubrik: Svara med citat

Ja, gör det!

42km åkning blev det idag. 63Ah av 90 gick åt.
Jag landade på 51Wh/km. Mest stadskörning.
Just det ja, mc:n vägdes under registreringsbesiktningen.
Den väger 140kg, 9kg tyngre än i original, vilket inte var ett problem.

Bäst av allt är nog ändå den, helt oväntade, känsla jag får när
jag kopplar in laddaren till mc:n och vägguttaget.
Denna enkla handling får mig att känna mig smart och rationell på ett mycket upplyftande sätt! Very Happy
_________________
Axel
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
magnus_jo
Forumstammis


Registreringsdatum: 17 november 2007
Inlägg: 826
Ort: Gärdhems-Lunden Björkelund i Trollhättan

InläggPostat: 2010-05-12 21:50:52    Rubrik: Grattis Svara med citat

Very Happy Riktig fin motor du byggt Very Happy
_________________
magnus_jo Har kör VW Golf ll City STROMer sedan 2006 http://www.evalbum.com/1485 bytt till Tesla X 2016
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post Besök användarens hemsida Yahoo Messenger
cobree
intresserad


Registreringsdatum: 18 november 2009
Inlägg: 16
Ort: Lidköping

InläggPostat: 2010-05-15 17:32:46    Rubrik: Svara med citat

Man får gratulera, otroligt imponerad av ditt bygge
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
cobree
intresserad


Registreringsdatum: 18 november 2009
Inlägg: 16
Ort: Lidköping

InläggPostat: 2010-05-17 19:36:36    Rubrik: Svara med citat

Jag hitta på nätet någon som lindat motor enligt bild, det borde ju funka men man borde få väldigt låg resistans och induktans, och frågan är hur breda magneter/ledningsdiamter? Det känns lite dyrt att testa utan att förstå hur man ska linda....
[img]

[/img]
Dem linda 3faser i bredd och tydligen ligger dem dubbelt
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
axbor22
intresserad


Registreringsdatum: 06 juli 2009
Inlägg: 34
Ort: Örebro

InläggPostat: 2010-05-17 19:44:15    Rubrik: Svara med citat

Tackar, tackar.

I sanningens namn så ser både mc:n och bygget
bättre ut på bild än i verkligheten. Mc:n är trots allt från -89,
mer än 20 år gammal med andra ord. Den har varit i backen
åtminstode en gång, med smärre bucklor och skrapmärken som följd etc.

Bra nyhet, se bifogad bild Very Happy

Dålig nyhet, någonting gick sönder idag precis i slutet på en 5 mils-runda
Det gick dock att köra mc:n hem. Skall börja undersöka vad det var som falerade i morgon.


_________________
Axel
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
crap
Forumstammis


Registreringsdatum: 02 september 2009
Inlägg: 295
Ort: Luleå

InläggPostat: 2010-05-17 22:12:53    Rubrik: Svara med citat

cobree skrev:
Jag hitta på nätet någon som lindat motor enligt bild, det borde ju funka men man borde få väldigt låg resistans och induktans, och frågan är hur breda magneter/ledningsdiamter? Det känns lite dyrt att testa utan att förstå hur man ska linda....
[img]

[/img]
Dem linda 3faser i bredd och tydligen ligger dem dubbelt


Vi tittade mycket på den där lindningstypen när vi skulle göra generatorn på universitetet, men kom fram till att den inte var värd besväret. Lättaste sättet att åstadkomma överlappande lindningar, enligt våra resultat, var att linda separata spolar med ett duktilt lim i sig, vänta tills det stelnat, och sedan pressa spolarna till en form som passar att lägga överlapp. Skulle gärna leta upp bilder och ladda upp (vi gjorde både riktiga spolar samt mycket tester med modell-lera) samt beskriva mer ingående men imorgon börjar jag en 84 timmars arbetsvecka på SSAB parallellt med heltidsstudierna. Skicka mig ett meddelandet i slutet av nästa vecka om du vill veta mer.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
Finell
Elektrisk


Registreringsdatum: 20 januari 2010
Inlägg: 119

InläggPostat: 2010-05-19 20:23:59    Rubrik: Svara med citat

Seriöst & snyggt bygge, jag är imponerad av motorn - Vilken toppfart har uppnåtts??
_________________
Finell
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Gäst






InläggPostat: 2010-05-21 12:32:54    Rubrik: Svara med citat

Komiskt nog: 99.9km/h.
Alltså, inte 100, utan just 99.9.....
Originalmätaren ser då ut att visa ca 110km/h.
Controllern är bränd, ny beställd, fast med en twist, återkommer senare med mer info.

Då är det dags!
I morgon, lördag, 15:00 är ni alla välkomna!
Ringstorpsvägen 55 i ett, vad prognosen antyder just nu, mulet men varmt Örebro.

/Axel
Till överst på sidan
FreThor
Forumstammis


Registreringsdatum: 12 mars 2010
Inlägg: 399
Ort: Karlskoga

InläggPostat: 2010-05-21 13:23:13    Rubrik: Svara med citat

Bra att du påminde, jag mindes söndag, så jag hade nog kommit indrösande på fel dag... Embarassed
_________________
_____________________________________________________________
Peugeot 106 Electric, på G.
Och en Amica elkonverterad mopedbil, också på G.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
hawk
Elbilsguru


Registreringsdatum: 17 oktober 2007
Inlägg: 2017
Ort: Täby

InläggPostat: 2010-05-22 09:46:23    Rubrik: Svara med citat

Citat:
Controllern är bränd, ny beställd, fast med en twist, återkommer senare med mer info.

Ytterligare en kelly som bitit i gräset. Vågar du köpa en till
_________________
ElClio -97 -- V70 Bifuel -- E-type -- Elscooter
Det finns 11 sorters människor. De som förstår binära tal, de som inte gör det
och resten som skiter i det.

Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
cobree
intresserad


Registreringsdatum: 18 november 2009
Inlägg: 16
Ort: Lidköping

InläggPostat: 2010-05-22 19:51:51    Rubrik: Tack för kaffet Svara med citat

Tack för att vi fick komma och se dina motorer, mycket vänligt. Nu får vi se till att bygga efter en bra förevisning.

Mvh Conny
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
Visa inlägg nyare än:   
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Elmotorcyklar Alla tider är GMT + 1 timme (svensk normaltid)
Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7  Nästa
Sida 5 av 7

 
Hoppa till:  
Du kan inte skapa nya inlägg i det här forumet
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
Du kan inte ändra dina inlägg i det här forumet
Du kan inte ta bort dina inlägg i det här forumet
Du kan inte rösta i det här forumet


Skapa forum | Supportforum | Användarvillkor | Integritetspolicy | Cookiehantering | Kontakta oss |




SwiftBlue Theme created by BitByBit
Powered by phpBB © 2001, 2002 phpBB Group
Swedish translation by phpBB Sweden and Virtuality © 2003-2005
Sidan tog 0.09 sekunder att ladda.